بسم الله الرحمن الرحیم

مسیر به سوی خدا

خطبه‌ی شعبانیه را عرض می‌کردیم و مقامات روزه‌داران را؛ در واقع خطبه شعبانیه مقامات روزه‌داران است. امیرالمؤمنینعلیهالسلام می‌فرمایند: کسی که شروع کند راه را، دیگر تمام می‌شود؛ کوه‌های بزرگ را دیدید؟ انسان قبل از راه افتادن سختش است دیدنشان ولی همین که حرکت می‌کند دیگر می‌رود؛ در واقع می‌بردندش؛ اول راه تاریک است راه، ظلمانی است مسیر، حجاب‌ها زیاد است، یک مقدار سخت است برایمان حرکت کردن ولی بعد یک مقداری اگر برویم و مشخص بشود که نور خدا حاکم است، شیطان حاکم نیست بلکه حاکم خداست؛ اینکه مشخص بشود، دیگر رفتن، راحت می‌شود؛ لذا انسان باید استقامت کند  در راه و با تمام قدرت حرکت کند؛ روزه شروع راه است. خیلی مهم است که این شروع راه کامل باشد، هرچه شروع کامل‌تر باشد انتهایش هم کامل‌تر می‌شود و هرچه شروع ناقص‌تر باشد، انتهایش هم ناقص‌تر می‌شود. یک حوری بهشتی هم وصل است، امیرالمؤمنینعلیهالسلام هم وصل است ولی امیرالمؤمنینعلیهالسلام تمام ملائکه مقهورش هستند، تمام عالم را اداره می‌کند. در حرز امام رضا علیهالسلام دارد که خدایا من خودم را حرز می‌کنم به حرزی که تمام انبیاء به این حرز خودشان را حرز کردند؛ بخوانید این حرز را، چون راه‌ها را باز می‌کند در وجود ما. خیلی ترسو و جاهل شده‌ایم، از بَس بد بارآمده ایم ، معرفت به ما نداده‌اند ولی این حرز معرفت خوبی به انسان می‌دهد؛ در آن حرز می‌فرماید: «جَبْرَئیلُ عَنْ یَمینى وَ میکائیلُ عَنْ یَسارى وَ اِسْرافیلُ عَنْ وَرآئى وَ مَحَمَّدٌ صَلّىَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اَمامى»؛ فکر کنم هیچ کس در دنیا همچین محافظی در دنیا پیدا نکند؛ جبرائیل سمت راست، میکائیل سمت چپ، برای همه هم می‌آیند؛ برای ما سخت است قبول کنیم که پیغمبر بیاید محافظ من بشود! عشق می‌کند پیغمبر، کِیف می‌کند جبرائیل. وقتی این را بگوییم خوشحال می‌شوند که مقامشان را شناختیم. مقام آنها همین است، همه جا پیغمبر است، همه جا حکومت برای جبرائیل است، همه جا حکومت برای اسرافیل است، همه جا حکومت برای میکائیل است. ما بخاطر جهالت و نادانی این‌ها را نعوذ بالله ساقط کرده ایم و از جایگاه خودشان دور کرده ایم. روایتی در باب روزه هست که می‌فرماید: سعی کنید جاهل نباشید، شما روزه که می‌گیرید چرا از روی جهل، حالا که خدا راه را باز کرده چرا جاهلانه‌؟ بهتر از همه این‌ها این است می‌فرماید جبرائیل سمت راست، میکائیل سمت چپ، اسرافیل بالای سر، پیغمبر جلوی رو؛ تمام این‌ها باز در مقابل خدا هیچ است، والله همه کاره خداست.

وجه‌الله

دعواهایی داریم در علم عرفان که موضوع علم عرفان خداست یا وجه الله. بعضی‌ها می‌گویند خدا یعنی وجه خدا ولی بنده می‌گویم موضوع علم عرفان خداست؛ می‌گویند چون ما به خدا دسترسی نداریم، همه جا وجه است، هرکجا بروی وجه است. یهودی گفت وجه‌الله چیست؟ امیرالمؤمنین علیهالسلام زغال را آتش زد و گفت: این کجایش آتش گرفته؟ گفت: همه جایش، فرمود: وجه هم همین است، «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ.»[1] بعضی‌ها زیادی گُم می‌شوند در نماز فقط علی را م‌ بینید، فقط حسین را می‌بیند؛ آن هم خوب است بالاخره اینها باب‌الله هستند ولی مساله اینجاست خدا خیلی بالاتر است؛ یعنی اهل بیت مقابل خدا نیستند. می‌فرماید: جبرائیل سمت راست، میکائیل سمت چپ، اسرافیل بالای سر، پیغمبر جلوی رو من ولی کار را خدا می‌کند. مثلا آن مداح می‌گفت: لآ إله إلا الزهراء؛ ولی مساله این است که خدا خیلی بالاتر است. خود حضرت زهرا(س) هم می‌فرماید: «نَزِّلُونَا عَنِ الرُّبُوبِیّة[2]»؛ ما را از خدایی بیاورید پایین، ما کجا خدا کجا. «وَاللَّهُ مُطَّلِعٌ عَلَىَّ یَمْنَعُکَ مِنّى وَ یَمْنَعُ الشَّیْطانَ مِنّى[3]»؛ خدا دفاع می‌کند، خدا مدافع من است؛ «اَللَّهُمَّ اِلَیْکَ الْتَجَاْتُ اَللَّهُمَّ اِلَیْکَ الْتَجَاْتُ»؛ اِلتجا می‌کنم به تو به تو به تو، سه مرتبه تاکید می‌کند، فقط خودت. همان‌گونه که در نماز می‌گوییم ایّاکَ نَعبُدُ؛ این ایاک نعبد را که انسان می‌گوید فقط از خداست ولی در عالم واقع چه کسی به داد انسان می‌رسد؟ امام زمان(عج)، چون خدا با دستش کار می‌کند، یدالله؛ با وجهش کار می‌کند، وجه‌الله. درست است که خدا امام زمان (عج) را می‌فرستد ولی باز همه کاره خداست.

روزه؛ ابواب خیر

روزه باب است ولی این باب را کامل بازش کنیم، در روایتی دیدم: روزه ابواب خیر است؛ یعنی تمام درهای خیر به وسیله روزه است، این روزه است که راه را برای عمل اعضاء و جوارح باز می‌کند، خیلی چیز عجیبی است، یعنی شما اگر تسلط نداشته باشی به شهوت و شکمت، نمی‌توانی چشم و زبان وگوش و بقیه قوای وجودی‌ات را کنترل کنی. شروع با روزه است، باید از اینجا شروع کنی؛ اگر یقه‌ی این را بگیری کار تمام است. روایات روزه را با هم بخوانیم و این باب را کامل بازش کنیم. بعضی درها را می‌توان طوری باز کرد که دیگر بسته نشود؛ در را دو جور می‌شود باز کرد؛ یکی اینکه در را باز کنیم، بعد دوباره بسته ‌شود، دوباره باز کنیم، دوباره بسته شود. به همین شکل ادامه دارد که خیلی سخت است، اینکه می‌بینید سختی می‌کشیم به خاطر همین است چون در را نصفه باز می‌کنیمش لذا مدام مشکل داریم، سختی داریم؛ ولی خوشا به حال کسانی که در را کامل باز می‌کنند، راحت می‌شوند. اگر نور اطلاقی خدا بیاید دیگر دری باقی نمی‌ماند، در و چهارچوب آن از جا کَنده می‌شود و می‌ماند خدا و اهل بیت ، دیگر شیطانی نمی‌ماند، شیطان هم می‌شود بازیچه دست خدا، سگ خدا. آمریکا هم به اراده پیغمبر کار می‌کند، شیاطین به اراده اهل بیت کار می‌کنند، همه چیز در دست خداست.

شب‌زنده‌داری در ماه مبارک رمضان

روزه یکی از بهترین زیبایی‌های روزه، سحری است؛ در روایت دارد که: فرق بین روزه اسلام با ادیان دیگر در سحری است؛ لذا حضرت می‌فرماید: درسحر ولو شده آب بخورید، خیلی‌ها می‌خوابند و می‌گویند سحری نمی‌خوریم؛ سحری نمی‌خوری، برخیز ، دو رکعت نمازی بخوان، سحر که وقت خواب نیست. فرق روزه اسلام با ادیان دیگر این است که بهترین ساعت شبانه‌روز با سحری در را باز کردند. در عالم ملکوت از سحر باز می‌شود لذا در آن روایت گفت سه چیز سبب می‌شود روح‌الله تجلی کند؛ یک قیام لیل، تهجد؛ تهجد یعنی بیداری؛ اینکه با حالت خواب آلوده چهار رکعت نماز بِزن دَر رو بخواند نه، واقعا بیدار بشود انسان. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌خواهید سحر بیدار شوید، این است که وقتی به زیارت ائمه می‌روید مثل کربلا و امام رضاعلیهالسلام، شب‌ها سعی کنید تا جایی که می‌توانید بیدار بمانید و تاصبح عبادت کنید، بیداری را اهل بیت یاد می‌دهند، امام حسین، امام رضا، امیرالمومنین علیهم السلام؛ اگر خواستی بخوابی یک ساعت بخواب ولی بقیه‌اش را بیدار باش. خیلی چیز خوبی است اینکه بزرگان می‌گویند، هفته‌ای یک شب انسان بیدار بماند؛ تا طعم بیداری را بچشد، بیدار بماند تا طعم آن را خدا به او بچشاند. در را کلا باز کنیم، اول راهش این است که مبدأ باز شدن در چه زمانی باشد؛ اگر ساعت 10 صبح شروع کنی به عبادت خوب است و خدا قبولت می‌کند ولی کم است؛ وقتی خورشید بالا می‌آید نماز خواندن مکروه است چرا؟ چون وقت کار است انسان باید برود وظیفه‌اش را انجام بدهد. البته کراهت در عبادات به معنای اَقَلُّ ثَواباً است ولی بالاخره مکروه است، یعنی عبادت آن اثری که باید داشته باشد ندارد. ولی سحر درها را باز می‌کنند. قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «تعَاوَنُوا بِأَكْلِ اَلسَّحُورِ عَلَى صِيَامِ اَلنَّهَارِ وَ بِالنَّوْمِ عِنْدَ اَلْقَيْلُولَةِ عَلَى قِيَامِ اَللَّيْلِ[4]»؛ از خوردن سحرى براى روزه روز، و از خواب قیلوله براى شب زنده‌دارى کمک بگیرید؛ لذا می‌فرماید: تمام عمرت می‌خواهی روزه بگیری این کار را بکن؛ سحری بخور و افطارت را هم با آب نیم گرم و خرما باز کن؛ ثواب روزه‌ات 400 برابر می‌شود. می‌فرماید: «تعَاوَنُوا بِأَكْلِ اَلسَّحُورِ عَلَى صِيَامِ اَلنَّهَارِ»؛ سحر بلند شده‌ایم حال عبادت نداریم، چه کنیم؟ «بِالنَّوْمِ عِنْدَ اَلْقَيْلُولَةِ عَلَى قِيَامِ اَللَّيْلِ»؛ خواب قیلوله داشته باش، شب راحت بیدار می‌شوی؛ این در را چگونه باز کنیم؟ با قیلوله در روز؛ بعضی‌ها در روز یک ساعت، یک ساعت و نیم می‌خوابند، آن خوب نیست، مریض می‌شود انسان؛ خواب روز باید قیلوله باشد. در بعضی ازکشورهای به این دستور اسلام رسیده‌اند؛ به کارمندانشان اجازه می‌دهند در همان حالت نشسته، 20 دقیقه بخوابند، خواب قیلوله به انسان قدرت می‌دهد که بتواند بیدار شود و عبادت کند. ان الله تبارک و تعالی و ملائکه یصلون علی المستغفرین و علی المتسحرین ، خدا و ملائکه یعنی تمام ملائکه عالم صلوات می‌فرستند بر دو دسته علی المستغفرین و علی المتسحرین؛ پس دو چیز است که در را کامل باز می‌کند، سحر و استغفار؛ سحر بلند شوی و استغفار؛ سید علی آقای قاضی می‌فرماید: صد تا استغفار کن برای گوشت صد تا برای زبانت، صد تا برای سایر اعضاء، مجموعا چهارصد تا؛ علت اینکه می‌گوید چهار صد تا  این است که، یکی از اعمال ماه رجب چهارصد تا استغفار بود که هر وقت هر گناهی داشته باشی، تمام گناهانت بخشیده می‌شود، قبلش چند سوره قرآن هم دارد، حمد وآیت الکرسی و کافرون و ناس و فلق، هرکدام را سه بار می‌خوانی بعد سه بار سبحان الله و الحمد لله و لا إله إلا الله و الله أکبر؛و لا حول و لا قوّة الّا باللَّه العلىّ العظيم؛ سه بار صلوات وسه مرتبه بگویید اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ؛ بعدش هم چهار صد تا استغفار؛ دیگر راه باز می‌شود. فرمود محال است در ماه رجب وشعبان و رمضان این استغفار را بگویی، تمام گناهانت را نبخشند. در روایت دارد کسی که در ماه مبارک روزه بگیرد و ان‌شاءالله روزه‌اش قبول شود دیگر تا سال آینده گناهانش را نمی‌نویسند؛ یعنی دَر بسته نمی‌شود، باز می‌ماند. جوری در را باز کنیم که بسته نشود. در روایت دارد که حتما سحری بخورید ولو شده جرعه‌ای آب. «تسحروا فان فی السحور برکه»؛

برکت اهل بیت علیهم السلام

یک غذاهایی هست برکت دارد؛ راوی نقل می‌کند… المومن کیس، یکی از شیعیان می‌رفته خانه امام صادقعلیهالسلام و حضرت او را مهمان می‌کرده و یک وعده غذا بعدازظهر می‌خورده، شاید چون ظهر مکروه است نزدیک غروب می‌رفته که شام باشه، دیگر گرسنه نمی‌شده تا فردا که دوباره می‌رفته خدمت حضرت! غذای حضرت با برکت بوده. خدا قسمتان کند، ان شاءالله امام زمانعج بیاید ما هم هر روز خدمت ایشان برسیم. در روایت دارد که ماه مبارک که می‌شد پیغمبر هیچ‌کس را رد نمی‌کرد، البته آنها همیشه کارشان همین بوده؛ «عادتكم الاحسان و سجیّتكم الكرم». یک چیزهایی هست برکت دارد، یک وعده کنار امام صادقعلیهالسلام انسان غذا بخورد خیلی برکت دارد. در روایت دارد که وفتی می‌آیید نزد ما زیاد بخورید، محبتتان به ما زیاد می‌شود؛ البته اینکه می فرماید زیاد بخورید چند معنا دارد؛ یکی اینکه زیاد بیایید پیش ما، که خوردنتان پیش ما باشد؛ مثلا ده روز بروید مشهد، البته به شرطی که کار و وظیفه ات از بین نرود. سالی دو سه بار برو کربلا، مشهد، زیاد به زیارت بروید. یک معنای دیگرش هم این است که یعنی نسبت به وقتی خودتان با خودتان هستید پیش ما بیشتر بخورید نه اینکه پرخوری کنید، مثل این می‌ماند که آدم وقتی نزد امامش می‌رود ضد ضربه می‌شود، دیگر شیطان نمی‌تواند کاری کند یعنی آن غذا صرف عبادت می‌شود، ضد ضربه می‌شود. اینجا تا یک مقدار زیاد بخوری شیطان و هواهای نفسانی غلبه می‌کند ولی نزد امام رضاعلیهالسلام می‌گوید: نترس، بخوری هم می‌روی سینه می‌زنی و عبادت میکنی، حرام نمی‌شود، نزد امام رضاعلیهالسلام حرام نمی‌شود چیزی؛ دور ریز ندارد، همه‌اش صرف خیر می‌شود.

راه‌های تقرب

می‌فرماید: سحری برکت دارد، صبحانه اگر بخوری خوب است، میخ بدن است ولی باز ممکن است ظهر گرسنه شوی ولی سحری اگه بخوری تا شب راحتی، حتی افطار هم انسان می‌بیند به زور می‌خورد؛ چیز عجیبی است سحری، برکت عجیبی دارد. مستحب است روزه گرفتن تمام روزه‌ای سال غیر از دو سه روز. حال ما که توان نداریم ماهی سه روز هم بگیریم برایمان روزه کل سال را می‌نویسند. ده روز اضافه کنیم به ماه مبارک رمضان برایمان ثواب کل سال را می‌نویسند؛ چهل روز می‌شود، اینگونه شد انگار کل سال روزه‌ای. روایت دارد 6 روز بعد ماه مبارک را روزه بگیرد انگار کل سال روزه است چون در برابر هر حسنه‌ای ده برابر پاداش می‌دهند و این سی روز و آن شش روز می‌شود سی وشش روز ضرب در ده می‌شود سیصد و شصت. شبی هزار سوره قدر را اگر نمی‌توانی بخوانی برای اینکه تقدیرت را ببینی، در نماز در حال ایستاده از روی قرآن بخوان؛ چهل تا بخوان، چهل تا بیست و پنج تا می‌شود هزار تا؛ روایت دیگری دارد هر آیه پنجاه برابر می‌شود در حالت ایستاده قرآن خواندن؛ یعنی بیست سوره قدر بخوانی، می‌شود هزار تا. سوره قدر در نماز چیز عجیبی است؛ نماز پیغمبر اکرم نمازِ سوره قدر است؛ رفته بودند محضر امام صادقعلیهالسلام گفتند: آقا این نماز جعفر طیار فلان است، اقا گفتند بَس است، اصطلاحا می‌گویند پیش قاضی و مَلّق بازی! آقا فرمودند: چرا غافلید از نماز پیغمبر. بله نماز جعفر خیلی خوب است، خود اهل بیت فرمودند که کبریت احمر است و… ولی نماز پیغمبر چیز دیگری است، سوره قدر در نماز چیز عجیبی است. همین نماز حضرت زهرا(س) نظیر ندارد واقعا چیز عجیبی است، واقعا معجزه است. نماز پیغمبر(ص) قدر است، نماز امیرالمومنینعلیهالسلام توحید است، نماز حضرت زهرا از این دو بهتر است چون هم قدر دارد هم توحید، صد تا قدر دارد و صد توحید، نماز عشق است، نماز جمع بین پیغمبر و علیست، زهرا یعنی پیغمبر و علی. این سوره قدر و توحید در نماز چیز عجیبی است. نمازی هست به نام نماز یوم الخمیس، همه‌اش توحید است، چقدر خوب است انسان فانی بشود در قل هوالله. نماز امیرالمومنینعلیهالسلام را هم که بخوانی(200 تا قل هوالله دارد)، «غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ و ما تاخَّر»؛ گذشته و آینده بخشیده می‌شود. نماز امیرالمومنینعلیهالسلام را بخوانید بعد در رکوع‌هایش صلوات بفرستید، مثلا صد تا؛ صد صلوات تمام حاجت‌ها را رو می‌کند، خیلی اوقات حاجت را به ما می‌دهند ولی ما نمی‌بینیم ولی صدتا صلوات که بفرستی حاجت‌هایت رو می‌آید و با چشم می‌بینی، لذا نماز امیرالمومنینعلیهالسلام را بخوانید بعد در رکوعش صد صلوات بفرستید، حاجتتان را هم بگویید؛ حاجت دنیوی می‌خواهید چه کنید، دنیا برای امثال من است، شما باید بگویید خدا خدا، همان قل هوالله احد یعنی کن هوالله احد، ان‌شاءالله مظهر الله تبارک و تعالی بشوید، مگر دنیا چه کرد با ما، خدا لعنتش کند، پدر انسان را در می‌آورد. می‌فرماید: «قیلوا فان الله یطعم الصائم و یسقیه فى منامه»؛ از خوابیدن در روز نترسید (به شرط اینکه کار و وظایفتان را ترک نکنید) بخوابید، خدا در همان خواب به روزه‌دار غذا و آب می‌دهد[5]. چون می‌فرماید: انا اجزی به، می‌گوید منِ خدا در روزه‌ات مستقیما آب می‌دهم. چرا ما پاداش روزه‌هایمان خدا نیست؟

مبطلات روزه

می‌فرماید: «خَمْسٌ‏ يُفْطِرْنَ الصَّائِمَ‏»؛ پنج چیز است که روزه‌تان را از بین می‌برد، چرا روزه‌هایمان اثر ندارد، چرا خدا را نمی‌بینیم در آن، پنج چیز است روزه‌تان را نابود می‌کند؛ ألْكِذْبُ، دروغ؛ تمام دنیا فسادش برای دروغ  است، خدا کند انسان صادق باشد، تمام برکات عالم از صداقت است چون فرمود: هرچه به پیغمبران دادند از صداقت و امانت‌داری است. صداقت ریشه تمام خیرات است، تمام بدبختی‌های دین و عالم برای دروغ است، روزه را باطل می‌کند، در روایتی دارد وضو را هم باطل می‌کند؛ یعنی کسی که دروغ بگوید نه نمازش قبول می‌شود و نه روزه‌اش. اینکه می‌بینید اعمالمان مورد قبول واقع نمی‌شود برای همین است. دوم وَالْغيبَة؛ غیبت روزه را باطل می‌کند روایت دارد که وضو را هم باطل می‌کند، غیبت تمام اعمال خوب ما را نابود می‌کند، تمام اعمال خوب ما را می‌برد برای دیگران تمام اعمال بد آنها را می‌آورد برای ما؛ طرف غیبت می‌کند، به او می‌گویند غیبت نکن، می‌گوید خب راست می گویم، مگر دروغ می‌گویم! بله همان چون راست می‌گویی غیبت است، اگر دروغ بود که می‌شد تهمت. سومین چیز وَالنَّميمَةُ؛ پناه می‌بریم به خدا از سخن‌چینی؛ سخن‌چینی کنیم برای اینکه زیرآب بزنیم، چرا زیرآب می‌زنی، ببر بالا دیگران را؛ خدا رحمت کند میرزا اسماعیل دولابی را؛ می‌فرمود: راه دیگران را باز کن تا راهت را باز کنند؛ روایت هم که داریم اِرحم تُرحم؛ از هردستی بدهی از همان دست می‌گیری و برعکس. راه را باز کن، نبند راه را؛ شهوت‌رانی و خوردن و خوابیدن راه را می‌بندد راه را برای شیطان باز می‌کند اما روزه و در تنگنا قرار دادن نفس راه خدا را باز می‌کند؛ در روایت دارد که خدا گرسنگی و تشنگی شما را می‌خواهد چه کند، اینکه گرسنگی و تشنگی را بر شما واجب کرده برای این است که غیبت نکنید، دروغ نگویید، تهمت نزنید و الا مگر بیکار است خدا بگوید شما گرسنگی بکش، می‌خواهد چه کار کند گرسنگی و تشنگی شما را؛ خدای تبارک و تعالی از روزه هدف داشته ؛ هدف این‌ها روزه قلب است. چهارمین چیزی که باعث افطار می‌شود وَالْيَمينُ الْكاذِبَةُ؛ قسم دروغ، اصلا خود قسم خوردن هم مشکل است که انسان بی‌خود و بی‌جهت قسم بخورد، قسم هم می‌خوری برای چیز درست و حسابی، برای دوزار سود کردن که آدم، خدا و پیغمبر را نمی‌دوزد به هم؛ ببینید قرآن چقدر زیباست، قسم‌هایش، «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا، وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا، وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا، وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا، وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا، وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا، وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا، فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا، قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا»؛ این قسم خوردن دارد برای چه؟ تزکیه نَفس؛ سَر نفست را باید بِبُری، یکی از معانی تزکیه نفس یعنی بریدن سر نَفس؛ بعضی می‌گویند این حرف‌ها، حرف‌های صوفیه است کشتن نفس یعنی چه! نخیر این دین ماست «مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا[6]»؛ قبل از این که مرگ شما فرا برسد و شما را به قبر ببرند بمیرید؛ این مردن از نَفس است؛ «فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ عِنْدَ بَارِئِکُمْ[7]»؛ قتل نفس چیز خوبی است. روایت داریم بین شما و شیطان بین شرق و غرب فاصله بیفتد با غلبه بر نفس. می‌فرماید: روزه صورت شیطان را سیاه می‌کند، صدقه کمر شیطان را می‌شکند؛ دُم شیطان را با علاقه بخاطر خدا، نه علاقه بخاطر ثروت و مال دنیا و… ببرید، عاشقش بشوی چون مومن است؛ ادامه روایت دارد که «والموازرة في العمل الصالح»؛ وزیر یعنی کسی که کمک می‌کند، یاری کردن بر عمل نیک، این دُم شیطان را می‌برد. «والاستغفار يَقطع وَتينه»؛ استغفار رگ گردنش را قطع می‌کند، چون منیت را می‌شکند. فرمود من دو چیز بیشتر از شما نمی‌خواهم یک اقرار به گناه دو شکر نعمت. «ولكل شيء زكاة وزكاة الأبدان الصيام»؛ می‌خواهی بدنت قوی و سالم و نورانی بشود، زکات بدنت که روزه است را بده. زکات علم نشرش است، زکات بدن روزه است. و اخرین از اقسام باطل شدن روزه «وَالنَّظَرُ بِشَهْوَةٍ[8]»؛ خدا نکند انسان نظر کند بر ناموس دیگران از روی شهوت.

 

امام زین‌العابدینعلیهالسلام

شب توسل امشب ما به امام زین العابدینعلیهالسلام است؛ ایشان خصوصیت عجیبی دارد در ائمه. اولا بنظر بنده (مدرس هم همین را می‌گوید) پیغمبرها و چهارده معصوم همه‌شان ایرانی بودند، چون هم همه‌شان می‌رسند به حضرت ابراهیمعلیهالسلام و حضرت ابراهیمعلیهالسلام هم عُجمه است لذا پیغمبر پدرش که ایرانی است و ایرانی‌ها هم آخر سر تمام دنیا را می‌گیرند. یاران امام زمان عج غالبشان ایرانی‌اند. امام زین‌العابدین خصوصیتشان این بود که مادرشان هم ایرانی شد، هم پدر هم مادر هر دو ایرانی. وقتی بی بی شهر بانو به اسارت گرفته شد… بی بی شهربانو در خواب می‌بیند پیغمبر اکرم و ابی‌عبدالله آمدند خواستگاری‌اش، پیغمبر خواستگاری می‌کند بی‌بی شهربانو را برای ابی‌عبدالله. بعد فردا شب حضرت زهرا س به خوابش می‌آید و می‌گوید دخترم تو اگر می‌خواهی عروس ما بشوی و با ابی‌عبدالله ازدواج کنی باید مسلمان شوی، همانجا شهادتین را می‌گوید، بعد می‌گوید دخترم یک جنگی می‌شود بین ایران و اعراب، آنجا ایرانی‌ها شکست می‌خورند، شما به اسارت گرفته می‌شوید ولی ناراحت نباش کسی به تو صدمه نمی‌تواند بزند؛ بعدِ به اسارت در آمدن، دومی می‌خواسته خانم را بفروشد، امیرالمومنینعلیهالسلام می‌فرماید: این‌ها را نمی‌شود فروخت. بعد اجازه داده می‌شود به او که خودش شوهر خود را انتخاب کند، بعد بلند می‌شود و دست روی شانه ابی‌عبداللهعلیهالسلام می‌گذارد و امیرالمومنینعلیهالسلام آنجا می‌گوید: حسینم این خانم را حفظش کن، این می‌شود مادر ذُریّه تو و مادر ائمه. بعد می‌فرماید: انسان روی عالم از این خانم متولد می‌شود. امام زین‌العابدینعلیهالسلام از این جهت برای ما خیلی عزیز است. لطافت عجیبی هم داشته این امام؛ یکی از کنیزهایش شاخه گلی می‌آورد و آقا می بوید و می‌گوید: به به، چه بوی خوبی بعد می‌گوید تو آزادی. از دست‌رنج خودش کار می‌کرد هزار تا برده می‌خرید، بعد همه را آزاد می‌کرد و می‌گفت: بگویید ببینم از دست من نار احتی دارید، می‌گفتند: نه ما همه از دست شما راضی هستیم، می‌گفت خدایا شاهد باش این‌ها همه‌شان از دست من رضایت دارند، من بدهکار نباشم روز قیامت. چهل سال گریه می‌کرد و جزء بَکائین خَمس است این امام. می‌گوید: سوال کردند از کنیزش که چگونه بود آقا امام زین‌العابدینعلیهالسلام؟ گفت: خلاصه بگم یا توضیح دهم، گفت: خلاصه بگو، گفت: مولای من شب‌ها نمی‌خوابید و رختخواب نمی‌انداخت و روزها هم  سفره غذا نمی‌انداخت. تا غذا برایش می‌آوردند گریه می‌کرد و می‌گفت: بابایم را در حالتی کشتند که گرسنه بود و تشنه نه آب می‌خورد نه غذا …

 

حفظ و نشر آثار آیت الله تقوایی حفظه الله

[1] – سوره بقره، بخشی از آیه 115

[2]-  لا تجاوزوا بنا العبودية ثم قولوا فينا ما شئتم و لن تبلغوا؛ ما را از بندگی بالاتر ندانید و هرچه دربارۀ [فضلیت و مقام] ما می‌خواهید، بگویید؛ که هرگز [به عظمت ما] نمی‌رسید»؛ احتجاج، ج۲، ۴۳۸؛ اثبات‌الهداة، ج۵، ص۳۹۱ و نیز نک: کشف‌‏الغمه، ج٢، ص١٩٧؛ اثبات‌الهداة، ج۵، ص۳۸۸و۳۹۴؛ بحارالانوار، ج٢۵، ص٢٨٩؛ ج۴٧، ص١۴٨.

[3] – حرز امام رضا ع

[4] – تهذيب الأحكام ,  ج4 ص 199- بَابُ فَضْلِ اَلسَّحُورِ وَ مَا يُسْتَحَبُّ أَنْ يَكُونَ عَلَيْهِ اَلْإِفْطَارُ

[5] – حدثنى احمد بن محمد رضى الله عنه عن ابیه عن محمد بن احمد قال حدثنى ابوعبدالله الرازى عن منصور بن العباس عن عمروبن سعید عن الحسن بن صدقه قال قال ابوالحسن الاول علیه السلام قیلو فان الله یطعم الصائم و یسقیه فى منامه .

امام کاظم (ع) فرمودند: هنگام ظهر بخوابید. زیرا همانا خداوند در خواب به روزه دار آب و غذا مى خوراند.

 

[6] – بحارالانوار ج 72، ص 59

[7] – بقره – بخشی از آیه 54

[8] – پیامبرصلی الله علیه و آله به جابر بن عبدالله انصاری فرمود:

«خَمْسٌ‏ يُفْطِرْنَ الصَّائِمَ‏: ألْكِذْبُ وَالْغيبَةُ وَالنَّميمَةُ وَالْيَمينُ الْكاذِبَةُ وَالنَّظَرُ بِشَهْوَةٍ»، پنج گناه دروغ، پشت سر مردم حرف زدن، دو به هم زنی، قسم دروغ، نگاه حرام، ساختمان روزه را فرو می‌ریزد. این قصه خدا و بندگان است. چه روایاتی برای اولین شب جمعه ماه رمضان نقل کردند که بعد از افطار تا سحر خدا به بندگان خویش چه لطفی وعنایتی دارد و چه ذخیره‌هایی برای بندگان قرار می‌دهد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *