بسم الله الرحمن الرحیم

بیانات حضرت آیت الله تقوایی حفظه الله تعالی

دوشنبه 1398/02/31 – خلاصه شب شانزدهم ماه مبارک رمضان 1440

حکم الله

در آیۀ 50 سورۀ مائده می فرماید: آیا حکم جاهلیّت را برمی گزینید و دنبال آن می روید؟ درصورتی که حکم خدا هست، قرآن هست. فرض کنید یک شخصی یک ماشینی درست کرده؛ خب مسلم است که کسی که این را ساخته خیلی بهتر می تواند برای این ماشین دستورالعمل بدهد. حالا این عالَم با این عظمت و با این نظم، آیا غیر از خدا کسی می تواند نقشه ای برایش بدهد؟ چه عجیب است که ما به دنبال حکم غیر خدا می رویم؛ این جهل ماست. «أَفَحُكمَ الجاهِلِیَّةِ یَبغون[1]». جاهل دو معنا دارد؛ یک جاهل در مقابل عالِم است، یعنی کسی که علم ندارد. و یک جاهل در مقابل عاقل است، یعنی کسی که عقل ندارد و احمق است. امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: هر نوع بیماری را می شود مداوا کرد غیر از بیماری حماقت و عقل نداشتن؛ چون در بیماری های دیگر بالاخره شخص بیمار عقل دارد و با عقلش مداوایش می کند ولی حماقت یعنی شخص عقل ندارد؛ حالا با چه چیزی می خواهد مداوایش کند؟ شیخ اعظم در کتاب رسائلش می فرماید: جهل به معنای حماقت به کار نمی رود و در قرآن به این معنا بکار نرفته. ولی اشتباه می کند؛ در قرآن خیلی موارد جهل به معنای حماقت به کار رفته؛ یعنی کار سفیهانه، نه به معنای کار بدون علم. خیلی اوقات به معنای کار سفیهانه است. اینکه طرف نادان است، با آن که نادانی می کند فرق دارد. اینجا به معنای جهالت و حماقت است. گر چه می شود اعم هم گرفت، و اشکالی پیش نمی آید؛ چون استعمال یک لفظ در بیشتر از یک معنا را امام اجازه می دهد. البته معمول علماء اجازه نمی دهند به صورت حقیقی، ولی حالا به فرض اینکه بنابر قول بعضی از علماء یا مشهور علماء به صورت حقیقی امکان نداشته باشد، معانی دیگرش را از باب مجاز می شود اراده کرد؛ چون آقایان می گویند اراده دو معنا دارد، که به صورت حقیقی جایز نیست ولی به صورت کنایی اشکالی ندارد.

حکم خدا را مقدم کنید

        شاید خدا با تعجب می پرسد: «أَفَحُكمَ الجاهِلِیَّةِ یَبغونَ وَمَن أَحسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكماً».  آیا از خدا بهتر، حکم دهنده پیدا می کنید؟ شما الآن اگر بخواهید دنبال یک متخصص عالی مثلاً روان شناس بروید اولاً از دو، سه هفته قبل باید وقت بگیری و بعد فلان قدر پول می گیرد تا مثلاً یک ربع، نیم ساعت وقت بدهد. ولی خدا تمام نعمتش را در قرآن کریم در مقابل شما قرار داده. «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏»؛ آن هم «بلاغ مبین»؛ یعنی آشکار و زیبا. چه قدر زیباست این قرآن کریم؛ دل را زنده می کند. خدایا به ما توفیق شناخت و معرفت قرآن را بده. خدا دارد تعجب می کند؟ «أَفَحُكمَ الجاهِلِیَّه» یا استفهام توبیخی است؟ دارد توبیخ می کند. چرا حکم خدا را مقدم نمی کنید؟ در حالتی که حکم خدا از همه حکم های دیگر بالاتر است. «وَ مَن أَحسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكماً». منتها بحث ما در مورد یقین بود، که باید یقینمان را درست کنیم، چه کار باید کنیم؟!  نباید بگذاریم سبب و اسباب غیر الهی داخل در یقینمان بشود. یقین داشته باشیم که خدا أحکم الحاکمین است. می گویند این برای چه کسانی است؟ «لِقَوْمٍ يُوقِنُون». برای قوم یوقنون است. ( قومی که یقین دارند). ما باید بیاییم خودمان را در معرض نفحات الهیۀ حق جل و علا قرار بدهیم. ماه رجب خیلی ماه عجیبی است؛ . آیت الله حق شناس همیشه ماه رجب که می رسید به مردم می گفت ، شب های ماه رجب مَلَک منادی هر شب می آید، می گوید: «هَل مِن تائِبٍ فَأَتوبَ عَلَیهِ؟ هَل مِن مُستَغفِرٍ فَأَغفِرَ لَهُ؟». حالا در ماه رجب هر شب می آید ولی در ماه مبارک در هر نفسی خدا دارد ما را می خواند. رمضان عَجب ماهی است. و چه مفت دارد می رود. پانزده روزش رفت. واقعاً همۀ ماه ها سریع می گذرد امّا ماه مبارک طور دیگری است.! انسان اصلاً نمی فهمد چه شد. چه قدر زود گذشت.

انواع خطورات

        از امیرالمؤمنین علیه السلام پرسیدند آیا خدا را می بینی؟ حضرت فرمود: مگر می توانم خدایی را که نمی بینم عبادت کنم؟ خدایی که آدم اورا نبیند به چه دردی می خورد؟ «عَمیَتْ عَینٌ لا تَراک عَلَیها رَقیبا». ابی عبدالله علیه السلام می فرمایند: کور باد چشمی که تو را مراقب بر آن نبیند.[2] ما باید خدا را حاضر و ناظر بدانیم؛ در فکرمان، در قلبمان، در روحمان، در ظاهرمان، در باطنمان، در اعمالمان، در صفاتمان. ما چهار نوع خطورات داریم؛ یکی خطورات رحمانی است. خطورات رحمانی یعنی: خود خدا تبارک و تعالی، خود اهل بیت علیهم السلام دارند با ما سخن می گویند. ما غایبیم از آنها و آنها حاضرند. و یکی خطورات مَلَکی است؛ اهل بیت علیهم السلام وقتی می بینند این تقوایی تنبل است یک فرشته را مأمور او می کنند. این را می گویند خطورات مَلَکی، آن هم باز خوب است. همه ما خطورات ملکی داریم ولی معمولاً مخالفت می کنیم. بعد هم خطورات نفسانی و خطورات شیطانی. خطورات شیطانی همین اوهام و خیالاتی است که می آید جلوی انسان را می گیرد. مثلاً انسان می خواهد هزار تومان صدقه بدهد، وهم و خیال می آید و هزار جور اشکال تراشی می کند. امام صادق علیه السلام زمانی که یک خطور الهی می آمد، همان موقع سریع انجام می دادند. و می فرمودند: شیطان می آید دستتان را می گیرد. پس باید ریشۀ خطورات شیطانی را کَند و باید جلویش را بگیریم. چه طور باید جلویش را بگیریم؟ یک راه برای اینکه جلوی خطورات شیطانی را بگیریم دائم الوضو و دائم الذکر بودن است. ذکر شمشیر مؤمن است. یکی از چیزهایی که فکر می کنم واقعاً شمشیر است، صد تا قل هو الله احد و صد صلوات بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) است. ذکر شمشیر است. به ما شمشیر را داده اند، ما خودمان شمشیر را از دستمان می اندازیم. جلوی دشمن خودمان را خلع سلاح می کنیم. جلوی دشمن به جای اینکه سپر برداریم، شمشیر برداریم، نیزه برداریم، نیزه ای که خدا داده کنار می اندازیم که دشمن بیاید تکه تکه مان کند. شیطان می آید ما را تکه تکه می کند. نَفْس می آید ما را تکه تکه می کند، چرا؟ چون اسلحه ای که خدا و اهل بیت علیهم السلام به ما داده اند زمین گذاشته ایم و خودمان را تسلیم کرده ایم. خطورات شیطانی را باید با ذکر و دائم الوضو بودن جلویشان ایستاد.

قدرت ذکر

        خطورات نفسانی از خطورات شیطانی بدتر هست. چون نَفْس دیگر مثل شیطان نیست که رهایت کند. شیطان را اگر ذکر بگویی، «بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة الا بالله» بگویی ، اگر بطور یقینی و قوی ذکر بگوید ریشه اش کنده می شود. دیگر جرأت نمی کند. در مقابل شیطان شُل هست. خودش شیطان را در وجود خودش دعوت کرده. تسلیم شیطان شده که اینطور در وجودش می آید و هر کاری دلش بخواهد می کند و اگر ما تسلیم شیطان نشویم، اگر با قدرت ذکر بگوییم می رود-امیرالمؤمنین علیه السلام ذکر می گفت و عرق می ریخت، بیل می زد و ذکر می گفت و عرق می ریخت. امام زین العابدین علیه السلام سجده می رفت، مشغول ذکر می شد تا از تمام بدنشان عرق می ریخت. اینطور ذکر می گفتند. ما، دو تا بچه حزب اللهی را می بینیم اندکی هروله می کنند و به سینه شان می زنند می ایستیم مسخره کردن که آقا اینها دیگر چه کار می کنند! بابا بگذار سینه بزند، بگذار عرق بریزد، بگذار تمام وجودش ذکر شود.

[1] – سورۀ مائده، بخشی از آیۀ 50

[2] – دعای عرفه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *