بسم الله الرحمن الرحیم

بیانات حضرت آیت الله تقوایی حفظه الله تعالی
یک شنبه 1398/03/12 – خلاصه شب بیستم و هشتم ماه مبارک رمضان 1440

مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا

بحث در مورد اشفاق و حفظ یقین از عارض بود؛ حفظ وقت از معارض. ماه مبارک یک وقت است؛ یک وقت، معارض نیاید آن را از بین ببرد. ما برای اینکه بتوانیم یقین را از معارض حفظ کنیم باید تمام مراتب یقین را فهمیده و علم به آن پیدا کنیم. یقضه ،اوّلین درجۀ سیر و سلوک است؛ ما هنوز خوابیم؛ بیدار نیستیم؛ در اوّلین درجه اش هم مانده ایم. خداوند إن شاءالله چشمان ما را طاهر کند و چشمی دهد که بتوانیم حقایق را مشاهده کنیم؛ بتوانیم معارضات حقایق را ببینیم و جلوی آنها را بگیریم و دفعشان کنیم. در روایت دارد که «مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا[1]». بمیرید قبل از آنکه بمیرید. بیداری بعد از مرگ هم بالاخره خوب است ولی مسئله این است کار خیلی مشکل می شود. قیامت خیلی سخت است. می فرماید: از سعادت مرد این است که سختی های آخرت و عاقبتش را در دنیا به او نشان می دهند. ما این لیاقت را داریم؟ ما توانش را نداریم. خیلی سخت است. یک قطره از آتش جهنم، تمام دنیا و ما فیها را می سوزاند. خدا خودش به ما کمک کند.

شرافت اسلام

امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: «لاَ شَرَفَ أَعْلَى مِنَ الْإِسْلاَم[2]». شرافتی بالاتر از اسلام نیست. یا رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: «الْإِسْلَامُ يَعْلُو وَ لَا يُعْلَى عَلَيْه[3]». اسلام برترین دین است و هیچ چیزی بالاتر از آن نیست. ببینید خداوند چه قدر عظمت دارد. آن وقت شیطان چه قدر قوی است که می آید به نظر ما می اندازد که اسلام چیزی نیست؛ می گوید حالا به رساله عمل کردی، کردی، نکردی هم نکردی! بعضی ها هم که می گویند دلت پاک باشد! یک شبهه ای هم می اندازند می گویند حالا شما فکر کردی مثلاً این چادری ها یا اینهایی که محاسن و انگشتر دارند همه خوبند؟ خُب بله ما کاری نداریم، بنده شناس خداست؛ ولی این اقل است. این اقل را که ما باید داشته باشیم. حالا یک نفر مثلاً بدحجاب است انسان حتماً نمی تواند بگوید جهنمی می شود؛ خدا ممکن است ببخشد او را؛ ولی نمی توانیم بگوییم کار حرام نمی کند. صد در صد کارش اشتباه و حرام است. احترام به شعائر دینی واجب است. یک سری چیزهایی هست که مستحب است ولی اگر انسان از روی بی اعتنایی انجام ندهد، حرام است. مثلاً آقایان می گویند نماز جماعت مستحب است ولی اگر کسی از روی بی اعتنایی و بی مبالاتی در نماز جماعت حاضر نشود می فرمایند حرام است. و بر مردم لازم است که با چنین کسی رفت و آمد نکنند، زن به او ندهند، زن از او نگیرند، معامله نکنند. بالاخره کسی که انگشتر و محاسن دارد احترام دارد. کسی که عبا، قبا و لباس دین دارد، احترام دارد.

کم نشمردن اعمال

در روایت دارد شما کمترین عمل بد را نیز کم نشمرید؛ همان ممکن است باعث چپ کردنتان شود. کمترین عمل خوب را هم کم نشمرید. «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَه، وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَه[4]». یک مثقال ذره ممکن است کفۀ ترازو را پایین ببرد یا برعکس بالا ببرد. مثقال ذرۀ، غبارهایی است که در آفتاب معلوم است؛ آن را عرب ها می گویند مثقال ذره. ما خیلی این چیزها را کوچک می شماریم. در روایت دارد عمار یک معامله کرده بود، گفته بود یک ماهه پولش را می آورم. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: عمار عجب دلی داری تو! من نَفَسم وقتی پایین می رود نمی دانم بالا می آید یا نه. آنوقت تو وعدۀ یک ماه دیگر دادی! ما خیلی راحت می گیریم کارها را.

قناعت

«لاَ شَرَفَ أَعْلَى مِنَ اَلْإِسْلاَمِ وَ لاَ عِزَّ أَعَزُّ مِنَ اَلتَّقْوَى وَ لاَ مَعْقِلَ أَحْسَنُ مِنَ اَلْوَرَع[5]». پناه گاهی بالاتر و زیباتر از وَرَع و تقوا نیست. «وَ لاَ شَفِيعَ أَنْجَحُ مِنَ اَلتَّوْبَة». شفاعت کننده ای رساناتر و پوشاننده تر از توبه وجود ندارد. «لاَ كَنْزَ أَغْنَى مِنَ اَلْقَنَاعَة». گنجی بالاتر و ثروت انگیزتر از قناعت وجود ندارد. «وَ لاَ مَالَ أَذْهَبُ لِلْفَاقَةِ مِنَ اَلرِّضَى بِالْقُوت». هیچ مالی بالاتر از رضایت به آن چیزی که داری نیست. هیچ مالی بهتر از قناعت، بدبختی و فقر و نداری ات را از بین نمی برد؛ راضی باشید. ما فکر می کنیم بُرج و این چیزها به انسان ثروت می دهد. افرادی که بُرج و اینها دارند، هر چه پولدارتر می شوند نیازشان بیشتر می شود. الآن آمریکای بدبخت را ببینید؛ تشنۀ پول های مردم دنیاست. هر چه هم می خورد مگر سیر می شود؟! مثل معاویه لعنت الله علیه که هر چه می خورد سیر نمی شد. خدا لعنتشان کند.

 مبنای دین

در روایت هست که می فرماید: شرفی بالاتر از اسلام وجود ندارد. شرافت یعنی چه؟ مقام معظم رهبری حفظه الله فرمودند: امام در عرفان نظری، فلسفه، فقه و اصول، تفسیر و در همه چیز از همه بالاتر بود. مجموع اینها می شود اسلام. امام شرافتش از همه بیشتر بود. این را می گویند شرافت. لذا انقلاب اسلامی ما شرافت دارد به تمام انقلاب های دنیا. چون انقلاب ما بر پایۀ عرفان است. انقلاب ما بر پایۀ فقه و اصول است. انقلاب ما بر پایۀ اخلاق است. انقلاب ما بر پایۀ فلسفه و عرفان است. یعنی روح الله و روحانیت دارد. انقلاب ما بر پایۀ فلسفه است یعنی پایه و مبنای انقلاب اسلامی عقلانیت است. انقلاب ما بر پایۀ علم اخلاق است یعنی علم اخلاق، مبنای فرهنگی انقلاب اسلامی است. انقلاب ما بر پایۀ علم فقه است یعنی تعبد و تشرع، مبنای دین و انقلاب ماست.

[1] –  بحارالانوار، ج 72، ص 59

[2] –  حکمت 371

[3] –  من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 334

[4] –  سورۀ زلزال، آیات 7 و 8

[5] –  نهج البلاغه، ج1، ص 540

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *