پایگاه حفظ و نشر آثار آیت الله تقوایی حفظه اللّه

عبارت (فیها خالدون) که در قرآن آمده چطور با عدل الهی سازگار است

سلام ایام مبارک
از خدمت شریفتون سوالی داشتم، علت خالد بودن انسان در روز قیامت چه در عذاب و چه در نعمت چیست و اساسا چطور با عدل الهی سازگار است که فرد با بدنی مادی و زمان‌مند و محدود و مکان‌مند گناهی و یا صوابی را مرتکب شده حال آنکه جزایش الی الابد و جاودانه و خالد هست. سوالم حتی در ارتباط با دشمنان ائمه و جزای ابدیشان در جهنم هم هست.
جواب:
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
چون نیت انسان‌های بد این‌است‌که اگر تا ابد زنده باشند کار بد می‌کنند و نیت انسان‌های خوب این‌است‌که اگر زنده باشند تا ابد کار خیر می‌کنند درنتیجه خالد در جهنم یا بهشت می‌شوند. اِنما الاَعمالُ بالنیات. اشکال: عمل نکرده‌اند. جواب: در طی عمر خود عمل کرده‌اند و ثابت کرده‌اند که راهشان همان است و غیر آن نیست.