سخنرانی آیت الله تقوایی حفظه الله
شب هفدهم ماه مبارک رمضان 1439

97/03/11 _  مسجد باب الحوائج لویزان

بسم الله الرحمن الرحیم

در ادامۀ روایات نماز، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: مَنْ تَرَكَ صَلاَةً لَقِيَ اَللَّهَ وَ هُوَ عَلَيْهِ غَضْبَانٌ[1]؛ کسی که نماز را ترک کند در حالی ملاقات می کند خدا را که خدا بر وی غظبناک است. مَن تَرَكَ الصَّلاةَ لا يَرجُو ثَوابَها و لا يَخافُ عِقابَها، فلا اُبالِي أن يَمُوتَ يَهُوديّا أو نَصرانيّا أو مَجُوسِيّا[2]؛ می گوید نماز را اگر ترک کرده برایش فرق ندارد دیگر، ترسی هم در دلش نیست، دین و ایمان می رود. در روایتی هم هست که کسی که نمازش را ترک کند مُشرک است و در روایت دیگری دارد که کافر است. همۀ این ها درست است، یعنی مانعه الجمع نیست، کسی که هم کافر می شود و هم مشرک. بينَ الإيمانِ و الكُفرِ تَركُ الصَّلاةِ[3]؛ نیست بین کفر و ایمان مگر ترک نماز. نماز که ترک شد ایمان از بین می رود وکفر می آید. روایاتی هم هست در باب جماعت، که روایات شدیدالحنی است. مردم الان نماز جماعت را ترک می کنند عین خیالشان هم نیست، شاید این روایت ها به گوششان نرسیده، شاید سنت عوض شده، مردم عوض شده اند؛ روایات خیلی عجیبی هست درباره کسانی که نماز جماعت نمی روند؛ بعضی درباره کسانی است که می آیند، پاداشش را ذکر کرده و بعضی درباره کسانی که در نماز جماعت شرکت نمی کنند؛ صلاةُ الرَّجُلِ في جماعةٍ صلاةً واحدةً خيرٌ من صَلاتِهِ في بَيتهِ اَربعينَ سَنَةً[4]؛ کسی که در نماز جماعت شرکت کند بالاتر از از اینکه چهل سال در خانه نماز بخواند. گاهی شیطان گولمان می زند، گاهی شیطان به ذهن انسان می اندازد که حالا نمازت را همینجا بخوان، باحال تر است، ریا نیست. بعد پرسیدند آیا نماز یک روز از چهل سال؟ حضرت فرمود: خیر، یک نماز جماعت، مثلا فقط نماز صبح از چهل سال عبادت در خانه بالاتر است. ما الان اینکه چوب داریم می خوریم برای این است. فردی امروز آمده بود انتقاداتی به دولت داشت و می گفت فقط رهبری و احمدی نژاد خوبند و بقیه مشکل دارند و…- گفتم اولا احمدی نژاد تا زمانی خوب بود که دستبوسی آقا را می کرد ولی الان دیگر نه، بعد هم گفتم مردم رأی دادند به این دولت محترم که الان دارد اشتباه برخورد می کند با اروپا و آمریکا. این خیلی مهم است که مردم به هرحال رأی دادند به این دولت، شاید جُرم مردم از دولت بالاتر باشد. البته مردم ما خوبند ولی یک سری متاسفانه اشتباه می کنند برای این است که نماز جماعت نمی آیند، چون نماز جماعت نمی آیند دل ها افق وجودی اش می چرخد به طرف اروپا و آمریکا، به کسی رأی می دهند که اطاعت می کند از اروپا و آمریکا، بجای اطاعت از رهبری و ولایت فقیه، به جای پشتیبانی مردم مسلمان و جوانان و تاجران و سرمایه دارن این مملکت-چه کسی سبب شده که مردم به کسی رأی دهند که پول کشور را بریزد به حساب توتال که خدا ان شاءالله بسوزاند توتال و شرکت های فرانسوی و آمریکایی را. تمام جنایت ها زیر سر همین شرکت های صهیونسیتی است، همه شان هم صهیونیست اند؛ اگر هم می گویند نیستند [صهیونیست] باور نکنید شما، این ها همه شان صهیونیست اند و دست هایشان در دست هم است. اما رأیی که ما می دهیم روز قیامت چگونه می خواهیم جواب بدهیم؟ چرا؟ چون شاید برای همین است که نماز [جماعت] نمی آییم. کسی که نماز نمی آید آیا افق وجودی اش عوض می شود؟ میل وجودی اش عوض می شود؟ مَنْ رَغِبَ عَنْ جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ وَجَبَ عَلَى الْمُسْلِمِينَ غِيبَتُهُ[5]؛ کسی که رویش را برگرداند از جماعت مسلمین، غیبت اش بر مسلمین واجب است! غیبت مسلمان حرام است ولی کسی که از جماعت مسلمین روی بر می گرداند واجب الغیبه می شود. در ادامۀ روایت می فرماید: وَ سَقَطَتْ بَيْنَهُمْ عَدَالَتُهُ؛ از عدالت ساقط می شود، دیگر عادل نیست یعنی شهادتش قبول نمی شود. وَ وَجَبَ هِجْرَانُهُ؛ واجب است بر مردم دوری کنند از چنین اُمَّتی؛ در رساله ها هم نوشته شده[6] است با کسانی که مسجدی نیستند رفت و آمد نداشته باشید و زن ندهید و زن نگیرید؛ البته بدون علت، یک وقتی هست فردی مریض است، کار دارد، اشکالی ندارد، ولی کسانی که نه کار دارند نه مریض هستند و در محدوده و همسایه مسجد اند- پرسیدند آقا همسایه مسجد چه کسی است، که فرمودید اگر نیاید غیبتش واجب می شود و از عدالت ساقط می شود و باید دوری بجویید از او؟ فرمود: کسانی که اذان مسجد را بشنوند. وَ إِذَا رُفِعَ إِلَى إِمَامِ الْمُسْلِمِينَ أَنْذَرَهُ وَ حَذَّرَهُ[7]؛ وقتی می برندش نزد امام مسلمین باید انزارش کند، بترساندش که حواست را جمع کن، هیزم جهنم را برای خودت و خانواده ات نخریدی؟ فَإِنْ حَضَرَ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِين[8]؛ اگر آمد در جماعت مسلمین که خداروشکر اما وَ إِلَّا أَحْرَقَ عَلَيْهِ بَيْتَه[9]؛ و الا باید آتش بزنید خانه اش را! ریشۀ تمام خیرات و برکات جماعت هاست، جماعت مسلمین و مؤمنین. مردم یعنی مؤمنین. دعاء مُخّ عبادت است، اگر کسی این مغز را نداشته باشد قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي[10]، اعتنا نمی شود به او. بیایید نماز بخوانید، تعقیبات بخوانید، دعای کمیل بخوانید، توسل و ندبه بخوانید، بالاخره اینها راهی است. از روی بی اعتنایی نیامدن به جماعت جز انحراف چیزی ندارد. این ها شوخی نیست، شما فکر می کنید چند درصد از مردمی که به مسجد نمی آیند و رابطۀ شان را با مسجد و جماعت قطع کردند بهشتی اند؟ خیلی سخت است، باید جواب بدهیم. وَ مَنْ لَزِمَ جَمَاعَتَهُمْ حَرُمَتْ عَلَيْهِمْ غِيبَتُهُ[11]؛ درست برعکس، کسی که ملازم باشد با جماعت مسلمین، نشکند جماعت مسلمین را- بنده فکر می کنم یک معنای نشکستن جماعت مسلمین این است که مخالفت با رهبر نباید بکنند؛ کسی که مخالفت با رهبر می کند در واقع دارد جماعت مسلمین را می شکند، وحدت بین مسلمین را می شکند، لطمه می زند، صدمه می زند. مَنْ لَزِمَ جَمَاعَتَهُمْ حَرُمَتْ عَلَيْهِمْ غِيبَتُهُ؛ کسانی که نماز جماعتی هستند دیگر غیبت شان جایز نیست. وَ ثَبَتَتْ عَدَالَتُهُ بَيْنَهُم[12]؛ این عدالتش ثابت می شود و از او می شود شهادتش را قبول کرد. مَنْ فَارَقَ جَمَاعَةَ اَلْمُسْلِمِينَ قِيدَ شِبْرٍ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَةَ اَلْإِسْلاَمِ مِنْ عُنُقِه[13]؛ کسی که به اندازه یک وجب از جماعت مسلمین دور بشود، دیگر ایمان را از گردنش بر می دارند؛ دیگر مؤمن نیست، روح ایمان و اسلام در وجودش دیگر ثابت نمی شود. اهل بیت علیهم السلام معجزه کرده اند و به تحقیق تمام علوم دست اهل بیت است؛ إِنَّمَا جُعِلَ اَلْجَمَاعَةُ وَ اَلاِجْتِمَاعُ[14]؛ دلیل این جماعت و اِجماع مسلمین فلسفه اش چیست؟ حکمت جماعت ها چیست؟ تاریخ را نگاه کنید، اسلام با جماعت ها حفظ شده؛ در زمان انقلاب مساجد شده بود مأوای مردم و مردم می رفتند مساجد و مدارس و این جماعت ها بود که آمدند در میان مردم و خیابانها و انقلاب کردند و انقلاب را به پیروزی رساندند؛ از مسجد انقلاب پیروز شد. چه شهدایی در خود مسجد شهید شدند، مسجد سنگر بود. الان هم همین است؛ رهبری ومرحوم امام هم فرمودند که وقتی می خواهید رأی بدهید بروید از امام جماعاتتان که مورد اعتماد و وثوق اند از آنها بپرسید. جماعت است که راه را به انسان نشان می دهد. فلسفه تشکیل جماعت ها چیست؟ برای اقامۀ نماز، نه مسجد ضرار؛ ممکن است مسجدی بسازند که کلمات دین و روایات و قرآن ذره ذره حکمت دارد. می فرماید جماعتِ نماز، نه جماعتی درست بشود که خدایی ناکرده مسجد ضرار بشود، مسجد درست بشود برای پشتیبانی از حقوق های نجومی، مسجد نفاق نه، مسجد برای نماز، مسجد وحدت، مسجد پشتیبانی از ولایت. فلسفه چنین مسجدی چیست؟ لِكَيْ يُعْرَفَ مَنْ يُصَلِّي مِمَّنْ لاَ يُصَلِّي[15]؛ می فرماید: برای این است که  بفهمیم چه کسانی نماز خوان اند و چه کسانی نماز خوان نیستند. مسجد ملاک است برای نماز خوان بودن و نبودن چون خیلی ها هستند که مسجد نمی آیند ولی نمازشان را می خوانند ولی آقا می خواهد بفرماید که نماز آنها نماز نیست، نماز آنها تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ[16] نیست. وَ مَنْ يَحْفَظُ مَوَاقِيتَ اَلصَّلاَةِ مِمَّنْ يُضِيعُ[17]؛ چه کسانی حفظ می کنند اوقات نماز ها را و چه کسانی ضایع می کنند؟ وَ لَوْ لاَ ذَلِكَ لَمْ يُمْكِنْ أَحَداً أَنْ يَشْهَدَ عَلَى أَحَدٍ بِصَلاَحٍ[18]؛ اگر این نباشد دیگر کسی نمی تواند بگوید فلانی آدم خوبی است یعنی ملاک در تایید مسجدی بودن است؛ خیلی خوب راه را باز کرده است. در روایت دارد کسی که نمازهایش را به جماعت می خواند هر خیری می خواهی برای او شهادت بده و کسی که نمی خواند هر بدی و ظن بد می توانی ببر. در ادامۀ روایت می گوید: اگر جماعت نبود هیچکس نمی توانست شهادت به صلاحیت یک فرد بدهد، چرا؟ چون لِأَنَّ مَنْ لَمْ يُصَلِّ فِي جَمَاعَةٍ فَلاَ صَلاَةَ لَهُ بَيْنَ اَلْمُسْلِمِينَ؛ کسی که در جماعت نماز نگذارد نماز بین مسلمین نخواهد داشت؛ حواسمان را جمع کنیم، اراده هایمان را عوض کنیم، معرفت هایمان را عوض کنیم. سود و نفع ما در نفع شخصی نیست، بلکه در نفع جماعت است. ما باید الان نظام را پشتیبانی کنیم، باید دین را پشتیبانی کنیم، با جانمان باید از یمن و عراق و سوریه و لبنان و فلسطین محافظت کنیم، از همه مهم تر با هستی مان از محور تمام این ها محافظت کنیم؛ نفع شخصی مان را نباید در نظر بگیریم، دو روزِ دیگر زنده ایم یا مرده؛ مقام و مال دنیا به چه دردمان می خورد؟ آقا فرمودند: مال دنیا که به دستتان رسید، این عقوبت کارهایی است که کردی، جلو جلو دارند می فرستند قبل از قیامت! البته دعا می کنیم وضع مالی مان خوب شود، اما از راه حلال، راه زلال، راه عشق و جان، نه از راه باطل. تازه حلالش را هم می فرماید: في حَلالِها حِسابٌ[19]؛ اگر نرسید بگو خدایا شکر! خوشحال باش؛ تازه بالاتر عرض کنم اگر بِدِهی هم داشتی بگو خدا را شکر؛ گرفتاری و بِدِهی هم داشتی شکر کن و بگو: به به چه خوب، گرفتاری دارم. البته نه اینکه دنبال پول نرویم، ان شاءالله خدا تمام ثروت عالم را بریزد در جیب شیعیان و مؤمنین، ولی ما خودمان را باید بگذاریم کنار. این جا ملاک عجیبی ذکرکرده؛ کسی که جماعتی نیست، نماز ندارد بین مسلمین، حالا ممکن است خداوند یک جایی هم در بهشت به او بدهد از روی تفضل ولی نماز ندارد بین مسلمین. اِنَّ قوما جَلَسوا عَن حضور الجَماعَة[20]؛ افرادی در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بودند که جماعت نمی آمدند-در حرم عبدالعظیم علیه السلام بودیم چند نفری بودند با یک درویشی داشتند عکس می گرفتند- البته اشکالی ندارد ان شاءالله خدا کمکشان هم بکند، بعضی هاشان محب اهل بیت هم هستند ولی این خانقاه چه چیزی است که این ها درست کردند؟ اشتباه است ساختن خانقاه؛ آیا این شکستن جماعت نیست؟ امشب که توسلمان به علی بن موسی الرضاست- ببینید دید ما چگونه است دید امام رضا علیه السلام چگونه؛ سه برادر بودند یکی شان آمد محضر امام رضا علیه السلام عرضه داشت آقا دو برادر دارم که انسان های خوب و عابدی هستند، پَشم انداخته اند گردنشان رفته اند در کوه فقط عبادت می کنند، آقا فرمود خرجشان را چه کسی می دهد؟ گفت: من، آقا فرمود: مقام تو از آنها بالاتر است؛ جماعت مسلمین را ترک کرده اند و رفته اند در کوه! چه خوبی ای دارد؟ چه رجحانی دارد این؟ باید ببینیم راه چیست؛ شیعَتُنا أهْلُ الهُدی وأهْلُ التُّقی وأهْلُ الخَیْرِ وَأهْلُ الایمانِ وَأهْلُ الْفَتْحِ وَالظَّفر[21]؛ شیعه یک چیز دیگری است، شیعه به اویس قرنی می گویند. اویس قرنی انقدر که عبادت می کرد و نماز می خواند، از رگ های پایش خون جاری می شد ولی همین اویس در رکاب امیرالمؤمین علیه السلام در جهاد به شهادت رسید؛ این را می گویند عابد، این را می گویند انسان، این را می گویند مرد. عبادت می کند خون از رگ هایش جاری می شود و روز هم می رود محضر امیرالمؤمنین علیه السلام ، آقایش را می شناسد، ولی الله الاعظم را می شناسد، جماعت مسلمین را می شناسد، جماعت حق را می شناسد. ما خودمان را باید بزنیم کنار، نوکری دین و امام زمان عج الله را بکنیم. اِنَّ قوما جَلَسوا عَن حضور الجَماعَة[22]؛ پیغمبر آنجا بوده بعد این ها نماز جماعت نمی رفتند؛ فَهَمَّ رسولُ الله صلى الله عليه وآله اَن يُشعِلَ النّارَ فى دورِهِم حَتّى خَرَجوا و حَضَروا الجَماعَة مَعَ المُسلِمين[23]؛ آقا جماعت را بلند کردند و گفتند برویم خانه هاشان را آتش بزنیم! نه اینکه واقعا آتش بزنند، می خواست بترساندشان تا اینکه بیایند نماز جماعت و در جماعت مسلمین حاضر شوند. می دانید با جماعت مسلمین بودن چه مشکلی دارد؟ اول با جماعت مسلمین بودن ترک سَر است؛ مشکل با جماعت مسلمین بودن این است که باید ترک سَر کنی؛ معلوم است دیگر، انسان نفسش نمی خواهد ترک سَر کند، خوشش نمی آید نوکری کند. من صلى الغداة والعشاء في آخره(پیدا) 36… کسی که نماز صبح با نماز عشایش را با جماعت بخواند، فَهُوَ …- (پیدا) ما بینش و تحلیل سیاسی مان اشتباه است، می گوییم حضرت زهرا سلام الله علیها جزء بَکّائین خَمس بود، صبح تا شب، شب تا صبح گریه می کرد برای چه؟ برای حکومت، برای جماعت، برای ولایت، برای هستی دین، برای تمام دین، برای الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُم‌ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی؛ برای اتمام و اکمال دین، برای کل دین، برای ریشۀ دین، برای اصل و فرع دین لذا از امام رضا علیه السلام نقل است که می فرمایند: ما، هم اصل دین هستیم، هم فَرع دین. پس ما بینش هایمان اشتباه است که نماز جماعت نمی دانیم چیست؛ چون نمی دانیم چیست، شرکت نمی کنیم در جماعت و فکر می کنیم یک عبادت مستحبی است، همین؛ ولی آقا می فرماید: کسی که نماز عشاء و صبحش را به جماعت بخواند این شخص کان فی ذمه الله و ذمه رسول الله؛ او تحت پناه خدا و پیغمبر است، این ها دیگر شده اند یک جماعت. نماز جماعت یعنی این، شده اند یَدِ واحده. بینشی برای ما درست کرده اند که فکر می کنند آمدن در نماز جماعت اُمُّلی است! و من ظلمه یظلمه الله(پیدا)؛ کسی که در ذمه خداست اگر به او ظلم کردی یعنی به خدا ظلم کردی. ملاحظه کنید چه دین زیبایی است. کجا یک همچین دینی دارند، بیاورند. کجا یک همچین ارتباطی بین متدیّنین و آن کسانی که آن مکتب را قبول کردند هست؟ الان آمریکا و اروپا می خواهند همدیگر را پاره پاره کنند. می فرماید کسی که که نماز جماعتش را آمد صبح و شب، اگر کسی به اوظلم کند ظلم به خدا کرده. و من اخفره و انه اخفرالله (پیدا) کسی که مخالفت کند با این و از بین ببردش این خدا را از بین برده. در روایتی هست که شما فقط نماز صبحت را به جماعت بخوانی بالاتر از این است که شب تا صبح رکوع و سجده کرده باشی. البته ما ان شاءالله نم نم ارکان و ریشه ها را اگر درست کنیم، آن رکوع و سجده هم درست می شوند. مؤمنین پا سَبُک را بشناس و با آنها باش کم کم خدا به تو می دهد، با مؤمنینی که واقعا تقوا دارند و الهی اند آنها را بشناس و با آنها باش خدا هم کم کم بهت می دهد و درست می کند. هر قدمی که در راه جماعت برمی داری، یک حسنه برایتان می نویسند و یک گناه پاک می کنند؛ مثل زیارت کربلاست؛ در روایت هم دارد که وقتی می خواهید به زیارت ما بیایید و قدرتش را ندارید بیایید مسجد، ثواب زیارت را می برید. آیت الله بهجت رحمه الله علیه می فرمودند: ثواب مسجد رفتن از زیارت رفتن بالاتر است. امیرالمؤمنین علیه السلام هم در روایت دارد که من بیشتر از اینکه در بهشت باشم دوست دارم در مسجد باشم، پرسیدند برای چه؟ آقا فرمودند: چون خدا دوست دارد در مسجد باشم، دوست دارم اطاعت خدا را بکنم ولی بهشت را خودم دوست دارم. پس مسجد یعنی ترک سَر، مسجد یعنی نبودن، مسجد یعنی ندیدن خود، مسجد یعنی دیدن خدا و اهل بیت، مسجد یعنی دیدن دین. الان هم همین است یعنی نظام اسلامی ما دارد اسلام را تایید می کند؛ پشتیبانی در یمن، سوریه، عراق. ما باید این نظام را پشتیبانی کنیم، آن وقت عمل انسان هزاران برابر می شود. روایتی در باب اینکه پشت سر عالِم خوب نماز خوانده شود عرض کنیم…– از یک میلیون و دویست هزار رکعت بالاتر می شود پاداش نمازش. خود مسجد یک ثواب هایی دارد، مانند مسجدالحرام که یک رکعت نماز خواندن در آن مساوی با صدهزار رکعت است، یک رکعت نماز در مسجدالنبی ده هزار رکعت است، یک رکعت نماز در مسجد کوفه ثواب ده هزار رکعت را دارد، یک رکعت نماز محضر مقدس امیرالمؤمنین علیه السلام که مسجد حقیقی است، مساوی یا بالاتر از دویست رکعت است. وقتی به زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام می روید اول به پیغمبر صلی الله علیه و آله سلام می کنید، یعنی علی را که دیدی یعنی پیغمبر را دیدی. فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُم[24]؛ امیرالمؤمنین علیه السلام معلمُ  الانبیاست؛ همۀ اَنبیاء را او تربیت کرده است. این را عرض می کردم که خود مسجد یک ثوابی دارد، نماز خواندن پشت سر آن عالِم یک ثواب. شما در مسجدالحرام یک رکعت نمازت مساوی با صد هزار رکعت است ولی محضر امیرالمؤمین علیه السلام دویست هزار رکعت، چون آن امامِ ماست و مسجد حقیقی، اوست. به خدا قسم همان کعبه و مسجدالحرام که مساوی صد هزار رکعت است شرافتش را از علی گرفته، و الا کعبه که سنگ و چوب است دیگر. لذا دلیل حرف بنده این است که زمین کعبه فخر کرد به خد، گفت خدایا ببین من اولین زمینی هستم که تو خلق کردی مرا در عالم و لذا برکت دارم، از سوی حضرت حق ندا آمد ای زمین کعبه این افتخار را نکن، بیست و چهار هزار سال قبل تو من زمین کربلا را آفریدم. در روایت دارد روز قیامت تمام انبیاء و اولیاء پناه می برند به کربلا؛ پس مسجد با مسجد فرق دارد و مسجد حقیقی، امام حقیقی است، امام جماعت حقیقی است؛ فرمود تمام اولیاء و انبیاء وقتی که دیگر هیچ قدرتی ندارند و روز قیامت شده و حشر و نشر و ملائکۀ غِلاظ و شِداد از ترس عذاب و سنگینی روز قیامت، پناه می برند به کربلا و می روند زیر سایۀ حسین علیه السلام. این فقط حرف بنده نیست، هر عالِمی را می خواهید بیاورید و بپرسید از او- سوال من این است که حضرت آدم توبه اش با چه کسی قبول شد؟ حضرت نوح کشتی اش با اسم چه کسی غرق نشد؟ حضرت ابراهیم با چه کسی آتش بر او سرد شد؟ حضرت موسی با چه کسی جلوی فرعون ایستاد؟ آیت الله مستنبط جریان لاتَخَف را در کتاب القطره نوشته که لاتَخَف برای وقتی بود که خوفی افتاده بود به وجود حضرت موسی بعد آنجا امیرالمؤمنین علیه السلام آمد طرف را نشاند سر جایش؛ حضرت عیسی با دست چه کسی مرده را زنده می کرد؟ یک بحثی هم باید داشته باشیم در باب امام جماعت- اصل امام جماعت هم همین توسل امشب ماست؛ آقا امام رضا علیه السلام. امام جماعت که این شد، کار درست می شود. اول خصوصیت امام رضا علیه السلام این است که سرّ بین هشت و چار[25] است؛ یعنی هرکسی خودش را به امام رضا علیه السلام برساند دیگر چهارده معصوم علیهم السلام را قبول کرده است. یعنی هرکسی نَفَس امام رضا علیه السلام به او بخورد امام زمان عج الله هم قبول کرده اند.

 در روایت دارد امان بود برای دشمن  و دوست-خدا را شکر می کنیم که همچین امامی داریم. اول و آخر ما را درست کرده، شاید مقداری زمین هم بخوریم ولی ناراحت نباشیم خودشان درستش می کنند. در روایت دارد که گفت دیدم امام رضا علیه السلام نیست در مجلس، دیدم بیرون شهر طوس یک شیعه ای آنجا فوت کرد دارند تشییعش می کنند بعد دیدم امام رضا علیه السلام تشریف آوردند و شرکت کردند در تشییع این فرد بعد دست گذاشتند روی سینه اش و گفتند آرام باش دیگر در امان خدا خواهی بود. بعد وقتی تشییع و تدفین تمام شد پرسیدم آقا جان شما اینجا چه می کنید؟ شما طوس بودید، آقا فرمودند مگر نمی دانی ما هر یک از شیعیانمان که از دنیا برود می آییم بالای سرش.

در روایت فرمود اباصلت ما هر روز عمل شیعیانمان را نگاه می کنیم اگر گناهی بکنند مواظبت می کنیم و توبه می کنیم از طرفشان تا خدا ببخشدشان، اگر کار خوبی انجام داده باشند شکر می کنیم که خدا برایشان زیاد کند.

آدم حیف نیست از چنین امام جماعتی دور بشود …

[1] – عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية ج1،  ص 126

[2] – پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه از روى بى اعتنايى به ثواب نماز و نترسيدن از كيفرِ ترك آن ، نماز نخواند، براى من مهم نيست كه جهود بميرد يا ترسا يا گبر

میزان الحکمه باب تارک نماز و کفر

[3] – پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مرز ميان ايمان و كفر، ترك نماز است

میزان الحکمه باب تارک نماز و کفر

[4] – يك نماز جماعت خواندن براي مرد از چهل سال نماز خواندن او در خانة خود بهتر و بالاتر است!

لئالي‌الاخبار، ج ٤، ص ١٩٧

[5] – بحارالانوار ج85، ص37

[6] – مستحب است، انسان با کسی که در مسجد حاضر نمی‌شود، غذا نخورد، در کارها با او مشورت نکند، همسایه او نشود، از او زن نگیرد و به او زن ندهد

توضیح المسائل ده مرجع، مسئله 897

[7] – ادامۀ روایت –  بحارالانوار ج85، ص37

[8] – همان

[9] – همان

[10] – فرقان، بخشی از آیه 77

بگو که اگر دعای شما (و ناله و زاری و توبه شما) نبود خدا به شما چه توجه و اعتنایی داشت؟

[11] – ادامۀ روایت –  بحارالانوار ج85، ص37

[12] – همان

[13] – الکافي، ج 1، ص 404

امام صادق عليه السلام فرمود: كسي كه بفاصله يك وجب از جماعت مسلمين دوري گزيند(كوچكترين حدود و احكام اسلام را كنار گذارد)رشته اسلام را از گردن خود جدا كرده است

[14] –  علل الشرایع ، ج2، ص 325

[15] – همان

[16] – عنکبوت، بخشی از آیه45

همانا نماز است که (اهل نماز را) از هر کار زشت و منکر باز می‌دارد

[17] – ادامۀ روایت إِنَّمَا جُعِلَ اَلْجَمَاعَةُ وَ اَلاِجْتِمَاعُ

[18] – همان

[19]الإمام عليّ عليه السلام ـ في وَصفِ الدُّنيا ـ :  ما أصِفُ مِن دارٍ أوَّلُها عَناءٌ وآخِرُها فَناءٌ ، في حَلالِها حِسابٌ وفي حَرامِها عِقابٌ ، مَنِ استَغنى فيها فُتِنَ ، ومَنِ افتَقَرَ فيها حَزِنَ ، ومَن ساعاها فاتَتهُ ، ومَن قَعَدَ عَنها واتَتهُ ، ومَن أبصَرَ بِها بَصَّرَتهُ ، ومَن أبصَرَ إلَيها أعمَتهُ

امام على عليه السلام ـ در توصيف دنيا ـ : چه بگويم در وصف دنيايى كه آغازش رنج است و انجامش نابودى، و در حلالش حساب است و در حرامش كيفر؟ هر كه در دنيا بى نياز شد ، گرفتار گرديد، هر كه فقير شد ، اندوه دامنگيرش شد ، هر كه در پى دنيا دويد ، به آن نرسيد، هر كه از طلب آن باز ايستاد ، دنيا خود به سراغش رفت، هر كه با دنيا ديد ، دنيا او را بينا گردانيد، و هر كه به دنيا نگريست، دنيا نابينايش گردانيد

[20] –  بحارالانوار، ج 88، ص 16

قال الصادق عليه السلام: ان قوما جلسوا عن حضور الجماعة فهم رسول الله – صلى الله عليه وآله – ان يشعل النار فى دورهم حتى خرجوا و حضروا الجماعة مع المسلمين ؛
عده اى در هنگام وقت نماز جماعت مى نشستند (و به نماز جماعت حاضر نمى شدند) پيامبر اسلام تصميم گرفت كه خانه هاى آنها راآتش بزند تا از منازلشان بيرون آمده و در جماعت مسلمين حاضر شوند.

[21] – شیعه ما اهل هدایت و اهل تقوی و اهل نیکی و اهل ایمان و اهل پیروزی و موفقیت اند

اصول کافی، ج2، ص78، ح14/ سفینة البحار، ج2، ص643

[22] –  بحارالانوار، ج 88، ص 16

[23] –  همان

[24] – آل عمران، بخشی از آیه 61

[25]–  دوازده امام

خداوندا به حق هشت وچارت
ز مو بگذر شتر دیدی ندیدی

باباطاهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *