دعای ندبهمتن

جلسه دعای ندبه صبح جمعه – 1401/08/06

متن جلسه

سومین نور

بحث ما درمورد مناقب حضرت صدیقه طاهرهسلام‌الله‌علیها بود که محور عالم هستی هستند و محل تجلی نور خدا، نور پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، نور حضرت علیعلیه‌السلام در تمام عالم می‌باشد. روایتی داریم که می‌فرماید اول چیزی که خدا آفرید نور پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بود، بعد از آن نور امیرالمومنینعلیه‌السلام را آفرید، بعد از آن روح را آفرید که روح القدس را در نور حضرت رسولصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و نور حضرت زهراسلام‌الله‌علیها قرار داد سپس فرمود این نور مقدس که روح القدس است مخصوص چهارده‌معصومعلیهم‌السلام می‌باشد. اگر این روایت را به این روایت که می‌فرماید «فَاطِمَةُ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيَّ»[1] تطبیق کنیم نتیجه جمع آن‌ها روح القدس حضرت زهراسلاماللهعلیها یعنی نور سوم می‌شود. چون در روایت داریم سومین نوری که خدا خلق کرده نور حضرت زهراسلام‌الله‌علیها است. در‌نتیجه آن نور، آن روح الله، حضرت صدیقه طاهرهسلام‌الله‌علیها می‌شود. در روایات پیرامون آیة سی و پنج سوره مبارکة نور «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» فقط به نور حضرت زهراسلام‌الله‌علیها ترجمه و تفسیر شده است.

چراغ هدایت

پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌فرماید «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» آن نور من هستم. «مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ» مشکات حضرت علیعلیه‌السلام است که نور پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در ایشان تجلی کرده است. «فِيهَا مِصْبَاحٌ» مصباح امام حسن مجتبی و امام حسینعلیهماالسلام می‌باشد. الآن عالم همین‌طور شده یعنی نور امام حسن و امام حسینعلیهماالسلام همة عالم را پر کرده است. امام حسن مجتبیعلیه‌السلام در بقیع و امام حسینعلیه‌السلام در کربلا. مصباح روشن، چراغ است و هر کسی به این روشن، چراغ تکیه کند، توسل کند، تمسک کند موفق می‌شود اما هر کسی از آن رو برگرداند در جهنم است.

العِبادَةِ السَّجّادِیَّة

«الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ» می‌فرماید زجاجه، علی بن الحسین امام زین‌العابدینعلیه‌السلام است. زجاجه‌ای که نور خمسة طیبه را بروز و ظهور می‌دهد امام زین‌العابدینعلیه‌السلام است. چون امام زین‌العابدینعلیه‌السلام «العِبادَةِ السَّجّادِیَّة»[2] است لذا هر کسی هر چه بیشتر عبادت کند نور خمسة طیبه یعنی پیامبرصلیاللهعلیهوآلهوسلم و امیرالمومنین و امام حسن و امام حسینعلیهم‌السلام در آن بیشتر تجلی می‌کند. به همین دلیل می‌فرماید امام زین‌العابدینعلیه‌السلام زجاجه است، شیشه است. امام زین‌العابدینعلیه‌السلام روزی پنج هزار بار استغفار می‌کرد. روی سنگ‌های سخت سر به سجده می‌گذاشت، هزار بار ذکر تسبیح کبیر یعنی «سُبْحانَ رَبِّی الاعْلى وَ بِحَمْدِهِ» می‌گفت. عبادت، نور امام حسن و امام حسینعلیهما‌السلام و خمسة طیبه را متجلی می‌کند بنابراین هر چه عبادت ما بیشتر باشد می‌توانیم این نور را بیشتر تجلی بدهیم.

المآثِرِ الباقِریَّة  و الآثار الجَعفَرِیَّة

«الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ» می‌فرماید کوکب دری، محمد بن علی امام باقرعلیه‌السلام است. مثل ستاره می‌درخشد «المآثِرِ الباقِریَّة» چون ستاره می‌درخشد ریشة علوم به دست امام باقرعلیه‌السلام گشوده شده است. ان‌شاءالله خدا به ما توفیق بدهد تمام این علوم را، قبل از مرگ، در کل عالم هستی ظهور و بروز بدهیم. ان‌شاءالله خدا به ما توفیق بدهد وسیلة ظهور و بروز این «المآثِرِ الباقِریَّة» در کل عالم هستی به‌وسیله شهر علم ما باشد. «يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ» می‌فرماید شجره، امام جعفرصادقعلیه‌السلام است. «الآثار الجَعفَرِیَّة» خدا توفیق بدهد ما این آثار جعفریه را، که شکوفا شدن ریشه‌های علمی است، در شهر علم بروز بدهیم.

العُلومِ الکاظِمیَّة

«شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ» این شجره را که خدا به آن برکت داده موسی بن جعفر امام کاظمعلیه‌السلام است. «العُلومِ الکاظِمیَّة» خدا ان‌شاءالله توفیق بدهد در این شهر علم، علوم کاظمیه را در تمام عالم گسترش بدهیم. می‌فرماید امام کاظمعلیهالسلام مبارک است. مبارک یعنی این‌که امام کاظمعلیه‌السلام شصت و هفت تا فرزند دارد، آن‌طور که یادم هست حدود پنجاه شصت تا فرزند داشت.[3] یک دختر ایشان هم حضرت فاطمه معصومهسلام‌الله‌علیها است. یکی از ذریه‌های[4] حضرت فاطمه معصومهسلام‌الله‌علیها، امام‌خمینی(ره) شده که تمام دنیا را روشن کرد لذا به این برکت می‌گویند. هیچ کس این‌طور برکت ندارد، فقط یکی از فرزندان امام کاظمعلیه‌السلام، حضرت معصومهسلا‌الله‌علیها است که یکی از ذریة ایشان امام(ره) است. برکت مثل مفاتیح شیخ عباس، هر جا قرآن هست، مفاتیح هم هست. این‌که می‌گویند برکت کند یعنی این‌که مبارکِ، امام کاظمعلیه‌السلام مظهر برکت است. الآن هم ما زیر سایة فرزندانش هستیم، هر جا می‌روی فرزندان موسی بن جعفرعلیهماالسلام هستند، اینجا امامزاده پنج تن، حضرت عبدالعظیم می‌روی امامزاده حمزه، لذا مبارک یعنی این. خدا ان‌شاءالله به برکت حضرت فاطمه معصومهسلام‌الله‌علیها، به برکت حضرت زهراسلام‌الله‌علیها، به برکت حضرت موسی بن جعفریعلیهماالسلام به حوزة علمیه و شهر علم ما هم برکت بدهد.

الْحُجَجِ الرَّضَوِيَّةِ

«شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ» زیتونه یعنی امام رضاعلیه‌السلام، زیتون مظهر سلامتی است. مردم ایران، سالم‌ترین مردم دنیا هستند، به همین دلیل صلاحیت پیدا می‌کنند تمام علوم را در عالم بروز بدهند. این هم به برکت امام رضاعلیه‌السلام است، واقعاً برای امام رضاعلیه‌السلام است، ما از خودمان هیچی نداریم، اگر ذره‌ای بگویی ما خودمان داریم به خدا دروغ است بنابراین همه برای امام رضاعلیه‎السلام است و ما چیزی از خودمان نداریم حتی پیامبران هم هر چه دارند از امام رضاعلیه‌السلام می‌باشد. روایت قطعیه است که تمام پیامبران و انبیا هر چه دارند از امام رضاعلیه‌السلام دارند. هیچ شک و شبهه‌ای نیست ریشة تمام خیرات عالم چهارده‌معصومعلیهم‌السلام هستند.

بصیرت

«لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ» به به «لَا شَرْقِيَّةٍ» امام جوادعلیه‌السلام است. صوفیه و متصوفه مدام یا هو می‌گویند و فقط در باطن حرکت می‌کنند اما ثمرة این باطن این می‌شود که با اسرائیل فالوده می‌خورند لذا این بد است، این اشتباه است. صوفی که انگلیسی بشود، عارفی که انگلیسی بشود، نه صوفی است و نه عارف است. اگر فرانسوی بشود، اسراییلی بشود بدرد نمی‎خورد. انسان باید بصیرت داشته باشد. صفا و توحید و صفوه الصفا و خلاصه صفوه الصفا باید بصیرت باشد تا درستش کند، تا آن را تجلی بدهد، تا حقیقی بشود. کسی که بصیرت نداشته باشد، عارفی که ولایت‌فقیه را قبول ندارد به نظر من بدرد نمی‌خورد ممکن است بهشت بروند چون اهل‌بیتعلیهم‌السلام را دوست دارند، ان‌شاءالله که بهشت بروند، ما آخرت آن‎ها را نمی‎گوییم ولی به نظر من ده شاهی بدرد نمی‌خورد. راه، راه امام(ره)، راه، راه شهداست. عرفان با بصیرت جور در می‌آید. می‌گوید من فلان شدم و تو این نظام به من ظلم کردن؛ بالاخره راه خدا قربانی می‌خواهد، بلا سر من در آوردن خب در آوردن من که کرم هستم ولی هزاران هزار مثل من فدای یک پر ناخن حضرت امام کاظمعلیه‌السلام و این نظام و این راه شهدا. ما باید راه اسلام را برویم، من را می‌خواهد چه‌کار کنی. امام‌زمانعج هم که بیاید بالاخره ظالم هست، خدا نخواسته  است مردم را به خوبی مجبور کند. الآن با این اغتشاش‌گرها چه‌کار کنند؟ چرا اغتشاش؟ تمام دنیا را بگردید دولت به این خوبی پیدا می‌شود؟ به خدا پیدا نمی‌شود. تمام دنیا را بگردید حکومت به این خوبی پیدا می‌شود؟ محال است. یک نفر به من نشان بدهد. این اغتشاش‌گرها ان‌شاءالله که خدا آن‌ها را هدایت کند، بین این همه حاکم یکی مثل این حکومت بیاورند. درد آن‌ها این است که سی و پنج میلیون از انگلیس پول بگیرند تا این کار را کنند، درد آن‌ها کثافت کاری و لخت عور شدن است.

امام جوادعلیه‌السلام و امام هادیعلیه‌السلام

«لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ» امام جوادعلیه‌السلام عارف حقیقی و عرفان حقیقی و حقیقت عرفان و حقیقت دین است اما فقط هو نیست بلکه بصیرت هم دارد. بنابراین امام جوادعلیه‌السلام بصیرت دارد لذا خودش را فدای دین می‌کند نه دین را فدای خودش. لذا باطن باید باشد و به نظر من بصیرت هم باید باشد. ما نوکر همة عالم هستیم، ما حرفی نداریم ولی به نظر من عرفان بدون بصیرت ارزش ندارد که ندارد. «لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ» غربیه یعنی امام هادیعلیه‌السلام جانم فداش. «وَلَا غَرْبِيَّةٍ» یعنی علی بن محمد امام هادیعلیهالسلام.

اصل دین

جامعه‌کبیره برای امام هادیعلیهالسلام است یعنی یک سری اهل ظاهر هستند، علمای اهل ظاهر هم بدرد نمی‌خورد، اهل ظاهرِ تنها فایده‌ای ندارد، نمی‌تواند کاری کند، اهل ظاهرِ تنها جمود آن‌ها را می‌گیرد لذا خشک می‌شود. اهل ظاهر، باید اهل باطن هم باشد، همینی که مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای با شهید مطهری صحبت می‌کردند که جانم فدای راه شهید مطهری؛ هر جفت آن‌ها تایید کردند که مثنوی مولوی اصل اصل اصل دین است یعنی عرفان باید باشد، ظاهر هم باید باشد بنابراین ظاهر تنها نمی‌شود. ریشة دین طهارت و نجاست است و ما مثل بعضی‌ها که می‌گویند طهارت و نجاست را رها کن برو نیستیم. هر حکم شرعی بالاتر از آنچه آفتاب بر آن بتابد است. ما خون و جان خودمان را برای همین مسئله شرعی، برای همین رساله عملیه، مسائل شرعی ظاهریه می‌دهیم اما دین ما فقط ظاهر نیست، فقط رساله نیست، دین ما روایات اخلاقی هم دارد، دین ما روایات عرفانی هم دارد. علمای عرفان روایات عرفانی را گرفتند، همین عرفانی که امام‌خمینی(ره) آورد همان عرفان شده است. بنابراین دین هم رساله است، هم اخلاق است، هم عرفان است، هم فلسفه است. کتاب فلسفی امام(ره) را بخوانید، شرح اسفار معجزه کرده، تمام روایات عقلی، هر چه دارند برای امام باقر و امام صادقعلیهماالسلام است. فلاسفه ما که لا مذهب نیستند، همه را از روایات و قرآن گرفتند. علامه طباطبایی در قرآن ذوب شده بود. اگر اشتباه نکنم حدود سی سال پیش بود، حقیر می‌خواستم بدائه الحکمه را شروع به تدریس کنم. این‌طور که یادم هست، شب در خواب دیدم خود علامه کتاب نورانی سبز رنگی به من هدیه داد. این نور و عشق و جان است. فلسفه غربی‌ها ده شاهی نمی‌ارزد تمام آن لائیک می‌باشد، باید همة آن را دور بریزی ولی فلسفه علامه، جان است.

ابن الرضاعلیه‌السلام

گفتیم «لَا شَرْقِيَّةٍ» یعنی «و الجُودِ التَّقَوِیَّة» که امام جوادعلیه‌السلام است. «لَا غَرْبِيَّةٍ» یعنی امام هادیعلیه‌السلام. «يَكَادُ زَيْتُهَا» یعنی امام حسن عسکریعلیهالسلام. به به عجب تفسیری است، باید واحد نظارت و پیگیری به واحد رسانه بگوید این تفسیر را در کانال بگذارند تا پخش بشود. با این روایت می‌توان چهارده‌معصومعلیهم‌السلام را شناخت. «شَجَرَةٍ زَيْتُونَةٍ» امام رضاعلیه‌السلام است، امام جواد، امام هادی، امام حسن عسکری و امام‌زمانعج ابن الرضاعلیهم‌السلام هستند. «الهَیبَةِ العَسکَریَّة» امام حسن عسکریعلیه‌السلام «يَكَادُزَيْتُهَا» است، «يَكَادُ زَيْتُهَا» زیت یعنی عصاره. امام رضاعلیه‌السلام که «شَجَرَةٍ زَيْتُونَةٍ» است، عصاره این درخت زیتون «الهَیبَةِ العَسکَریَّة» امام حسن عسکریعلیه‌السلام، اباالمهدیعلیهماالسلام، پدر امام‌زمانعج، «وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ»[5] است. «يُضِيءُ» یضی یعنی آن عصاره را در تمام دنیا پخش کنند. این «يُضِيءُ» چهارمین ابن الرضاعلیهم‌السلام می‌باشد. اول امام جوادعلیه‌السلام، دوم امام هادیعلیه‌السلام، سوم امام حسن عسکریعلیه‌السلام، چهارم امام‌زمانعج حضرت حجت بن الحسن المهدیعلیهماالسلام که توحید تمام می‌شود. چقدر زیبا می‌فرماید «يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ» نور افشانی کند، عصارة هستی تمام دنیا را بگیرد. «يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ» این وَالْعَصْرِ، این امام‌زمانعج، این عصاره هستی، تمام دنیا را پر کند یعنی امام بیاید، این نظام بیاید، زمینه ظهور را هم الآن فراهم کردند.

چهار دست و پا

پیشنهاد من به این آقای امجد این است که توبه کند و از فرانسه چهار دست و پا فرار کند. اتفاقاً روایت هم داریم، فکر کنم این‌طور می‌فرماید که در آخرالزمان اگر توانستید چهار دست و پا در برف خودتان را به ایران برسانید چون آنجا مکان امن خداست. سفارش من به اقای امجد این است، امجد جان، ای عارف گمراه، امجد عزیزم، ای عارف گمراه شده چهار دست و پا از فرانسه برای پابوسی امام خامنه‌ای بیا، در پناه ایران بیا، منیت را رها کن، کجا رفتی؟ همة حوزه‌های علمیه گمراه هستند جز تو؟ تنهایی چه‌کار می‌کنی؟ در دامن فرانسه رفتی، در دامن یک مشت افراد پست و رذل و هم جنس باز رفتی.

جنایات غرب

قانون آن‌ها هم جنس بازی است، اجازه نمی‌دهند دختر ما روسری بپوشد، روسری در آنجا ممنوع است. این چه‌جور آزادی است؟ هم جنس بازی آزاد اما روسری ممنوع. این اغتشاش‌گرها چه می‌گویند، می‌خواهید هم جنس بازی کنید؟ ای پدر و مادر کسانی که تظاهرات می‌کنند، ای زن و شوهر کسانی که تظاهرات می‌کنند تو سر آن‌ها بزنید، آن‌‌ها را آدم کنید، آن‌ها هم جنس بازی می‌خواهند. نمی‌بینید آمریکا بچه‌های بی‌گناه را می‌کشد؟ الآن هم تروریست‌ها بچه یک ساله را می‌کشند، بچه سه ساله را می‌کشد، پیر مرد را می‌کشد. همین چند روز پیش صد و پنجاه دختر را در افغانستان کشتند، یکی دو هفته پیش شصت هفتاد نفر بچه‌های مظلوم دبیرستانی را کشتند، بعد از آن دوباره صد و پنجاه نفر دیگر را کشتند. این‌ها را نمی‌بینید؟ خاک بر سرتان با این بینشتان، خاک بر سرتان با این بصیرتتان! عجیبه که نمی‌بینند.

درخواست از قوه قضاییه

خواهش ما از قوة قضاییه، جناب آقای اژه‌ای؛ ما نوکر شما هم هستیم، دست شما را هم می‌بوسیم ولی وقتی آقا می‌فرماید تبعیت کن، مجتهدی برای خودت مجتهدی، آقا که می‎فرماید برخورد قضایی، شما هم برخورد قضایی کن لذا هر چه آقا می‌فرماید گوش کن و اطاعت کن. کسانی که جرم می‎کنند یعنی بانک آتش می‌زنند را باید مجازات کرد. آن‌ها را مجازات نمی‌کنید آن وقت در شاه چراغ پانزده نفر دختر و پسر و پیر مرد و پیر زن می‌کشند. این مملکتی که تمام دنیا را به زانو درآورده؛ گرچه آن‌ها پشه هم نیستند و هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. می‌خواهید به بچه‌های ما شهادت بدهید؟ عشق بچه‌های ما شهادت است، عشق ما شهادت است. بچه‌های ما از سال پنجاه و هفت و پنجاه و هشت اهل جهاد بودند. بچه‌های امام(ره) اهل جهاد هستند، اهل شهادت هستند.

بیعت با وجه الله

فدای حضرت ابالفضلعلیه‌السلام بشوم وقتی که در مکه بودند جستی زد و روی کعبه پرید. دشمن شمشیر مخفی کرده بودند تا امام حسینعلیه‌السلام را شهید کنند. بالای کعبه فرمود، مردم مکه شما چه فکری کردید، شمشیر از بچگی اسباب بازی ماست، شما می‌خواهید ما را بکشید؟ اگر سِر نبود و خدا نمی‌خواست مخفی باشد کعبه به زیارت امام حسینعلیه‌السلام می‌آمد. جبرائیل دستش را روی دست امام حسینعلیه‌السلام گذاشته بود با امام حسینعلیه‌السلام بیعت می‌کرد سپس فریاد ‌زد ای کسانی که مثل گوسفند، مثل حیوان طواف می‌کنید «هلمّوا إلى بيعة اللَّه»[6] بیایید با خدا بیعت کنید، چه‌کار می‌کنید؟ وجه الله کجا، سنگ و چوب کجا؟ استاد ما آیت‌الله حق شناس مکه رفته بود. در آنجا دیده بود همه، جز چند نفر به صورت حیوان هستند. خدا آیت‌الله حق شناس را رحمت کند ایشان چشم برزخی داشت. بنابراین باید وجه الله را بشناسی، باید ابی‌عبداللهعلیه‌السلام را بشناسی.

هدایت کننده عالم

«يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ» این نور ذاتی است «نُورٌ عَلَى نُورٍ» یعنی امامِ بعد از امام. «يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ» خدا هر کدام از بندگان را بخواهد به این نور یعنی به امام‌زمانعج هدایت می‌کند. اینجا این نور یعنی امام‌زمانعج که چهارده‌معصومعلیهم‌السلام در امام‌زمانعج هست. پردة کعبه را می‌گیرد و می‌فرماید هر کس می‌خواهد به پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نگاه کند، هر کس می‌خواهد به امیرالمومنینعلیه‌السلام نگاه کند، هر کس می‌خواهد به حضرت زهراسلام‌الله‌علیها نگاه کند، هر کس می‌خواهد به امام حسن و امام حسینعلیهماالسلام نگاه کند، هر کس می‌خواهد به تمام انبیا نگاه کند به من نگاه کند. «يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ» یعنی الحمدلله ایرانی‌ها را به این نور هدایت کرده است، خیلی از مردم دنیا الآن هدایت شدند، مردم یمن و فلسطین به این نور هدایت شدند و بصیرت پیدا کردند.

ذکر مصیبت

توسل ما به حضرت صدیقهسلام‌الله‌علیها است. «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها». همة انبیا با پای برهنه جلوی این خانم صف می‌کشند، همة اولیا پیاده صف کشیدند، تنها سوارة عالم حضرت صدیقه طاهرهسلام‌الله‌علیها است. مهار شتر را حضرت رسول گرفته، سمت راست حضرت علیعلیهالسلام، سمت چپ امام حسن و امام حسینعلیهماالسلام، پشت سر هفتاد هزار فرشته. ولی زمانی پشت در خانه همین خانم هیزم جمع کردند، نانجیبا همه جمع شدند، «آتش و دود چه غوغا می‌کرد پشت در فاطمه آوا می‌کرد». آتش‌ها را که روشن کردند خانم مدام صدا می‌زد واابتا، پدر جان بیا ببین با دخترت چه‌کار می‌کنند! «هکَذا یُفْعَلَون اِبْنَتِکَ». اما همین که صدای واابتا و واعلیای خانم بلند شد، نانجیب خودش در نامه‌ای که به معاویه ملعون می‌نویسد می‌گوید چنان با لگد روی در زدم؛ وای من و وای من …

 

منابع

[1]– الأمالي، الشيخ الصدوق، ص175

[2]– المصباح- جنة الأمان الواقية و جنة الإيمان الباقية، الكفعمي العاملي، الشيخ ابراهيم، ص720

مناقب آل أبي طالب – ط علامه، ابن شهرآشوب، ج1، ص312

[3]– در کتاب ارشاد مفید تعداد فرزندان امام موسی کاظم (ع) را ۳۷ نفر بیان کرده‌اند، در کتاب تهذیب الکمال می‌خوانیم که امام موسی کاظم (ع) ۴۰ فرزند داشته‌اند و برخی تا 60 فرزند هم برای ایشان گفته‌اند! ر.ک: پیشوایی، مهدی و نورالله علیدوست خراسانی، پیشوای آزاده (زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی امام موسی بن جعفر علیهماالسلام)، قم، نشر معارف، چاپ یکم، 1392 ھ.ش، ص 28 و صفحات بعدی؛ به‌ویژه پاورقی ص 29.

[4]– بنا به صحبت‌های استاد در جلسات قبل منظور از ذریه یعنی علمایی که تحت تعلیم روحی حضرت معصومهسلام‌الله‌علیها هستند.

[5]– سوره مبارکه عصر، آیه1-2

[6]– بحار الأنوار – ط مؤسسةالوفاء، العلامة المجلسي، ج44، ص185

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا