خلاصه بیانات حضرت آیت الله تقوایی حفظه الله تعالی  شب پنجم فاطمیه

 

مَا رََأَيْتُ إِلَّا جَمِيلًا

« أَفْضَلُ الْقُرْآنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» در حمد از جهاتی چیزهایی هست که حتی در «بِسْمِ اللَّهِ» هم نیست؛ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» اطلاق دارد، شامل رحمت رحمانیه و رحمت رحیمیه می شود؛ اما اولین تعیّن آن «الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ” است؛ بهترین طریقه تجلی «بِسْمِ اللَّهِ» حمد است؛ بنابراین اگر می خواهید حقیقت قرآن در وجود شما تجلی کند، اول باید شکرگزار باشید؛ اگر نفسَت را می کشی به خاطر شکر خدا باشد، نماز می خوانی به خاطر شکر خدا  باشد؛ خیلی از ماها نفس را می کشیم  اما از روی اعتراض، نه از روی شکر. در کربلا، بلایی نبود که سر زینب کبری سلام الله علیها در نیاورند؛ هر کاری خواستند کردند، ولی این عقیله بنی هاشم، این یگانه ی دهر، تمام نفَسهایی که می کشید از روی حمد بود، می فرمود «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلًا» یعنی من در تمام این جلال ها، جمال خدا را می بینم؛ کربلا همه اش یک سره جلال بود، کشت و کشتار و دزدی و غارت و… ولی نتوانستند حضرت زینب را از اسم اعظم خدا جدا کنند.

بالاترین طریقه شکر

اسم اعظم خدا 72 حرف دارد؛ بعضی پیغمبران 13 تا حرف آن را داشتند،  بعضی 10 تا، بعضی 7 تا، بعضی 5 تا؛ بعضی 2 تا، بعضی یکی؛ مثلا عاصف بن برخیا که به یک چشم به هم زدن تخت بلقیس را برای حضرت سلیمان آورد فقط یک حرف اسم اعظم را داشت. اما اهل بیت هر 72 حرف اعظم را دارند. می خواهی 72 حرف را به تو هم بدهند؟ مگر می شود؟ بله؛ اگر خدا لطف کند می شود، ما خودمان یک حرفش را  هم نمی توانیم پیدا کنیم؛ اما اگر کار را به خدا واگذار کنیم می شود «أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللّه» فقط باید صبر داشته باشیم. باید از راه حمد وارد شویم؛ اگر می خواهید 72 حرف اسم اعظم را به شما بدهند، راه دیگری ندارد؛ در روایت دارد اگر از راه حمد وارد شدی همه اسم اعظم را به تو می دهند؛ اگر شکر کنی هستی ات را زیاد می کنند چه برسد به صفاتت؛ چه برسد به افعالت «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ» لذا می فرماید افضل قرآن حمد است.

طلبکار نباش

یکی از راه های استجابت دعا این است که سه روز روزه بگیری و صبح جمعه بزنی به صحرا، بعد پاهایت را لخت کنی، دستت را هم لخت کنی بگذاری بر روی زمین، نماز جعفر طیار بخوانی؛ خدا حاجتت را می دهد. اما نباید از خدا طلبکار باشی اگر دیدی طلبکار می شوی نخوان. هر وقت می بینی می خواهی طلبکار بشوی، از راه حمد وارد شو، نعمت هایت را ببین؛ بیخودی زحمت نکش. اگر می خواهی از روی طلبکاری نماز شب بخوانی، نماز شب هم نخوان! نماز شب باید از روی عشق باشد.

بِسْمِ اللَّهِ

بعضی که نادانند می گویند: این روایتها با هم جور در نمی آید؛ از یک طرف می گوید افضل آیات «بِسْمِ اللَّهِ» است؛ از یک طرف میگوید «الْحَمْدُ لِلّهِ»؛ ما نفهمیدیم کدام افضل است؟ ما در مورد قرآن و اهل بیت و روایات نباید زود قضاوت کنیم؛ باید برویم پیش افراد متخصص تا این تناقضاتی که در ذهنمان هست را رفع کنیم؛ این ها هیچ با هم منافاتی ندارد؛ ببینید چقدر زیبا می شود، افضل آیات قرآنی که به وسیله «بِسْمِ اللَّهِ» نوشته می شود حمد خداست. در روایت دارد یکی از خصوصیات مومن این است که وقتی نفس می کشد می گوید بسم الله؛ تمام کارهایش را با «بِسْمِ اللَّهِ» شروع می کند چون کتاب هستی با «بِسْمِ اللَّهِ» شروع می شود؛ لذا به ما می گویند «بِسْمِ اللَّهِ» بگو تا تکوین تو با تکوین عالم منطبق بشود؛ «بِسْمِ اللَّهِ» بگو تا تشریع خدا در تو تجلی کند.

رضایت

می دانید ما چرا ناراضی هستیم؟ چون عادت کردیم همه چیز را خودمان تصمیم بگیریم؛ بنشینیم جای خدا؛ امیرالمومنین علیه السلام با آن مقامش جای خدا نمی نشست؛ می فرمود «رَاضِيَةً بِقَضَائِكَ» آن وقت منِ روسیاه می ایستم به خدا ایراد گرفتن که این چی وضعی است؟ چرا بچه ام اینطور شد؟ خوب شد! حقّت بود؛ با این همه گناهانی که داری باید بشود؛ کارت را درست کن؛ راهت را درست کن.

قبض و بسط

از خصوصیات قلب این است که می توانی قبض را به بسط تبدیل کنی. هر وقت دیدی قبض گرفتی بدان کار شیطان است؛ می خواهد شما را بنشاند، وقتی شما را قبض گرفت خود به خود رفتنت کند می شود. اگر این قبض خانه نشینت بکند دیگر بدتر می شود؛ بدان این هم کار شیطان است. این قبض را باید به بسط تبدیل کنی؛ بهترین راهش این است: 1- بلند شو، حرکت کن،  یک صفحه درس بخوان؛ دو نفر را گیر بیاور با آن ها مباحثه علمی کن؛ … آرام آرام قبضت را تبدیل به بسط کن. 2- زیارت برو؛ سر مزار ائمه اطهار قبض را تبدیل به بسط می کنند، به آدم نیرو می دهند، انرژی مثبت می دهند، یقین می دهند، حقیقت حق الیقین می دهند؛ 3- این ذکر هایی که در هیئت ها گفته می شود بگو؛ وقتی همه با هم می گویند یازهرا (س) راه باز می شود؛ نماز جماعت همین است؛ «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَةِ» وجه الله در جماعت تجلی می کند. من اگر خودم تنها باشم حالش را ندارم. خدا به جماعت جور دیگری نگاه می کند. قبض را تبدیل به بسط می کند؛ نرفتن را تبدیل به رفتن می کند. 4- رفیق راه، رفیق پاسبک؛ بعضی می گویند این ها مرید بازی است. مرید بازی چیست؟ بله؛ شهوت باشد؛ رحم نکن، دندانهای شیطان را خرد کن؛ اما راه خدا که باشد خوب است؛ نماز جماعت، نماز جمعه، هیئت، نماز شب، درس، بالاخره کارهای الهی تنهایی نمی شود. 5- زیر آسمان برو بگو «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللّهِ» اگر همان موقع جوابت را ندادند؟ محال است جواب ندهند؛ قبض را تبدیل به بسط می کنند.

عبادت

خیلی اوقات قبض ها مال گناهانمان است؛ آنقدر حرف های الکی می زنیم، این قلب سیاه می شود؛ دیگر نمی توانیم حرکت کنیم. یک مقدار هم بپرداز به خدا، دلت را روشن کن؛ دلت را صاف کن؛ صبح یک عبادتی داشته باش؛ ظهر یک عبادتی داشته باش؛ سحر یک عبادتی داشته باش؛ غروب یک عبادتی داشته باش پس این آیه را برای کی گفتند؟ «وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِها وَ مِنْ آناءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَ أَطْرافَ النَّهارِ» این راه را باز کرده اند؛ وقتی راه حمد هست، چرا ما با قبض حرکت کنیم؟

احکم الحاکمین

تمام اسما و صفات و افعال خدا اختیاری و از روی قدرت اوست، یعنی چی؟ یعنی بالاتر از او دستی نیست؛ قدرت مطلقه ی عالم است؛ لذا امیرالمومنین علیه السلام می فرماید «عَرَفْتُ اللَّهَ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ نَقْضِ الْهِمَمِ» خدا را شناختم به این که هر وقت خواستم چیزی را یقینا و جزما انجام دهم، دیدم خدا آن را شکست؛ برای این که بگوید فلانی! تو چیزی نیستی؛ حواست را جمع کن! همه چیز دست اوست قدرت مطلقه است «أَ لَيْسَ اللّهُ بِأَحْكَمِ الْحاكِمِينَ» او حاکم است؛ سلطان است؛ قدوس است؛ طاهر است؛ عادل است؛ به بهترین نحوه ما را هدایت می کند؛ کار ما را درست می کند؛ هم ظاهر ما را درست می کند هم باطن ما را «هُو الَّذى أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَة» و این شکر دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *