خلاصه بیانات حضرت آیت الله تقوایی حفظه الله تعالی

مسجد باب الحوائج علیه السلام | شب هشتم محرّم 98/06/16

 

معدن طلا | نقشه عالَم

درست است که خدا به هر کسی یک استعدادی داده. بعضی ها استعداد ورزش رزمی دارند. بعضی ها استعداد فوتبال، بعضی ها استعداد درس خواندن، بعضی ها استعداد کار کردن، بالاخره هر کسی یک استعدادی دارد؛ اما عرفاء می گویند: «ألکُلُّ فِی الکُل». همه چیز در همه چیز هست. ما از دو قانون خدا غافلیم؛ قانون اول: «النّاسُ مَعادِنُ كمَعادِنِ الذَّهَبِ و الفِضَّه[1]». مردم مثل معدن های طلا و نقره اند؛ بعضی ها معدن طلا هستند؛ بعضی ها معدن نقره. یعنی شدت و ضعف دارند. قانون دوم: عُلُو مکانتی و ارزشی. عُلُو مکانتی برای اهل بیت است. عُلُو مکانی برای انبیاء دیگر است. این عُلُو مکانتی و مکانی (که آن هم در  واقع برای اهل بیت است) را خداوند به ما هم می تواند بدهد، وعده اش را داده و گفته به طرف آن بیایید. خدا یک مرتبه هایی به اهل بیت و به مردم داده؛ «عَنْ مَرَاتِبِکُمُ الَّتِی رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فِیهَا». مثلاً حضرت ابالفضل، حضرت ابالفضل است. امام حسین، امام حسین است. امیرالمؤمنین، امیرالمؤمنین علیهم السلام است. عرفاء به آن می گویند اعیان ثابته. یعنی حقایق علمیه اشیاء در نزد خدا، مثل نقشه است. شما اول در ذهنت نقشه ساختمان را می کشی، بعداً در خارج پیاده اش می کنی. خداوند اول نقشۀ علمی عالَم را کشیده، بعد آن را ایجاد کرده. آیا این نقشه ها قابل تغییر نیست؟ آیا شما که الان در این عالَم بروز پیدا کردی به عنوان یکی از نقشه های خدا، می توانی خودت را در جایگاه بالاتری قرار دهی یا نمی توانی؟ به نظر حقیر می رسد ظاهر روایات و آیات این است که می شود؛ نه تنها می شود بلکه از ما خواسته اند.

توحید آثار | فعل | صفات

بعضی ها بیشتر در توحید آثاری کار می کنند؛ سعی می کنند اثرشان خدایی باشد. بعضی ها در توحید فعلی. فرق اثر با فعل این است که اثر آن نتیجۀ عمل است؛ نتیجۀ عمل از انسان جداست. مثلاً من یک کتابی می نویسم، این کتاب را در زمانی که دارم می نویسم می شود فعل من، ولی وقتی نوشتم و تحویل جامعه دادم، این کتاب اثر من است. بعضی ها توحید آثاری دارند. سعی می کنند آثارشان الهی باشد. بعضی ها سعی می کنند فعل و افعالشان الهی باشد. این هم خیلی عالی است که انسان سعی کند فعلش الهی شود؛ مثلاً صدقه بدهد، به پدر و مادرش محبت کند، به هم نوعش محبت کند و عشق بورزد. اما بعضی ها بالاترند، سعی می کنند صفاتشان را درست کنند. درست کردن صفات خیلی سخت است. مثلاً طرف بَد اخلاق است، خوش اخلاق شود. این زحمت می خواهد. مرحوم سید مهدی بحرالعلوم را بعد از بیست سال دیدند خوشحال است، گفتند آقا چی شده که امروز خوشحالید؟ گفت من بعد از بیست سال تلاش توانستم بر اوهام و خیالاتم غلبه کنم. آیا ما می توانیم همیشه فکرمان را کنترل کنیم؟ این قدرت می خواهد؛ کار هر کسی نیست. سیدمهدی بحرالعلومی بیست سال زحمت کشیده یک صفتش را درست کرده.

امیرالمؤمنین علیه السلام | میزان الاعمال | توحید ذاتی

اما بالاتر، این است که انسان ذاتش را عوض کند. خیلی سخت است که انسان با خودش و با ذاتش بجنگد. ما یک سری ادعیه داریم که آمده تا ما ذاتمان را عوض کنیم. البته عوض کردن ذات را خیلی از عرفاء قبول ندارند.ً می گویند هر کسی آن چیزی می شود که هست. بعضی از آیات هم این را تایید می کند؛ «لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَيَحْيَى مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَه[2]». مرحوم آخوند خراسانی همین آیه را در کفایه می آورد و می فرماید هر کسی آن ماهیتی که خدا به او داده همان می شود. جهنمی ها جهنمی اند؛ فقط خدا آنها را آورده برای اینکه به آنها ثابت شود جهنمی هستند. بهشتی ها بهشتی اند، بهشتی بودنشان ثابت می شود. خیلی ها به ایشان ایراد گرفته اند. حالا فرمایش بدی هم نیست. بعضی از آیات قرآن هم مؤید کلام آخوند است که آدم دیگر نمی تواند ذاتش را عوض کند. ولی به نظر می رسد که نه، این منافاتی ندارد. خداوند نقشه های متعددی برای یک شیء کشیده. مثلاً ما می خواهیم برویم اسرائیل را بگیریم و ریشه اش را بکنیم. اول یک نقشه می ریزیم که چه طور این کار را انجام دهیم. بعد در ذهنمان می گوییم اگر در نقشه اول موفق نشدیم یک نقشۀ دیگر هم بکشیم، با نقشۀ دوم عمل کنیم. خدا هم برای ما نقشه های مختلفی دارد، اول می گوید ای انسان من خواسته ام که تو آینۀ تمام نمای خدا بشوی. امیرالمؤمنین علیه السلام خودش را اینطور معرفی می کند: «أَنَا اَلْأَوَّلُ وَ أَنَا اَلْآخِرُ وَ أَنَا اَلْبَاطِنُ وَ أَنَا اَلظَّاهِر[3] ». یعنی امیرالمؤمنین ماهیت ندارد؛ حَد ندارد، بی انتها در بی انتهاست. الان مثلاً نقشۀ وجودی شما جهنمی است. خب «هُوَ مَعَکُم[4]». خدا با شماست؛ چون خالق و هستی بخش شماست. حتی نقشه جهنمیان را هم خدا کشیده. اما خدا با همان جهنمی هم هست و جهنمی ها هم می توانند بالاتر بروند. برای همین است که ما عذاب می شویم. برای همین است که امیرالمؤمنین علیه السلام میزان اعمال است. اگر من نتوانم مثل امیرالمؤمنین باشم دیگر خدا حق ندارد من را با امیرالمؤمنین مقایسه کند. من می گویم خدایا به من ندادی، چرا من را با امیرالمؤمنین مقایسه می کنی؟ شما باید بگویی «لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا[5]». من یک بدبختی هستم که در گناهان خودم غوطه ورم. من را باید به اندازه خودم مؤاخذه کنی، من به امیرالمؤمنین علیه السلام چه ربطی دارم؟ او کجا و من کجا! او از اول عالَم خلقت معصوم بوده؛ من کجا و مولا کجا؟! ولی اینی که «میزانُ الأعمال» است یعنی بشر می تواند به جایی برسد که مظهر نور امیرالمؤمنین علیه السلام شود؛ مظهر وجه الله شود.

اگر دیر بجنبید، مردم خودشان سُکّان هدایت را به دست می گیرند

امام ثابت کرد که می توان به جایی رسید که نقشۀ دنیا را عوض کرد. می خواستند دهکدۀ جهانی درست کنند، حکومت آمریکا را بر تمام عالَم اثبات کنند، امام آمد زد توی دهانشان؛ فرمود: باید در جهان حکومت اسلامی پیاده شود و الان دارد پیاده می شود. من نصیحتم به دولت این است که بیایید پشت سر ولایت فقیه. نصیحت من به مجلس این است که بیایید پشت سر ولایت فقیه. وقتی ایشان می گوید FATF  و سند2030 به درد نمی خورد، سرباز اسرائیلی درست می کند، نماینده محترم و عزیز مجلس چرا قانون اسرائیلی را در مجلس تایید می کنید؟ چرا قانونی که شورای نگهبان می گوید بیست حکم ضد دین در آن هست را تصویب می کنید؟ بیایید پشت سر ولی فقیه؛ پشت سر اروپا نروید. پشت سر آمریکا که رفتید، دیدید چه شد! مگر شما وعده نداده بودید؟ مگر دولت محترم و عزیز وعده نداده بود که با برجام قیمت ها خوب می شود؟ آمریکا که برجام را پاره پاره کرد و کاری نتوانستید بکنید. قیمت ها هم چند برابر شد! آمریکا که اینطور با شما رفتار کرد، اروپا هم که دائما حُقّه بازی می کند، شما را دنبال خودش می کشد. نباید راهتان راه FATF شود. باید راهتان راه شهدا شود. دولت محترم، نماینده های محترم مجلس، شما می توانید حقوق های نجومی را کنار بگذارید، می توانید مثل شهید رجایی شوید. می توانید نقشه وجودی تان را عوض کنید. انسان قدرت تغییر دادن خودش را دارد. دورۀ حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف یعنی دوره تغییر دادن خود. دوره اقتدا به امام زمان. اصلاً این دوره خصوصیتش همین است. عالَم دارد عوض می شود. اگر دولت و مجلس دیر بجنبد مردم خودشان سُکّان کشتی هدایت را به عهده می گیرند.

استاد | جماعت | رفیق راه

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «تَخَلَّقُوا بِاَخْلاقِ اللّه». خودتان را متخلّق به اخلاق الهی کنید. ما معمولاً می گوییم ما توان نداریم؛ قدرتش را نداریم. اگر توان نداری جماعت به شما قدرت می دهد. استاد به شما قدرت می دهد. می خواهی ورزش کنی، برو یک استادی که قهرمان جهان شده را انتخاب کن. اینی که می بینید علامه حسن زاده به این مقامات رسیده، به این خاطر است که در هر مادۀ درسی اعم از صرف، نحو، فقه، اصول، فلسفه، عرفان می گشت بهترین استاد را انتخاب می کرد؛ با او حرکت می کرد. گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست؟ الحمدلله این همه اساتید خوب، جماعت های خوب وجود دارد؛ خودتان را برسانید به جماعت. قوی ترین جماعت ها را پیدا کنید، قوی ترین اساتید را پیدا کنید، قوی ترین رفقای راه را پیدا کنید؛ شما هم قوی می شوید. نمی توانم که حرف نشد.

کامل ترین راه | ولایت فقیه | پشت سر امام زمان عج

حداقل روزی دَه مرتبه این آیه را می خوانیم؛ «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّين[6]». «مَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» که تکلیفش مشخص است؛ یعنی دشمنان؛ یعنی جهنم. اما «وَلَا الضَّالِّين» یعنی خدایا نه تنها من را از جهنمی شدن نجات بده، بلکه کاری کن که نقص هم نداشته باشم. چرا انسان ناقص شود؟ انسان دنبال کامل ترین راه برود. حقیر در این دنیا راهی کامل تر، جامع تر، زیباتر، نورانی تر، نزدیک تر به قرآن، نزدیک تر به اسلام، نزدیک تر به امام زمان از راه ولایت فقیه ندیده ام. شما نگاه کنید ببینید امام چه کار کرد. امام آمد راه را به ما نشان داد. الان در فرقه های اسلامی، سنی ها، حنفی ها، مالکی ها، چهار امامی، پنج امامی، شش امامی، هر کدام که زیر پرچم ولی فقیه نیستند، زیر پرچم انگلیس اند، زیر پرچم اسرائیل اند، زیر پرچم آمریکا هستند. خب این چه دینی است؟ به چه دردی می خورد؟ پنجاه سال پیش عالم دو قطبی بود، شوروی و آمریکا. امام که تشریف آوردند، نقشۀ عالم را به هم ریختند، قطب جدیدی درست کردند، زدند توی دهان آمریکا و اسرائیل، زدند توی دهان شوروی. اشفاق یعنی این که هم بترسیم از جهنمی شدن، هم بترسیم از گمراهی. چرا وسط راه باشیم؟ چرا بهترین راه را نرویم؟ در روایت دارد یک رکعت نماز پشت سر عالِم ثواب دو هزار رکعت را دارد. الان ملت ایران دارد پشت سر ولایت فقیه نماز می خواند. پشت سر امام زمان نماز می خواند. لذا نمازهایش هزاران برابر ارزش دارد؛ چون حرکت ملت ایران با بصیرت است؛ علمشان با بصیرت است؛ تقوایشان با بصیرت است. همه چیزشان با بصیرت است.

دنیا فانی است | به اهل بیت تکیه کنید

«عَجَباً لِمَنْ رَأَى اَلدُّنْيَا وَ تَقَلُّبَهَا بِأَهْلِهَا [7]». در تعجبم از کسی که دنیا و تغییرات دنیا را می بیند، «كَيْفَ يَطْمَئِنُّ إِلَيْهَا [8]»؛ چگونه به آن اعتماد می کند. الان صدام کو؟ صدامی که می گفت من سه روزه ایران را می گیرم، کجا رفت؟ قدرتمندان کجا رفتند؟ شوروی هفده تکه شد. رؤسای جمهور آمریکا کجا هستند؟ جنایتکاران کجا هستند؟ این دنیایی که اینطوری است من تعجب می کنم چرا به آن تکیه می کنید؟ تنها کسی که زنده است امام حسین علیه السلام است، حضرت ابالفضل علیه السلام است. در زیارت امام حسین علیه السلام می خوانیم «أشهَدُ أنَّکَ لَم تُهلَک»؛ شهادت می دهم شما زنده ای. در اذن دخول امام رضا علیه السلام  می خوانید: «اَشْهَدُ اَنَّكَ تَسْمَعُ كَلامي»؛ کلام من را می شنوی. «تَشْهَدُ مَقامي». بر مقام من احاطه داری. «تَرُّدُ سَلامي»؛ جواب سلام من را می دهی. اهل بیت زنده اند. حَیّ مطلق اند. چرا به طرف حق نرویم؟ به ما نشان داده اند عَلَم حق کجاست. خون شهدا عَلَم حق را به ما نشان داده. این روایت بعد از اینکه می گوید تعجب می کنم … می فرماید: «لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّه». یعنی آن حقیقت وجودی، خدا و اهل بیت هستند. باید به همان طرف برویم. دنیا فانی است. باقی نمی ماند.

[1] – کافی، ج 8، ص 177

[2] –  سورۀ انفال، بخشی از آیۀ 42

[3] –  بحار الأنوار، ج 39، ص 347

[4] –  سورۀ حدید، بخشی از آیۀ 4

[5] –  سورۀ بقره، بخشی از آیۀ 286

[6] –  سورۀ فاتحه، بخشی از آیۀ 7

[7] –  بحارالانوار، ج 67، ص 152

[8] –  همان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *