خلاصه درس اخلاق چهارشنبه 97/11/03

 

اهمیت نیت /  محبت به خدا

سهل بن سعد ساعدی از اصحاب پیغمبراین روایت را نقل کرده اند که؛ «أنَّ رجلًا أتَى النَّبيَّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم فقال : يا رسولَ اللهِ ! دُلَّني على عملٍ إذا عمِلتًه أحبَّني اللهُ وأحبَّني النَّاسُ» مرا به یک عملی هدایت کن که در صورت عمل به آن خدا مرا دوست داشته باشد و مردم هم من را دوست داشته باشند، این نکته خیلی مهم است که هدف ما از زندگی چه باشد و دنبال چی باشیم، این که این شخص دنبال محبت خدا و دنبال حق جل و علا بوده خیلی عالی است و ظاهرش این است که دیگر بالاتر از حب به حضرت حق جل و علا خواسته ای نداریم لذا امیرالمومنین در آن دعای محبتشان در قنوتهایشان ترک نمی شد میفرمودند« اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي حُبَّك وَ حُبَّ ما تُحِبُّه وَ حُبَّ مَن یُحِبُّکَ وَ العَمَلَ َ الَّذِي ْ يُبَلِّغُنِي اِلی حُبِّکَ وَ اجْعَل حُبَّك اَحَبَّ الاَشیاءِ اِلیَّ » معلوم می شود محبت از همه چیز بالاتر است. خدا همت های عالی را دوست دارد، مقصدمان محبت به خدا باشد، پس این یک نکته خیلی مهم که ما مقصدمان را درست کنیم نیتمان را درست کنیم. همه مشکلات ما مال نیتهایمان است اگر نیت درست بشود همه چیز درست می شود اگر نیت باطل باشد همه چیز خراب می شود.

تعریف انسان / حقیقت انسان / انسان در عرفان

*هر کسی برای انسان یک تعریفی ارائه می دهد؛ مثلا در فلسفه می گویند: تعریف انسان حیوان ناطق است. حیوانی که تفکر می کند، درحیوانیت ما شکی نیست، چون احساس داریم تحرک داریم، مثل حیوانات اراده داریم، یکی از اقسام حیوانات انسان است، اما فرقمان با حیوانات دیگر چیست؟ انسان تفکر دارد ولی حیوانات دیگر تفکر ندارند، یعنی مدرک کلیات نیستند اگر هم تفکری دارند تفکرشان جزیی است، وهم و خیال است، عاقل نیستند متفکر نیستند ناطق نیستند، اما در عرفان تعریفی که ار انسان ارائه می دهند، امیرالمومنین علیه السلام تعریفی که از خودش ارائه می دهد این است که می فرماید: من نور مطلق خدا هستم، می فرماید همان نوری هستم که خدا به وسیله ی آن تمام آسمان ها و زمین ها را روشن کرده است. دوباره در جایی دیگر میفرماید:«أَنَا الْأَوَّلُ وَ أَنَا الْآخِرُ وَ أَنَا الْبَاطِنُ وَ أَنَا الظَّاهِرُ» انا الحمید انا المجید، از انسان این تفسیر را ارائه می دهد: آینه ی تمام نمای اسما و صفات خدا است.

قوص صعود نزول / بالاترین عشق / کیمیای محبت

* ما عشقی بالاتر از محبت خدا به انسان کامل نداریم که نداریم که نداریم، محبتی بالاتر از محبت خدای تبارک و تعالی به امیرالمومنین نداریم که نداریم که نداریم، محبتی بالاتر از محبت خدا به چهارده معصوم نداریم که نداریم که نداریم، ما هم باید به همین طرف برویم ، و حقیر فکر می کنم برای رسیدن به آن باید از مهندسی معکوس استفاده کنیم. یعنی ما در محضر خدا در محضر خدابودیم و در علم خدا تبارک و تعالی بودیم “انا لله” و بعد تنزل پیدا کردیم در آمدیم و عالم عقول و بعد تنزل پیدا کردیم امدیم در عالم مثال و بعد هم تنزل پیدا کردیم و آمدیم در عالم ملک، به عالم ملک تعلق پیدا کردیم به گل و آب و خاک و خورد و خوراک و خواب تعلق پیدا کردیم این قوص نزول است، مهندسی معکوس یعنی این که باید سراغ قوص صعود برویم برای این که قوس صعود را طی کنیم اولین کاری که باید بکنیم این است آقا فرمود « ازْهَدْ في الدُّنيا يُحِبَّكَ »

شهدا / شهید همت / تعلقات

* این خیلی مهم است که تعلق بریده شود وابستگی بریده شود. انسان پابرهنه باشد. این کسانی که می رفتند جبهه مثل شهید همت که در خاطراتش هست وقتی که به جبهه می رفت شش ماه می ماند بعد به زور می فرستادندش مرخصی،. امثال من اصلا جبهه نمی رفتیم اگر هم می رفتیم ده روز پانزده روز می ماندیم و سریع بر می گشتیم سمت خانه، ولی می گویند شهید همت هر چی بهش می گفتند برو خانه، بچه هایت گناه دارند، می گفت بچه های من همین هایی هستنند که در جبهه اند، البته من نمی گویم به زن و بچه رسیدگی نکند، شهید همت هم حتما رسیدگی می کرده ولی می خواهم عرض کنم ببین چقدر فرق است بین شهید همت و… برای همین است که او شهید همت می شود چون تعلق ندارد، می گویند خوابش خواب کیلومتری بوده، یعنی نمی خوابیده، باید تخت خواب گرم ونرم داشته باشیم می گویند خوابش در ماشین بوده است، چه قدرتی داشته، خوب این تعلق نداشته هر وقت هم می خواسته بلند می شده.

ولایت فقیه / عدم پذیرش دنیا / آزمون ولایت پذیری

* ما عقیده داریم اول اشرف کائنات حضرت محمد بن عبدالله صل الله علیه و آله و سلم بعد مقام امیرالمومنین علیه السلام و بعد حضرت صدیقه طاهره و بعد امام حسن مجتبی و بعد امام حسین و بعد امام زمان، بعد امام زین العابدین تا امام حسن عسگری، این تفاوت به دلیل نقص امام حسن عسگری نیست. اولا عرض کنم که همان امام حسن عسگری مقامش از تمام انبیا بالاتر است، بالاترین پیغمبرها حضرت عیسی است  ولی مقام امام حسن عسگری به جز پیغمبر خودمان از تمام پیغمبران دیگر بالاتر است، این اولا، ثانیا این که می بینید نسبت به چهارده معصوم مقامش پایین تر است برای خودش نیست، بخاطر این است که زمانه تحمل نور و تجلی امام حسن عسگری را نداشت، مشکل ماست و مشکل آن حضرت نیست، یک مثال خوب این است که مثلا، مقام معظم رهبری دوست ندارد این طور گرانی بشود ولی این نقص ماست که اینطور گرانی می شود، به حرف هایش گوش نمی دهند ؛ اگر به حرف های آقا گوش بدهند اینطور گرانی نمی شود پس متاسفانه ما تحمل آقا را نداریم اگر نقصی هست در ممکلت برای ماست نه برای مقام معظم رهبری، همین که در برجام آمریکا دولت را بیرون انداخت برای این است که حرف های آقا را گوش ندادند، یادتان هست در برجام فرمود شما ( دولت ) به حرف های من گوش ندادید. حضرت آقا خودشان گفتتند من خطوط قرمز را برای شما تعیین کردم ولی گوش ندادید، همین سید را ما تحملش را نداریم چه برسد به امام حسن عسگری چه برسد به امام زمانعج الله تعالی فرج الشریف.

چله محمدیه / صوم الدهر

* می فرماید « الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي عَلَيْهِ » می فرماید روزه برای خداست و پاداش روزه گیر خود خداست، روزه امساک از نه چیز است، یعنی نه چیز را خودداری کردن، یعنی تعلقت را به نه تا چیز قیچی کنی، البته نمی گویم آنقدر نخوری که دیگر نه نماز بتوانی بخوانی نه سرکار بروی نه این درست نیست، یک گرسنگی ای که بتوانی کارت را بکنی، درست را بخوانی ولی گرسنگی داشته باشی، روزه داشته باشی، یک نفر می بینی سالی یک ماه روزه مستحبی می گیرد، ویا یک چله بگیرید بالاخره یک راهی باز می کنند به قول استاد عزیز ما حضرت آیت الله حق شناس. سی روز ماه مبارک را که روزه می گیرید ده روز هم به آن اضافه کنید زیرا ده روز را که اضافه کنید، اولا چله گرفتی و چله ات از چله موسویه بالاتر است یعنی چله محمدیه است چله ی موسویه مال ماه ذی القعده و ده روز ذی الحجه، که خیلی هم خوب است خیلی هم ثواب دارد ولی چله محمدیه خیلی بالاتر است، خدا به تو توفیق می دهد چله ی احمدیه بگیری، ثانیا در آن روایت مبارکه دارد و  شهیدین هم در شرح المعه فرمودند که اگر کسی بعد ماه مبارک شش روز روزه بگیرد مثل این است که کل سال را روزه است و صوم الدهر می زیرا در این آیه مبارکه میفرماید: «وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا »در نتیجه وقتی شما شش روز گرفتید سی روز هم که ماه مبارک می شود سیصد شصت، کل سال را روزه ای وصوم الدهر می شود.

پرخوری / مضرات پرخوری /

* برادرها خدمتتان عرض کنم که در روایت دارد کسی که پرخوری کند می شود احمق می شود، تعلق به دنیا ثمره دارد اثر دارد، قرآن و نماز خواندن اثر دارد، خوردن هم اثر دارد، خدا خودش به دادمان برسد،از محضرتا معذرت میخواهم یک روایتی هست از امیرالمومنین که میفرماید: کسی که سه وعده می خورد ببندیدش پیش چهارپاها، معذرت می خواهم از محضرتان شماها را نمی گویم چون شما شیعه اید محب هستید ولی تعارف که نداریم، راه این است یواش یواش باید درست کرد ، راه این است، می گوید سه وعده که بخوری کار مشکل می شود .

دعای معراج

* بعد برادرها یک چیزهایی هست که کلید است مثلا یکی از آن کلیدها را خدمتتان عرض کنم، همین دعای معراج است، به نظر من دعای معراج را داشته باشید، یک معجزه است، واقعا یک معجزه است می فرماید یک مرتبه بخواند و با خودش داشته باشد، حالا آقا می فرماید یک مرتبه ولی توانستید هر روز، بالاخره هر چقدر که می توانید،حتی سالی یک بار؛ می فرماید تمام حاجاتش را خدا برآورده می کند، می گوید کسی که بسته شده است دعای معراج را روی موم بنویسد و به پشتش ببند آزاد می شود، راحت می شود یک دفعه می بیند از زندان آزاد شد. عجب کلیدیست این دعای معراج، بالاتر از چهل هزار ختم قران بالاتر از چهل هزار جهاد، من که به این ها، اعتقاد دارم بالاخره این ها یک اسراری دارد که اهل بیت فهمیدند، « اسرار ازل را نه تو دانی و نه من / این حل معما نه تو خوانی و نه من » آن ها می دانند چه می گویند، ماباید نوکر باشیم، تابع باشیم،

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *