بسم الله الرحمن الرحیم

بیانات حضرت آیت الله تقوایی حفظه الله تعالی
جمعه 1398/03/03 – خلاصه شب نوزده ماه مبارک رمضان 1440

 

اسلام اصغر / شهادتین

اسلام اصغر یعنی اسلام اجمالی؛ همان که حضرت فرمود: «الْإِسْلَامُ هُوَ التَّسْلِيمُ وَ التَّسْلِيمُ هُوَ الْيَقِين[1]». اسلام اصغر همان شهادتین است؛ «أشهدُ أن لا إِله إِلا اللّه و أشهَدُ أنَّ مُحَمَداً عَبدُه و رَسوله». همین هم خودش خیلی است؛ انسان را از نجاست کفر پاک می کند. چرا ما کارهایمان مشکل دارد؟ چون به احکام شرعی عمل نمی کنیم. در احکام شرعیه تسلیم نیستیم. این احکام بیخود نیست؛ پشت این احکام مصالح و مفاسد ذاتیه خوابیده؛ «ألواجباتُ الشَّرعیة ألطافٌ فِی الواجباتِ العقلیة». چون عمل نمی کنیم آن حقایق، آن مصالح و مفاسد شرعیه که تابع مصالح و مفاسد واقعیۀ خارجیه است، ما را اذیت می کند و به مشکل می اندازد. نماز جمعه نمی رویم، در مفسده می افتیم. نماز جماعت شرکت نمی کنیم؛ در مفسده می افتیم. دیده اید بعضی ها به طهارت و نجاست بی مبالات اند. همین باعث می شود دلشان پر از شک شود. در ایمانشان شک دارند. در امیرالمؤمنین علیه السلام شک دارند؛ به محض اینکه یک سری مشکلات برایشان پیش می آید متزلزل می شوند؛ می گویند حالا خدا هست؟ خدا نیست؟

اسلام اجمالی / مطهّرات

امام خمینی رحمه الله علیه می فرماید: چه بسا یک نفر در ظاهر مسلمان است ولی در عالَم باطن، در عالَم واقع وقتی مرگش می رسد و می بیند دارد از علائقش جدا می شود، کافر می شود. می گوید خدایا چرا می خواهی مرا از زن و بچه ام، از چیزهایی که به آنها علاقه دارم جدا کنی؟ کافر می شود. وقتی انسان اسلام می آورد نجاست از وجودش می رود؛ لذا مشرک نجس است. «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَس[2]». نجس است، اسلام پاکش می کند. در رساله ها آمده که یکی از مطهِّرات اسلام است. پس خود این اسلام اجمالی خیلی مهم است. لذا اگر دیده باشید بعضی ها هستند در مدارس، در دبیرستان ها شبهه می اندازند؛ مردم را به طرف شک در اصل دین می برند. می برند به طرف مسیحیت، به طرف ادیان و مکاتب دیگر. وقتی دینشان متزلزل شد، خودشان هم (خبر دارند یا ندارند) نجس می شوند. نجس که شدند، بدبخت می شوند. در همۀ مسائل زندگی، شغل، ازدواج و … دچار مشکل می شوند. اینهایی که می بینید شک پیدا می کنند در تمام حقایق زندگی شان، دچار مشکل می شوند.

انتخابات الهی / مدارس الهی

ما برای روحانیت مان ارزش قائل نیستیم. مدارس ما دست روحانیت نیست. واقعاً دولت های ما در این مسئله کوتاهی کردند. الآن انسان نمی تواند بچه اش را مدرسه بفرستد ؛ چون روحانی مدار نیست. در ادارات امام جماعت هیچ اختیاری ندارد. سی چهل سال درس خوانده ولی برای چند دقیقۀ صحبت کردن هم باید از بالا به او بگویند که چه بگوید، چه نگوید! کسی که حتی ظاهر دین را هم رعایت نمی کند، برای او تعیین تکلیف می کند. واقعا چیز عجیبی است! به جای اینکه تصویب کنند تا مدارس را اسلامی کنند؛ بچه های ما را مسلمان بار بیاورند، آمدند 2030 و FATF را تصویب کردند، که آقا فرمودند سرباز انگلیسی تحویل جامعه می دهد. الآن مقام معظم رهبری چه مظلومیتی دارد؟ اینهمه فرمود شبیخون فرهنگی؛ دولتها چه کار کردند؟ ببینید رأی دادن ما چه قدر مهم است. ببینید ما به چه کسانی رأی دادیم. چهل سال از انقلاب اسلامی می گذرد، در مجلس شواری اسلامی قانونی تصویب می شود که مقام معظم رهبری مدظله العالی می فرماید سرباز انگلیسی تحویل جامعه می دهد. به جای اینکه قانون تصویب کنند و از حوزه پشتیبانی کنند، از روحانیت پشتیبانی کنند، قانون اروپا را تصویب می کنند! قانونی را تصویب می کنند،که یک مشت همجنس باز نوشته اند. چرا؟ چون ما با بینش رأی ندادیم؛ با معرفت رأی ندادیم. آقا در دیدار با دانشجوها و نخبگان فرهنگی فرمودند: شما باید در انتخابات شرکت فعال داشته باشید؛ انسان های مؤمن، گروه های مؤمن را پشتیبانی کنید. انتخابات الهی داشته باشید. ما خیلی مسئولیت داریم.

کم کاری دولت / خونِ مظلوم

آن ملعونی که یک روحانی مظلوم را کشت، هفتاد هزار فالور[3] داشت؛ علناً در فضای مجازی مردم را تهدید به قتل می کرد. دولت باید فضای مجازی را کنترل کند. اینها جزء مردم نیستند. کسی که اسلحه می گیرد، عرق خوردنش را در فضای مجازی پخش می کند، عربده کشی می کند، بدنش را با آن وضعیت خالکوبی نشان می دهد مفسد است. مجازات اسلحه گرفتن و ایجاد ترس در بین مردم اعدام است. حتی اگر یک اسلحه سرد بگیردف بیاید در کوچه، خیابان یا حتی فضای مجازی مردم را بترساند، مفسد است. نباید اینها را رها کنند تا خون یک روحانی مظلوم اینطور بر زمین ریخته شود؟

اسلام اکبر / تقوای عملی

مرتبۀ بعد اسلام تفصیلی است؛ اسلام تفصیلی یعنی ایمان به اسلام اجمالی و قبول کردن قلبی آن. این می شود اسلام حقیقی. فرق است بین اسلام حقیقی و اسلام منافقانه. کسی که به اسلام اعتقاد نداشته باشد می شود منافق. مرتبۀ سوم عالم اخلاص است، یعنی اسلام اکبر. اسلام اصغر یعنی فقط شهادتین؛ ولی اسلام اکبر یعنی تمام احکام شرعیه را روی چشمانمان بگذاریم. تمام واجبات را انجام دهیم، از تمام محرمات دوری کنیم. در همین ماه مبارک رمضان بالاترین اعمال ترک حرام است. باید اعمالمان را درست کنیم. باید اسلام اکبرمان را درست کنیم. تا اسلام اکبر درست نشود هیچ چیز درست نمی شود. احکام شرعیه ناموس خداست. ما مثل متصوّفه نیستیم که می گویند وقتی به یقین رسیدید دیگر ظاهر لازم نیست. مگر اسلام بدون ظاهر می شود؟ «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ[4]». یک سری هستند که خدا را فقط از روی حرف عبادت می کنند.اگر می بینید ما مشکلاتی داریم دقیقاً برای همین است. کسی که ظاهر نداشته باشد، باطن هم ندارد. ما در اسلام اکبر می لنگیم. اسلام اکبر در جوانان ما ضعیف شده. باید مواظب فرزندان مان باشیم، مواظب جوانان مان باشیم. تمام ما، چه عارف، چه غیر عارف، چه هیئتی داغ، چه غیر هیئتی پایمان لنگ است؛ باید درستش کنیم. در واجبات پایمان لنگ است. در محرمات پایمان لنگ است. در چشممان، در زبانمان، در قلبمان مشکل داریم. باید از خیلی از ظنون اجتناب کنیم. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّن إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم[5]». همین گناهان قلبی نمی گذارد انسان به مراتب عالی یقین دست پیدا کند.

سلمان / هارون مکّی

در روایت مبارکه دارد که سه چیز که مقامشان از همه چیز بالاتر است، در دنیا کمتر تقسیم شده. اوّل: «تسلیم». ما تسلیم مان ضعیف است. وقتی ابوذر دنبال حضرت علی علیه السلام می گشت، فقط یک جای پا دید، اما وقتی حضرت را پیدا کرد، سلمان هم همراه حضرت بود. تعجب کرد؛ سلمان به ابوذر گفت: من پایم را دقیقاً جای پای حضرت علی علیه السلام می گذاشتم. برای همین اسمش سلمان شد. سلمان یعنی تسلیم. ایمان ده درجه دارد، سلمان هر ده درجه را داشت. «السَلمانُ یَعلَمُ عِلمَ ما کان وَ ما سَیَکون وَ ما هُو کائِن». این به خاطر تسلیم است. چون ریشه را درست کرده بود. امام صادق علیه السلام می فرماید: «شیعَتُنا سِلم». اگر می خواهید شیعیان ما را بشناسید، یکی از مهمترین خصوصیاتشان این است که تسلیم اند. مرد خراسانی رفته بود محضر مقدس امام موسی کاظم علیه السلام با حالت خشونت که چرا شما قیام نمی کنید؟ می گفت ما خراسانی ها همه گوش به فرمان شماییم. تنور روشن بود؛ آقا فرمود: برو داخل این تنور. گفت: آقا غلط کردم! مگر من حرف بدی زدم؟ مرا عفو کنید. آقا فرمود: اشکال ندارد. هارون مکی آمد، حضرت فرمود: هارون برو داخل تنور. رفت داخل آتش و وسط آتش چهار زانو نشست. حضرت هم در تنور را گذاشت، با هم یک مقدار حرف زدند مرد خراسانی می ترسید که مبادا هارون بسوزد، حضرت در تنور را باز کرد، دید چهار زانو نشسته. حضرت به او گفت: خراسانی بگو ببینم در خراسان شما چند تا از این هارون مکی ها پیدا می شود؟ گفت: آقا هیچی! این تسلیم بودن خیلی مهم است. آن دو چیز دیگر هم با تسلیم درست می شود. اول باید تسلیم مان را درست کنیم. باید نوکر شویم. باید عبد شویم. باید مثل شهدا شویم. شهید محسن حججی ذره ای ادعا نداشت. تسلیم را به ما یاد داده اند. شهدا راه را برای ما باز کرده اند. خدا را شکر به این راه، شکر به شیعه، شکر به چهارده معصومعلیهم السلام، شکر به راه ولایت فقیه، شکر به راه شهداء، شکر به راه بسیج و سپاه.

ثروت حقیقی / رقیّهسلام الله علیها

ما ثروت داریم خدا را شکر. به ما رقیه سلام الله علیها را داده اند. و الله از سرمان هم زیاد است. به ما علی اصغر علیه السلام را داده اند. هیچ کس مثل ما ثروت ندارد. قدر این قبور را بدانید، همین قبور شهدای لویزان، نه فقط شهدا، بلکه همین قبور مردم معمولی کنار شهدا. این ها صدّیق اند، به درجاتی رسیده اند. قدر خودتان را هم بدانید. می  دانید چرا؟ چون «ألا مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهِيداً». خدا نکند به مرگ طبیعی بمیرید؛ ولی اگر هم بمیرید، شهید هستید. وقتی محبّ امیرالمؤمنین  علیه السلام سرش را در  قبر بگذارد، 124 هزار پیغمبر علی نبینا و آله و علیهم السلام به زیارتش می آیند. چهارده معصوم علیهم السلام به زیارتش می آیند. روز قیامت حضرت زهرا سلام الله علیها با پهلوی شکسته در صَد موقف می آید و دستش را می گیرد. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «یا حارَ هَمْدانَ مَن یمُتْ یَرَنی[6]». حارَ هَمْدان! هر کس بمیرد من به دیدارش می آیم.

 

[1] – الکافي، ج2، ص 45

[2] – سورۀ توبه، بخشی از آیۀ 28

[3] – follower / دنبال کننده

[4] – سورۀ حج، بخشی از آیۀ 11

[5] – سورۀ حجرات، آیۀ 12

[6] – تفسیر القمّی، ج ۲، ص ۲۶۵

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *