متندرس اخلاقفیلم

جلسه درس اخلاق چهارشنبه‌ ۱۴۰۲/۰۷/۱۲

تفسیر آیات اخلاص

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

داشتیم درجات اخلاص را خدمت شما عرض می کردیم هنوز درجات اخلاص را عرض نکردیم ولی چند تا آیه قران است در مورد اخلاص اول برسی کنیم تا بعد خدا لطف کند ببینیم چه عرض بشود خدمت شما خدای تبارک و تعالی در آیه چهل و شش سوره مبارکه صاد می فرماید «انا اخلصناهم بخالصه ذکری الدار» برادرها و خواهرها ببینید اولا مولا امام جعفر صادق علیه آلاف و التحیه و الثناء می فرماید اگر من شاگرد داشته باشم از صاد الله صمد تمام علوم را به آن یاد می دهم معلوم می شود صاد خیلی خیلی اهمیت دارد در حروف می فرماید از صاد الله صمد خدا رحمتش کند بعضی ها آقا نکته سنج هستند بعضی ها دو هزاریشان کج است مثل من ولی بعضی ها نکته حاج آقا مصطفی خمینی خدا رحمتش کند ان شاء الله کنار حضرت علی برود زیارت گر چه آنجا همیشه دائم در زیارت ولی مخصوص نیابت از زیارت ما زیارت کند حاجات همه ما را از امیرالمومنین بگیرد بعد هم ببرد به کربلا مورد مهر امضای امام حسین قرار بدهد بیاورد توی همین مجلس به ما بدهد شادی روح حاق آقا مصطفی خمینی صلوات.

خدا رحمتش کند چه مردی بود علمی  چه عالمی چه کتاب هایی ادم کتاب هایش را می خواند کیف می کند هر دفعه هم می خواند آدم هی روشن تر می شود مثل قرآن است کتاب هایش واقعا تفسیر قرآن دیگر کتاب هایش چه تفسیر قرآن کریمش چه کتاب هایی دیگرش مثل تحریرات فی الاصول چه کتاب های دیگرش واقعا معجزه است به هر صورت ایشان شبی هزار بار صوره قل هو الله احد می خواند شاید به خاطر همین است چرا هزار بار می گویید الله صمد برای همین توی علم بی نظیر بود الله صمد برادرها خواهرها ما فکر می کنیم مثلا امام جعفر صادق که می فرماید که اگر من شاگرد داشتم از صاد الله صمد یادش می دادم فکر می کنیم حالا می شود نه الان هم می شود الان می شود آدم شاگردی امام صادق را بکند الان می شود از صاد الله صمد نوکری کند از امام صادق چیز یاد بگیرد لذا حاج آقا مصطفی شبی هزار بار سوره قل هو الله احدش ترک نمی شده حالا اگر خیلی تنبل هستی مثل من من گاهی اوقات حالش را ندارم یک قل هو الله می خوانم الله صمد را چند بار می گویم هزار بار ولی اگر مثل حاج آقا مصطفی مرد میدان هستی هزار دفعه مثل من اگر تنبلی مثلا می شود حالا یا حالا صد بار گاهی اوقات هم حالش را ندارم صد بار مثلا فرض کنید ولی خب بالاخره خوب است آدم توجه داشته باشد این صاد صاد بعد بحث ما که در مورد عالم اخلاص است معلوم می شود برای تحقق علم برای تجلی علم باید خالص شد خلوص آخرش صاد است دیگر یعنی باید از خود خالی بشود انسان از ما سوی الله انسان باید خالی بشود اگر می خواهی علم در تو تجلی کند اگر می خواهی علم بی نهایت خدا تبارک و تعالی مثل «سلمان یعلم علم ما کان و ما سیکون و ما هو کائن» چرا چون منا اهل بیت چون سلمان دیگر خودی نداشت سلمان که دیگر خودی نداشت لذا اگر بخواهی عالم بشوی باید مثل سلمان از خودمان تهی بشویم از ما سوی الله تهی بشوی  اخلاص هم یعنی همین اخلاص هم که بحث ما است یعنی همین ببینید چی می فرماید توی این آیه چهل و ششم سوره مبارکه صاد می فرماید «انا اخلصناهم بخالصه ذکر الدار» ذکر الدار» ما خالصشان کردیم ما خالصشان کردم ما خالصشان کردیم یعنی همین ما یعنی چهارده معصوم خدا و چهارده معصوم خالص یک سری را مخلص کردن مثل همین سلمان مخلصشان کردند مثل امام برادرها خواهرها برای چی تعلیماتش جهانی شده برای چی مبدا شده انقلاب امام خمینی شادی روحش صلوات.

برای چی مبدا شده برای انقلاب  جهانی امام زمان چون امام هم خودی نداشت یادش به خیر می فرمود مگر فکر می کنید ما غیر از امام زمان چیز دیگری هم داریم خوش به حالش برای همین یک همچنین شهدایی تربیت کرد برای همین هم یک همچنین شاگردی تربیت کرد الان جهان اسلام را دارد اداره می کند چون هیچی اش از خودش نبود همه چیز از خدا بود اگر می خواهیم علم پیدا کنیم باید خالص بشویم اصلا برادرها خواهرها ما تکلیفمان اخلاص است ببینید چی می فرماید تکلیف ما اصلا چیزهای دیگر به تبع است مقصود به ذات نیست مثلا شما نماز ستون دین است بالاترین چیزها است ان قبلت قبل ما سوی ها ان ردت رد ما سویها» دیگر نماز بالاتر نداریم ولی هدف نیست «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و اقم صلاه لذکری» هدف نیست هدف او است هدف او است هدف خدا است فقط خدا است هدف «یابن آدم خلقت الاشیاء لاجلک» همه چیز را برای تو خلق کردم ولی تکلیف تو چیز دیگر است انسان تکلیف تو «خلقتک لاجلی» آقا بهشت نه «جنه الاسماء» است بلکه توحید ذاتی است قل هو الله احد تمام سوره ها اگر شما در بیست و چهار ساعت سوره های دیگر را بخواهی فقط بخوانی مکروه است یعنی ثوابش کم است ولی قل هو الله احد کراهت ندارد «قل هو الله احد الله صمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد» چی است این قل هو الله احد چه معجزه ای است این قل هو الله احد چه معجزه ای است «انا اخلصناهم» خدای تبارک و تعالی می فرماید ما به وسیله نور چهارده معصوم این ها را خالصشان کردیم پاکشان کردیم قدر این توسلات را بدانیم ما واقعا نقطه ای اوج زندگی همه مسلمین همه شیعیان توسل به اهل بیت است این توسل به اهل بیت یک چیز توسل به امام حسین یک چیز دیگر است گریه برای امام حسین یک چیز دیگر است گریه برای حضرت صدیقه سلام الله علیها یک چیز دیگر است یک معجون دیگر است یک روح دیگری دارد یک ریحان دیگری دارد «انا انا اخلصانهم» ما این ها خالص کردیم برادرها و خواهرها ببینید چقدر مهم است اخلاص که خدا با تمام چهارده معصوم دست به کار می شوند که ما را خالص کنند یعنی خدای تبارک و تعالی با تمام لشکریانش مشغول است. ما فکر می کنیم خدا رحمتش کند میرزا اسماعیل دولابی را ان شاء الله برود زیارت حضرت معصومه حاجات ما را از حضرت معصومه بگیرد تو همین مجلس بیاورد بدهد شادی روح میرزا اسماعیل دولابی صلوات بفرستید.

آقا می فرمود که وقتی طرف می رود کوه وقتی می رود بالای قله می رسد می بیند فقط جای یک پاه است بعد متوجه می شود که چی؟ که خدا بغلش کرده اورده اش بالا فقط جای پای خدا است آخرش که برویم می بینیم که همه همه همه ما اسرار ازل نه تو دانی و نه من این حل معما نه تو خوانی نه.. خودش خودش انا لله و انا الیه راجعون یعنی استاد خودش است خودش دارد می برد همه را خودش دارد می برد و الا اگر کار دست ما باشد نابود می کردیم عالم را لذا برادرها خواهرها هر چه برای مومن پیش بیاید خیرش است اصلا «الخیر فی ما وقع» هر چه محقق می شود  یقینا یقینا و یقینا خیر است آقا جنایت ها چی؟ دیگر شما از کربلا بالاتر جنایت سراغ دارید می گوید جنایتی از کربلا بالاتر است نیست ولی چی بود خیر محض بود «انا قتیل العبرات» قتیل العبرات» اصلا نقشه کش کربلا خدا است انا الله شاء مهندس و نقشه کشش خود خدا است ان الله شاء ان یرانی قتیلا و الا آن ملعون ها اصلا چیزی هستند عددی هستند؟ در مقابل امام حسین که عددی نیستند نقشه کش خدا است امام حسین دستور به دستور تکوینی امام حسین البته آن ها باعث فساد خودشان شدن و با اختیار این  جنایت را انجام و جهنمی هستند و خدا لعنتشان کند هزاران هزاران هزاران بار تا ابد الاباد یا تا ابد الاباد خدا لعنتشان کند اما این ها همه اصلش وقتی با خدا آدم در نظر بگیرد می بیند این ها همه هیچ هستند همه هیچ کاره هستند «انا اخلصناهم» خدا را شکر برادرها و خواهرها ببینید این نکته خیلی مهم است وقتی ما این را در نظر بگیریم که در این سفر ما به سوی خدا این نقشه چی است؟ کی دارد ما را می برد چه رابطه ای ما داریم با امیرالمومنین چه رابطه ای داریم با پیغمبر چه رابطه ای داریم با خدا چه رابطه ای داریم با امام زمان کارها درست می شود دیگر دیگر چپ و راست نمی زنیم دیگر خراب نمی کنیم کارها را این که می بینیم خراب می کنیم مال این است که نقشه را نگاه نمی کنیم اگر این نقشه امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه آلاف و التحیه و الثناء شمس جمالش صلوات.

می فرماید ده تا چیز بود نوشته بود هر روز صبح مشارطه داشت نگاه می کرد شما هم برادرها سحرها مشارطه داشته باشید صبح ها توانستید وقت کردید مشارطه داشته باشید مشارطه چطوری است یکی از راههایش این است یک چیزهایی را شرط کنی بنویسی زیادت ها و نقصان ها یک خورده قوت پیدا کردی نگاه کن توی قرآن آن ایات کلیدی قرآن را نگاه کن معلقات عرش ایات کلیدی است معلقات عرش معجزه است معجزه معجزه نگاه کن حتما و سوره مبارکه یس سوره واقعه این ها را نگاه کن این ها عهد خدا پیمان نامه خدای تبارک و تعالی با بندگانش این ها نقشه کلی  حرمت ما به سوی خدا است سوره یس قلب قران است قلب قرآن یعنی قلب ادم است عالم است هم سوره یس قلب عالم است هم قلب آدم قلب انسان کامل سوره یس این نگاهش کنی نقشه راه را کاملا مشخص کرده چطوری سوره واقعه بعد آیات حشر و حدید یک سری چیزها باید داشته باشیم برای این که این نقشه راه را همیشه مد نظر مشارطه داشته باشیم با خودمان همین قل هو الله احد مشارطه قل هو الله احد یعنی کج راست چپ و راست نزن قل هو الله احد مستقیم صراط الله صراط العزیز الحمید صراط الله عزیز الحمید راه را باید چپ و راست همین قل هو الله احد خودش مشارطه است «اهدنا الصراط المستقیم مشارطه است انا اخلصناهم بخالصه» آن هم چه جور اخلاصی «اخلصناهم بخالصه» یعنی دیگر ذره ای ما سوایت ذره ای غیریت در آن ها باقی نمی ماند الهی شکر برادرها و خواهرها اگر می بینید ما زخمی هستیم اگر می بینید گرفتاریم اگر می بینید مریض هستیم مال این است که این نقشه ها را نمی بینیم و الا اگر آدم این نقشه ها را ببینید این ها را مد نظر قرار بدهد چی می شود از مریضی هم خوشش می اید یکی درد و یکی درمان پسندد یکی وصل و یکی  هجران من از درد و درمان و وصل و هجران پسندم انچه را جانان پسنند» همه  چیز را خوشش می اید چون می بیند او نقشه می ریزد بله تلاش می کند که راهش را درست کند تلاش می کند نوکری اش را درست کند چپ و راست نزند ولی باز می داند همین تلاش هم مال او است ان شاء  الله درست شدنش هم مال او است عالم مکان زمان و مقام و رتبه حکومت خدا است «الیس الله باحکم اخلاص یعنی همین الیس الله باحکم الحاکمین» جای حکومت خدا است کجا می خواهیم «و لا یکمن الفرار من حکومتک» بخالصه ذکری الدار» ذکری الدار یعنی چی؟ دار حالا یکی معنا می کند بهشت ولی حقیر فکر می کنم دار وقتی آل الله وقتی  چهارده معصوم دار هم یعنی خدا بیت الله برادرها حج یک نقطه ای عطف بسیار مهم است در زندگی ان شاء  الله خدا توفیق بدهد با معرفت حج برویم آن هم هزار بار حج برویم صلوات بر محمد و آل محمد.

رفتند محضرت امام جعفر صادق علیه آلاف و التحیه و الثناء عرضه داشتند آقا بعضی ها می گویند پول حجت را بده فقرا این واجب تر است حضرت فرمود حتی نفرینشان کرد حضرت فرمود خدا لعنتشان کند می خواهند جلوی کنگره جهانی اسلام را بگیرند شما حجت را برود فقرا اتفاقا بهتر نانشان می رسید هم خودت بهتر نان و زندگی ات می گذرد هم فقرا راه مان را ما باید درست کنیم «بخالصه ذکری الدار» یعنی خانه خدا البته این خانه خدا علامت است برای آن بیت العتیق و حقیقت خانه خدا حقیقت خانه خدا که وجه الله است «اینما تولوا فثم وجه الله» انا اخلصناهم بخالصه» ایه بعدی می فرماید سوره مبارکه زمر آیه دوم «انا انزلنا بسم الله الرحمان الرحیم انا انزلنا الیک الکتاب بالحق» ما کتاب را به حق فرستادیم برادرها می دانید یعنی چی کتاب را به حق فرستادیم یعنی قران کریم تنزل تمام کمال جمال و جلال خدا است ببینید قرآن چقدر مهم است لذا می فرماید «ان الله تبارک و تعالی تجلی لعباده فی کلامه» خیلی قدر قرآن را بدانید اولا حتما اگر توانستید همراهتان داشته باشید حالا توی بازوبندی توی نمی دانم تعلیقه ای آویزان کنید بالاخره همراهتان داشته باشید یا در جیبتان حالا به صورتی که بی ادبی نشود اسائه ادب نشود قرآن را حضرت امام زین العابدین علیه الاف و التحیه و الثناء می فرماید اگر قرآن با من باشد از هیچ چیز باک ندارم هیچ چیزی باک ندارم قران آقا اگر با آدم باشد قران خواهرها و برادرها قرآن اگر با آدم باشد می شود لا زمان و لا مکان قرآن اگر با آدم باشد مرگ از آدم برداشته می شود حیات هم از آدم برداشته می شود می شود فوق مرگ و حیات انسان می شود فوق مرگ و حیات «هو الله الذی لا اله الا هو عالم الغیب و الشهاده هو الحی القیوم» اول اسماء و صفات ذاتی است اگر قرآن با آدم باشد می شود فوق مرگ فوق مرگ مرگی برایش نیست الان امام فوت کرد؟ ابدا کی گفته امام فوت کرده امام از همه مرده ها زنده تر است راهش زنده است خودش زنده است شهدا یش زنده هستند عاشقانش الان زنده هستند فرزندانش زنده هستند حی هستند چی اش مرده؟ چی امام فوت کرده زنده است می فرماید «انا النزلنا الیک الکتاب» فقط برای پیغمبر نه خیر برای مردم «لیقوم الناس بالقسط» اقامه مردم برای این که قوام زندگی بشود قوام حیات مردم بشود پیغمبر که وجه الله است وجه تام است کتاب تا می توانیم توجه کنیم به قرآن هم با ما باشد ظاهرش هم با ظاهرش توی خانه ما باشد هم مطالعه کنیم هم عمل کنیم تا جایی که می توانیم قرآن قرآن قرآن فرمود اگر کسی قرآن را داشته باشد فکر کند چیزی بالاتر از او هست در اشتباه است دیگر بالاتر از این نیست قرآن یعنی امام زمان «بالحق فاعبد الله مخلصا له الدین» باید اخلاص داشته باشید عبادتت باید از روی اخلاص باشد بعضی ها می گویند آقا مثل آخوند خدا رحمتش کند می فرماید قصد قربت نمی تواند ماموربه باشد قصد قربت یک چیز عقلی است یک حقیقت عقلی است اصلا عقل می گوید خب معلوم است دیگر عبادت را باید برای خدا کرد دیگر و الا خدای تبارک و تعالی نمی شود از نظر عقلی امرش را مقید کند به قصد قربت  چون دور لازم می اید حالا من کار ندارم که چطور دور لازم می اید آن بحث اصولی اش را کار ندارم می گوید دور لازم می اید ولی به نظر من اشتباه می کند چرا چون اگر دور لازم می امد خدا دستور نمی داد خب خدا که دستور داده یعنی دور لازم نمی اید یعنی می شود دستور داد می فرماید «ادل شیء علی امکان شیء وقوعه» واقع شده خوب این ها «فاعبد الله مخلصا له الدین» اصلا دستور است برادرها و خواهرها اصلا مرحوم آخوند به این نکته دقت نکرده که وقتی که می گوید عقل می فهمد و حکم می کند به قصد به قرب کردن برای عبادات خب عقل هم مگر چی است؟ «اول ما خلق العقل ثم قال له اقبل فاقبل» اصلا دستور عقل اطاعت از امر خدا است وقتی عقل می تواند حکم کند یعنی قبلش خدا حکم کرده «و قال له اقبل فاقل ثم قال له ادبر فادبر» آقا ببینید «و ما امروا الا لیعبدوا الله مخلصین له الدین» چون دستور این است دستور اخلاص است برادرها خواهرها ببینید چی است مسئله مامور به حقیقی خدایی شدن است همین و بس دیگر بقیه اش راه است وسیله است نمازی که «ان قبلت قبل ما سواها ردت رد» وسیله است برای رسیدن به او تبارک و تعالی «فاعبد الله مخلصا له الدین» حالا چی می فرماید «مخلصا له الدین» برادرها بهتر از من می دانند خواهرها و برادرها یک مخلص داریم یک مخلص مخلِص یعنی کار خالصانه می کند مخلَص وجودش هم از بین می رود «مخلصا له الدین یعنی مخلَص مخلصا له الدین» یعنی تمام دینت تمام هستی ات بشود خدایی فانی بشوی این ان شاء الله حالا توی من امروز داشتم مطالعه می کردیم این درجات اخلاص را توی منازل السائرین که بحث ما است انجا فرموده بود که اصلا دستور خدا به همان فنا و بقاء است «فاعلموا انه لا اله الا هو» توحید دستور خدا توحید است «فاعلموا فناء و بقاء تازه قبل از توحید است توحید بالاتر است توحید یعنی فقط خدا را دیدن آقا حالا فقط خدا را دیدن یعنی چی؟ نماز واجبات ترک این ها همه دنبالش می اید این ها همه با آن هست ذره ای این ها نقص پیدا نباید بکند اگر اخلاص حقیقی اگر توحید حقیقی ان شاء الله به امید خدا در ما تجلی کند ظهور و بروز پیدا کند تمام اعمالمان می شود نسخه بدل دین دین مجسم می شود ان شاء الله به همه ما در این مجلس بدهند صلوات بر محمد و ال محمد.

ان شاء الله عطایش را هم حاج قاسم سلیمانی و همه شهدا همین الان امضاء کنند صلوات بر محمد و ال محمد.

«الا لله الدین الخالص» بلافاصله بعد از ایه دوم آیه سوم زمر آیه بعدی اش «والذین اتخذوا من دونه اولیاء ما نعبدهم الا لیقربونا الی الله زلفی ان الله یحکم بینهم فی ما هم فیه یختلفون» ان ها دیگر حسابشان با کرام الکاتبین یا ابوالفضل حالا بیا درستش کن «ان الله شدید نکال» شدید عقاب» فقط دین خالص خدا چیزی را قبول نمی کند برادرها و خواهرها اینجا یک معجزه ای است این ایه سوم یک جوری می فرماید که دین خالص داشتی الهی می شوی نداشتی می روی توی جهنم «و الذین اتخذوا من دونه» می رود آن طرف یعنی وسط ظاهرا ندارد حتی اهل اعراف می دانید که اهل اعراف نه توی جهنم هستند نه توی بهشت ولی انتظار بخشیده شدن دارند آخرش می روند داخل بهشت حتی طبقه اول جهنم هم باز بعضی ها اینطور که در روایت هست بخشیده می شوند تشریف می برند توی بهشت ان شاء الله لذا می فرماید قال الله تعالی آیه زمر آیه یازده سوره مبارکه زمر «قل انی امرت ان اعبد الله مخلصا» اصلا دستور این است دستور این است عبود به به دستور به عبودیت است آقا عبودیت چی است «العبودیه جوهره کنهه الربوبیه» دستور این است که عبد بشویم آن وقت چی می شود اسماء و صفات خدا می ایند آن وقت خدایی می کنی آن وقت مثل امام کل دنیا «من اخاف الله اخاف الله منه کل شیء» آقا این انقلاب چه شکر دارد چه هزاران هزاران شکر به این انقلاب این مجالس اهل بیت را درست کرد این سینه زنی ها را درست کرد این ذکر ها را درست کرد به به چه عشقی چه توحیدی پیدا کردن مردم ایران چه نوری در قلب مردم ایران زنده شده ده میلیون نفر فقط رفته اند مشهد و کربلا از هشتاد میلیون فنر حالا بقیه شان یک سری قم بودند یک سری حضرت عبد العظیم بودند یک سری زیارتگاهای دیگر بودند یک سری توی خونه بودند آن ها عاشق بودند می گفتند ای کاش ما هم بودیم می گویند آن بایزد بود فکر کنم از حج می امد یکی از دوستانش را دید نزدیک شهر که شد بعد گفت کجا بود بایزد گفت من حج بودم بعد این آهی کشید گفت ای کاش من هم  پول داشتم می رفتم بایزید گفت من حاضرم تمام ثواب حجم را بدهم تو ثواب ای آهت را به من بدهی حالا آن هایی هم که در خانه بودن اربعین آدم می بینید دیگر آدم خودش می بیند مثلا ما خانواده مان نتوانستند بیایند اربعین ولی عاشق هستند واقعا من که می دانم که از من خیلی بهتر هستند حد اقل از من که خودم دارم می بینم خیلی بهتر هستند اصلا قابل مقایسه نیستم من خاک کف پایشان هم نیستم یعنی آن هایی هم که در خانه هستند باز حسینی هستند زهرایی هستند الله اکبر از این انقلاب چه کار کرد با مردم ایران آقا اینجا من این را بگویم بس است یک جمله است آیه صد و چهل و ششم سوره مبارکه نساء است در واقع راه اخلاص فرموده راه اخلاص را فرموده که چه کار کنیم واقعا قرآن هم چیز است تیر خلاصی است همه چیز در آن است «لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین» همه همه چیز در قرآن هست حقیر می خواستم منازل را بگویم امروز بعد گفتم آیات و روایات نگاه کنم دلم نیامد از این آیات دست بکشم می خواستم منازلمان را بگویم حالا منازل ما هم طول می کشد اشکال ندارد به جایش می دانید چه خوبی ای دارد خوبی اش به این است به جای آن ما وقتی آیات و روایات را برسی می کنیم توی هر منزلی که می رسیم در واقع یک دوره تمام صد منزل را توی آن منزل چه کار می کنیم پیاده می کنیم چه زیبا چون اهل می دانستند می دانید اهل بیت می دانند چی است این راه خدا الان ببینید مثلا اخلاص را ببینید چه کار کرده در قرآن تازه حالا ما یک ذره اش را می بینیم هنوز صاد را هنوز هیچی اش را هنوز بلد نیستیم تازه در صاد ماندیم هیچی را بلد نیستیم درست و الا آقا می فرماید اگر صاد را یاد گرفتی همه علوم در قلبت تجلی می جوشد خیلی حرف هست خیلی فرق است یک نفر مثل من بدبخت شصت سال جان می کند آخرش هم هیچی نمی شود یک نفر هم می بینید می جوشد مثل سلمان علم از توی قلبش می جوشد چی می فرماید «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم می فرماید ان الذین تابوا و اصلحوا و اعتصموا بالله و اخلصوا دینهم لله فالوالک مع المومنین فسوف یاتی الله المومنین اجرا عظیما» حالا می فرماید راه چی است بعد از این که راجع به قبل از آیه که حالا کار ندارم و نمی خوانم خیالتان راحت در مورد منافق ها صحبت می کند و این که منافق ها جایشان در جهنم و این ها است مگر کسانی که برادرها ببینید خواهرها ببینید اخلاص چه کار می کند منافقی که «ان المنافقین فی الدرک الاسفل من النار» می کشش بالا کجا می برد «مع المومنین» یعنی با چی با امیرالمومنین همنشین می شود با امیرالمومنین ببین اخلاص چه کار می کند چه قدر خوب است پس ما حواسمان را جمع کنیم حواسمان را جمع کنیم برای چی می اییم مسجد نه اینکه مسجد نیاییم شیطان بیاندزد در وجودمان بگوییم آقا حالا مثلا فرض کن برای ریاء داری می روی بعضی ها اینجوری نه بابا جون وظیفه ات است ریا چی است نماز واجبت را باید بیایی بخوانی تازه اگر نیایی اصلا باید دیگران با تو قطع رابطه کنند زن به تو ندهند زن از تو نگیرند معامله با تو نکنند حق نداری نیایی بخوانید توی رساله می فرماید اصلا جایز نیست از روی بی مبالاتی آدم مسجد را ترک کند باید بیاید ولی نیت مان را درست کنیم نیتمان را درست کنیم «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم یا ایها الذین آمنوا لم تقولون ما لا تفعولون» چرا آن کاری را که نمی کنید می گویید برای چی؟ یعنی چی؟ یعنی امر به معروف نکنید؟ یعنی شما که نمی کنید دیگر شما که  خودتان انجام امر به معروف هم بگذارید کنار در دین را تعطیل کنید با هم بگیرم برویم نوکر آمریکا بشویم نه «لم تقولون ما لا تفعلون» یعنی چی؟ لم تقولون چرا می گویید کاری یعنی این که عمل هم بکن امر به معروف هم بکن می گوید آقا نماز نماز بخوان می خواهی به بچه ات بگو نماز بخوان سریع خودت برو توی اتاق یا جلوی دیگران هم می شود نماز واجب نمازت را بخوان تنبلی ات را بگذار کنار بعد به بچه ات هم بگو آقا بچه را بردند پیش پیغمبر اکرم حضرت محمد بن عبد الله صلی الله علیه و آله و سلم آقا جان این بچه ما خیلی خرما می خورد بیچاره ورشکسته شده پدرش آقا خیلی خرما می خورد خب بابا بگذار بخورد خرما که در روایت دارد پیغمبر همه غذاها را تهش می گذاشت بماند یک مقدار خرما را تا ته خلاصه می کشید بالا این نوش جان می کرد خرما می دانید که عمه انسان است البته نمی گویم که حالا پر خوری بکنید آدم مریض بشود ولی به هر صورت حالا بچه را برد پیش پیغمبر که آقا جان این پر خوری می کند خرما حضرت فرمود برو فردا بیاورش من امروز خودم خرما زیاد خوردم نمی توانم به این بگویم نخور برو فردا من نخورم یا کم بخورم به او بگویم کم بخور نه این که نکند می گوید برو فردا بیا راه این است حالا چی می فرماید «الا الذین» حالا نفاق برادرها خواهرها من سفارشم اول به خودم بعد شما سروران عزیزم نگذارید شیطان دستتان را بگیرد اگر توی سخت ترین حالات افتادی دیگر توی بدترین حالات افتادی اگر احساس می کنی ته ته جهنم هستی اگر احساس می کنی شیطان دستهایت را از پشت بسته نه بالاتر اگر احساس می کنی دست های شیطان را تو از پشت بستی چه کار کن باز ناامید نشو پاشو پاشو شروع کن به طرف خدا برو درست می کند خدا بازآ بازآ هر آن که هستی بازا گر کافر و گبر و بت پرستی بازآ این درگه ما درگه نومیدی نیست بازآ اگر صد بار به نظر من آقا من تجربه خودم را می گویم هزاران هزارا بار شکستم ولی خدا قبول کرده یک کرمی هستم اگر هزار میلیارد بار توبه شکسی بازآ خدا دامنش باز است ما هی می گوییم خدایا قبولم کن خدا چی را قبول کند خدا دارد می دهد خدا مثل خورشید دارد می تابد برادرها ببین برادرها این خیلی امشب مجلس ما مجلس حضرت زهرا است بس است این آیه هم باشد برادرها در عالم شما خانمی مثل اصلا انسانی مثل حضرت زهرا پیدا نمی کنید که لطیف باشد زیبا باشد جمال و جلال الهی داشته باشد با آب بهشتی به دنیا آمده با غذای بهشتی پیغمبرش هم اینطوری نبود پدرش پیغمبر باشد مادرش خدیجه کبری باشد بعد چهل روز این ها برایش پدر و مادرش باریش چله بگیرند ما نداریم نداریم که اشرف کائنات چهل روز چله بگیرد برایش ببینید چی بوده حضرت صدیقه بعد خدا هم خدا اصلا به چیزی منت نمی گذارد خدا بخشنده است ولی برای دادن حضرت زهرا منت می گذارد پیغمبر «انا اعطیناک الکوثر» می دانید چی می خواهم عرض کنم برادرها خواهرها ببین خدا چطوری دامنش باز است این حبیبه ای که حبیب الله است در صد منزل نود و نه منزل روز قیامت می فرستد که شفاعت ما را بکند ببینید چقدر دوست دارد کی را بفرستد دیگر کی را بفرستد از فاطمه بهتر شما پیدا می کنید خیلی دوستمان دارد فقط می دانید برادرها من فکر می کنم ما همه قبول شدیم روایت است فکر نکنید حالا من هم خوش خیال هستم از امیرالمومنین شیعیان من شما همه قبول شدید مواظب باشید خجالت زده زهرا نشوید چون برادرها هر چی داشت داد برای ما هر چه بدجور هم داد می دانید آخر توی کربلا هم اول آتش نزدن توی کربلا هم خیمه ها را آتش زدن اهل بیت آمدن بیرون ولی اینجا در را که آتش زده بودن خانم پشت در مانده بود این در آتش گرفته بود آتش و دود چه غوغا می کرد پشت در فاطمه آوا می کرد تا صدای ناله خانم بلند شد بابا بیا ببین با دخترت زهرا دارند چه کار می کنند بیا ببین با دخترت  دارند چه کار می کنند امام زمان صدای زهرا را شنید من نمی دانم این ها چه مال حرامی خورده بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 13 =

دکمه بازگشت به بالا