بسم الله الرحمن الرحیم

بیانات حضرت آیت الله تقوایی حفظه الله تعالی
سه شنبه 1398/03/07 – خلاصه شب بیستم و سوم ماه مبارک رمضان 1440

 

عرصۀ اسلام قرآن است

اسلام «فجعل له عرصة»؛ یک عرصه دارد. عرصۀ اسلام قرآن است. لذا شما راهتان را درست می روید. ملت ایران دارد راهش را درست می رود. حزب الله راهش را درست می رود. سیدحسن نصرالله  راهش را درست می رود. یمن، عراق، سوریه راهشان را درست می روند. آمده اند زیر پرچم اسلام؛ زیر پرچم قرآن. اینکه قرآن عرصۀ اسلام است یعی چه؟. عرفان های نوظهور چون قرآن ندارند به درد نمی خورند. عرفان یعنی انسان زیر نظر مرجع باشد. زیر نظر عالِم باشد. زیر نظر فقیه باشد؛ البته فقیه ای که قرآن را فهمیده باشد. با صوفی گری و گریۀ تنها که کار درست نمی شود. فقط با ذکر و «یاهو» گفتن کار درست نمی شود. با خانقاه و خانقاه بازی به خدا قسم کار درست نمی شود. انسان «یاهو» بگوید برود بنشیند با اسرائیل سر  میز مذاکره یا برود انگلیس به درد نمی خورد. دین، قرآن می خواهد. دین، اجتهاد می خواهد. دین، فقه می خواهد. عرصه می دانید به چه می گویند؟ این مسجد زمین دارد، زمین این مسجد می شود عرصه. اگر زمین نباشد اصلاً مسجدی درست نمی شود. عرصۀ اسلام روحانیت است، فقه است، ولایت فقیه است، مرجعیت است، علم است. ولی علم تنها فایده ای ندارد. در ظاهر بعضی ها عالم هستند ولی خدایی نکرده وابسته اند؛ آن هم فایده ای ندارد.

نوراسلام حکمت است

«وَ أمّا نورُهُ». اسلام یعنی اسلام ظاهری نور می خواهد.  قرآن ظاهری به درد نمی خورد. نورش چیست؟ «فالحکمة». نور اسلام حکمت است. حکمت یعنی چه؟ یعنی عرفان، یعنی معرفت. اسلام پایه اش قرآن است ولی این قرآن یک عمقی دارد که تمام آسمان ها و زمین ها را پر کرده و آن عرفان و معرفت است. «مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُون[1]». هدف از عالم خلقت، معرفت است؛ شهود است؛ شهود ارواح طیبه اهل بیت علیهم السلام؛ شهود وجه الله؛ معرفت به اسماء و صفات خدا. لذا در روایت مبارکه فرمود ما این آیات را برای امّت سلمان فارسی آوردیم. چه آیاتی؟ «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ[2]»؛ توحید ذاتی. «عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَه[3]». «هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُون[4]»؛ توحید صفاتی. «هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى[5]»؛ توحید فعلی. نور اسلام عرفان است. لذا این دعا: «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَك»دعای معرفت است؛ .به من معرفت به خودت را عنایت کن. یعنی خدایا به من معرفت بده؛ فقط قرآن ظاهری کفایت نمی کند. «فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّك». «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَك». خدایا من رسالت را می خواهم، دین را می خواهم، احکام شریعت را می خواهم، شریعت که ناموس خدا است را می خواهم، معرفت به پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم را  می خواهم. حکمت می خواهم. حقایق دین را می خواهم. لذا فرمود قرآن اشارات دارد؛ ظاهر دارد؛ اسرار دارد؛ حقایق دارد. «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَك». خدایا حجتت را به من معرفی کن. «فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى». اگر معرفت نباشد من از دینم گمراه می شوم.

حصن اسلام با اعمال خیر است

«وَ جَعَلَ لَهُ حِصناً». یک قَلعه دارد که اسلامتان را حفظ می کند. حصن یعنی چیزی که حفظ می کند. پس عرصه، قرآن است. حالا این قرآن را یا باید با تقلید سراغش بروی یا خودت مجتهد بشوی إن شاءالله. حکمت و معرفت را یا باید داشته باشیم یا اگر هم نداریم، تلاش کنیم تا به آن برسیم. حالا چگونه حفظش کنیم؟ قَلعه اش چیست؟ «اَمّا حِصنُهُ فَالمَعروف». حصن اسلام، اعمال خیر است. حالا اعمال خیر چیست؟ نماز بخوان. نماز ستون اسلام است. نماز را به جماعت بخوان. همه چیز در نماز جماعت است. نماز جماعتت را ترک نکن. دریا و اقیانوس هستی با جماعت است؛ یدالله با جماعت است. در روایت دارد که کسی که جماعت را ترک کند طعمه گرگ است. «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَه». سر کار برو؛ اما حضور در جماعت. نماز و عبادت به جماعت. نماز جمعه به جماعت را ترک نکن. طرف می گوید افسردگی گرفته ام. فلان بیماری را دارم؛ خُب این از تنهایی است. برای این است که طعمه گرگ شدی؛ طعمه شیاطین شدی. در جماعات شرکت کن. امام باقر علیه السلام شب قدر مریض شده بودند فرمودند من را به مسجد ببرید. خودش نمی توانست برود، فرمود مرا ببرید مسجد. کار خیر چیست؟ روزه بگیری، نماز بخوانی، یتیم نوازی کنی، دست فقرا را بگیری، در حوزه های علمیه خدمت کنی، مثل کسانی که الحمدلله قلماً و قدماً قدم برمی دارند؛ بانی های سفره افطار و سحر و دیگرانی که خدمت می کنند. خدا همه شان را خیر دهد. خُب همه دارند کار خیر و معروف می کنند؛ اما بالاترین معروف ولایت هست«بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْس». اسلام پنج پایه دارد؛ حج، نماز، روزه، خمس ، زکات و ولایت. ریشۀ همه اینها ولایت است. «وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‌ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ». پایه و حقیقت همه اینها ولایت است. لذا بعد از اینکه پنج تن آل عبا علیهم السلام سه روز  روزه می گیرند می فرماید: «إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّه[6]»، به خاطر ولایت؛ وجه الله. «أَینَما تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْهُ اللّه[7]». ما برای وجه الله داریم به شما غذا می دهیم. «لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً[8]». شُکر و هیچ چیزی هم از شما نمی خواهیم. فقط وجه الله. این می شود حصن. این می شود قَلعه. اینطور که شد، دیگر چیزی نمی تواند دینت را ببرد. کار خیر کنیم. اینهمه خیرات؛و از همه بالاتر ولایت است. چون ولایت است که به شما توحید می دهد؛ «بِنَا وُحِّدَ اَللَّه». ولایت است که به شما بهشت می دهد. «اُكْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَان». ولایت است که به شما معرفت می دهد. «بِنا عُرِفَ الله».

انصار اسلام,اهل بیت و شیعه هستند

«و اَمّا انصارُهُ». انصار دین، انصار اسلام و نصرت کنندگان اسلام چه کسانی هستند؟ چه کسی اسلام را یاری کرد؟ ما حالا یکی دو تومان صدقه می دهیم فکر می کنیم شق القمر کردیم، نه؛ «وَ أَمَّا أَنْصَارُهُ وَ أَهْلُ بَيْتِي وَ شِيعَتُنَا». اسم اعظم این است. نصرت کنندۀ دین اهل بیت علیهم السلام و شیعیان هستند. این ملعون ها، آمریکا ، اروپا ، آل سعود ، آل یهود ، آل جهود و آل خلیفه لعنت الله علیهم از هلال شیعی می ترسند؛ یعنی لبنان و عراق و ایران. باید هم بترسید، إن شاء الله شما را همین هلال شیعی به زودی به خاک خواهد زد. باید هم بترسید. اسم اعظم اسلام، اول در اهل بیت علیهم السلام تجلی کرده بعد هم در شیعیان. الحمدلله. آیۀ قرآن هم هست، فقط روایت نیست. «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِين[9]»، ای پیغمبر!  «هُوَ». اول یاری کنندۀ عالَم خداست. تمام عالم جیره خور خداست. «اَیَّدَکَ» تایید کرد تو را ای پیغمبر «بِنَصرِه»؛ به نصرتش. «نَصرِه» یعنی چه؟ یعنی حضرت علی علیه السلام. نصرالله علی است. وجه الله علی است. یدالله علی است. عین الله علی است. جَنب الله علی است. عین الله، اذن الله. هزار اسم خدا در او تجلی کرده جانم فدایش. بله همین است. همین است که شما را به خاک خواهد زد. «بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِين[10]». «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا  قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا[11]».  عرب ها گفتند ما ایمان آوردیم؛ بگو نه، شما ایمان ندارید؛ چون شما پای امیرالمؤمنین علیه السلام نایستادید. لذا در سوره مائده فرمود اگر ایمان نیاورید «فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَه[12]»  به زودی ما قوم ایرانی ها را می آوریم که عاشق خدا هستند و خدا عاشقشان است. مؤمن یعنی کسی که شیعه است. مؤمن یعنی کسی که عشق امیرالمؤمنین علیه السلام در دلش است. «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِين[13]». راه حل می دهد. می فرماید: «وَ أَمَّا أَنْصَارُهُ فَأَنَا وَ أَهْلُ بَيْتِي وَ شِيعَتُنَا فَأَحِبُّوا أَهْلَ بَيْتِي وَ شِيعَتَهُمْ وَ أَنْصَارَهُم[14]». هر کس در راه امیرالمؤمنین علیه السلام است پشتیبان او باشید. چرا محب اهل بیتعلیهم السلام  باشیم؟ برای چه؟ چون این در فطرت شماست. « فَإِنَّهُ لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى اَلسَّمَاءِ اَلدُّنْيَا[15]». پیامبر اکرم  صلی الله علیه وآله وسلم  می فرماید: «فَنَسَبَنِي جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِأَهْلِ اَلسَّمَاء[16]». در آن شب وقتی مرا به معراج بردند آنجا جرائیل مرا به اهل آسمان معرفی کرد. «اِسْتَوْدَعَ اَللَّهُ حُبِّي وَ حُبَّ أَهْلِ بَيْتِي وَ شِيعَتِهِمْ فِي قُلُوبِ اَلْمَلاَئِكَةِ فَهُوَ عِنْدَهُم[17]». در نتیجه خدا در عالم معراج محبت من و محبت اهل بیتم علیهم السلام و محبت شیعیان مرا در خمیرۀ وجودی تمام مؤمنین عالم سرشت. «شیعَتُنا مِنّا خُلِقُوا مِنْ فاضِل طینَتِنا[18]». شیعیان ما از خمیرۀ وجودی ما هستند. لذا این راه ماست، چرا چپ و راست بزنیم. این محبت در قلب شماست، دنیا و ما فیها که دو روز است، در قلب ما نیست.

 

 

[1] – سورۀ ذاریات، آیۀ 56

[2] – سورۀ حشر، بخشی از آیۀ 22

[3] – همان

[4] – سورۀ حشر، بخشی از آیۀ 23

[5] – سورۀ حشر، بخشی از آیۀ 24

 

[6] – سورۀ انسان، بخشی از آیۀ 9

[7] –  سورۀ بقره، بخشی از آیۀ 115

[8] – سورۀ انسان، بخشی از آیۀ 9

[9] – سورۀ انفال، بخشی از آیۀ 62

[10]– همان

[11] – سورۀ حجرات، بخشی از آیۀ 14

[12] – سورۀ مائده، بخشی از آیۀ 54

[13] – سورۀ انفال، بخشی از آیۀ 62

[14] – کافی، ج 2، ص46

[15] – همان

[16] – همان

[17] – همان

[18] – بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۰۲

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *