بسم الله الرحمن الرحیم

بیانات آیت الله تقوایی حفظه الله

خلاصه جلسه اخلاق چهارشنبه – 1398/11/16

تفرقه / فراموشی دستورات خدا

امام باقر علیه السلام می فرماید: «إِيَّاكُمْ وَ أَصْحَابَ الْخُصُومَاتِ وَ الْكَذَّابِينَ فَإِنَّهُمْ تَرَكُوا مَا أُمِرُوا بِهِ»؛ از کسانی که دروغگو هستند و از کسانی که اهل خصومت هستند، دوری کنید. اصحاب خصومت وحدت را از بین می برند و در بین مردم تفرقه می اندازند. ما نباید به خاطر اشتباهِ یک نفر تفرقه ایجاد کنیم، نباید او را بکوبیم؛ کوبیدن با انتقاد فرق دارد. باید وحدت را حفظ کرد؛ چه در خانه باشد، چه در مسجد، چه در جامعه؛ هر جا باشد. اصحاب خصومت نقاط منفی را گرفته و دستورات خدا را رها می کنند. با اینکار جامعه را و خانواده را نابود می کنند. به خاطر چهار تا اختلافی که بین شما و همسرتان یا بین شما و فرزندتان هست، نباید نظام خانواده را از بین ببرید. نباید آن عشق و محبّتی که در خانواده باید باشد از بین ببرید. اگر در خانواده، در جامعه، در مسجد، در حوزه، در مدرسه و دانشگاه تفرقه بیفتد؛ «فَإِنَّهُمْ تَرَكُوا مَا أُمِرُوا بِهِ»؛ دیگر نمی توانید دستورات خدا را  گوش دهید.

راز استقامت ایران / حکومت اعلم

بعضی می گویند چرا از نظر اقتصادی این همه مشکل داریم؟ اولاً خود شما می توانید در انتخابات بيشتر دقت کنید؛ به کسی رأی بدهید که بهتر کار کند؛ ثانیاً عضو مجلس دومای روسیه می گوید اگر روسیه را فقط شش ماه اینطور که ایران را در این 40 سال تحریم کرده اند، تحریم می کردند، نابود می شد. چرا ایران در این چهل سال از بین نرفته؟ چرا اینقدر قدرت دارد؟ او كه يك مسيحي است می گوید من هر چه فکر کردم دیدم علت این موفقیت رهبری است. این رهبری که شما دارید، این تقوایی که دارد، این تدبیری که دارد، این مدیریتی که دارد اینها سبب شده این کشور بماند. نظام ما الآن توانسته جهان را متحول کند، خودمان هم متحول شدیم، چون حکومت ما حکومت اعلم است؛ حکومت دموکراسی نیست. دموکراسی اصلاً عقلانی نیست. شما فرزندتان خدایی نکرده مریض شود و نیاز به عمل پیدا کند، اگر بدانید یک دکتری علم و تقوایش بیشتر است، می روید رأی گیری می کنید؟! یا نه؛ می روید سراغ اعلم. همینطور اگر بخواهید ساختمان بسازید، اعلم را پیدا می کنید یا رأی گیری می کنید؟! اگر رأی گیری هم باشد، برای پیدا کردن اعلم است.

همسرت را با مشکلاتش قبول کن

سردار سلیمانی به خصومت نمی پرداخت؛ نوکری می کرد و زحمت می کشید. خصومت سبب می شود ما دستورات خدا را کنار بگذاریم؛ با هم بر سر مال و مقام دعوا کنیم. ریشه مشکلات ما هم همین است. اگر در خانواده با هم در بیفتید، زندگی تان جهنم می شود؛ نه دیگر می توانید نماز بخوانید، نه می توانید روزه بگیرید؛ نه اخلاق داشته باشید. لذا می فرماید: «يَا أَبَا عُبَيْدَةَ خَالِقُوا اَلنَّاسَ بِأَخْلاَقِهِمْ وَ زَايِدُوا فِي أَمْوَالِهِمْ»؛ با مردم در نیفت؛ قبولشان کن؛ با همان مشکلاتی که دارند قبولشان کن. همسرت را با مشکلاتی که دارد قبولش کن. خصومت سبب نشود زندگی را از بین ببری. لذا امیر المؤمنین علیه السلام می فرماید: هر امتی باید یک رهبری داشته باشد، ولو فاجر. اگر فاجر هم حکومت را در دست گرفت، اگر توانستید، کنارش بگذارید، و الا وحدت را حفظ کنید.

تقیه وحدت / قاعده الزام

وحدت خودش یک نوع تقیه است؛ ما دو نوع داریم: تقیه خوف، تقیه وحدت. یک بار باید به خاطرخوف تقیه کرد؛ که اگر نکنید کشته می شوید؛ صدمه می بینید. یک بار هم صدمه ای در کار نیست؛ به خاطر وحدت تقیه می کنید. خیلی از دستورالعمل هایی که علما می دهند به خاطر وحدت است نه ترس. اینکه می گویند با برادران سنی همراهی کنید به خاطر وحدت است نه ترس. ما در فقه یک قاعده داریم به نام قاعده الزام. مثلاً اگر رفتید در کشور فرانسه، به قوانین آنجا احترم بگذارید. به ازدواج آنها احترام بگذارید. ازدواج کافرها نزد خودشان محترم است. قاعده الزام جزء قواعد فقهی ماست. ما باید وحدت را رعایت کنیم و در ذیل وحدت به طرف خدا برویم.

جمهوری اسلامی / رأی مردم

خيلي ها می گويند چرا مقام معظم رهبری به خاطر این همه گرانی دولت را کنار نمی گذارد؟ دلیلش وحدت است. بالاخره مردم برای چهار سال به این رئیس جمهور رأی داده اند؛ باید صبر کنند، دو سال دیگر اگر خواستند دوباره به ايشان و تیپ فکری ایشان رأی می دهند، اگر نخواستند، عوض می کنند؛ به یک جریان دیگر رأی می دهند، بالاخره خودتان رأی می دهید. بله اگر مردم به یک بلوغ فکری برسند، که رهبر هر چه بگوید گوش کنند، بگوید فلانی رئیس جمهور شود، تبعیت کنند، این خیلی خوب است. الآن سپاه همینطور است؛ فرمانده سپاه را آقا تعیین می کند، به همین خاطر اینهمه پیشرفت کرده. دلیل اینکه ما در هشت سال دفاع مقدس پیروز شدیم این بود که فرمانده بسیج امام بود. حکومت ولایت فقیه از صدر اسلام بوده. مردم مؤمن همیشه حکمشان را پیش اعلم می بردند. مثلا در زمان آیت الله بروجردی، ایشان ولایت داشت.

با مردم راه بیا

«خَالِقُوا اَلنَّاسَ بِأَخْلاَقِهِمْ»؛ با مردم مدارا کن. لازم نیست مثل آنها بشوی؛ «کُن مَعَ النّاسِ وَ لا تَکُن مِنهُم»[1] با مردم باش، با مردم راه بیا، ولی جزء آنها نباش. در روایت می فرماید وقتی فرزندت ده تا اشتباه دارد، آنها را یکجا نگو، که زده شود. هفته ای یک اشتباهش را بگو، وحدت را حفظ کن؛ محبت به بچه ات را حفظ کن؛ محبت به خانواده ات را حفظ کن. «وَ زَايِدُوا فِي أَمْوَالِهِمْ»؛ ببینید درجه درجه بالا رفت؛ اول: ترک خصومت؛ اینکه خانواده ها معمولا مشکل دارند؛ بعضی ها کارشان به طلاق می کشد، مال خصومت است. دوم مدارا کنید. یکی از صفات مؤمن این است؛ «وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ»[2] با خوبی جواب می دهد.حالا خانم بد اخلاق است، یا شوهر بد اخلاق است، شما مدارا کن، نوکری کن، محبت کن. مگر ما در خانواده چند نفریم که با هم نمی سازیم. مدارا کنید. سوم: نه تنها مدارا کنید، بلکه از آن بالاتر «وَ زَايِدُوا فِي أَمْوَالِهِمْ»؛ پشتیبانی هم کنید. همان کسانی که مخالف هستند را پشتیبانی کن. خانمت یک مشکلاتی دارد، شوهرت یک مشکلی دارد، فرزندت یک مشکلاتی دارد، پشتیبانی اش کن، کمکش کن؛ نگذار از دامن تو برود در دامن غریبه. کانون گرم خانواده را از بین نبر. در رفقای راه هم همینطور است؛ در اداره هم  هم همینطور است. باید این هنر را داشته باشید. بالاخره حمایت حرفی باید به مرحله عمل در بیاید. باید گذشت عملی باشد؛ با حرف که نمی شود. بعضی ها محبتشان فقط حرفی است. «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ»[3]. خوش اخلاقی که فقط در حرف باشد فایده ندارد؛ باید در عمل بروز پیدا کند. نه تنها خصومت نکنید، نه تنها مدارا کنید، بلکه از جان و مال تان از وحدت پشتیبانی کنید. «وَ زَايِدُوا فِي أَمْوَالِهِمْ»؛ مال جلو چشم است؛ محسوس است. مردم عادی گذشت مالی را دوست دارند.

لحن جهنّمی

«يَا أَبَا عُبَيْدَةَ إِنَّا لاَ نَعُدُّ اَلرَّجُلَ عَاقِلاً حَتَّى يَعْرِفَ لَحْنَ اَلْقَوْلِ ثُمَّ قَرَأَ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ اَلْقَوْلِ»[4]؛ لحن سخن گفتن آدم هم چیزی را می رساند. حتی مراقب لحن قولت هم باش؛ خدایی نکرده در دل کسی زخم درست نکنی. بعضی از لحنها جهنمی است؛ بعضی نگاه ها جهنمی است؛ اینکه انسان غضب آلود به مادرش نگاه کند، این جهنمی است. این نگاه آتش است. باید حواست به لحن سخن گفتنت باشد. باید حتی با لحن و نگاهت دیگران را حمایت کنی. درست است که اذیتت کرده، ولی شما مراقب باش؛ سخن گفتنت با مهربانی باشد، با غضب نباشد؛ ولو کارش را نمی پسندی. حضرت زهرا سلام الله را چقدر اذیت کردند، ولی شب ها تا سحر همسایه ها را دعا می کرد. ببینید دایره شفاعت چقدر وسیع است! حضرت می فرماید؛ حتی کسانی که یک لقمه غذا به محبّ من کمک کرده باشند، یک جرعه آب به محبّ من داده باشند، تمام آنها را هم شفاعت می کنم. خداوند متعال می فرماید: حبیبه من هر کسی را بخواهی، می توانی شفاعت کنی. در روایت دارد ما این اذن شفاعت را به حضرت زهرا سلام الله علیها می دهیم تا نشان دهیم اهل بیت علیهم السلام چه مقامی دارند؛ چه محبتی دارند.

[1] – کتاب طوبی محبت؛ جلد چهارم – ص 67

[2] -سوره رعد آیه 22

[3] – سوره حج آیه 11

[4]– مشکاة الأنوار في غرر الأخبار , جلد 1 , صفحه 68

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *