دعای ندبهمتن

جلسه دعای ندبه صبح جمعه – 1401/08/13

متن جلسه

آیة مخصوص اهل‌بیتعلیهم‌السلام

امشب شب شهادت نائبت الزهرا، حضرت معصومهسلام‌الله‌علیهما است. بحث ما در‌مورد مناقب حضرت زهراسلام‌الله‌علیها بود که به آیه 35 سوره مبارکه نور رسیدیم. این آیه مخصوص اهل‌بیتعلیهم‌السلام است. اگر یادتان باشد هفته گذشته تفسیری را بیان کردیم که این آیه برای چهارده‌‎معصومعلیهم‌السلام است. امروز، دوباره آن را می‌خوانم اما تفسیری هم هست که برای مومن است. هر چه خدا به پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و اهل‌بیتعلیهم‌السلام داده به ما هم داده اما باید بتوانی از آن استفاده کنی «گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست». البته به نظر حقیر تمام هفتاد و دو حرف اسم اعظم که خدا به چهارده‌معصومعلیهم‌السلام داده همگی در وجود مومن هست چون خدا بخیل نیست. دیروز ارکان توکل را گفتیم که چهارتاست، چهارمین رکن توکل این است که انسان بداند خدا بخیل نیست لذا فقط باید عاشق باشیم و یقین داشته باشیم. مگر تا حالا خدا نداده است؟ چه چیزی بوده ندهد؟

حق خدا، لطف خدا

روایت می‌فرماید خدا به گردن ما حقی دارد پس نباید شرک بورزیم چون همه جا هست و جز او چیزی نیست، «به هر جا بنگرم روی تو بینم، به هر جا بنگرم کوه و در و دشت نشان از قامت رعنا تو بینم». دوم این‌که خدا به ما لطف کرده، می‌فرماید همیشه آن چیزهایی که نیاز دارید من به شما می‌دهم لذا شما چه‌کار دارید، شما فقط کار کن، فقط تلاش کن. طرف دست رو نشسته بلند می‌شود می‌گوید خدایا می‌خواهم امام‌زمانعج را ببینم، در‌حالی‌که اگر کار کنی، تلاش کنی خدا قبول می‌کند. مثلاً شخصی می‌خواهد کوه برود لذا اول باید پای کوه بروی، باید نفس نفس بزنی، باید بالا بروی، به هر حال انسان باید زحمت بکشد، خدا که ندادن ندارد، خدا همه چیز داده اما ما باید از آن استفاده کنیم، بالا سر ما آماده است فقط باید دستمان را دراز کنیم.

دعای عظیم الشأن

در مصباح کفعمی دعای عجیبی هست که معجزه است «اَللّهُمَّ تَنَوَّرْتَ بِالنُّورِوَالنُّورُفی نُورِکَ یا نُورُ؛اللّهُمَّ یا جَمیلُ تَجَمَّلْتَ بِالْجَمالِ وَالْجَمالُ فِی جَمالِ جَمالِکَ یا جَمیلُ؛ اَللّهُمَّ یا جَلیلُ تَجَلَّلْتَ بِالْجَلالِ والجَلالُ فی جَلالِ جَلالِکَ یا جَلیلُ؛ اَللّهُمَّ یا کَریمُ تَکَرَّمْتَ بِالْکَرَمِ وَالْکَرَمُ فِی کَرَمِ کَرَمِکَ یا کَریمُ» خیلی ثواب برای این دعا نوشتند. اگر کسی آن را یک بار بخواند خدا تمام حاجات آن را می‌دهد. آن‌طور که یادم هست هفتاد هزار حوری بهشتی می‌آیند با اسب‌هایی که شکم آن‌ها، در چشمان آن‌ها یاقوت، روی آن‌ها الماس و جواهرات است. برای این دعا خیلی ثواب بیان می‌کند که در ذهنم نیست. هفته پیش یکی از برادران درس خارج ما در حوزة مروی می‌گفت آدرس این دعا را هر چه گشتم پیدا نکردم بنابراین این دعا از بافته‌های صوفیه است و این همه ثواب ندارد. این بنده خدا، هر چه داخل اینترنت زده بود پیدا نکرده بود. اما حقیر در ذهنم بود که در کتاب خزانت الاسرار هست لذا به او گفتم آنجا هست. یکی دو شب بعد نگاه کردم دیدم در خزانت الاسرار هست، آنجا هم از مصباح کفعمی نقل کرده یعنی در مصباح کفعمی این دعا هست، ثوابش هم ذکر شده است.

اهمیت اسماء و صفات

البته این‌ها چیزی نیست، جمال خدا، جلال خدا، نور خدا، رحمت خدا را عشق است. بهشت و هفتاد هزار شهر در هر شهر، هفتاد هزار قصر در هر قصر، هفتاد هزار اتاق در هر اتاق هفتاد، هزار سفره در هر سفره، هفتاد هزار حوری بهشتی و … چیزی نیست، این‌ها در مقابل اسماء و صفات خدا پر کاهی است لذا عشق همان اسماء و صفات خداست. اگر انسان این دعا را برای عشق به خدا بخواند تمام آن‌ها را تو دستش می‌ریزند، اصلاً التماس او را می‌کنند. بنابراین این‌ها چیزی نیست، بعضی‌ها فکر می‌کنند این‌ها خیلی چیز است در‌حالی‌که این‌ها در مقابل وجه الله چیزی نیست. میلیاردها سال است وجه الله دارد تجلی می‌کند و تمامی ندارد. بعضی‌ها نمی‌فهمند چون ندارند می‌گویند مگر می‌شود این‌ها درست باشد؟ بدبخت، بیچاره تو گرفتاری، داخل لجن گیر کردی فکر می‌کنی این‌ها اشتباه است. چه کسی گفته این‌ها اشتباه است؟ البته روایت آن ضعیف هست اما من یقین دارم هزاران برابر بالاتر از این را با این اسماء و صفات می‌دهند اما شما فکر کردید کم است.

ریشة وجه تام

تمام مناقب اهل‌بیتعلیهم‌السلام را که می‌خوانیم همین است، ریشة وجه تام با ما هست «هوَ مَعَکُمْ أَيْنَ ما کُنْتُمْ»[1] بالاتر از ریشة وجه تام، خداست که آن هم با ما هست لذا وجه تام در مقابل خدا ذره‌ای است. تمام عالم ملک و ملکوت و بهشت و بهشت فردوس و هفت جنت و هشت در بهشت و تمام عوالم وجودی در مقابل وجه الله پر کاه است، وجه الله هم در مقابل خدا پر کاه است. این دوتا روایت را پشت سر هم نوشتم، خوب است دوباره آن را بخوانیم، همین را باید تمرین کنیم و به آن برسیم، صبح جمعه است ان‌شاءالله آن را در وجود ما نقش کنند.

تفسیر آیة سی و پنج سورنور

«اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» کیست که این نور و این الله را نداشته باشد؟ هیچ کس «هوَ مَعَکُمْ أَيْنَ ما کُنْتُمْ الله». «مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ» مصباح امام حسن و امام حسینعلیهم‌السلام است. «الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ» زجاجه علی بن الحسینعلیهماالسلام است. «و العِبادَةِ السَّجّادِیَّة»[2] زجاجه شیشه است، شیشه یعنی عبادت سجادیه، عبادت سجادیه این شیشه را، این چراغ را، این خورشید را به ما نشان می‌دهد بنابراین روح ما شیشه می‌شود و تمام انوار خدا را منعکس می‌کند. «و العِبادَةِ السَّجّادِیَّة» انسان باید عبادت داشته باشد چون بهشت را به بها دهند نه به بهانه. لذا انسان باید کار کند، باید عمل داشته باشد. «به عمل کار براید». «كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ» امام باقرالعلومعلیه‌السلام است. «والمآثِرِالباقِریَّة» یعنی ریشه‌های تمام علوم و حکمت و معارف. ان‌شاءالله خدا توفیق بدهد همگی باشیم تا تمام این مآثر را با هم مباحثه کنیم. «والمآثِرِالباقِریَّة،والآثارالجَعفَرِیَّة،والعُلومِ‌الکاظِمیَّة،والحُجَجِ‌ الرَّضَوِیّه» خدا به‌وسیله من روسیاه و شما عزیزان تمام آن را در عالم منتشر کند.

مرگ نداریم …

انسان فکر می‌کند حتماً باید زنده ظاهری باشد، در‌حالی‌که انسان کشته شود یا بمیرد ما مرگ نداریم، «المَوتُ تُحفَةِ المؤمنِ» مرگ هدیه است، عشق است، حیات است. چه کسی می‌گوید مرگ هست؟ آیت‌الله شهریاری، خیلی طفلک مظلوم بود، چون مورد بزرگداشت نشد. ایشان عارف بود، فیلسوف بود، فقیه بود، حکیم بود، واقعاً معجزه‌ای بود، هیچ کس او را نمی‌شناخت، چهارتا هم دختر داشت. با آن سن و با آن ثمن چاقی که داشت صبح درس می‌داد. خدا رحمتش کند. یکی از اعمالی که داشت این بود که آیة «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُوا الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ»[3] را هفده بار در سحر می‌خواند. الآن ایشان در ظاهر فوت کرده، من همیشه تمام ثواب‌های خودم را به ایشان هدیه می‌کنم، هر چند عملی هم ندارم اما هر شب یکی از کارهایی که می‌کنم هفده بار آیة «شَهِدَ اللَّهُ» را به نیت ایشان و برای روح ایشان می‌خوانم، پس ایشان زنده است.

افتخار ما طلاب

یادش به خیر چند سال پیش، آیت‌الله شهریاری وقتی صبح به حوزه مروی آمده بود، دید تمام کتاب‌هایش را از حجره ریختن وسط حیات، لذا حجره‌اش را گرفته بودند. ببینید چطور با ایشان برخورد می‌شد، در‌حالی‌که آن‌ها افتخار برای حوزه‌های علمیه هستند. حالا اغتشاش‌گرها بی‌ادبی می‌کنند عمامه روحانیت را می‌اندازند. بیچاره‌های بدبخت مقام روحانیت بالاتر می‌رود. افتخار ما این است که بیایید ببینید زندگی طلبه‌ها و اساتید ما چطوری است. اگر من چیزی دارم ارث پدرم می‌باشد که خدا رحمتش کند. ماشین و خانه ما که الآن داریم ارث پدرم می‌باشد و الا حقوق حوزه به سختی زندگی ما را می‌چرخاند البته برای ما افتخار است، زندگی ما شکر خدا با برکت می‌گذرد. ولی مدیر حوزه ما می‌خواست خانه اجاره کند پدرش در آمد. همین جا خانه صد متری را چهارصد پانصد میلیون پول پیش داده بود، چقدر هم کرایه می‌داد حالا دقیق یادم نیست. صاحب خانه اجاره خانه را بالا برد، گفت باید هشتصد میلیون بدهی. آن قدر گشت تا بالاخره یک خانه پایین‌تری گیر آورد. می‌خواهم عرض کنم این‌ها افتخار برای ماست. زمان شاه ساواکی‌ها پول‌دارترین مردم بودند یعنی کسانی که با شاه بودند ولی الآن الحمدلله روحانیت زندگی معمولی دارند مثل طبقه قشر ضعیف مردم و این افتخار است. روحانیت را بزنند، تضعیف کنند، فحش بدهند، بی‌ادبی کنند، گستاخی کنند، شهید کنند اما روحانیت زنده است، امام(ره) زنده است، علما حی هستند لذا کاری نمی‌توانند بکنند «العُلَماءُ باقونَ ما بَقِيَ الدَّهرُ»[4].

برکت

«يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ» شجره امام صادقعلیه‌السلام است «و الآثار الجَعفَرِیَّة». «مُبَارَكَةٍ» موسی بن جعفرعلیهماالسلام است. برکت خیلی مهم است. «و العُلومِ الکاظِمیَّة» یک نفر کتاب می‌نویسد مثل مفاتیح می‌شود که با قرآن همه جا هست. یک نفر هم می‌بینی کارش هیچ برکتی ندارد. فرزندان امام کاظمعلیه‌السلام مثل امامزاده پنج تن، چه برکتی دارد، به همة ما غذا می‌دهند، تمام این محله زیر سایة امامزاده پنج تن‌علیهم‌السلام می‌باشد. یکی از فرزندان امام کاظمعلیهالسلام یعنی امامزاده حمزه در حرم حضرت عبدالعظیم‌علیهما‌السلام می‌باشد، ببینید فرزندانش چه برکتی دارد. یکی از شاگردان حضرت معصومهسلام‌الله‌علیها امام(ره) می‌باشد که دنیا را به هم زد. تمام این‌ها برای امام کاظمعلیه‌السلام است. حضرت معصومهسلام‌الله‌علیها حدود هزار و دویست سال پیش بوده، این برکت نیست که بعد از گذشت هزار و دویست سال، یکی از شاگردانش بیاید دنیا را به هم بریزد و تمام کاسه کوزه شراب خورهای نجس و هم جنس بازهای نجس را به هم بریزد؟ لبنان را زیر دست خودش بگیرد، یمن را زیر دست خودش بگیرد، عراق را زیر دست خودش بگیرد. به همین دلیل چون از ریشه سوختن دارند اغتشاش می‌کنند. خارهایی هست که از مقعد جهنمی‌ها با آتشین در تمام وجود آن‌ها می‌کشند.

سلطنت برای خداست

این بی‌شرفها این‌طوری سوختن، به همین دلیل دارند اغتشاش می‌کنند. ولی هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند چون اگر یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد آن‌قدر طولانی می‎‌شود تا امام‌زمانعج بیاید بر عالم سلطه پیدا کند چون سلطنت برای خداست، برای کفر نیست، برای ظلم نیست، برای ظلمت نیست. امیرالمومنینعلیه‌السلام را شهید کردند توانستند کاری کنند؟ خیر، بلکه بالاتر رفته است. الآن منشور امیرالمومنینعلیه‌السلام به مالک اشتر را به سر در سازمان ملل زدند لذا کاری نمی‌توانند بکنند.

خواص امام رضاعلیه‌السلام

«زَيْتُونَةٍ» امام رضا علی بن موسیعلیهماالسلام زیتونه است. امام رضاعلیه‌السلام «شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ» است. زیتون خواص دارد، ببینید امام رضاعلیه‌السلام چه خواصی دارد؟ همه از ولایتش بهره‌مند می‌شوند، کسی برای امام رضاعلیه‌السلام تبلیغ نمی‎کند، اما امام رضاعلیه‌السلام همة ما را آدم می‌کند، امام رضاعلیه‌السلام ما را دعوت می‌کند، دیگران را دعوت می‌کند، به فکر رادیو و تلویزیون می‌اندازد تا فیلم حضرت را درست کنند، کسی از امام رضاعلیه‌السلام تبلیغ نمی‌کند ولی همة دنیا را خوراک می‌دهد. این عشق است، این برکت است.

شرقیه و غربیه

«لَا شَرْقِيَّةٍ» امام جوادعلیه‌السلام است. «لَا شَرْقِيَّةٍ» یعنی «و الجُودِ التَّقَوِیَّة» این جودی که از تقوای امام جوادعلیه‌السلام برخواسته، سمت و سو از کسی نیست بلکه ذات خدا به او روزی می‌دهد. «وَلَا غَرْبِيَّةٍ» «و النَّقاوَةِ النَقَوِیَّة» تقوای امام هادیعلیه‌السلام از ذات خدا سرچشمه می‌گیرد. ما یهودی هستیم نه، از سرمایه داران می‎گیریم نه، از شرق و از غرب نه، بلکه خدا و امام‌زمانعج، انسان کامل و وجه الله می‌دهد «کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبِّک ذوالجلالِ والاکرامِ»[5].

امام‌زمانعج

این نکته بسیار مهم است، چه زمانی این کمالات نزدیک است که بیرون بریزد؟ زمانی که هیبت داشته باشد، انسان شجاعت داشته باشد. ان‌شاءالله به زودی آمریکا تو دهانی خواهد خورد، ان‌شاءالله همه ما باشیم و ببینیم، ان‌شاءالله این آخرین سیلی باشد و ریشة اسرائیل و صهیونیست‌ها و وهابی‌ها و آمریکا کنده شود تا جمال آقا و حکومت آقا را ببینیم. «يَكَادُ زَيْتُهَا» «و الهَیبَةِ العَسکَریَّة» امام حسن عسکریعلیه‌السلام است. «يُضِيءُ» یضی روشن می‌کند. یضی یعنی امام‌زمانعج تمام عالم را روشن می‌کند. چیزی که اینجا نوشته را بگویم باید همگی بلند بشویم، من هم باید بلند بشوم «القائمِ الحجه بن الحسن المهدی عج».

قلب مومن

همین تفسیر را برای مومن هم کردند یعنی به ما هم می‌دهند. سریع بخوانم «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» فرمود «نُورِ هُدَاهُ فِي قَلْبِ الْمُؤْمِنِ»[6] هدایت انسان کامل، هدایت خدا در قلب مومن. پس به ما هم دادند، لذا مایوس نباش، آهسته آهسته برو، خدا هم کمک می‌کند.

فایدة زمین خوردن

بزرگواری که خدمتشان هستیم گفتند یکی از بچه‌ها به ایشان گفته، مدام زمین می‌خوریم ولی باز طرف خدا می‌رویم این چه فایده‌ای دارد؟ انسان به‌طرف خدا می‌رود دوباره زمین می‌خورد، دوباره می‌رود دوباره زمین می‌خورد، این چه فایده‌ای دارد؟ گفتم فایده آن عشق است. اگر کشتی گیر زمین نخورد قهرمان می‌شود؟ کشتی گیر هزار بار زمین می‌خورد چون اول ضعیف است ولی در آخر قهرمان جهان می‌شود.

بچه‌ها می‌فهمند

این همه نعمت دادند، مدام زمین می‎خورد بلند می‎شود «یک توب دارم قلقلیه می‌زنی زمین هوا می‌ره، نمی‌دونی تا کجا میره» یعنی «رسد آدمی بجایی که به جز خدا نبیند» معلوم می‌شود بچه‌ها هم می‌فهمند، بچه‌ها هم فهم دارند. دقیق یادم نیست، فکر کنم محمدعلی ما حدود سه چهار ماهه یا دو سه ماهه بود. دقیقاً یادم نیست مشکلی داشت، شروع به حمد خواندن برای او کردم، فکر کنم ذکری هم گفتم. چند لحظه بعد به خودم گفتم این‌که نمی‌فهمد یک دفعه دیدم حالتش عوض شد، انگار با من دارد حرف می‌زند. بنابراین کوچک و بزرگ می‌فهمد.

ثمرات زمین خوردن و بلند شدن

می‌فرماید «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ هُدَاهُ فِي قَلْبِ الْمُؤْمِنِ» انسان باید زمین بخورد سپس بلند شود. اگر انسان زمین بخورد و بلند شود به جایی می‌رسد که از این زمین خوردن عشق می‌کند، از بلند شدن هم عشق می‌کند، اصلاً از همه چیز عشق می‌کند چون همه چیز را خدا می‌بیند «یکی درد و یکی درمان پسندد یکی وصل یکی هجران پسندد من از درد و درمان و وصل و هجران پسندم آنچه را جانان پسندد». لذا نترسید و یقین کنید برید. مگر تا حالا نداده؟ این همه دارند می‌دهند. کسی که مدام زمین می‌خورد در واقع دارند چیزی می‌دهند که زمین می‌خورد. خود زمین خوردن علامت این است که جای بالایی داری. چرا زمین خوردنت را می‌بینی؟ بالا را ببین. زمین می‌خوری برکت است. می‌دانی چرا زمین می‌زند؟ برای این‌که سر حال بیایی و بگویی باید حواسم را جمع کنم، حفظش کنم، کوتاهی نکنی تا این‌که کوتاهی کردنت آرام آرام کم شود، اگر به صفر برسد وجه الله می‌شویم. حتماً می‌شود چون خدا کمک می‌کند.

تفسیر آیه نور

بین صلاتین، بین نورین، بین دو وجه الله اعظم هستیم. دیروز میلاد امام حسن عسکریعلیه‌‌‌‌السلام، امشب شب شهادت حضرت معصومهسلام‌الله‌علیها. ان‌شاءالله به برکت این دو نور مقدس همین الآن خدا تمام وجهش را تثبیتاً و به‌صورت اتم و اکمل به همه ما و به تمام عالم عنایت کند. «والمِشکاةُ جَوفُ المؤمِن» بدن ما مشکات می‌شود، پس به ما هم داده «أجْسادُكُمْ فِى الْأجْسادِ» حتی بدن‌های ما هم از پیامبرصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم است. «شِيعَتُنَا جُزْءٌ مِنَّا، خُلِقُوا مِنْ فَضْلِ طِينَتِنَا» ما از زیادی گل اهل‌بیتعلیهمالسلام هستیم پس به ما هم دادند. «جَوفُ المؤمِن وَالقَندیلُ قلبُ المؤمِن» قلب مومن قندیل می‌شود مثل روشن «الِمصباحُ النُور الذِی جَعَلَهُ اللهُ فی قَلب المؤمِن» که «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ» مثل یک مشکات و یک قندیل. «فِيهَا مِصْبَاحٌ» مصباح نور خداست که در قلب ما گذاشتند. چقدر خدا به ما عنایت و لطف کرده است. «شَجَرَةٍ» شجره خود مومن است. ببینید چقدر به ما نعمت دادند. «لَاشَرْقِيَّةٍوَلَاغَرْبِيَّةٍ» یعنی راه صراط مستقیم، یعنی امام‌زمانعج. خدا میرزا اسماعیل دولابی را رحمت کند می‌فرماید ان‌شاءالله امام‌زمانعج پرده قلبتان را کنار بزند، پرده قلب همة ما را کنار بزند بفرماید «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»[7]. ان‌شاءالله همین الآن به‌صورت اتم و اکمل این مسئله محقق بشود. «لَاشَرْقِيَّةٍوَلَاغَرْبِيَّةٍ» یعنی با طلوع خورشید و با غروب خورشید نور مومن طلوع و غروب نمی‌کند بلکه همیشه مثل خورشید نور مومن می‌درخشد. امام، امام است لذا همیشه در حال درخشش می‌باشد، صبح باشد، شب باشد، ظلمت باشد، روشنی باشد. راه شهدا مثل خورشید می‌درخشد، راه ولایت‌فقیه مثل خورشید می‌درخشد. «يَكَادُ زَيْتُهَا» یعنی «النُور الذِی جَعَلَهُ اللهُ فی قَلب المؤمِن». «يَكَادُ زَيْتُهَا» یعنی نوری که خدا در قلب مومن گذاشته نزدیک است که «وَ اِن یَتَکَلَّمُ» صحبت کند یا اصلاً صحبت هم نکند. «نُورٌ عَلَى نُورٍ» «فریضةٌ علی فریضةٍ» اینجا معجزه کرده، اگر هر هفته هم تکرار کنیم باز خوبه، باور کنید. حقیقت این را باید آن‌قدر تکرار کنیم تا مست بشویم. «فریضةٌ علی فریضةٍ» یعنی با انجام واجبات باید کار کرد مدام بیشتر می‌شود لذا بالاتر می‌روی. «سنّةٌ علی سنّةٍ» قرب نوافل و قرب فرائض، با مستحبات، با نافله، با قرآن، با تلاوت قرآن، با زیارت، با هیئت، با نماز جماعت، با نماز جمعه، با درس خواندن وظایف خودمان را انجام بدهیم. عجب روایتی «فَالمؤمِنُ یتَقلّبُ فی خَمسَة مِن النُّور» در پنج نور «مَدخَلُهُ نورٌ،مَخرَجُهُ نورٌ» ابتدا نور، آخر نور «وَ علمُهُ نورٌ وَ کلامُهُ نورٌ وَ مَصیرُهُ یَوم القیامة إلی الجنّةِ نورٌ» ان‌شاءالله در همین مجلس همة ما را در این راه کامل و اکمل کنند.

ذکر مصیبت

توسل ما به حضرت محسن بن علیعلیهماالسلام است. در بین شهدای شاه چراغ از همه سخت‌تر بچه‌ها بودند که شهید شدند مخصوصاً آن بچه‌ای که در آغوش مادرش شهید شد. عجب جنایت‌کارانی هستند، تازه این‌ها نوچه‌های آن‌ها هستند که این‌طور با خیال راحت بچه و مادر را شهید می‌کنند. چه ملعونینی هستند، چه جنایت‌کارانی هستند، چه لقمه‌های حرامی خوردند. ولی در عالم هیچ جنایتی بالاتر از این جنایتی که پشت در شد نداریم. خانم حوریه بهشتیه است، حوریه انسیه است، لطیفه است، «عنصر اللطیف»، از چهار چشمه بهشتی خلق شده یعنی حضرت زهراسلاماللهعلیها از سلسبیل و چشمه تسنیم و چشمه‌های بهشتی و سیب بهشتی خلق شده است. اگر یک برگ گل روی صورت حضرت بیافتد کبود می‌شود. امشب شب شهادت حضرت معصومهسلام‌الله‌علیها است. حمله می‌کنند بیست نفر از همراهان حضرت را شهید می‌کنند. حتی خود حضرت را مسموم می‌کنند یا از ضرباتی که می‌خورد به شهادت می‌رسد. ولی هیچ سختی مثل سختی حضرت زهراسلام‌الله‌علیها نمی‌شود. «آتش ودود چه غوغا می‌کرد پشت در فاطمه آوا می‌کرد» در داشت می‌سوخت ناجیب وقتی که صدای نالة خانم را شنید چنان با لگد به در زد … .

 

منابع

[1]– سوره مبارکه حدید، آیه4

[2]– المصباح- جنة الأمان الواقية و جنة الإيمان الباقية، الكفعمي العاملي، الشيخ ابراهيم، ص720

مناقب آل أبي طالب – ط علامه، ابن شهرآشوب، ج1، ص312

[3]– سوره مبارکه آل عمران، آیه18

[4]– نهج البلاغه، صبحي صالح، حکمت147، ص496

[5]– سوره مبارکه الرحمن، آیات 26-27

[6]– بحار الأنوار – ط مؤسسةالوفاء، العلامة المجلسي، ج4، ص18

[7]– سوره مبارکه هود، آیه86

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا