
تابع امامزمانعج
منقبت پیامبر اکرم حضرت محمد بن عبداللهصلیاللهعلیهوآلهوسلم اولین منقبتی بود که محیالدین فرمود. نکتة خیلی مهمی در اینجا وجود دارد و آن این است عرفایی مثل محیالدین، ابن ترکه، قیصری و … در ظاهر سنی بودند. اما بعضی از علما مثل امام(ره)، آقای حسنزاده، آقای جوادی آملی، یاقوت حموی، شیخ بهایی همگی میفرمایند محیالدین شیعه بوده و ظاهراً قول درست هم همین است چون امامزمانعج را دیده است. آنها در کتابهایشان ثابت میکنند که همیشه باید یک امام زمانی باشد، اصلاً نمیشود که نباشد. معلوم میشود شیعه و سنی همگی باید تابع امامزمانعج باشند. از برادران اهل سنت میخواهیم که به کتابهای خودشان عمل کنند. آنها میگویند امامزمانعج بعداً میآید درحالیکه الآن هست البته الحمدلله خیلی از آنها با وجود انقلاب اسلامی و مقام عظمای ولایت؛ بالاخره حضرت آقا تجلی امامزمانعج میباشد، به این اعتقاد دارند.
ولایت فقیه
دیشب بزرگواری نامهای از کتائب ائمه بقیع آورده بود که یکی از گروههای حشدالشعبی است که آمریکا آنها را تحریم کرده است. من که آدم نیستم، عددی نیستیم، مورچهای بیش نیستم اما در نامه از حقیر خواسته بودند تا تقریظی بنویسم. ما هم برای آنها نوشتیم إنشاءالله خدا تا زمانی که راه نورانی ولایتفقیه را پشتیبانی میکنند موفقشان کند و زیر سایة امامزمانعج به درجات بالای علم و عمل و شهادت و اخلاص نائلشان کند. میخواهم عرض کنم که الآن ولایتفقیه مسأله شیعه و سنی را زیر یک پرچم برده است. خیلی از برادران یمنی چهار امامی هستند ولی زیر پرچم ولایتفقیه آمدند و همینطور عراقیها که خیلی از آنها سنی هستند یا سوریها که خیلی از آنها علوی هستند و سایر ائمه را در ظاهر قبول ندارند ولی همگی زیر پرچم ولی فقیه، زیر پرچم شیعه آمدند.
محور وحدت
این صلوات چهاردهمعصومعلیهمالسلام محیالدین را که میخوانیم خیلی چیز خوبی است در واقع محور وحدت شیعه و سنی است چون برادران اهل سنت هم به اهلبیتعلیهمالسلام محبت دارند و در روایات داریم کسانی که به اهلبیتعلیهمالسلام محبت داشته باشند در روز قیامت حضرت صدیقه طاهرهسلاماللهعلیها آنها را شفاعت کرده و وارد بهشت میکند لذا شیعه و سنی یکی است.
نفس عالم
خیلی مهم است که اهل سنت به کتابهای خودشان مراجعه کنند. آنها ثابت کردند که عالم نمیتواند نفس نداشته باشد «وَٱلصُّبحِ إِذَا تَنَفَّسَ»[1] بالاخره یک نفسی میخواهد که عالم را زنده کند لذا بدون نفس نمیشود و اگر آن نفس نباشد همه میمیرند و نابود میشوند پس باید این نفس باشد. محال است که نفس الرحمن نباشد، اگر نفس الرحمن نباشد، اگر واسطة فیض نباشد، اگر صراط مستقیم نباشد عالم نابود میشود.
قضاوت یهودی
این خیلی خوب است که صلوات چهاردهمعصومعلیهمالسلام محیالدین را بیان میکنیم چون عامل وحدت شیعه و سنی است. میگویند دوتا دوست که شیعه و سنی بودند با هم به بیابان رفتند. گفتند اولین کسی که دیدیم حکم میکند که حق با شیعیان است یا حق با اهل سنت است. به یک یهودی رسیدند، یهودی خندید و گفت شما دو مسلمان من یهودی را قاضی کردید؟ عجب قضاوتی میشود! چه جالب است یکی شیعه و یکی سنی و یهودی هم قاضی میشود. گفتند که ما این قرار را گذاشتیم لذا تو آن را بر هم نزن. به شیعه گفت تو نترس چون حضرت علیعلیهالسلام را هم شیعه و هم اهل سنت قبول دارند. اهل سنت حضرت علیعلیهالسلام را به عنوان خلیفه چهارم قبول دارند پس خیالت راحت باشد اما به سنی گفت تو حواست را جمع کن و بترس چون شیعیان خلفاء را قبول ندارند و میگویند هر کسی خلفاء ظلم و جور را دوست داشته باشد اهل جهنم است. خلاصه باید حواسمان را جمع کنیم و به رسیمان وحدت تکیه کنیم.
یهودی و مسیحی با انصاف
یهودی با انصافی بود، خیلی از این کفار منصف هستند، در قرآن کریم هم هست که میفرماید بعضی از مسیحیها انسانهای خوبی هستند وقتی که آیات قرآن را میشنوند اشک از چشمهای آنها جاری میشود لذا انسانهای خوب و منصفی هستند مثل نجاشی حاکم حبشه که جعفر طیار پیش او رفته بود. نجاشی، مسیحی با انصافی بود چون وقتی آیاتی که راجعبه حضرت مریم و مسیح بود را شنید گفت شما از ما بهتر میگویید و ما هم غیر از این چیزی نمیگوییم پس پیامبر شما با پیامبر ما یکی است. نجاشی انسان عاقلی بوده لذا بعضی از مسیحیها عاقل هستند. اگر مسیحیت و یهودیت به حقیقت کتابهای خودشان برگردند همگی مسلمان میشوند لذا در قرآن هم داریم که غیر از اسلام دینی نداریم و همة دینها همان اسلام است «وَمَن يَبتَغِ غَيرَ الإِسلامِ دينًا فَلَن يُقبَلَ»[2] کسی که غیر از اسلام دین دیگری بپذیرد از او قبول نمیشود. بنابراین این بحثها از این جهت خوب است که مقام اهلبیتعلیهمالسلام معلوم میشود چیست. عالم یک لحظه بدون امام نمیشود «لَولَا الحُجَّهَ لَسَاخَت الارض بِاهلِهَا»[3] اگر حجت نباشد زمین اهلش را فرو میبرد.
نور خدا
«صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ»[4] اینجا بودیم که عرش چه معنایی دارد و گفتیم جسم محیط بر تمام اجسام و جسم فلک الافلاک فلک نهم که بعضیها میگویند اینها دیگر منسوخ شده ولی به نظر من از یک جهت حرف آنها درست است. افلاک همان جسم محیط بر عالم است که دارد عالم را میچرخاند و لطیفترین جسم عالم است مثل این نور که برای عالم ملک است ولی لطیف است و الا نور خدا فوق اینهاست. روح من و شما از این نورها بالاتر است، مقام روح از خورشید و … خیلی بالاتر است لذا مقام نور خدا و روح الله خیلی بالاتر از این مسائل است.
تمام عالم به دست خداست
گفتیم که جسم محیط بر همة اجسام و فلک الافلاک عرش است. فکر میکردند که در ظاهر نه فلک هست. اصلاً منظومه شمسی مسأله نیست بلکه مسأله کل عالم هستی است لذا این فلک دارد میچرخد و همینطور مدام بسط پیدا میکند چون جلوه بینهایت نهایت ندارد. الآن هم ستاره شناسها به این مسأله رسیدند که عالم همینطور دارد جلو میرود و بینهایت بزرگ میشود. بنابراین عرش همان جسم لطیف محیط بر کل عالم هستی است که میفرماید «الرَّحمن عَلَي العَرش استَوي»[5] خدای رحمان بر این جسم محیط بر عالم تسلط دارد درنتیجه تمام عالم به دست خداست «بیده ملکوت سماوات و الارض»[6]. حضرت علیعلیهالسلام و چهاردهمعصومعلیهمالسلام دست خدا هستند که خدا بهوسیله نور آنها تمام این افلاک را اداره میکند.
انسان کامل
کاری ندارد چیز راحتی است البته بعضیها میگویند سخت است چون در کتابها سخت گفتند ولی ما الحمدلله به برکت امامزمانعج آن را ساده میکنیم. معنای دیگر عرش هم گفتیم که خود انسان کامل است. محیالدین و ملاصدرارحمتاللهواسعهعلیهما این دو بزرگوار عقیده دارند که عرش یعنی انسان کامل، یعنی خدا بهوسیله انسان کامل همیشه تقدیرات و قضا و قدرش را در عالم جاری میکند و این قول بسیار عالی است لذا همیشه باید یک انسان کاملی باشد. یک خوشگلی که از همه خوشگلها خوشگلتر است، در علم بینهایت است، در قدرت بینهایت است، در حیات بینهایت است، در تمام اسماء و صفات بینهایت است.
شوق دیدن اهلبیتعلیهمالسلام
میفرماید «المَهْدِیُّ طاوُوسُ أَهْلِ الْجَنَّةِ»[7] مهدی طاووس بهشت است. طاووس بهشت یعنی خوشگلتر از همة بهشتیهاست لذا یوسف و … همگی جلوی امامزمانعج لنگ میاندازند. خدایا قسمت ما کن که هم در دنیا و هم در آخرت و هم ظاهر و هم باطن جمال آقا را ببینیم. البته نمیتوانیم نبینیم چون در روایت دارد اگر شیعه آقای خودش را هفتهای دو مرتبه نبیند کور میشود یعنی همیشه میبینیم ولی حواسمان نیست لذا همیشه هست و میآید و ما ایشان را میبینیم ولی حواسمان نیست پس باید حواسمان را جمع کنیم. شخصی به امام صادقعلیهالسلام گفت میخواهم شما را ببینیم آقا فرمود شب نمک بخور در خواب میبینی. نمک که خورد دیگر نتوانست بخوابد. پیش آقا رفت و گفت آقا من نمک خوردم ولی اصلا خوابم نبرد. فرمود هر وقت از عشق ما نتوانستی بخوابی آن زمان ما را هم در ظاهر و هم در باطن میبینی. اینطور که یادم هست اگر اشتباه نکنم شخصی که از اصحاب امامزمانعج بود از او پرسیدند چطوری است که آقا خودش به دیدنت میآید؟ فرض کنید عمر آن آقا صد یا صد و بیست سال بوده؛ گفت چون هر کسی اجلی دارد؛ به قدری عاشق آقا هستم که اگر آقا نیاید میمیرم به همین دلیل چون باید عمرم تمام بشود آقا همیشه میآید من را میبیند.
صلوات بالاترین ذکر
«صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه» گفتیم صلوات عجب ذکری است. از این جلسه ما هیچ ناراحت نباشید. ممکن است بعضیها بگویند اینکه فقط صلوات شد. صلوات از همه چیز بالاتر است اگر انسان یک صلوات بفرستد خدا، ملائکه، ماهیها، حیوانها، زمینیها، آسمانیها، اجنه، شیاطین، همة عالم، خوبها و بدها به او صلوات میفرستند چون که تکویناً اهلبیتعلیهمالسلام همه جا حکومت دارند ولو اینکه خودشان خبر نداشته باشند. لذا آن شاعر شعر زیبایی گفت که گمانم ابن ملجملعنتاللهعلیه وقتی میخواست آقا را ضربت بزند یا علی گفت. همین هم هست چون کسی بدون اذن خدا و اهلبیتعلیهمالسلام شمشیر که هیچ، نفس هم نمیتواند بکشد.
معجزات پیامبر
در یکی از جنگها کافری شمشیرش را جلوی گردن آقا رسول الله گرفت و گفت الآن چه کسی میتواند تو را نجات بدهد، میخواهم تو را بکشم آیا خدای تو میتواند تو را نجات بدهد؟ آقا کمی جلو آمد و شخص کافر از هیبت آقا کمی عقب رفت. سنگی پشت پای کافر بود همین که عقب آمد پای او به آن سنگ گیر کرد و زمین خورد. آقا شمشیرش را گرفت و زیر گلویش گذاشت و فرمود من خدایی داشتم نجاتم داد حالا تو را چه کسی نجات میدهد؟ تو که خدا را قبول نداری میخواهی چهکار کنی؟ گفت آقا نوکرت هستم؛ «اشهدان لا اله الا الله و اشهدان محمدصلیاللهعلیهوآلهوسلم» بیخود که پیامبرصلیاللهعلیهوآلهوسلم، پیامبر نشده است. به پیامبرصلیاللهعلیهوآلهوسلم گفتند میخواهیم ایمان بیاوریم اما باید ماه را دو نیم کنید. آقا فرمود من این کار را میکنم ولی شما ایمان نمیآورید. همین که آقا ماه را شق القمر کرد گفتند چشمان ما را سحر کردی لذا این درخت باید نصف شود تا ما قبول کنیم. آقا درخت را نصف کرد و دستور داد نصف آن جلو بیاید و فرمود شهادت بده، درخت شهادتین را گفت و سر جای خودش برگشت اما باز ایمان نیاوردند.
بدترین موجودات
بشر که خوبترین موجودات عالم است بدترین موجودات عالم هم هست. (وسط جلسه شخصی مطلبی بیان میکند) آدم بشو نیستند. آقا راست میگوید ولی آنها انسانهای خوبی هستند. کسانی که کارهای اشتباه میکنند ولی شیعه هستند إنشاءالله خدا آنها را میبخشد البته نباید معصیت بکنند اما به نظر من اینها مشکل نیست. کسانی که خورده خور هستند؛ وضع مالیش خوب نیست لذا کنار رودخانه قطعه زمینی میگیرد قهوه خانه میسازد تا پول در بیاورد به اینها دزدهای خورده پا میگویند که خدا آنها را درست میکند. مشکل کسانی هستند که میلیارد میلیارد بلکه هزار میلیارد میخورند، خدا ریشة آنها را بکند که سیرمانی هم ندارند. آنها دستهای مسئولین ما را بستهاند پس باید دعا کنیم تا خدا إنشاءالله ریشة آنها را بکند البته اگر آدم میشوند آدم بشوند لذا باید آنها را درست کند. مثلا شخصی چرخ دارد، چرخش را میگیرند و او را کتک میزنند که چرا چرخت را نیاوردی شماره بزنی؟ یا مثلاً در پیادرو بساط پهن کرده، جلوی کسی را نگرفته و سد معبر هم نکرده لذا با این بنده خدا چهکار دارید؟
کار خوب آقای رئیسی
از اینکه جلوی ارگانهای گردن کلفتی که کنار ساحل دریا را گرفته بودند ایستادند کار خیلی خوبی بود، خدا پدر و مادرشان را بیامرزد. این کار خیلی عالی بود که آقای رئیسی دستور داد لذا خدا إنشاءالله به او سلامتی بدهد. این خیلی مهم بود که ساحلهای دریا را از این گردن کلفتها پس گرفت. باید این گردن کلفتها را زمین بزنند چون جلوی مردم را میگیرند. تاجرهای ما تاجرهای خوبی هستند لذا باید تاجرهای خوب را پشتیبانی کنند ولی تاجرهایی که مال مردم را میخورند، قیمتها را دوبله، سوبله میکنند باید پدر آنها را در بیاورند، باید جلوی این ریشهها را گرفت. الحمدلله آقای رئیسی نشان داده که دارد به این سمت میرود و تلاشش را دارد میکند منتها کار سختی است. البته باید ما هم صبر داشته باشیم إنشاءالله درست میشود.
ذکر معجزه آسا
«و حَمَلةِ عَرشِهِ» عرض کردم که حاملین عرش خدا چه کسانی هستند. حاملین عرش خدا ذکری دارند که چیز عجیبی است. اگر این ذکر را نگویند نمیتوانند عرش را حمل کنند لذا تنها چیزی که به آنها قدرت میدهد همین ذکر معجزهآساست. کسی قدرت ندارد عرش خدا را حرکت بدهد اما تنها ذکری که سبب میشود قدرت پیدا کنند تا عرش خدا را حمل کنند همین است. میلیاردها ملائکه هستند که حالا روایتش را خدمت شما عرض خواهم کرد. شیاطین دو دسته هستند 1- شیاطین جن 2- شیاطین انس. از خصوصیات این ذکر این است که هم شیاطین جن و هم شیاطین انس را ریشه کن میکند. لذا یادتان باشد کسانی که جن زده میشوند، کسانی که افسردگی میگیرند، کسانی که مشکلاتی برای آنها پیش میآید، کسانی که دشمن انس و جن دارند همگی این ذکر را صدتا صبح، صدتا ظهر، صدتا شب همینطور بگویند تا اینکه خدا ریشة آنها را بکند. «بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی محمد و اهل بیت الطیبین الطاهرین». این ذکر معجزه آسا تمام شیاطین جن و انس را نابود میکند. این ذکر برای حمله عرش خداست که بهوسیله این ذکر قدرت پیدا میکنند. عجب ذکر خوبی است.
اصل وجود
«و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی سیِّدِنا و نبیِّنا أصْلِ الوُجُودِ» سید و نبی ما اصل وجود است. شش نظریه درمورد اصل وجود داریم. 1- اسم اعظم 2- تعین اول 3- حقیقت محمدیه 4- وجدان الحق فی الوجد 5- فقد اوصاف البشریه 6- مقام محمود. إنشاءالله راجعبه اصل وجود دوباره بحث میکنیم اما به نظر من این شش تا همگی به رسول الله و به امامزمانعج بر میگردد. این شعر مولوی شعر خوبی است که میگوید ماجرایش اینطور بود که فیلی را در خیمه میبرند اما همه میفهمند که یک موجود عجیب و غریب آوردند. داخل خیمه تاریک بوده لذا یکی به پای فیل دست میکشد میگوید این ستون بزرگی است، یکی به خرطومش دست میکشد میگوید این لوله بزرگی است، یکی مثلا به گوشش دست میکشد میگوید این بادبزن بزرگی است خلاصه «هر کسی از ظن خود شد یار من از درون من نجست اسرار من». این شش نظریه هم همگی یکی هستند؛ مقام محمود، فقد اوصاف بشریه و وجه الله، وجدان حق فی الوجد، حقیقت محمدیه، تعین اول اسم و اعظم همگی اصل وجود هستند که همگی وجه الله میشود.
ذکر مصیبت
اول روضه بخوانیم بعد سراغ دعای ندبه برویم. توسل امروز ما به حضرت ابوالفضل العباسعلیهالسلام قمر منیر بنی هاشم است. به به چه عظمتی! واقعاً آقا دست پروده خاندان وحی و نبوت هستند. حضرت ابوالفضلعلیهالسلام مقامی دارد که اگر همان موقع امام حسینعلیهالسلام اجازه میداد تمام صد و سی هزار نفر که هیچی اگر صد میلیارد هم بودند یک فوت میکرد همه را نابود میکرد. یقین و اعتقاد دارم که اگر خدا و امام حسینعلیهالسلام اجازه میداد همه را نابود میکرد چون حضرت ابوالفضلعلیهالسلام مطیع محض امام حسینعلیهالسلام بود. مقام حضرت ابوالفضلعلیهالسلام را از اینجا بشناسید وقتی که حضرت موسیعلیهالسلام نصف دنیا را گشت تا استادش را پیدا کرد یعنی به حضرت خضر رسید استادش سه تا کلمه به او گفت ولی او هیچ کدام را گوش نداد، سه تا کلمه گفت با هر سه تا کلمه حضرت موسیعلیهالسلام مخالفت کرد ولی حضرت ابوالفضلعلیهالسلام در تمام عمر یک پلک بدون اجازة امام حسینعلیهالسلام نزد، ببینید چه مقامی دارد. میفرماید «ذق العلوم ذقا» حضرت ابوالفضلعلیهالسلام علوم را مثل پودر کرده بود یا «ذق العلوم ذقا» علوم را مثل آرد کرده بود اصلاً چیزی برایش نبود. مقامش نه تنها از همة فقها بالاتر است بلکه توسل تمام فقها به حضرت ابوالفضل عباسعلیهالسلام است. اما شجاعتش؛ وقتی که در مکه میخواستند امام حسینعلیهالسلام را شهید کنند یک جست زد و بالای کعبه رفت درحالیکه خیلی بلند است با یک جست روی کعبه پرید سپس شمشیرش را بیرون کشید و فرمود شما میخواهید داداش من امام حسینعلیهالسلام را بکشید؟ بیچارهها اگر مقام امام حسینعلیهالسلام را میدانستید، اگر خدا اجازه میداد و نمیخواست اسرار مخفی بماند به جای اینکه امام حسینعلیهالسلام زیارت خانه خدا بیاید خانه خدا کنده میشد به زیارت امام حسینعلیهالسلام میرفت و دور امام حسینعلیهالسلام میچرخید اما نمیخواهد اسرار فاش بشود. این مقام امام حسینعلیهالسلام است که حضرت ابوالفضلعلیهالسلام میداند ایشان چه مقام و چه معرفتی دارند. در بنیهاشم همه زیبا هستند ولی به ایشان ماه بنیهاشم میگویند، ببینید چه عظمتی داشته است. از همان اول که مادرش او را به دنیا آورد قنداقه را دور سر و گردن امام حسنعلیهالسلام و امام حسینعلیهالسلام و زنیب کبریسلاماللهعلیها میگرداند و میگفت اباالفضل من فدای بچههای زهراسلاماللهعلیها. به برادرانش فرمود بروید میخواهم ببینیم در راه امام حسینعلیهالسلام چطور پرپر میشوید؟ یکی یکی رفتند شهید شدند و در آخر خودش شهید شد. در بین شهدا حتی حضرت علی اکبرعلیهالسلام هم اینطور شهید نشده که دستهایش را قطع کنند، چشمش را تیر بزنند، با عمود آهنی … شهادتش خیلی عجیب بوده به صورتی که امام حسینعلیهالسلام وقتی دید از پشت خم شد لذا دست به کمرش گرفت و فرمود «أَلانَ إنکَسَرَ ظَهرِي وَ قَلَّت حِيلَتِي و شَمُتَ بي عَدوِّي» این جملات چیز عجیبی است. «إنکَسَرَ ظَهرِي» کمرم شکست. چون تا وقتی که حضرت ابوالفضلعلیهالسلام بود امام حسینعلیهالسلام پشت به پشت حضرت ابوالفضلعلیهالسلام میداد لذا دو نفری میجنگیدند و کسی جرات نمیکرد از پشت به آقا حمله کند وقتی که حضرت ابوالفضلعلیهالسلام شهید شد دیگر کسی پشت امام حسینعلیهالسلام نبود بنابراین میفرماید کمرم شکست. «وَ قَلَّت حِيلَتِي» دیگر چارهای ندارم. یعنی امام حسینعلیهالسلام هم سر داد لذا گفت خدایا من دیگر تسلیم هستم بیان من را هم بکشن. «و شَمُتَ بي عَدوِّي» این از همه سختتر است چون تا زمانی که حضرت ابوالفضلعلیهالسلام زنده بود کسی جرات نمیکرد به مادرشان جسارت کند ولی وقتی حضرت ابوالفضلعلیهالسلام روی زمین افتاد نانجیبها به خاندان پیامبرصلیاللهعلیهوآلهوسلم شروع به بیادبی کردند. اما ابی عبدالله علیهالسلام سر ابوالفضل العباس علیهالسلام را به دامن گرفت دید آقا دارد گریه میکند. امام حسینعلیهالسلام صدا زد داداشم چرا گریه میکنی؟ عرض کرد داداش خونهای چشمم را پاک کن تا یک بار دیگر تو را نگاه کنم، جمالت را ببینیم.
منابع
[1]– سوره مبارکه تکویر، آیه18
[2]– سوره مبارکه آل عمران، آیه85
[3]– اسرارالحكم، محقق سبزوارى، ص 509
[4]– مناقب و صلوات 14معصوم، محیالدین ابن عربی
[5]– سوره مبارکه طه، آیه5
[6]– اشاره به آیه 85 سوره یس دارد
(بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ)
[7]– بحار الأنوار – ط مؤسسةالوفاء، العلامة المجلسي، ج51، ص91