
متن جلسه
پیام تبریک و دعا در حق همه
سالگرد ازدواج امیرالمومنینعلیهالسلام و حضرت فاطمهسلاماللهعلیها و همچنین حلول ماه ذی الحجه که ماه بزرگ حرام و عظیم خداست را تبریک عرض میکنیم. انشاءالله خدا توفیق بدهد تا بتوانیم از این ماه استفاده کنیم. از همه مهمتر علاوه بر ازدواج حضرت صدیقه طاهرهسلاماللهعلیها و حضرت امیرالمومنینعلیهالسلام و عید قربان، عیدُ الله اکبر، عید غدیر خم که بزرگترین عید عالم اسلام میباشد در این ماه هست. انشاءالله که خدای تبارک و تعالی در این ماه ما را قبول کند و از برکت فیض این ماه، ریشة کفر و استکبار و نفاق را بکند و سربازان امامزمانعج، مقام معظم رهبری، مجاهدین سوریه، عراق، لبنان، یمن، بحرین، بلاد اسلامی موفق و منصور و پیروز باشند. انشاءالله چشم همه عالم به حکومت امامزمانعج و جمال امامزمانعج روشن و منور شود و در همین ماه عزیز خدا حاجات ما را عنایت کند و در همین مجلس ما را به کمال نهایی خودمان برساند و لباس زیبای شهادت را از دست امامزمانعج به تک تک ما عنایت کند. خدای تبارک و تعالی به برکت این ماه و این روز عزیز و حلول ماه ذی الحجه جمیع اموات، شهدا، علما، صلحا، حاج قاسم سلیمانی، ابو مهدی المهندس، امام و دو فرزندش را به فیض برساند؛ علیالخصوص شهدای گمنام، شهدای مدافع حرم، شهدای دفاع مقدس، مخصوصاً شهدای اهلبیتعلیهمالسلام، اموات جمع تا حضرت آدمعلیهالسلام همگی فیض ببرند و ذریة ما تا قیام قیامت علوی، فاطمی، مهدوی بشوند.
نماز، آینة عالم
بنای این عالم به سیر از سوی خدا به سوی خداست لذا 124 هزار پیامبر و 1.5 میلیون ولی خدا یا بیشتر همگی برای همین، برای معرفت به خدا آمدند «کُنْتُ کَنْزاً مَخْفِیّاً فَاحْبَبْتُ أنْ أُعْرَفُ وَ خَلَقْتُ الْخَلْقَ لِکَیْ أُعْرَفَ»[1]. نماز آینة عالم است، حقیقت عالم در نماز است. بنابراین نماز هم همین است که انسان با نماز به خدا معرفت پیدا کند. تمام نماز همین است «سُبْحانَ رَبِّی العَظِیمِ وَبِحَمْدِهِ؛ سُبْحَانَ رَبِّیَ الاَعْلی وَ بِحَمْدِهِ»، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ»[2]، حالا عرض میکنم که صراط مستقیم یعنی چه «صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ»[3] نماز یعنی همین.
حضرت آدمعلیهالسلام
زمانی که خدای تبارک و تعالی حضرت آدمعلیهالسلام را خلق کرد فرمود «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا»[4] یعنی خدا تمام اسما و صفات، تمام عوالم وجودی را به حضرت آدمعلیهالسلام ارائه و به او تعلیم داد، یعنی حضرت آدمعلیهالسلام نمونة کل عالم هستی است. چه عالم اسما و صفات، چه عوالم عقول و نفوس و عالم ملک و طبیعت، انسان نمونة کامل آن است. این اسما و صفات و این حقایق وجودیه برای حضرت آدمعلیهالسلام حقیقتی بود که آشکار بود ولی برای مردم آن زمان، برای مردم زمان حضرت نوحعلیهالسلام، برای مردم زمان حضرت ابراهیمعلیهالسلام، برای مردم زمان انبیاء دیگر آشکار نبود و این حقیقت سِر بود لذا امام زین العابدینعلیهالسلام میفرماید اسراری هست که من نمیتوانم بگویم. چرا سر بود؟ بهخاطر اینکه مردم توانش را نداشتند.
علت کشف اسرار
اما این اسرار باید در جایی کشف بشود و الا به چه دردی میخورد و خدای تبارک و تعالی برای چه این اسرار را آورده است؟ پس باید این اسرار در جایی کشف بشود و آن زمان ظهور امامزمانعج است یعنی همین عصر ما. دلیل اینکه باید کشف بشود این است که اوج قرآن کریم همین اسرار هست. «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ»[5] اینها اوج قرآن کریم است. اصلاً قرآن کریم برای همین آیات آمده است. اما این نکته بسیار مهم است، همین حقایقی که سِر هستند و اگر کسی یک زمانی میگفت شاید او را اعدام میکردند مثل «أَشْهَدُ أَنَّ… وَ الْحَقُّ مَعَكُمْ وَ فِيكُمْ وَ مِنْكُمْ وَ إِلَيْكُمْ»[6] که اگر کسی میگفت شاید او را اعدام میکردند این حقایق که زمانی سِر هستند آشکارترین حقایق عالم هستند، از بس آشکار هستند کسی آن را نمیبیند به همین دلیل اسم اعظم خداست چون آشکارتر از همة اسما و صفات خداست، چون همه جا را پر کرده است ولی الآن دیگر سر نیست.
کشف اسرار
الآن هر هیئتی که میروید این حرفها را میزنند، هر هیئتی که میروید این اسما و صفات را بیان میکنند، ذکر امیرالمومنینعلیهالسلام میگویند. اما زمانی اگر اسم حضرت علیعلیهالسلام را میآوردی یا میکشتنت و یا اذیتت میکردند چون سِر بود. به حضرت علیعلیهالسلام سر منبر دشنام میدادند ولی الآن همه جا ذکر مولا امیرالمومنینعلیهالسلام و حضرت صدیقهسلاماللهعلیها ورد زبانهاست. حتی قبر امیرالمومنینعلیهالسلام مثل قبر حضرت صدیقهسلاماللهعلیها پنهان بود چون اگر قبر مولا را پیدا میکردند نبش قبر میکردند و به محضر حضرت علیعلیهالسلام بی ادبی و جسارت میکردند به همین دلیل حضرت علیعلیهالسلام فرمود قبر من را پنهان کنید. بدن مبارک حضرت علیعلیهالسلام را به چهار طرف بردند برای اینکه متوجه نشوند کجاست و تا زمان امام صادقعلیهالسلام کسی نمیدانست قبر حضرت علیعلیهالسلام کجاست لذا قبر حضرت علیعلیهالسلام مخفی بود چون مردم توانش را نداشتند. انشاءالله امامزمانعج بیاید قبر حضرت زهراسلاماللهعلیها را آشکار میکند و هیچ کس هم نمیتواند کاری کند و یا مخالفت کند، همه باید تسلیم بشوند و الآن آن دوره است. الآن باید این حقایق کشف بشود البته کشف شده است. تمام این حقایق در کتابهای امام(ره) و در تمام دنیا پخش شده و هر کسی را که میبینید این حقایق در موبایلش هست. حقیر کتاب مناقب محیالدین را همیشه با خودم میآورم، امروز یادم رفت بیاورم به همین دلیل از روی موبایل میخوانم لذا همه جا با همه هست.
مناقب امیرالمومنینعلیهالسلام
الآن به مناقب حضرت علیعلیهالسلام رسیدیم، محیالدین مناقب حضرت علیعلیهالسلام را میگوید آن وقت میگویند او سنی بوده است. میفرماید «والسلام علیٍّ سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ»[7] حضرت علیعلیهالسلام محل شروق تمام انوار الهی است. «المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّة» خیلی معجزه است محیالدین میگوید «المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّة» لاهوت یعنی مقام «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ»، لاهوت یعنی مقام «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ» حالا محیالدین میگوید تمام اینها بهوسیله حضرت علیعلیهالسلام بروز پیدا کرده است. «السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّة» کسی که در تمام حقایق عالم جبروت یعنی عالم عقول سیر میکند و این عالم عقول را ایجاد میکند «المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّ» کسی که مصور و صورت دهنده ماده عالم ملکوت است. خدا عالم ملکوت را بهوسیله حضرت علیعلیهالسلام ایجاد کرده است. «اَلوالی للولایةِ النّاسوتیّة» ولی ولایت در عالم ناسوت است. «أُنمُوذِجِ الواقِعِ» نمونه تمام حقایق است.
وجه الله
«و شَخصِ الإطْلاقِ» همان وجود به شرط اطلاق است که همه جا هست «أَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ»[8] هر جا رو کنی وجه الله است. در همین دعای ندبهای که میخوانیم میفرماید «أَیْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذِی إِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ الْأَوْلِیَاءُ» یعنی تمام انبیا، تمام اولیا بهوسیله این وجه الله که وجه امامزمانعج است، وجه امیرالمومنینعلیهالسلام است، وجه حضرت زهراسلاماللهعلیها است به خدا توجه میکند لذا این سِر است ولی در واقع سِر نیست چون هر کسی بهطرف خدا رو کند این را میبیند. البته خدا را نمیشود دید چون خدا فوق شهود است لذا نمیتوان به خدا دست پیدا کرد «وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»[9] در واقع آشکار است یعنی چیز مشخصی است لذا چارهای نیست همه باید به این حقیقت دست پیدا کنیم.
در همه جا ولی خداست
هم در ناسوت یعنی پایینترین مرتبة عالم، حضرت علیعلیهالسلام ولی خداست و هم در لاهوت یعنی بالاترین مرتبة عالم، حضرت علیعلیهالسلام ولی خداست. همه جا حضرت علیعلیهالسلام هست و این سِر است ولی این سِر را باید ببینیم. لذا فرق ما با سلمان این است که من فقط میگویم، الکی یک چیزی میگویم ولی سلمان میدید، شهود میکرد به همین دلیل میفرماید «السلمان یعلم عِلْمَ مَا كَانَ و ما سیکون و مَا هُوَ كَائِنٌ» سلمان علم گذشته، آینده، حال یعنی تمام علوم را میداند چون به این سر دست پیدا کرده است.
راه بدست آوردن اسرار
چطور باید به این سِر دست پیدا کنیم؟ همین راههایی که داریم با هم میخوانیم یعنی عرفان نظری، فقه، عمل کردن به دستورات شرع، انجام واجبات، ترک محرمات، انجام مستحبات، ترک مکروهات. این راهی را که ما میرویم یعنی خود خدا این راه را میدهد لذا آشکارترین چیز همین اسرار است. میگویند اسم اعظم را چطور بدست بیاوریم درحالیکه آشکارترین چیز همین اسم اعظم است. اما باید مدام خودمان را صبح، ظهر، شب، سحر، ما بین الطلوعین در معرضش قرار بدهیم تا اینکه وجود ما را مدام روشنتر کند. شما بیست سال پیش این نبودی، بیست سال پیش ضعیف بودی ولی الآن قویتر شدی، الآن قدرت بیشتری پیدا کردی، الآن حقیقت بیشتر در وجودت تجلی کرده است. بنابراین اسم اعظم همین است که از بیست سال پیش تا الآن خیلی فرق کردی لذا معلوم میشود الآن از اسم اعظم بیشتر بهره بردی، الآن بیشتر در شما تجلی کرده است پس همین را باید ادامه بدهیم و جلو برویم. چهکار کنیم تا خودمان را در معرض تابش آن نور قرار بدهیم؟ «إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِي أَيَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلاَ فَتَعَرَّضُوا لَهَا»[10] این خورشید حقیقت خودش میآید فقط خودتان را در معرض آن قرار بدهید. تمام شد و بقیه آن را نمیخوانم.
اقسام تجلی حقیقت
سهتا تجلی حقیقت، تمام عالم را تشکیل میدهد. در عالم سه کمال داریم که اسم اعظم هم همین است. 1- کمال ذاتی 2- کمال جلایی 3- کمال استجلایی، خیلی هم ساده است. البته اصطلاحش یک مقدار سخت هست ولی ساده است. وقتی در کتب عرفا میگویند کمال ذاتی، کمال جلایی، کمال استجلایی انسان فکر میکند حالا اینها چه هستند درحالیکه کمال ذاتی، جلایی و استجلایی همین آیات اسم اعظم هستند.
معنای کمال ذاتی
کمال ذاتی یعنی «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ»[11] یعنی خدا و وجه الله، وجه اطلاقیه خدا این کمال ذاتی میشود. البته وجه در مقابل خدا هیچی ندارد و هر چه هست خداست ولی وجه الله همه فیوضات را از خدا میگیرد و به ما هم میدهد. حقیقت «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ» که کمال ذاتی است و بالاترین اسم اعظم خدا هم هست چیست؟ آقایان میگویند روزی صد بار «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ» بگویید یقینت زیاد میشود البته اگر حال داشتی روزی هزار بار بگویید.
آثار اسم اعظم
نمازی داریم با سه هزار یا هو که از طرف اهلبیتعلیهمالسلام نقل شده است البته طریقه آن را یادم نیست انشاءلله یک دفعه یادم باشد عرض میکنم چون خیلی سال پیش دیده بودم فکر کنم بیست سی سال پیش بود با سه هزار بار «يَا هُوَ يَا مَنْ لَا هُوَ إلَّا هُوَ»[12] چون هر چه بگویی مدام بالاتر میروی البته باید واجباتت را هم انجام بدهی، ترک حرام هم داشته باشی، ترک مکروهات هم داشته باشی، ترک مشتبهات هم داشته باشی. وقتی اسم اعظم میآید، انسان خود به خود ما سوی الله را رها میکند و یک حقیقت نوری پیدا میکند.
حقیقت بسیط
کمال ذاتی که «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ» باشد یعنی بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِيمِ. گفتیم بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِيمِ همان اسم اعظم است، همان اسم اول خدا که تمام قرآن در باء بسم الله است، همان «أَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ»، «بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»[13] قل هو، الله، احد تکثری ندارد، حقیقت بسیطی که همة عالم را پر کرده لذا علم همان است، قدرت همان است، حیات همان است، «ٱللَّهُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ ٱلحَيُّ»[14] حی همان است، قیوم همان است، «قَيُّومُ … السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضِ» همان است، «لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ» همان حقیقتی است که همه جا را پر کرده است. «لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ» مالک تمام هستی است.
عزیز، اسم اعظم خدا
این علومی که شما دارید اگر توجه به آن نکنید از بین میرود، اگر خدا به عالم توجه نکند عالم نابود میشود. اگر به عالم توجه نکند «چو سلطان عزت علم برکشد جهان سر به جیب عدم بر کشد» نابود میشود و هیچی از آن نمیماند. عزت یعنی عزیز که یکی از اسما اعظم خدا عزیز است «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ»[15]. عزیز یعنی نافذ است، یعنی هیچ کس نمیتواند جلوی او را بگیرد، جهنمیها هم نمیتوانند جلوی او را بگیرند چون میسوزند لذا هر کسی جلوی او بایستد میسوزد بنابراین هیچ کس نمیتواند جلوی او بایستد. اگر تسلیم او بشوی بهشتی میشوی لذا راحت میشوی، نورانی میشوی «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ فَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِيمٍ … وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ فَنُزُل مِن حَمِيم»[16] آتش جهنم نابودش میکند «وَ تَصْلِيَةُ جَحِيمٍ»[17] تَصْلِيَةُ یعنی بر افروختن. با خدا مخالفت میکنی فکر میکنی به خدا ضربه میزنی درحالیکه خودت داری میسوزی. اصلاً نمیتوان با خدا در افتاد، خدا حقیقت بسیط نورانی کل عالم را پر کرده که اگر جلوی او بایستی خودت میسوزی.
هیچ کس نمیتواند کاری بکند
باید این را بگویم و اگر نگویم کوتاهی من است. امام(ره) انقلاب جهانی امامزمانعج را درست کرد و هر کسی هم جلوی آن ایستاد سوخت مثل آمریکا جلوی آن ایستاد آیا توانست کاری بکند؟ انگلیس و فرانسه آیا توانستند کاری بکنند؟ خیلی از علما چپ کرند و جلوی آن ایستادند آیا توانستند کاری بکنند؟ هیچ کس نتوانست کاری بکند، نمیتوانند هم کاری کنند چون این انقلاب برای خدا و امامزمانعج است لذا هیچ کس نمیتواند کاری بکند. اسم اعظم خدا را که نمیتوان کاری کرد.
منشا تمام خیرات
«لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ» همگی ملک خداست. بنابراین کمال ذاتی یعنی «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ» در عین اینکه ذات اقدس حق جل و اعلی بسیط است منشا تمام خیرات عالم است «اللَّهُ الصَّمَدُ» یعنی علیم است، قدیر است، سمیع است، متکلم است، مرید است لذا تمام اسما و صفات خدا، تمام کمالات، تمام جمال و جلال برای اوست «اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»[18] این همان کمال ذاتی میشود. برای امروز کافی است چون وقت نیست. کمال جلا و کمال استجلا باقی ماند. بنابراین در کل عالم هستی سه تا کمال داریم، تمام عالم هستی سه تا تجلی داریم؛ کمال ذاتی، کمال جلا، کمال استجلا. اگر خدا توفیق بدهد هفتة آینده و مجالس بعدی انشاءالله نوکری کنیم.
منابع
[1]– بحار الأنوار – ط مؤسسةالوفاء، العلامة المجلسي، ج87، ص344
[2]– سوره مبارکه فاتحه الکتاب، آیات 1 الی 6
[3]– سوره مبارکه فاتحه الکتاب، آیه7
[4]– سوره مبارکه بقره، آیه31
[5]– سوره مبارکه حشر، آیه22
[6]– فرازی از زیارت جامعه کبیره
[7]– مناقب چهارده معصوم علیهمالسلام، محیالدین ابن عربی
[8]– سوره مبارکه بقره، آیه115
[9]– سوره مبارکه مائده، آیه35
[10]– بحار الأنوار – ط مؤسسةالوفاء، العلامة المجلسي، ج87، ص267
[11]– سوره مبارکه حشر، آیه23
[12]– التّوحيد، الشيخ الصدوق، ص89
[13]– سوره مبارکه اخلاص، آیه1
[14]– سوره مبارکه بقره، آیه255
[15]– سوره مبارکه حشر، آیه23
[16]– سوره مبارکه واقعه، آیات 88 الی 93
[17]– سوره مبارکه واقعه، آیه94
[18]– سوره مبارکه اخلاص، آیات 2 الی 4