پایگاه حفظ و نشر آثار آیت الله تقوایی

پایگاه حفظ و نشر آثار آیت الله تقوایی

متن جلسه اخلاق جمعه صبح ۱۴۰۲/۰2/۰8

بسم الله الرحمن الرحیم

عاقبت مسلمانان اندلس

بحث ما در‌مورد مناقب ابی عبدالله الحسینعلیه‌السلام بود. عالمی مثل محی الدین ندیدم که به این زیبایی چهارده معصومعلیهم‌السلام را مدح کرده باشد و مناقب چهارده معصومعلیهم‌السلام را بیان کرده باشد البته من ندیدم اگر پیدا کردید بیاورید. این‌طور که یادم هست ایشان مناقب چهارده معصومعلیهم‌السلام را با زبان شعر هم گفته است. محی الدین در اندلس بوده و در آنجا هم امام‌زمان‌(عج) را می‌بیند. جالب اینجاست که همگی در آنجا سنی بودند، از جمله حکما و خلفا که از طرف خلفای بنی‌عباس در آنجا حکومت می‎کردند. اندلس همان اسپانیا در قلب اروپاست که در دست اسلام بوده یعنی اسپانیا جزء حکومت اسلامی بوده است. اروپایی‌ها همین فسادی که الآن می‌خواهند اینجا بیاورند در اندلس پیاده کردند چون زور آن‌ها به مسلمانان نمی‌رسید به همین دلیل در آنجا کاباره درست کردند و زنان خوشگل اروپایی را به آنجا آوردند. ملعونین در آنجا مشروب فروشی درست کردند و مسلمانان مشغول مشروب خوردن و فساد و منکرات و … شدند به همین دلیل اسلام در آنجا متلاشی شد و الآن حکومت در اسپانیا به دست آمریکایی‌ها افتاد.

حرام شرعی و حرام سیاسی

حضرت آقا فرمودند البته یادم نیست فکر کنم لفظ بی‌حجابی را آوردند که حرام شرعی و حرام سیاسی است. بی‌حجابی حرام است چون از ضروریات دین است، در قرآن چند آیه داریم «أَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ »[1] خُمُر روسری نیست بلکه مثل مقنعه است همه جا را می‌پوشاند. حجاب عرب‌ها را دیدید چقدر زیباست، بدن معلوم نیست یعنی بدن را کامل می‌پوشاند این واجب است. صیغه امر دلالت بر وجوب می‎کند «وَلْيَضْرِبْنَ » هم فعل امر است یعنی باید این خُمُر را بپوشند در ضمن امر بودن دلالت بر تاکید دارد و از طرفی خداوند به جای اینکه مثلاً «یلبس» بفرماید فرموده «یضرب» یعنی محکم، از طرفی «بخمر» فرموده یعنی باء آورده که تاکید آن را بیشتر می‌کند. بنابراین از نظر شرعی آیة قرآن است و اگر کسی بخواهد آیة قرآن را رد کند نمی‌دانم می‌توان به او مسلمان گفت یا نمی‌شود! اگر علم داشته باشد به اینکه رد قرآن رد خداست اصلاً مرتد می‌شود. فتوای مراجع این است که اگر کسی ضرورت دین را با علم به اینکه رد ضروری دین به رد خدا و اهل‌بیتعلیهم‌السلام و پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بر می‌گردد رد کند کافر و مرتد است، لذا خیلی خطرناک است. حالا ما نمی‌گوییم همة آن‌ها مرتد هستند چون بعضی‌ها شبهه دارند و این حرف‌ها به گوش آن‌ها نخورده است. مثلاً مسجد نمی‌آیند که به حرف علما گوش دهند به همین دلیل متاسفانه خودشان فتوا می‌دهند. بنابراین حرام شرعی بودن آن که معلوم است چون آیات و روایات زیادی در این زمینه وجود دارد که مو لای درز آن نمی‌رود. حرام سیاسی هم که آقا می‌فرماید به‌خاطر هوش حضرت آقاست که هیچ کس ندارد. امام‌(ره) هم همین‌طوری بود.

دشمنی با امام‌زمان‌(عج)

امام خمینی‌(ره) جملات و اصطلاحاتی را ایجاد کرد که هیچ کس تا قبل از امام‌(ره) نگفته بود مثلاً استکبار جهانی، شیطان اکبر. اصطلاحاتی را که امام‌(ره) آورد خدا و امام‌زمان‌(عج) مخصوصاً به ایشان دادند این‌ها نایب امام‌زمان‌(عج) هستند اگر کسی با آن‌ها در بیافتد با خدا و امام‌زمان‌(عج) در افتاده است و این خیلی خطرناک است. این را من نمی‌گویم که بگویید تقوایی افراطی است این را شهید آیت الله مدنی‌(ره) که خودش یک مرجع بود می‌فرماید. آیت الله شهید مدنی از علمای ناب اسلام است، خدا رحمتش کند معجزه‌ای بود. یادم هست گریه می‌کرد و می‌گفت به خدا قسم هر کسی جلوی امام خمینی‌(ره) بایستد در مقابل امام‌زمان‌(عج) شمشیر زده است. این را شهید مدنی می‌گفت نه اینکه من بی سر و پا بخواهم بگویم بلکه بزرگان ما، علمای بزرگ ما می‌گویند. حالا حضرت آقا هم این اصطلاح را فرمودند که بی‌حجابی حرام سیاسی است یعنی این‌ها برنامه دارند، نقشه دارند. بسیاری از کسانی که حجابشان را بر می‌دارند حقوق می‌گیرند چون می‌خواهند مردم را در راه خدا شل کنند، می‌خواهند شهدا ایجاد نشوند، می‌خواهند مردم از دین برگردند و الا مردم ما عاشق حجاب هستند.

مومنینِ برتر عالم

ایرانی‌ها قبل از اسلام مسلمان بودند چون زرتشت دین الهی است. طبق فتوای حضرت آقا زرتشت کتاب آسمانی داشته است اما مثل مسیحیت و یهودیت تحریف شده است. جالب است که ایرانی‌ها از زمان قدیم یعنی قبل از اسلام چادر داشتند. ایرانی‌ها گل سرسبد عالم هستند و گل سرسبد ایرانی‌ها چهارده معصومعلیهم‌السلام هستند و به نظر من چهارده معصومعلیهم‌السلام هم ایرانی هستند چون جد حضرت محمد بن عبداللهصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به حضرت ابراهیمعلیه‌السلام می‌خورد، ابراهیم عجمه است یعنی کلمه غیر عربی است به همین خاطر مررت بابراهیمَ می‌گوییم و به آن تنوین نمی‌دهیم. روایت هم تصریح می‌کند که سید ولد آدم گل سرسبد بنی‌آدم ایرانی‌ها هستند. بنابراین معلوم می‌شود حضرت ابراهیمعلیه‌السلام ایرانی بوده پس چهارده معصومعلیهم‌السلام هم که به ایرانی‌ها برمی‌گردند ایرانی می‌شوند. ایرانی‌ها گل سرسبد عالم می‌شوند و گل سرسبد ایرانی‌ها هم چهارده معصومعلیهم‌السلام می‌شوند. الآن خود به خود همین‌طوری شده و کسی هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد این چیزی است که خدا خواسته و مسأله تبعیض نژادی نیست بلکه تبعیض دین است. بدبخت‌هایی که تبعیض نژادی می‌کنند و می‌گویند آلمانی‌ها نژاد برتر هستند یا ملعونین می‌گویند آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها برتر هستند، کدام برتری؟ این‌ها که همگی وحشی هستند؛ نسل کش و کودک کش و جنایت کار هستند. آیا کسی که بیمارستان یمنی‌ها را با بمب ناپالم، بمب خوشه‌ای بمباران می‌کند نژاد برتر است؟ آیا کسی که بچه‌های کوچک را در اسرائیل می‌کشد نژاد برتر است؟ همین آمریکا و انگلیس و فرانسه هستند که در اسرائیل حکومت می‌کنند. اسرائیلی که عروسک آمریکا و انگلیس و … است نژاد برتر می‌شود؟ غلط کردند؛ آن‎ها ته جهنم هستند. اینکه می‌گوییم ایرانی‌ها گل سرسبد عالم هستند من نمی‌گویم بلکه قرآن و روایات می‌فرماید. قرآن می‌فرماید «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا »[2] عرب‌ها می‌گویند «الْأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا وَنِفَاقًا »[3] البته الآن عرب‌ها هم به ما پیوستند، دولت‌هایشان فاسد هستند اما مردمشان به ما می‌پیوندند؛ ان‌شاء‌الله همة دنیا به ایران می‌پیوندد. اصلاً در‌مورد ایران آیه داریم که ای عرب‌ها اگر مسلمان نشوید « فَسَوْفَ يَأْتِي اللهُ بِقَوْم »[4] به زودی خدا یک قومی را می‌آورد «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ» که عاشق خدا هستند و جهاد می‌کنند و در راه خدا به شهادت می‌رسند؛ پیامبرصلی‌الله‌علیه‎وآله‌وسلم دست مبارک را روی شانه سلمان فارسی گذاشتند و فرمودند آن‌ها قوم این مرد هستند که ما ایرانی‌ها باشیم. ایرانی‌ها نژاد برتر نیستند بلکه از قدیم مومنین برتر عالم هستند مثلاً ایرانی‌ها در دنیا لیسانس داشتند اسلام هم که آمد فوق تخصص هم گرفتند در واقع ایرانی‌ها هم لیسانس، هم تخصص، هم فوق تخصص و هم پی اچ دی دارند اصلاً همه چیز دارند. ایرانی‌ها قبل از اسلام یعنی از زمان زرتشت و … چادر می‌پوشیدند. خانم‌هایی که حسب و نسب و شرافتی داشتند چادری بودند یعنی حجاب داشتند اما کنیزها و … چادر نداشتند. منظور از چادر همان حجاب خوب است یعنی مقنعه و روسری و مانتوی خوبی که پوشیده باشد.

عاملین بی‌حجابی در ایران

ایرانی‌ها که از قدیم حجاب داشتند حالا چرا یک نهضتی درست کردند که برخی حجابشان را برمی‎دارند؟ این‌ها ارتباط با خارج دارند و می‌خواهند آرام آرام ایرانی‌ها را شل کنند به‌خاطر اینکه ایران جلوی آمریکا و انگلیس و اسرائیل و … ایستاده و در دهان آن‌ها زده و دارد آن‌ها را نابود می‌کند. ایران پهباد و اژدر درست کرده چهار برابر بهتر از آمریکاست. طبق فرموده پیامبرصلی‌الله‌علیهوآله‌وسلم ایرانی‎ها آن قدر عظمت دارند که اگر علم در ثریا باشد به آن دست پیدا می‌کنند. آن‌ها دیدند که ایرانی‌ها از آمریکایی‌ها و … جلو زدند و پوزة آمریکا و انگلیس و اسرائیل و … را به خاک مالیدند. از طرفی حضرت آقا هم فرمودند با هر سطحی که شما بخواهید با ما مبارزه کنید ما بالاتر از همان را می‌زنیم متوجه شدند که از راه جنگ نمی‌توانند به همین دلیل اغتشاشات را درست می‌کنند که در اغتشاشات هم موفق نشدند اما حالا روی حجاب برنامه دارند و می‎خواهند مردم شل شوند و از دین جدا شوند به همین دلیل حضرت آقا فرمود بی‌حجابی حرام سیاسی است.

درخواست از مسئولین و مردم

بنده از دولت عزیزمان مخصوصاً از قوة قضاییه خواهش می‌کنم که تیزهوش باشید و نگذارید که مردم به‌خاطر حجاب به جان هم بیافتند. از مردم ایران هم خواهش می‌کنم که صبر داشته باشند و نزاع درست نکنند. مردم ایران یکپارچه هستند و دیدید که در 22 بهمن همگی عاشق دین هستند، کسانی که حجاب برمی‌دارند تعداد کمی هستند بنابراین اجازه ندهید در خیابان‌ها نزاع صورت بگیرد. دولت باید این را درست کند، مخصوصاً قوة قضاییه باید این را درست کند البته قوة قضاییه ما شل عمل کرده است. قوة قضائیه، مجلس، دولت عزیزمان این‌ها باید چکار کنند؟ کاری ندارد اصلاً نیاز به دعوا و نزاع ندارد. حجاب هم در دین ما و هم در قانون اساسی ما وجود دارد. اگر خانمی خدایی نکرده مثلاً از خارج حقوق می‌گیرد که یک کار خلافی را انجام بدهد پیامکی به او بدهند که مثلاً به شما دیگر پاسپورت نمی‌دهیم، دیگر نمی‌توانید عملیات بانکی داشته باشید، کارت ملی شما باطل شد و … . اگر می‌خواهید درست شود باید تعهد بدهید که دیگر خلاف شرع و قانون انجام نمی‌دهید. دولت عزیز، قوة قضاییه عزیز، مجلس عزیز هوشمند و تیزهوش باشید، بسیجی‌های ما را فدا نکنید، نزاع ایجاد نکنید. الحمدلله مردم پشتیبان شما هستند اصلاً رهبر لازم نیست خرج شود، شما یک ندا بدهید هشتاد میلیون ایرانی وسط می‌آیند، این‌ها عددی نیستند. اما فدای رهبر بشوم که مدام از خودشان خرج می‌کنند.

ارائة راهکار به مسئولین در مقابلة با بی‌حجابی

 بنده خواهشم از شما این است که یک کار اساسی و سازماندهی شده انجام دهید؛ اینکه معلوم است بسیجی‌ها را به پاساژ می‌برید دعوایشان می‌شود و این خوب نیست. حتی تذکر شفاهی هم لازم نیست فقط نظارت مخفی کنید. الحمدلله همه جا دوربین داریم و این دوربین‌ها فیلم برداری می‌کنند از کسی که قاچاقچی بود، دزد بود، جاسوس بود خیلی‌ها جاسوس هستند، حجابش را برداشت. حجاب برداشتن یعنی به هشتاد میلیون ایرانی دارد دهان کجی می‌کند، به یک میلیارد مسلمان دارد دهان کجی می‌کند، به قرآن دارد دهان کجی می‌کند. دولت عزیز، قوة قضاییه عزیز، مجلس عزیز، آیا الآن که قدرت در دست شماست باید مدام رهبر خرج شود؟ یک نظارت مخفی درست کنید اگر کسی خدایی ناکرده بخواهد جاسوس آمریکا یا اسرائیل باشد و حجابش را بردارد پیامکی به او بدهید کارت ملی شما باطل شد اگر می‌خواهید درست شود تعهد بدهید دیگر خلاف شرع و قانون را انجام نمی‌دهم. اصلاً نزاع و دعوا و به هم ریختن مردم لازم نیست چون مردم ایران یکپارچه هستند، عاشق دین هستند، عاشق خدا هستند، پشتیبان راه امام‌‌زمان‌(عج) هستند.

هشدار به دشمنان

البته به دشمنان هم می‌گویم که هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند چون قضا و تقدیر حتمی خداست که امام‌زمان‌(عج) خواهد آمد و پشتیبان ایشان هم مردم ایران هستند. پیشنهاد من به منافقین و اغتشاش‌گرها این است که زیر مجموعة نظام جمهوری اسلامی بیایید و با مردم ایران متحد شوید، همة حقوقی که از خارج می‌گیرید سرطان می‌شود. زیر مجوعه نظام جمهوری اسلامی بیایید، در راه شهدا، در راه حاج قاسم سلیمانی، در راه شهید محسن حججی و در راه امام روح الله موسی خمینی‌(ره) قرار بگیرید و اگر کسی نیاید «فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ »[5] می‌شود مثل (پسر نوح که با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد.) اگر نیایید جزء آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها می‌شوید و با آن‌ها جهنم می‌روید. منظورم مردم این کشورها نیست بلکه منظورم دولت‎های فاسد آن‌هاست. حضرت عیسی که ان‌شاء‌الله تشریف می‌آروند مردم اروپا را تسلیم اسلام و دین خدا می‌کنند.

معرفت به‌تنهایی معنا ندارد

معرفت بدون بصیرت معنا ندارد بلکه باید هم معرفت باشد، هم بصیرت باشد، هم فقه باشد، هم اصول باشد، هم فلسلفه باشد، هم عشق باشد، هم هیئت باشد، همه چیز باید باشد، هم حوزة علمیه و هم دانشگاه، هم دولت و هم قوه، همگی باید در یک مسیر باشند.

اشک‌های سیاسی

فردا سالگرد بی‌ادبی و اسائه ادب به ائمه بقیععلیهم‌السلام است که خدا لعنتشان کند چه جسارتی کردند. اهل‌بیتعلیهم‌السلام چقدر مظلوم هستند، امام حسنعلیه‌السلام چقدر مظلوم است، حضرت زهراسلام‌الله‌علیها چقدر مظلومه است. برادران و خواهران این نکته بسیار مهم است که گریه‌های حضرت زهراسلام‌الله‌علیها سیاسی هم بوده یعنی مخالفین و دشمنان حضرت علیعلیه‌السلام نمی‌خواستند ایشان گریه کنند چون همه می‌فهمیدند که چرا حضرت گریه می‌کنند. اول بسیجی عالم حضرت صدیقه طاهرهسلام‌الله‌علیها و حضرت محسن بن علیعلیهما‌السلام است. حضرت می‌فرمودند چرا حق حضرت علیعلیه‌السلام را گرفتید؟ چرا درب منزل پیامبرصلی‌الله‌علیه‎وآله‌وسلم را آتش زدید؟ بعد حضرت گریه می‌کردند. از طرفی آن‌ها می‌دانستند گریة حضرت حق را ثابت می‌کند چون گریة حضرت گریة حقیقی بود مثل گریه بر امام حسینعلیه‌السلام.

نوکر اجنبی‌ها

خدا رضا شاه را لعنت کند، رضا شاه جلوی گریة بر امام حسینعلیه‌السلام را گرفت چون می‌دانست کسانی که برای امام حسینعلیه‌السلام گریه می‌کنند یعنی یزید زمان باید کنار برود به همین خاطر رضا خان لعنت الله علیه که یزید زمان خودش بود جلوی هیئت‌ها را گرفت و بی‌حجابی را رواج داد و با این کاری که کرد تا قیامت در جهنم می‌سوزد. نوکر انگلیسی‌ها بود، پسرش هم نوکر انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها بود که معلوم می‎شود پسرش بدتر از پدرش بود چون پدر نوکر انگلیسی‌ها و شوروی بود ولی پسر هم نوکر انگلیسی‌ها، هم شوروی آن زمان و هم نوکر آمریکا بود. پسرش هرزه بود، هر جایی بود، نوکر آمریکا و انگلیس بود و دست این نجس‌ها را می‌بوسید.

ذکر مصیبت

بنابراین گریة حضرت زهراسلام‌الله‌علیها علاوه بر اینکه حقیقی بود یعنی برای خدا و وجه الله بود گریه سیاسی هم بود به همین خاطر دشمنان آمدند بیت الاحزان را خراب کردند. فدایش بشوم مجبور شد در بیابان گریه کند. در یک روایتی نقل شده زمانی که پهلوی حضرت شکسته بود هر روز دست امام حسن و امام حسینعلیهما‌السلام را می‌گرفتند بیرون شهر می‌رفتند و بر سر قبر عمو جانش حضرت حمزه گریه می‌کردند. یک روایت هم دارد که دوشنبه‌ها و پنج شنبه‌ها می‌رفتند.[6] دو دسته روایت داریم که حضرت هم سر قبر عمو جانش گریه می‌کردند و هم مدتی زیر بوته‌ای گریه می‌کردند[7] که آن بوته را هم بی‌شرف‌ها قطع کردند. خانمی که بیت الاحزانش را خراب کردند، بوته‌اش را قطع کردند، پهلویش را شکستند، محسنش را شهید کردند، سینه‌اش را شکستند، بازویش را شکستند، نمی‌گذارند گریه کند. حتی می‌توان گفت مظلومیت حضرت زهراسلام‌الله‌علیها از پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و سلم و حضرت علیعلیه‌السلام بالاتر است چون خدا را شکر قبر پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و سلم معلوم است انسان می‎تواند حضرت را زیارت می‎کند، قبر حضرت علیعلیه‌السلام معلوم است انسان می‌تواند زیارت حضرت ‌برود اما قبر حضرت زهراسلام‌الله‌علیها معلوم نیست. (در انتظارم مهدی بیاید تا تربتت را پیدا نمایم.) ان‌شاء‌الله نایب الزیاره می‌شویم ولی آنجا حیران هستیم که مادر کجا هستی؟ قبرت کجاست؟ مادر کجا بیاییم آرام بگیریم؟ قبر محسنت کجاست؟ اینکه دخترِ اشرف کائنات سیدة نساء العالمین قبرش مخفی است خیلی مظلومیت است. وصیت کرد علی جان «حَنِّطْنی و غَسِّلْنِی و کَفِّنِّی بِاللَّیلِ وَ صَلِّ عَلَیَّ وَ ادْفِنِّی بِاللَّیْلِ »[8] شبانه غسل، کفن، حنوت و دفنم کن « لا تُعْلِمْ اَحَداً » به هیچ کسی نگو. حضرت صدیقهسلام‌الله‌علیها چقدر مظلومه است یا امام‌‌زمان(عج).


[1]– سوره مبارکه نور، آیه31

[2]– سوره مبارکه حجرات، آیه14

[3]– سوره مبارکه توبه، آیه97

[4]– سوره مبارکه مائده، آیه54

[5]– سوره مبارکه هود، آیه43

[6]– ابن ملقن، تحفه المحتاج الی ادله المنهاج، ج 2 ص 33

الكافي- ط الاسلامية، الشيخ الكليني، ج3، ص228

الخصال نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 273

[7]– بحار الأنوار – ط مؤسسةالوفاء، العلامة المجلسي، ج43، ص177

[8]– بحار الأنوار – ط مؤسسةالوفاء، العلامة المجلسي، ج43، ص214