دعای ندبهمتن

جلسه دعای ندبه صبح جمعه – 1400/11/08

صلوات، بالاترین ذکر

بحث ما مناقب محی‌الدین بود که به صلوات و مناقب حضرت ختمی مرتبت رسیدیم. شاید صلواتی که برای پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌فرماید خیلی مهم باشد چون اشرف کائنات است. یکی از دلایل اینکه صلوات از تمام اذکار بالاتر است این است که صلوات در واقع موتور محرکه تمام عالم هستی است. گفتند صلوات یعنی درود متصل و منفصل یا بعضی‌ها معنایی کردند که خدمت شما عرض کردیم اما آنچه که حقیر عرض کردم شاید بهتر باشد صلوات یعنی رحمت رحمانیه و رحمت رحیمیه خدا.

انواع رحمت

اما اصل وجود، رحمت رحمانیه می‌شود که خدا به‌وسیله پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم اصل وجود ما را افاضه می‌کند. روایات زیادی هم در این زمینه داریم که ما نور اول را آفریدیم بعد به‌وسیله نور اول، نور دوم و نور سوم و همین‌طور عالم را آفریدیم، شیعیان را آفریدیم و بعد هم دیگران را آفریدیم. بنابراین روایات زیادی دلالت می‌کنند بر اینکه رحمت رحمانیه توسط پیامبر اکرمصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم که اشرف کائنات است بر عالم افاضه شده است. اما رحمت رحیمیه عالم یعنی کمال وجود، یعنی رحمت رحیمیه وجودمان را کامل کند که این هم به‌وسیله پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است. ببینید کامل‎ترین دین را پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم آورده و تمام ادیان الهی در دین اسلام جمع است. اصلاً تمام انبیاء را هم پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم کامل کرده و می‌کند و خواهد کرد. تمام عالم زیر مجموعه وجه الله یعنی پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و چهارده‌معصومعلیهم‌السلام می‌باشد. همة عالم، انبیاء، اولیاء، اوصیاء همگی جیره خور چهارده‌معصومعلیهم‌السلام هستند.

معنای صلوات

صلوات یعنی خدایا هم اصل وجود ما را، عالم را، انبیاء را، اولیاء را، آسمان‌ها، زمین‎ها، افلاک، نفوس، عقول همگی را به‌وسیله نور پیامبر اکرمصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم عنایت کن و هم این نوری را که آفریدی به کمال برسان. صلوات عجب ذکری است به همین دلیل از لا اله الا الله بالاتر است، از الله اکبر بالاتر است، از سبحان الله بالاتر است، از الحمدلله بالاتر است، در واقع ذکر صلوات از همه اذکار بالاتر است چون با هر صلواتی که شما می‌فرستید موتور محرکه عالم را تقویت می‌کنید و چون صلوات شما متصل به وجه تام می‌شود لذا تمام عالم از صلوات شما برخوردار می‌شوند. ببینید وقتی لا اله الا الله می‌گویید در واقع داری توحید را می‌گویید خودت، الله اکبر خودت، سبحان الله خودت، در واقع وزن این‌ها خودتی یعنی از خودت خارج نشدی ولی وقتی صلوات بر محمد و آل محمدصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌فرستی 1- اصلاً خودی برایت باقی نمی‌ماند چون نور اطلاقی خداست و تمام اسماء و صفات هم زیر مجموعه اوست، بنابراین همین که اللهم گفتی پس به وجه الله و خدا توجه کردی لذا دیگر چیزی نمی‌ماند. 2- این نور اطلاقی، این وجه تام، این کمال و جمال و جلال، این کبریا و عظمت، این نور و رحمت همه این‌ها را برای تمام عالم طلب می‌کنی لذا از ذره تا عرش از صلواتت بهرمند می‌شوند.

آثار صلوات

عجب ذکری است إن شاء الله همیشه مشغول ذکر صلوات بشویم البته هستیم خودمان خبر نداریم وقتی پرده کنار برود می‌بینیم از بالا صلوات می‌آید، لا اله الا الله می‌آید، الله اکبر می‌آید، سبحان الله می‌آید، همه چیز می‌آید منتهی چون چشم‌های من هنوز بسته است لذا نمی‌بینم ولی باز که شود همه را می‌بینم. چقدر صلوات ذکر عجیبی است، خدا را شکر به ما دادند. همین ذکر صلوات برای همه عالم بس است لذا همه چیز را درست می‌کند. ما را ببین که غصه می‌خوریم، ما را ببین که پایمان گیر شیاطین و اجنه و … است. هیچ نترسید چون خدا به برکت امام‌زمانعج ریشة تمام دشمنان عالم، تمام دشمنان اسلام، تمام دشمنان شما، تمام دشمن اهل‌بیتعلیهم‌السلام را می‌کند. البته الآن هم دارد می‌کند لذا چهارتا شیاطین و اجنه در مقابل اهل‌بیتعلیهم‌السلام عددی نیستند.

ارادة اهل‌بیتعلیهم‌السلام

مولا امیرالمومنینعلیه‌السلام می‌فرماید معاویهلعنت‌الله‎علیه در مقابل ما چیزی نیست. اگر آن‎ها حکومت کردند به دستور خود مولا بود البته حضرت علیعلیه‌السلام در ظاهر به معاویه می‌فرمود آدم شو ولی او آدم نمی‌شد. اگر امیرالمومنینعلیه‌السلام از نظر تکوینی اجازه نمی‎داد او نمی‌توانست حاکم شود لذا مولا اجازه داده برای اینکه خودش شهید شود، برای اینکه چشم ما باز شود، برای اینکه ما حق را بشناسیم. شهادت امام حسینعلیه‌السلام الآن دارد همة عالم را بیدار می‎کند. اهل‌بیتعلیهم‌السلام برای ما آمدند لذا با ارادة خودشان، خودشان را به قتلگاه بردند به این یقین داشته باشید. نمونه آن حضرت طاهرهسلام‌الله‌علیها است که با ارادة خودش پشت درب رفت لذا اجازه نداد امام حسنعلیه‌السلام یا امام حسینعلیه‌السلام یا امیرالمومنینعلیه‌السلام و یا زینب کبریسلام‌الله‌علیها برود لذا با ارادة خودش پشت درب رفت که شهید بشود.

آثار علم بر روح

حالا اگر بعضی‎ها هم چرتی بزنن اشکالی ندارد، خواب در چیز عبادت است هیچ ناراحت نباشید. اگر خوابیدید برای شما عبادت می‌نویسند لذا ناراحت نباشید روحتان می‌شنود. علما و مراجع قدیم درس که برگزار می‎کردند فرزندان قنداقه خود را سر درس می‌آوردند تا روحش به درس پدرش گوش بدهد لذا اگر یک دفعه خوابتان برد ناراحت نباشید، خدای تبارک و تعالی ملائکه را می‌فرستد لذا روح شما سیراب می‌شود. در روایت هم دارد اگر کسی در سجده خوابش ببرد خدا به ملائکه می‌فرماید ملائکه من ببینید بنده من در سجده خوابش برده پس افتخار می‌کند به بنده‌ای که در سجده خوابش برده است.

حقیقت تکوین

به هر صورت داشتم عرض می‌کردم که صلوات ذکر بزرگی است. می‌فرماید «صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی سیِّدِنا و نبیِّنا»[1] ببینید در واقع دارد صلوات تمام عالم را می‌گوید. احسنت به محی‌الدین، خبر دارد که می‌گوید صلوات تمام عالم بر پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و اهل‌بیتعلیهم‌السلام در واقع حقیقت تکوین را دارد می‌گوید. إن‌شاء‌الله حکومت امام‌زمانعج را ببینیم بعد در قیامت خدمتش باشیم این‌ها را می‌بینیم در واقع نشانمان می‌دهند.

انواع بدن

آخرت یعنی باز شدن چشم دل. ملاصدرا می‌فرماید یک بدن طبیعی داریم، یک بدن مثالی داریم، یک بدن برزخی داریم، یک بدن اخروی داریم که بدن اخروی و مثالی از بدن طبیعی نورانی‌تر هستند ولی تمام بدن اهل‌بیتعلیهم‌السلام نور است «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ»[2] که در روایت دارد مشکات یعنی بدن مقدس حضرت محمد بن عبداللهصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم. پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم مشکات است که «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْض» در ایشان تجلی کرده است.

معنای تجلی خدا

بعضی‌ها بی‌سواد هستند فکر می‌کنند پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم خداست، حضرت علیعلیه‌السلام خداست، خاک بر سرتان با این سوادتان؛ مگر می‌شود کسی خدا باشد؟ خدا از همه بالاتر است. معنای خدا تجلی کرده یعنی اینکه اسم اعظم خدا در پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم تجلی کرده است. «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ» ببینید می‎فرماید مَثَل، تمثل، تجلی. تجلی اول خدا پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، تجلی دوم امیرالمومنینعلیه‌السلام، تجلی سوم حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، تجلی چهارم امام حسنعلیه‌السلام و امام حسینعلیه‌السلام این‎ها روایت است لذا از خودم در نمی‌آورم. عجیب است نور امام حسنعلیه‌السلام و امام حسینعلیه‌السلام با هم تجلی کردند. بنابراین همین‌طور پایین‌تر می‌آید تا اینکه من را قعر جهنم می‌بینید.

همه جهنم می‌روند

شما برای اینکه از ما دستگیری کنید جهنم می‌آیید چون همان‌طور که می‌دانید همه باید از جهنم بگذریم خود پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هم تشریف می‌آورند ولی برای شفاعت و آن هنگام آتش بر پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و شیعیان و انسان‌های خوب خاموش است. بعضی‌ها فکر می کنند پل صراط روی جهنم است درحالی‌که پل صراط روی جهنم نیست بلکه وسط جهنم است. اما کسانی که شیعه هستند «شیعَتَنا مِنّا خُلِقُوا مِنْ فاضِل طینَتِنا»[3] نور هستند لذا آتش به نور اثر نمی‌گذارد. البته فکر کنم به رانت‌خوارها و اختلاس کن‌ها اثر بگذارد ولی به کسانی که رانت نمی‌خورند و اختلاس نمی‌کنند اثر نمی‌گذارد. معمولاً ما بیچاره و فقیر هستیم لذا چیزی نداریم. خدا خودش کمک کند که إن شاء الله ما جزء رانت‌خوارها و اختلاس کن‌ها نباشیم و مال ما پاک و طاهر و حلال باشد. خدایی یعنی حسینی، یکی است. در ضمن ما اصلاً خدایی هستیم «إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ»[4] می‌گوید «آش کشک خالته بخوری پاته نخوری پاته» همه ما از حوض خدا هستیم.

حاملین عرش

«صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ» اما عرش چیست و حمله عرش چه کسانی هستند یعنی چه کسانی حامل عرش هستند؟ بعضی‌ها فکر می‌کنند این‌ها خیلی مطالب سنگینی است درحالی‌که این‌ها را روایات بیان کردند. مثلاً حاملین عرش عبارتند از حضرت موسی، حضرت عیسی، حضرت ابراهیم، پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم این چهارتا بعد لا اله الا الله، الحمدلله، الله اکبر، سبحان الله این هم چهارتا که در مجموع هشت‎تا می‌شود بنابراین هشت‌تا پایه دارد لذا حمله عرش این‌ها هستند. البته چیزهای دیگری هم هست که با آن‌ها کار ندارم. هزاران هزار ملائکه و … ان شاء الله روایتش را می‌آورم خدمت شما عرض می‌کنم که چقدر ملائکه حامل عرش هستند.

معنای لغوی عرش

اما عرش چیست؟ عرش از نظر لغوی یعنی تخت پادشاهی. معانی دوم عرش یعنی سقف بنا، سقف ساختمان. معنای سوم عرش یعنی خود ساختمان چون ساختمان از زمین بالا می‌رود پس معلوم می‌شود عرش یعنی هر چیزی که بالا باشد چون ساختمان بالاست، سقف بالاست، تخت هم بالاست که پادشاه روی آن می‌نشیند و بر همه کشور سلطنت می‌کند. معنای چهارم عرش یعنی جلوس سلطان به اعتبار عظمتش بر عالم.

اهل ظاهر

اما در معنای تفسیر اختلاف شده «الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى»[5] برخی از اهل ظاهر که نجس هم هستند و خدا آن‌ها را لعنت کند می‌گویند رحمان یعنی خدا بر عرش یعنی روی تخت سلطنتش تکیه زده «استوی علی التخت» فکر می‌کنند خدا جسم دارد به آن‌ها فرقه داوودیه می‌گویند که خدا آن‌ها را لعنت کند. آن‎ها فکر می‌کنند که نعوذبالله خدا تخت دارد، پا دارد، سینه دارد و … دارد درحالی‌که این‌ها همگی کشک است، این‌ها همگی از روی نفهمی و جهالت است. برخی از این فرقه داوودیه از برادران اهل سنت هستند.

سلطنت خدا

اما عالمی که معرفت داشته باشد ببینید چقدر فرق دارد لذا معنایی که علامه طباطبایی کرده خیلی زیباست. ایشان فرمودند عرش کنایه از سلطنت خدا بر کل عالم هستی؛ عوالم عقول و اسماء و صفات. وقتی می‌فرماید «الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى» در ادامه می‌فرماید «یُدَبِّرُ الأمْرَ»[6] یعنی خدا به‌وسیله این اسم سلطنت و آن اسم ملک و آن اسم قدرت و آن اسم قهاریت بر کل عالم امکان سلطنت می‌کند.

هیئت بطلمیوسی

هیئتی به نام هیئت بطلمیوسی داریم. قدیما این هیئت بطلمیوسی فکر می‌کردند که نه‌تا فلک است و بالاترین فلکی که با چرخش خودش عالم را دارد می‌چرخاند و اداره می‌کند فلک اطلس یا فلک اقصی یا فلک الافلاک است. این فلک آخرین جسمی است که جسم است لذا بالاتر از آن دیگر جسمی نیست و محیط بر تمام عالم است. مثل همین ماده‌ای که الآن می‌گویند این فضا از ماده‌ای به نام اتر تشکیل شده است. چیزی که من شنیدم ماده‌ای به نام اتر، خلاء و فضا. البته چیزهای جدیدی هم می‌گویند که اشکال ندارد هر چه می‌گویند چون هنوز هم هیچی نمی‌فهمند لذا باید امام‌زمانعج بیاید تا این‌ها کامل و دقیق بشود. به هر صورت می‌گویند ماده است و این فضا خلاء نیست اصلاً ما خلاء نداریم چون خلاء به معنای عدم است عدم هم یعنی نیستی لذا ما عدم نداریم چون هر جا که بروی یک چیزی هست، مخلوق خداست. خلاصه به فلک نهم یعنی فلک الافلاک عرش می‌گویند.

فلک نهم

شبر که یکی از بزرگترین علمای ماست و عالم خیلی خوبی هم است می‌فرماید به فلک نهم عرش می‌گویند که بالاتر از آن عالم مجردات می‌شود. خدا به‌وسیله تسلط بر عرش که فلک نهم محیط بر تمام عالم است؛ بعد فلک هشتم و هفتم و ششم و بعد ستاره‌ها و … می‌آید. خدا به‌وسیله سلطنت بر آن جسم محیط که اداره‌اش می‌کند بر عالم تسلط دارد.

علم کهانت

برادران می‌دانند قدیم کهانت بوده؛ کهانت یعنی ستاره شناسی که آن‌ها از روی ستاره شناسی تشخیص می‌دادند آینده چه می‌شود. کهانت علمی بوده که از روی حرکات ستاره‌ها پیشگویی می‌کردند عالم چه می‌شود البته این حرام است. دلیل اینکه کهانت حرام است این نیست که ستاره‌ها نشان نمی‌دهند بلکه ستاره‌ها نشان می‌دهند اتفاقا روایت دارد که علم آن پیش ما اهل‌بیتعلیهم‌السلام است ولی اشکال حرف آن‌ها این است که فکر می‌کنند ستاره‌ها مستقلاً دارند عمل می‌کنند و الا اگر بدانند آن‌ها هیچی نیستند بلکه آیه هستند و همگی با اراده خدا کار می‌کنند و بدانند این‌ها کاشف از ارادة خدا هستند لذا اشکال ندارد چون همه نور خداست، همه خدا و اهل‌بیتعلیهم‌السلام است این‌ها هیچ کاره هستند. بنابراین لا اله الا الله یعنی «لا مُؤَثِّرَ فِي الوُجودِ اِلَّا الله»[7].

جسم محیط بر عالم

تفسیر دوم عرش از مرحوم شبر است. می‌فرماید جسم محیط بر عالم که خدا به‌وسیله آن تسلط بر کل عالم دارد و عالم را اداره می‌کند لذا یدبر الامر می‌گوید. البته می‌گویند الآن چون هیئت بطلمیوسی باطل شده و علمای جدید آن را قبول ندارند پس این نظریه هم باطل است. ولی به نظر من اشکالی ندارد چون هیئت بطلمیوسی، فلک الافلاک هم می‌تواند فوق تمام این ستاره‌ها باشد و این‌طور نیست که منظور آن فقط منظومه شمسی باشد. لذا منظور مرحوم شبر یعنی فلکی که کل عالم را دارد اداره می‌کند. آن نفس کلی‌ای که مظهرش فلک الافلاک می‌شود که خود آن نفس کلی مجرد است و دارد عالم را اداره می‌کند. نفس کلی عالم به‌وسیله فلک الافلاک که بالاترین فلک عالم است تمام این ستاره‌ها و خورشیدها و کیهان‌ها و کهکشان‌ها را زیر نظر دارد امیرالمومنینعلیه‌السلام است. خدا به‌وسیله نور امیرالمومنینعلیه‌السلام بر کل عالم هستی سلطنت دارد. این هم معنای بدی نیست.

معانی مختلف عرش

معنای چهارم عرش را گفتند کنایه از احاطه خداست «و اللّٰه بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ»[8] احاطه‌ای که به‌وسیله آب حیات؛ ماء ماء معمولی نیست یعنی آب حیات؛ به‌وسیله آب حیات تمام دنیا را حیات می‌دهد را عرش می‌گویند، این هم زیباست. سعی می‌کنم سریع تمام کنم که اذیت نشوید. پنجمین نظریه قدرت و مالکیت خداست عرش یعنی اسم ملک، اسم قدیر که خدا به‌وسیله این دو اسم مقدس بر کل عالم هستی سلطنت دارد، این هم حرف خوبی است. ششمین نظریه یعنی علم فعلی خدا، همان‌طور که می‌دانید خدا به همه عالم علم فعلی دارد. خدا هم علم ذاتی در ذات اقدسش دارد و هم علم فعلی دارد. الآن شما علم خدا هستید، من علم خدا هستم، آسمان علم خداست، زمین علم خداست لذا خدا به‌وسیله این علمش بر کل عالم هستی احاطه دارد، پس عرش یعنی علم فعلی خدا. هفتمین تفسیر از علامه مجلسی است که می‌فرماید عرش یعنی اسماء و صفات خدا. چون خدا «بیده ملکوت السماوات و الارض»[9] یعنی خدا با اسماء و صفاتش عالم را اداره می‌کند پس عرش یعنی اسماء و صفات خدا که خدا به‌وسیله آن اسماء و صفات عالم را اداره می‌کند. به همین دلیل اسماء و صفات خدا یعنی شش تا آیه اول حدید و چهار تا آیه آخر حشر اسم اعظم خداست. اگر مداوت داشته باشید، وضو داشته باشید اسم اعظم خدا را با همین ده تا آیه به شما می‌دهند، همان اسماء و صفاتی که خدا دارد با آن عالم را اداره می‌کند. علامه مجلسی عجب عالمی بوده بسیار عالی فرموده است.

قلب انسان کامل

تفسیر هشتم از محی‌الدین عربی است که صاحب مناقب اهل‌بیتعلیهم‌السلام است. به نظر من عقل محی‌الدین و ملاصدرا از همه بیشتر بوده لذا بهتر از همه گفتند آن‌ها می‌گویند عرش قلب انسان کامل است یعنی قلب امام‌زمانعج، قلب امیرالمومنینعلیه‌السلام، قلب حضرت محمد بن عبداللهصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم و … است. لذا خدا به‌وسیله قلب انسان کامل همه عالم را اداره می‌کند. «قَلبَ المُؤمِنِ عَرشُ الرَّحمنِ»[10] این روایت هم تاییدش کرد. البته شما هم مومن هستید پس خدا به‌وسیله قلب شما بر عالم تسلط دارد.

تمجید از تلاش آقای رئیسی

إن شاء الله عالم را می‌گیرید، ایرانی‌ها حجت خدا هستند. إن شاء الله دولت آقای رئیسی در دهان آمریکا و اروپا بزند و با این دولت نورانی که دارد إن شاء الله وسائل حضور و ظهور امام‌زمانعج را فراهم کند. الآن دولت خوب کار می‌کند و زحمت می‌کشد. آدم می‌بیند که دارند کار می‌کنند بله گرانی هست ولی به کسانی که ازدواج کنند می‌خواهند با صد و پنجاه میلیون تومان خانه بدهند. آقای رستم قاسمی خوب کار می‌کند. صد و پنجاه میلیون خیلی خوب است بالاخره جوانان با قرض می‌توانند صد و پنجاه میلیون تهیه کنند لذا خدا پدر و مادرشان را بیامرزد هر چند مشکلاتی هم هست ولی فقط پنج ماه است که آمدند لذا نمی‎توان انتظار داشت که در پنج ماه تمام مشکلات را حل کنند درحالی‌که تمام عالم هم دارند با آن‎ها دشمنی می‎کنند مثل منافقین، داخلی‌ها، خارجی‌ها. لذا باید به آن‌ها مهلت بدهیم البته کارهای خوبی هم کردند مثلاً در سیاست خارجی الحمدلله جلوی آمریکا ایستادند، جلوی استکبار ایستادند لذا عزت پیدا کردیم.

تمجید از سیاست امور خارجه

همچنین سیاست خارجی ما الحمدلله با کشورهای چین و روسیه دارد تحریم‌ها را بی اثر می‌کند اما دولت قبلی اصلاً نمی‌فهمید چین و روسیه و کشورهای دیگری هم هست لذا فقط دنبال آمریکا می‌رفت، ما نمی‌دانیم آمریکا چه چیزی داشت. ولی این دولت الحمدلله با کشورهای شانگهای، با همسایه‌ها، با پاکستان و افغانستان، با قطر و … به هر حال دولت دارد کارهای خوبی می‌کند.

قلب پیامبرصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم 

داشتم عرض می‌کردم ملاصدرا و محی‌الدین حرف قشنگی زدند، آن‌ها امام‌زمانیعج بودند ما هم این را می‌پسندیم. می‌فرماید «قَلبَ المُؤمِنِ عَرشُ الرَّحمنِ» انسان کامل یعنی امام‌زمانعج، چهارده‎معصومعلیهم‌السلام، حضرت محمد بن عبداللهصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم. قلب پیامبرصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم تخت خداست لذا خدا به‌وسیله قلب پیامبرصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم کل عالم هستی را اداره می‌کند. شاهد آن در زیارت جامعه کبیره است. «بِكُم يُمسكُ السَّماءَ أن تَقَعَ عَلى الأرض ؛ بِکُمْ‏ فَتَحَ‏ اللَّهُ‏ وَ بِکُمْ‏ یَخْتِمُ‏» دقیقا زیارت جامعه کبیره همین را می‌فرماید که خدا به‌وسیله شما ای امیرالمومنینعلیه‌السلام، ای اهل‌بیتعلیهم‌السلام، ای چهارده‎معصومعلیهم‌السلام آسمان و زمین را نگاه می‌دارد، به‌وسیله شما کارها را آغاز می‌کند، به‌وسیله شما کارها را ختم می‌کند، به‌وسیله شما باران می‌فرستد، به‌وسیله شما اهل‌بیتعلیهم‌السلام هر کاری می‌کند. زیارت جامعه را بخوانید. معدن علم خدا، معدن رحمت خدا، سر اسماء و صفات «وَ الحَقُّ مَعَكُم وَ فيكُم وَ مِنْكُم وَ إلَيْكُم». بنابراین این تفسیر خیلی عالی است و کاملا ثابت می‌شود. البته تفاسیر قبلی هم اشکالی ندارد و می‌توان گفت خوب است ولی به نظر می‌رسد این تفسیر از همه قوی‌تر است. اسماء و صفات خدا هم عرش خداست و خدا به‌وسیله اسماء و صفات عالم را اداره می‌کند اتفاقا روایت هم از امام رضاعلیه‌السلام داریم ولی این کامل‌تر است.

عرش و کرسی عرش

می‌فرماید یک عرش داریم و یک کرسی عرش لذا عرش قلب انسان کامل است و کرسی سینه انسان کامل است. سینه انسان کامل یعنی «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ»[11] پیامبرصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم  ما به تو شرح صدر ندادیم؟ تمام عالم را به‌وسیله سینه تو اداره نکردیم؟ «وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ»[12] این وزر و وبال عالم که داشت کمر تو را می‌شکست همه این‌ها را درست نکردیم؟

نصفه نبینیم

ممکن است بگویید اگر خدا وزر را برداشته پس این همه سختی برای چیست؟ ما اینجا قسمتی از عالم را می‌بینیم «یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم نخور کلبه احزان شود روزی گلستان غم نخور» إن شاء الله آقا ظهور کند می‌بینید که خدا به‌وسیله چهارده‌معصومعلیهم‌السلام همه کارها را درست می‌کند. نترسید، اینکه ما غمگین و غم‌زده هستیم به‌خاطر این است که قسمتی از دنیا را می‌بینیم، قسمتی از وجود خودمان را می‌بینیم ولی اگر همه وجود خودمان را ببینیم که «إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» است آن وقت می‌بینید که وجودتان اهل‌بیتیعلیهم‌السلام است. به امید خدا وقتی شما بعد از هزار سال مثل خورشید بدرخشید، من هم امروز و فردا هر وقت خودش خواست وقتی سرم را در قبر گذاشتم، شما هم بعد از هزار سال سرتان را در قبر گذاشتید می‌بینید صد و بیست و چهار هزار پیامبر و چهارده‌معصومعلیهم‌السلام برای زیارت شما می‌آیند، شما هم عشق و حال می‌کنید، مدام می‌گویید خدا را شکر که ما را آفریدی اما الآن چون نصفه می‌بینیم لذا ناراحت هستیم پس نصفه نبینیم بلکه همه چیز را ببینیم.

منابع

[1]– صلوات و مناقب چهارده معصوم (ع)، محیی الدین ابن عربی

[2]– سوره مبارکه نور، آیه35

[3]– بحار الأنوار – ط مؤسسةالوفاء، العلامة المجلسي، ج53، ص303

[4]– سوره مبارکه بقره، آیه156

[5]– سوره مبارکه طه، آیه5

[6]– سوره مبارکه سجده، آیه5

[7]– بحار الأنوار – ط مؤسسةالوفاء، العلامة المجلسي، ج5، ص151

[8]– الـفتوحات المکیة، ابن عربي، محيي الدين، ج2، ص174

[9]– اشاره به آیه 83 سوره مبارکه یس دارد

(بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ)

[10]– بحار الأنوار – ط مؤسسةالوفاء، العلامة المجلسي، ج58، ص39

[11]– سوره مبارکه الشرح، آیه1

[12]– سوره مبارکه الشرح، آیات2-3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا