دعای ندبهمتن

جلسه دعای ندبه صبح جمعه – 1401/03/27

متن جلسه

تقیه برای حفظ جان

بحث ما در‌مورد مناقب چهارده‌معصومعلیهم‌السلام است که این مناقب را محی‌الدین نوشته است. عرض شد خیلی‌ها از ظاهر کتب محی‌الدین می‌گویند او سنی است ولی ظاهراً شیعه بوده چون در کشورهای سنی زندگی می‌کردند مجبور بودند تا تظاهر کنند به این‌که سنی هستند، مثل الآن که سربازان گمنام ما مثلاً برای ماموریت به فرانسه می‌روند لذا مجبور هستند ریش‌هایشان را بزنند حتی گاهی مجبور می‌شوند مشروب بخورند برای این‌که آن‌ها خدایی ناکرده متوجه نشوند. مرجع و عالم بزرگ شیعه شهید ثالث فکر کنم مرحوم شیخ جعفر شوشتری بود، الآن در ذهنم نیست. این بنده خدا مجبور بود به سنی‌‌ها درس بدهد، در واقع عالم سنی‌ها شده بود لذا درس مذاهب سنی‌ها را می‌داد. علمای سنی می‌گفتند این شیعه است اما خلیفه خودش با این‌که سنی بود قبول نمی‌کرد. آن‌ها یکی از جاسوسان خودشان را به صورت شیعه فرستادند. این عالم بزرگوار کتابی را که به صورت شیعه نوشته بود به آن داد لذا همان را سند گرفتند و پیر مرد 70 ساله را زیر تازیانه‌هایی که با چوب خاردار بود بدنش را له کردند و در نهایت شهیدش کردند. ببینید علمای ما چقدر زحمت کشیدند تا این معارف به دست ما برسد. الآن هم چقدر از سپاهی‌ها شهید می‌شوند، ارتشی‌ها، بسیجی‌ها و … را ترور می‌کنند. الآن دولت ما آقای رییسی واقعاً خیلی زحمت می‌کشد حالا هر کسی نظری دارد ولی به نظر من خیلی بهتر از رییس جمهورهای قبلی است. عزیزان دین ما خون دل خورده تا این‌که به اینجا رسیده است. ان‌شاء‌الله دولت، حکومت اسلامی را پشتیبانی می‌کند و امام‌زمانعج هم ان‌شاء‌الله بیاد. حضرت آقا فرمودند 25 سال دیگه اسرائیلی در کار نخواهد بود ان‌شاء‌الله که همین‌طور بشود و آقا هم تشریف بیاورند و همه نوکری آقا رو بکنیم. همین مناقب چهارده‌معصومعلیهم‌السلام را که محی‌الدین گفته و ما داریم آن را می‌خوانیم نشان دهنده این است که او شیعه خالص بوده و هیچ کسی این‌طور چهارده‌معصومعلیهم‌السلام را منقبت نکرده است.

خلاصه گذشته

منقبت پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم را می‌خواندیم که فرمود خلافت پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم چه خصوصیاتی دارد. حالا انسان کامل که شیعه می‌گوید چه چیزی و چه حقیقتی است؟ انسان کامل مظهر اسم اعظم الله است. اسما و صفات خدا در تمام موجودات تجلی کرده است لذا ما حیات داریم و اسم حیات خدا در ما تجلی کرده است. علم داریم و اسم علم خدا در ما تجلی کرده است البته برای خودمان نیست هر چی داریم برای خداست. یا قدرت داریم، اما این تجلی در ما ضعیف است ولی در انسان کامل بالاترین اسم خدا یعنی تمام اسما و صفات خدا و اسم اعظم الله در او تجلی کرده است لذا می‌گویند انسان کامل، مربوب اسم اعظم الله است.

دو وجهی بودن انسان کامل

برادران دقت کنید انسان کامل دو وجه دارد؛ یک وجه «اعوذبالله من الشیطان الرجیم قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ»[1] من هم مثل شما هستم لذا یک وجه آن انسانی است که از خودش هیچی ندارد، عبد است «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ»[2]. بنابراین از یک جهت عبد است، «وَ رَسُولُهُ» ولی از یک جهت هم اسما و صفات خدا در او تجلی کرده لذا انسان کامل دو جهت دارد. یک دفعه می‌فرماید «أَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ»[3] یا می‌فرماید «وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ»[4] یا رسول الله تو نبودی تیر انداختی «وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى» چون خدا در وجود پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم تجلی کرده است. یک دفعه می‌فرماید «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ». یک دفعه می‌فرماید «یعلم عِلْمَ مَا كَانَ و ما سیکون و مَا هُوَ كَائِنٌ»[5] همه را می‌داند. یک دفعه می‌فرماید «وَ مَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيبًا»[6] پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم، از کجا می‌دانی شاید روز قیامت نزدیک باشد. چون وجه مادی پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم نمی‌داند ولی وجه اللهی پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم همه چیز را می‌داند چون اسم اعظم خداست. در اینجا هم همین را دارد می‌گوید.

آثار اسم اعظم خدا

حالا می‌گوید این اسم اعظم را از کجا به پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم دادند؟ می‌فرماید خصوصیاتی دارد که یکی از آن‌ها سوره حمد است چون سوره حمد اسم اعظم خداست، شما هم بخوانید خواهید داشت. معلقات عشر اسم اعظم خداست. البته هر کسی به اندازه خودش مثلاً حاج قاسم سلیمانی دنیا را تکان داد، امام(ره) دنیا را عوض کرد، شهدا دنیا را عوض کردند، من هم به اندازه کرمی خودم اما هیچ کس مثل پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم نمی‌شود چون همه از پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم می‌گیرند، همه از چهارده‌معصومعلیهم‌السلام می‌گیرند، الآن هم همه از امام‌زمانعج می‌گیرند.

حکومت جهانی

دلیل این‌که حکومت ما حکومت جهانی است همین است چون ما به امام‌زمانعج وصل هستیم و رهبر ما نائب امام‌زمانعج است. رهبر ما مثل رهبرهای کشورهای دیگر نیست یعنی ظالم باشد، مال مردم خور باشد و … لذا رهبر ما نائب امام‌زمانعج است. امام(ره) فرمود حکومت ما مبدا حکومت جهانی امام‌زمانعج است به همین دلیل حکومت ما این‌طوری است. حضرت آقا هم فرمود نشانة حکومت ما جهانی بودن آن است چون اسما صفات انسان کامل مبتنی بر اسما و صفات عالم شده است. ان‌شاء‌الله ما این حکومت را پشتیبانی کنیم و نوکری آن را بکنیم و این حکومت را به دست امام‌زمانعج برسانیم و ان‌شاء‌الله ما هم زنده باشیم و حکومت امام‌زمانعج را ببینیم و چشم ما هم به جمالش روشن و منور بشود.

ماموریت پیامبران

می‌فرماید «خصِّصت بفاتحة الكتاب»[7] به دیگر پیامبران فاتحه الکتاب ندادند ولی به پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم دادند چون ماموریت دیگر پیامبران نصفه بوده چون آن‌ها برای پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم آمدند، آن‎ها برای امام‌زمانعج آمدند لذا ماموریت آن‌ها نصفه است اما ماموریت پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم کامل است، ماموریت امام‌زمانعج کامل است یعنی امام‌زمانعج تمام عوالم وجودی را اداره می‌کند. در روایت دارد دوازده هزار عالم مثل شما را داریم اداره می‌کنیم این اسم اعظم است که دیگر پیامبران نداشتند در واقع نوکر مهدی بودند، نوکر چهارده‌معصومعلیهم‌السلام بودند. « و خواتيم سورة البقرة» دوتا آیه آخر سوره بقره بسیار مهم است «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ»[8] اگر کسی بعد از نماز عشا آن‌ها را بخواند ثواب نماز شب را به او می‌دهند مثل این‌که نماز شب خوانده است.

وجه انسانی انسان کامل

«و هي تصديره بقوله تعالى؛الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ »[9] خدا را شکر؛ تمام حمدها برای الله است، اللهی که رب العالمین و اسم اعظم است رب انسان کامل است. «فجميع عوالم الأجسام و الأرواح كلها» درنتیجه انسان کامل و حقیقت محمدیهصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم تمام عوالم اجسام و ارواح را جمع کرده است «و هذه الربوبية انما هي من جهة حقّيّتها» این رب عالم انسان کامل از جهت حقیقت آن است نه از جهت وجه انسانی که مثل ماهاست «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ» یعنی می‎خورد، در بازار راه می‎رود، شهیدش می‏کنند این ظاهرش است. «لا من جهة بشريتها فإنها من تلك الجهة عبد» پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم و چهارده‌معصومعلیهم‌السلام از جهت بدن و ظاهر عبد هستند «مربوب محتاج إلى ربها» فدای آن‌ها بشوم؛ امام جوادعلیه‌السلام 25 سال، امام هادیعلیه‌السلام 28 سال؛ در جوانی آن‌ها را شهید می‌کردند. «كما نبّه سبحانه بهذه الجهة بقوله قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَيَّ» پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم هم از جهت ظاهر مثل ماست «يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ»[10] ولی این الله با اسما اعظم به او وحی شده است لذا این فرق پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم و چهارده‌معصومعلیهم‌السلام با تمام عالم است.

خصوصیت نظام اسلامی ما

این فرق نظام اسلامی ما با تمام نظام‌های دیگر است. طبق روایات نظام اسلامی ما ان‌شاء‌الله برای پشتیبانی نظام جهانی آمده است لذا نظام ما با نظام‌های دیگر فرق دارد چون ریشة آن به اسم اعظم خدا برمی‌گردد و این‌که مرگ بر ضد ولایت‌فقیه می‌گوییم به همین دلیل است. بنابراین هر که با این نظام در بیافتد ور می‌افتد، کسی که با این نظام در بیافتد باید نابود بشود چون خدا خواسته که مردم ایران پشتیبان نظام جهانی باشند لذا چاره‌ای نیست. پس هیچ کس نمی‌تواند جلوی این نظام بایستد چون خودش می‌میرد. بنده خدا آقای امجد عارف بزرگی بود جلوی نظام ایستاد ولی خودش از بین رفت. فرانسه رفت بدبخت و بیچاره شد و ان‌شاءالله توبه کند و خدا توبه او را بپذیرد و برگردد. بنابراین هر کسی جلوی این نظام بایستد خودش نابود می‌شود مثلاً آمریکا جلوی این نظام ایستاد خدا پوزه‌اش را به خاک مالید و نتوانست کاری بکند. الآن یمنی‌ها را ببینید عربستان و امارات و آمریکا جلوی یمنی‌ها ایستادند ولی خودشان زمین خوردند چون در روایات ما یمنی‌ها یاران امام‌زمانعج هستند و خیلی هم قوی هستند. این‌طور که نقل می‌کنند مثلاً با یک وعده غذا 24 ساعت کار می‌کنند، خیلی پا برهنه هستند، یمنی‌ها واقعاً معجزه هستند.

لقب پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم

«وَ أَنَّهُ لَمَّا قامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُم»[11] «فسماه عبد اللَّه» می‌گویند لقب پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم عبد الله است. عبدِ اسم اعظم خداست. «تنبيها على انه مظهر لهذا» نظام اسلامی ما مظهر اسم اعظم است. کسانی که می‌خواهند نظام را زمین بزنند کور خواندن چون ما پشتیبان نظام جهانی امام‌زمانعج هستیم لذا کسی نمی‌تواند. بنابراین پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم عبد الله است.

چیزی از خودشان ندارند

«فسماه عبد اللَّه تنبيها على انه مظهر لهذا الاسم دون اسم آخر»[12] برای اسم‌های کوچک نیست، اسم اعظم خدا رب پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم و چهارده‌معصومعلیهم‌السلام است و «نبّه بالجهة الاولى» لذا به او فرمود «ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ» پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم دست خودت نیست «وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى» اهل‌بیتعلیهم‌السلام هم چیزی از خودشان ندارند و هر چه دارند برای خداست. چهارده‌معصومعلیهم‌السلام، پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم هر چه دارند برای خداست، «فَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ‌»[13] همگی به خدا می‌رسد. می‎گوید «این همه آوازه ها از شه بود گرچه از حلقوم عبد الله بود» ولو این‌ها را پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم روایت می‌کند یا پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم قرآن را می‌آورد، چهارده‌معصومعلیهم‌السلام روایت می‌کنند، علما روایت می‌آورند ولی همگی برای خداست « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ »[14] به به چه خدایی! خدای واحد و احد؛ چه زیباست، چه دین خوبی داریم.

خلیفه خدا

خلفا برادران سنی مثلاً خلیفه دوم می‌گوید پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم حلال کرد من حرام کردم؛ خب جلوی خدا می‌ایستد ولی امام صادقعلیه‎السلام می‌فرماید ما از خودمان چیزی نمی‌گوییم لذا هر چه می‌گوییم از پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم می‌گوییم، پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم هم از خدا می‌گوید. آن‌ها می‌گویند ما خلیفه پیامبریم ولی شیعیان مثل محی‌الدین می‌گوید پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم خلیفه ندارد، چهارده‌معصومعلیهم‌السلام خلیفه خداست، پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم هم حق نداشت حتی حضرت علیعلیه‌السلام را عوض کند «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»[15] پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم، اگر ولایت حضرت علیعلیه‌السلام و امامت حضرت علیعلیه‌السلام را اعلام نکنی تمام رسالتت زیر سوال می‌رود «اعوذبالله من الشیطان الرجیم وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً»[16] خلیفه الله.

خوبی اهل‌بیتعلیهم‌السلام

«فاسند رميه إلى اللَّه و لا يتصور هذه الربوبية الا بإعطاء كل ذى حق حقه» حالا ربوبیت خدا در چه صورت در اهل‌بیتعلیهم‌السلام تجلی می‌کند که هرکسی را به نهایت خودش برسانند؟ خوبی اهل‌بیتعلیهم‌السلام این است که ذره‌ای منیت ندارند لذا ببینید همه چیز خودشان را به ما می‎دهند و هر کسی پای سفره آن‌ها بنشیند آن‌ها را بالا می‌برند لذا ذره‌ای منیت و بخل ندارند. شما در نماز صبح ده مرتبه می‌گویی خدایا به من حیات علوی بده، ممات علوی بده و این یعنی همان حقیقتی که خدا به حضرت علیعلیه‌السلام داده، حضرت علیعلیه‌السلام به ما می‌دهد چون بخل ندارند و مثل رهبران دیگر نیستند چون عبد خدا هستند، عبد الله هستند، ذره‌ای از خودشان منیت ندارند.

بالاترین مقام‌ها

«و افاضة جميع ما يحتاج إليه العالم» تمام چیزهایی که عالم به او احتاج دارد را افاضه می‌کنند. برادران اسم اعظم با همه ما هست اما هر کسی به اندازه خودش لذا اگر لازم باشد به او می‌دهند ولی ما مدام نق و غر می‌زنیم که چرا نمی‌دی؟ چرا فلان؟ چرا ندارد چون چیزی که لازم است خدا داده فقط چشمات رو باز کن و شکر کن لذا می‌بینی مدام زیاد می‌شود، فقط باید شکر کنیم، باید عبد باشیم. بعضی‌ها فکر می‌کنند مثلاً باید رییس جمهور بشوند، وزیر بشوند، نماینده مجلس بشوند اما مهم نوکری است که از همه مقام‌ها بالاتر است «سَيِّدُ الْقَوْمِ خَادِمُهُم»[17] مهم این است که انسان عبد باشد، پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم هم عبد الله است.

استعداد هر شخص

«و هذا المعنى لا يمكن الا بالقدرة التامة و الصفات الإلهية جميعها فله كل الأسماء» چهارده‌معصومعلیهم‌السلام تمام اسما صفات را دارند «يتصرف بها في هذا العالم حسب استعداداتهم» می‌گویند فلان آقا استعدادی دارد منبر به او می‌دهند، تقوایی استعدادی دارد به او می‌دهند، این یکی استعدادی دارد لذا می‌گویند هر کسی هر استعدادی که دارد به او می‌دهند خدا کم نمی‌گذارد اما بعضی‌ها فکر می‌کنند چرا خدا نمی‌دهد؟ در‌حالی‌که خدا مثل خورشید است و همیشه نور می‌دهد لذا نمی‌دهد نداریم اگر هم می‌گوید خدایا ثروت می‌خواهم نمی‌دهد چون آن ثروت نابودت می‌کند اما اگر به نفعت باشد یقین داشته باش می‌دهد لذا صلاح نیست همه ثروت داشته باشند. در روایت دارد ما خیلی‌ها را که اصلاً لیاقت ندارند ثروتمند می‌کنیم تا مردم بفهمند که فقر و غنا دست خداست، مقام هم دست خداست، خداست که بالا می‌برد. «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ»[18] همه چیز دست خداست لذا خداست که بالا و پایین می‌برد، عزیز می‌کند، ذلیل می‌کند «فله كل الأسماء» خدا به حسب استعداد می‌دهد.

ربوبیت و عبودیت

«و لمّا كانت هذه الحقيقة مشتملة على الجهتين: الإلهية و العبودية لا يصح لها ذلك اصالةً بل تبعية» چون پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم دو وجه دارد یکی ربوبیت و یکی عبودیت؛ معلوم می‌شود این ربوبیتی که دارد، این خدایی که دارد، این اسما و صفاتی که دارد، این قدرتی که دارد، این عظمتی که دارد، این علمی که دارد برای خودش نیست و الا عبد نبود بنابراین کسانی که می‌گویند حضرت علیعلیه‌السلام خداست احمق هستند، نمی‌فهمند حضرت علیعلیه‌السلام خدا نیست اصلاً خود حضرت علیعلیه‌السلام می‌فرماید «نَزلُونا عَنِ الربُوبِیةِ»[19] ما را از خدایی پایین بیارید.

هر چه دارد عاریه‌ای است

اگر می‌گوییم حضرت علیعلیه‌السلام رزاق است بله رزاق هست، به ما قدرت می‌دهد، به ما حیات می‌دهد ولی از خودش نیست بلکه از خدا می‌گیرد به ما می‌دهد لذا همة این موارد عاریه‌ای است. خود حضرت علیعلیه‌السلام فرمود «انا الاول انا الاخر انا الظاهر انا الباطن انا الحمید انا المجید»[20] تمام اسما و صفات خدا را دارد جز یک اسم و آن این است که حضرت علیعلیه‌السلام عبد است یعنی هر چه دارد عاریه‌ای است یعنی برای خودش نیست بلکه برای خداست، پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم هر چه دارد عاریه‌ای است یعنی برای خداست «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ»[21] همگی باید پیش خدا برویم و این چه زیباست. اگر این‌طوری شد همه پادشاه هستند. هر کس این را بفهمد و در مقابل این حقیقت تعظیم کند خودش پادشاه می‎شود لذا پادشاهی به این نیست که انسان رییس جمهور شود. الآن رییس جمهور نیستیم به نفع ماست یا به ضرر ماست؟ به نفع ماست. ببینید چقدر باید زحمت بکشد! ما باید خیلی خدا را شکر کنیم چون وزرا و رییس جمهور برای ما کار می‌کنند، سپاه برای ما زحمت می‌کشد لذا خدا را باید شکر کرد و آن‌ها را باید دعا کرد.

بعضی‌ها نمی‌فهمند …

بعضی‌ها بدبخت و احمق و حسود هستند. بعضی‌ها نمی‌فهمند پول هم دست خداست، مگر انسان چقدر می‌خواهد بخورد؟ خیلی بخوریم پنج وعده بخوریم، بیشتر از پنج وعده انسان مریض می‌شود لذا بیشتر از این که نمی‌تواند بخورد یا لباس؛ انسان صد دست لباس که نمی‌تواند بپوشد پس می‌خواهیم چه کنیم؟ لذا می‌گوید «لدول الموت»[22]. بچه‌دار بشید برای این‌که ببینید فردا باید پیش خدا برید جواب بدید. خدا بچه زیاد بدهد البته هر چه خودش بخواهد. ما می‌خواهیم ولی خدا ندهد. بچه هدایت شد خدا را شکر اما هدایت نشد خودش ضرر می‌کند البته ما باید نوکری خودمان را بکنیم حالا چرا انسان باید این‌قدر حرص دنیا را بزند؟

تصرف کردن در خود

«و هي الخلافة فلها الأحياء و الاماتة». تمام شد، به امید خدا دعای ندبه هم بخوانیم گریه زاری کنیم و داد و بیداد کنیم و تو سر و کله خودمان بزنیم بگوییم آقا بیا. البته این‌که می‌گوییم آقا بیا در واقع خودمان را درست می‌کنیم، آقا که ان‌شاء‌الله می‌آید. در واقع می‌خواهیم ما هم آدم بشویم تا جلوی راهش را نگیریم. با دعا خواندن، با گریه زاری کردن بالا می‌رویم لذا ما هم الهی می‌شویم. «و اللطف و القهر و الرضا و السخط و جميع الصفات» همگی برای برای انسان کامل است، خدا به او داده است «ليتصرف في العالم و في نفسها» تا در کل عالم و در خودش تصرف کند. به‌وسیله این اسما و صفات در خودش هم تصرف می‌کند مثلاً مامونلعنت‌الله‌علیه که امام رضاعلیه‌‌السلام را شهید کرد با اذن خود امام رضاعلیه‌‌السلام به‌خاطر مصالحی توانست آقا را شهید کند یا یزیدلعنت‌الله‌علیه امام حسینعلیه‌‌السلام را شهید کرد یزید که کاره‌ای نیست، دست امام حسینعلیه‌‌السلام است لذا ملک نازل شد عرض کرد حسین جان اگر بخواهید ما بر این‌ها غلبه می‌کنیم، آن‌ها را نابود می‌کنیم، سلطنت را به دست تو می‌دهیم، ثوابت هم می‌دهیم. امام حسینعلیه‌‌السلام فرمود هر چه خدا بخواهد.

علت گریه انسان کامل

«ليتصرف في العالم و في نفسها و بشريتها» یعنی در خودش هم تصرف می‌کند. «لأنها منه» چون بشریت انسان کامل هم جز عالم است به همین دلیل «و بكاؤه، عليه‌السلام» گریه می‎کند. البته اسم اعظم که گریه نمی‌کند لذا این گریه به‌خاطر آن جهت عبد بودنش است. می‌گوید خدایا من عبدم ندارم. مناجات حضرت علیعلیه‌السلام چقدر زیباست. «أَنْتَ الْغَنِيُّ وَ أَنَا الْفَقِيرُمَوْلايَ انا الجاهل و انت العالم»[23] ما ضعیف هستیم اما تو بزرگ و قوی هستی. «و ضيق صدره» سختی می‎کشد و از دست ما غصه می‎خورد و می‌فرماید مردم چقدر اذیت می‌کنند! سگ می‌آورند، بی حجابی می‌کنند، منکرات می‌کنند، برای این چیزها مدام گریه می‌کند، به‎خاطر اعمال ما گریه می‎کند.

واردتر از پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم

« لا ينافي ما ذكرنا فإنه بعض مقتضيات ذاته و صفاته «و لا يعزب عن علمه مثقال ذرة في السماء و لا في الأرض» من حيث مرتبته و ان كان يقول: أنتم اعلم بامور دنياكم» پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم می‌فرماید شما واردتر از من هستید. از چه جهت می‌فرماید شما در امور دنیایی واردتر هستید؟ پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم هیچ زمانی مهندسی نمی‌کند. مثلاً این حوزه را که خدا لطف کرده ما که مهندس نیستیم تا بسازیم لذا دست مهندس می‌دهیم تا بسازد ولی چون ما هم عبد هستیم پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم از این جهت می‌فرماید شما از من واردتر هستید. فیزیک هسته‌ای کار خودش را بکند یعنی هسته‌ای را درست کند، شیمیست در کارهای شیمی کار کند و کسانی که وارد هستند سلولهای بنیادی را درست کنند چون از این جهت عبد است ولی از آن جهت که اسم اعظم است همه چیز را می‌داند «یعلم علم ما کان و علم ما سیکون و ما هو کائن». از آن جهت همه چیز را می‌داند ولی از جهت ظاهری می‌فرماید مهندس تو کار بکن، دکتر پزشکی در اینجا دست شماست. حضرت آقا هر کاری را دست کاردانش داده برای همین رهبر باید عالم فقیه باشد چون وقتی عالم شد، فقیه شد، متقی شد دیگر الکی کار نمی‌کند، دیگر منیت نخواهد داشت و هر کاری را دست کاردانش می‌دهد. «من حيث بشريته» لذا می‌فرماید علم شما بیشتر است.

عاجز و فقیر

«و الحاصل، ان ربوبيته للعالم بالصفات الإلهية» انسان کامل عالم را پرورش می‌دهد، عالم را با صفات خدایی اداره می‌کند «التي له من حيث مرتبته» از حیث مرتبه اسم اعظمش همه چیز دارد و می‌تواند تصرف کند اما از آن‌طرف «و عجزه و مسكنته» هیچی ندارد، عاجز و فقیر است «مِسْكِينٍ مُسْتَكِينٍ مُسْتَجِيرٍ لاَ يَمْلِكُ لِنَفْسِهِ نَفْعاً وَ لاَ ضَرّاً»[24] حضرت علیعلیه‌السلام می‌فرماید، پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم می‏فرماید «و جميع ما يلزمه من النقائص من حيث بشريته الحاصلة من التقيد و التنزل إلى العالم السفلى» چون در عالم سفلی آمده و از این جهت که بشریت دارد عاجز و فقیر است نوکر عبد گریه می‎کند. خدایا کمک کن، آقا به داد ما برس. اما از آن جهت که همه چیز دارد دستی روی قلب یارانش می‌کشد آن‌ها را زنده می‌کند، به آن‌ها حیات می‌دهد. لذا از آن جهت که انسان کامل است دستی می‌کشد، خدا امام را رحمت کند تمام دنیا را زنده کرد.

ذکر مصیبت

چه اشکالی دارد امروز به حضرت اباالفضلعلیه‌السلام، باب الحوائج توسل کنیم! دستی بکشد تمام دل‌ها را زنده می‌کند چون اسم اعظم را دارد، چون صاحب اسم اعظم است، باب الحوائج است؛ باب الحوائجی را مادرش زهراسلام‌الله‌علیها به آقا داده است لذا می‎گوییم «یا کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِعلیهالسلام» ای آقایی که کرب و بلا را از وجه و صورت برادرت ابی عبداللهعلیه‌السلام برداشتی «اِکْشِفْ کَرْبی بِحَقِ اَخْیکَ الْحُسَیْنِعلیهالسلام» آقا این دل ما را هم به حق برادرت با آن دستت پاک کن، صاف کن. درسته که دستت بریده ولی ما می‌دانیم که شما می‌توانید چون یک جهت عبد دارید و از یک جهت اسما و صفات خدا را دارید. شما پسر حیدر کرار هستید لذا تمام اسما و صفات خدا را دارید. آقا جان؛ مولای من؛ یقینا شما قدرتش را دارید دستی بکشید تا دل ما را زنده کند. یا اباالفضل العباسعلیه‌السلام جانم فدات. می‌گوید کاروان از کربلا به مدینه آمد، بشیر به ام البنین خبر داد. ام البنین فرمود از حسینم چه خبر! گفت ام البنین فرزندانت را کشتند، سر آن‎ها را جدا کردند. گفت فرزندان من فدای حسین زهرا؛ از حسینم چه خبر! گفت اباالفضلت هم شهید کردند. دستانش رو بریدند، سرش را روی نیزه زدند. گفت اباالفضل من و تمام آسمان‌ها و تمام زمین فدای حسین زهرا؛ بگو از حسینم چه خبر! اینجا بود که بشیر گفت حسینت را بین دو نهر آب، سرش را با لب تشنه از بدن جدا کردند. اما نانجیب آمد دست راست آقا را از بازو قطع کرد. آقا مشک را به دست چپ داد. از مچ دست چپش هم قطع کردند. حضرت چون می‌خواست آب را به خیام برساند لذا سریع مشک را به دندان گرفت. حالا با چشمانش دشمن را زمین می‌زد. نانجیبی تیری به چشمش زد و تیری به مشک آب زد و تیری به قلب آقا زد. آقا دست نداشت، تیری را که به چشمش زدند می‌خواست آن را دربیارد لذا پاهایش را روی اسب حائل کرد تا تیر را دربیارد. تا سرش را خم کرد کلاه خود از سر مبارکش افتاد نانجیب حکیم بن طفیل از پشت سر با عمود آهنین … .

منابع

[1]– سوره مبارکه کهف، آیه110

[2]– فرازی از تشهد در نماز

[3]– سوره مبارکه بقره، آیه 115

[4]– سوره مبارکه انفال، آیه17

[5]– اشاره به روایت وَ عِلْمَ مَا كَانَ وَ عِلْمَ مَا هُوَ كَائِنٌ دارد

بحار الأنوار – ط مؤسسةالوفاء، العلامة المجلسي، ج26، ص110

[6]– سوره مبارکه احزاب، آیه63

[7]– شرح فصوص الحكم(القيصرى)، مقدمه ‏قيصرى، ص127

[8]– سوره مبارکه بقره، آیه285

[9]– سوره مبارکه فاتحه الکتاب، آیه1

[10]– سوره مبارکه کهف، آیه110

[11]– سوره مبارکه جن، آیه19

[12]– شرح فصوص الحكم (القيصرى)، مقدمه ‏قيصرى، ص128

[13] سوره مبارکه یوسف، آیه76

[14]– سوره مبارکه اخلاص، آیات 1 الی 3

[15]– سوره مبارکه مائده، آیه67

[16]– سوره مبارکه بقره، آیه30

[17]– من لا يحضره الفقيه، الشيخ الصدوق، ج4، ص378

[18]– سوره مبارکه آل عمران، آیه26

[19]– الإمامة الإلهية (بحوث الشيخ محمد السند)، الساعدي، صادق محمدرضا، ج2، ص29

[20]– اشاره به روایت أنا وجه الله وأنا جنب الله وأنا الاول وأنا الآخر وأنا الظاهر وأنا الباطن و … دارد

بحار الأنوار – ط مؤسسةالوفاء، العلامة المجلسي، ج39، ص349

[21]– سوره مبارکه بقره، آیه156

[22]– أعيان الشيعة، الأمين، السيد محسن، ج3، ص542

[23]– فرازی از مناجات امیرالمومنینعلیه‌السلام

[24]– فرازی از دعای 21 صحیفه سجادیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا