جلسه درس تفسیر قرآن کریم ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
بسم الله الرحمن الرحیم
پرسیدند روایت در مستدرک از امام جعفر صادق علیه آلاف تحیه و الثنا، پرسیدند یابن رسول الله حد توکل چیست؟ حد اش چیست؟ حد توکل چیست؟.فرمود قال الیقین. به به به برادرها ببینید این خیلی مهم است. یقین به همه چیز یقین داشته باشید .ما چیزهایی راکه داریم کامل کامل است، همه چیز به ما داده اند باید به آن یقین پیدا کنیم. مثلاً توحید، خدمت شما عرض شود نبوت، امامت، این ها را باید با هم.نه تنها یقین حقیقه الحق الیقین. آنقدر باید قلبمان را روشن کنیم، قلبمان را زنده کنیم آقا با چه قلبمان را زنده کنیم بالاخره این کار.دستور العمل ها. مثلاً یکی اش در روایت دارد میخواهید نور وجودتان کامل شود قرآن بخوانید آقا دیگر حالا حافظ قرآن را ماشاالله.قران بخوانید.ان شاالله نفس ایشان ما هم حافظ قرآن بشویم قرآن آقا نور وجودیتان را میگوید کامل میکند چی داشتم عرض میکردم یقین مان را کامل کنیم ما پیامبر را داریم چهارده معصوم را و همه چیز داریم چی نداریم ما فقط یقینش را باید.توکل توکل است ضعیف است باید یقین اش ایجاد شود. یعنی یقین کنیم که محال است محال است محال است که خدا درمورد ما کم بگذارد، ما که همه اش کارمان کم گذاشتند است کار ما کم گذاشتند است والا همه اش عقب گرد ما کارمان معلوم است.شما گُل هستید البته من خود روسیاه ام را عرض می کنم ما امثال من که کارمان معلوم است ولی خدا یک ذره اصلاً کامل کامل می کند کار را، أعوذ بالله من الشیطان الرجیم هو الذی أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَهً وَبَاطِنَهً نعمت های ظاهری اشان نعمت های باطن اشان همه همه را همه را اصلاً نه تنها کامل می کند برادرها کامل کرده تمام است کار، أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم اذا وقعت الواقعه تمام شده است کار، ما را ببین هاج و واج هستیم.اسراییل نابود است اسراییل هیچ غلطی نمی تواند.نابود می شود ان شاالله حالا چهار روز این ور آن ور آن را ما حالا خبر نداریم مگر نه نابود است اسراییل چه کار چه غلطی میتواند بکند شهید کند چند نفر را شهید کند چه بهتر خوش به حالشان خدا به ما هم بدهد لباس شهادت را همین الان از دست امام زمان مان بدهد صلوات بر محمد و آل محمد، کار که دست خدا است، کار دست خدا است مگر می توانند با شهید کردن مردم و علما و سپاه و ارتش و بسیج و این نیرو های مؤمن الهی مگر می توانند غلطی بکنند نمی توانند هیچ غلطی بلکه هیچ ضعیف تر می شوند من عرض کردم حقیر یک بار خدمتتان عرض کردم شهدا خیلی بیشتر از ما داردند کار میکنند خیلی قوی قوی قوی یک شهید هفتاد نفر را کم کم کم اش شفاعت می کند. من الان کی را شفاعت می کنم خودم هم ماندم مثل آن حیوان معروف، ولی شهید حداقل اش هفتاد نفر را شفاعت می کند. تازه کم هم است الان ببینید حاج قاسم دست کی ها را گرفته است. تمام دنیا را دستاشان را گرفت والا هر شب هرشب دست ما را دارد می گیرد مثلاً این کسی که ما برای آن فاتحه میخوانیم یعنی دست مرا گرفته است این کسی که ما ذکر خدا را می خوانیم یعنی که اول خدا ذکر ما را گفته است بعد ما به کرم او ذکر خدا را می گوییم دوباره خدا باز ذکر را جواب می دهد ما را می برد بالا، عجب خدایی داریم الله اکبر آقا از این خدا چقدر زیباست چقدر جمال چه جلالی چه عظمتی چه مهربانی ای.چه مهربانی ای وقعا معجزه است خدای تبارک و تعالی، آقا حد توکل می گوید یقین است یقین مان را برادرها خواهر ها دقت کنند ما چهل و خورده ای سال است الان انقلاب کردند مردم، می شود چهل پنج سال الان چهل پنج سال چهل پنج ساله انقلاب کردیم این چهل پنج سال را شما ببینید روز به روز قوی تر نشده است، اسلام به خدا شده است .اصلاً ما یک زمانی بود سیم خار دار نداشتیم، سیم خار دار برای جنگ برای دفاع حمله کرده بودند سیم خار دار نداشتیم . ما الان ببین اسراییل بجُنبد موشک باران اش می کنند الحمدلله الحمدلله الحمدلله شکر این چه نعمتی است خدا پس این یقین باید داشته باشید خود ما برادرها همین جور است الان هرکدام ما یک نفر پنجاه سال، یک نفر چهل سال، یک نفر سی سال، یک نفر ده سال، یک نفر بیست سال، یک نفر شصت سال، یک نفر هفتاد سال عمر کرده ایم، جزء اینکه خدا کارمان را در آن چند سال درست کرده است چیز دیگری بوده است. خدا همیشه درست می کند گاهی ما می نشینیم غصه خوردن و افسردگی و ناراحتی و غم و غصه و نه درست می کند سختی اش صد سال چیست؟ آره سختی اش همه چیز درست می شود اصلاً نباید آدم ناراحت بشود ما حَدُّ التَّوَکُّلِ؟ قالَ الیَقینُ یقین مان را درست کنیم کمترین چیزی که در عالم تقسیم شده است، یقین است. یقین مان را باید اصلاً برادرها خواهرها فرق حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم که اشرف کائنات است و مؤلا امیرالمؤمنین که نفس پیامبراست شمس جمال امیرالمؤمنین هم صلوات، فرق این دو تا نور با ما همین است یقین این ها کامل است. لَوْ کُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ یَقِینا مولا می فرماید آقا پرده ها برود کنار، نرود کنار، من،من همه چیز را می بینم مولا همه چیز برای آن روشن است آن طرف آخرت این طرف کی جهنمی است، کی بهشتی است کی کی جنگ می شود کی اصلاً همه این ها دست خدا خدا گذاشته است در دست آقا ، در دست حضرت زهرا سلام الله علیهم اجمعین یقین را ما درست اش کنیم این خرده ریز ها دیگر مسئله ای ندارد. خرده ریز ها خودش درست می شود، خرد ریز ها. ما یقین را درست کنیم این همه نعمت هایمان را بدهیم ببینیم برادرها و خواهرها خداوند صد و بیست و چهارتا هزار پیامبر فرستاده است برای ما برای مردم ایران، یعنی صد و بیست چهار نفر را اول آدم را فرستاد بعد کاملترش کرد، بعد کاملترش کرد کامل تر شد شد نوح، کامل تر شد ابراهیم، کامل تر شد موسی، کامل تر شد عیسی،برای ما این معلّمان را خدا تربیت کرده است برای ما.چه کار کرده خدا چه لطفی چه کرمی همه چیز داده است به ما، همه چیز داریم ما حَدُّ التَّوَکُّلِ؟ قالَ الیَقینُ قلت و ما حد الیقین گفتم آقا حد یقین چیست فرمود أَنْ لاَ تَخَافَ مَعَ اَللَّهِ شَیْئاً. حد یقین این است که وقتی خدا را دارید غصه نداشته باشید از هیچ چیزدیگر نترسید هیچی دیگر نترسید لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم این ذکر ها خیلی خوب است. این چند تا ذکر است بعد از نماز صبح و عشاء مستحب است این ها را در مفاتیح دارد در مفاتیح دارد یکی صلوات بر محمد وآل محمد، یکی بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ یکی سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أکبر یکی سوره توحید قل هو الله احد صد بار مستحب این ها همه مستحب است صد بار خیلی ذکر های خوبی دارد این ها واقعاً این ها متسحب است ذکر های بی نظیری است، می گوید آقا حد یقین چیست وقتی آقا لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلّا بِاللهِ وقتی آقا دیگر از چیزی بترسد آدم برای چه برای چه بترسد آدم از چه کسی بترسد. جبرئیل سالن النبی حضرت محمّد ابن عبدالله صل الله و علیه و آله و سلم پرسید؟ جبراییل تفسیر توکل چیست، برادرها می دانید جبراییل کیست مظهر عقل کلی عالم این کسی که تمام انبیاء از جبراییل سؤال می کردند چون مظهر عقل کلی عالم است در واقع جبراییل یکی از ابعاد وجودی خود انسان کامل است ما هم داریم آن را. باید توجه به آن کنیم. روایت است الجبرائیلٌ فی حدائق و خدام و محبینا فی حدائق واکور در بهشت های دست نخورده چهارده معصوم جبراییل نوکر وخادم اهل بیت و محبین اهل بیت است خادم اشان است چقدرخوب است. لذا برادرها عقل آدم باید داشته باشد از عقل استفاده کند العقل ما عبد به الرحمن، آن عقلی که باعث عبویت شود ما را وصل کند. آقا پرسید از جبراییل تفسیر توکل و قال الْیَأْسُ مِنَ الْمَخْلُوقینَ و یَمْنَعُ من المخلوقین لا یَضُرُّ مخلوق ضرر نمی زند نفع نمی زند عطا نمی کند منع نمی تواند بکند چیزی را جلواش نمی تواند بگیرد همه اش دست خدا خدا خدا، حالا همین طوری روایات است توکل را میگوید واقعاً اقا این روایت ایل العمال الافضل توکل و رضا توکل و رضا افضل تمام اعلا بعد می رسد امام به حرص به حرص یکی از آیات شریفه را می فرماید اعوذ بالله من الشیطان الرجیم سوره معارج آیه 15 تا 21 کَلَّا إِنَّهَا لَظَى حرص برادرها جهنمی می کند آدم را، حرص وقتی عرض کردم روایت اش را وقتی که نوح مسلط شد بر زمین، شیطان آمد و گفت دست ات درد نکند همه را کٌشتی من را راحت کردی دیگر کارم راحت شده است. مشتری هایم چه شده کم شده است. کار من راحت شد می تواند برود به شیطان … سراش خلوت شد بعد بعد از اینکه تشکر کرد گفت من دو تا چیز یادت می دهم خیلی مهم است اوّل اینکه به مردم ات و خودت نصیحت می کنم حواست باشد حسودی نکنید، حسودی همان چیزی است که سبب شد من را از بهشت بیرون کردند بدبخت ات می کنند. دوم اینکه حرص نداشته باش، چرا؟ همان چیزی است که جدات حضرت آدم را از بهشت بیرون کرد حرص حرص خب بابا آن همه غذا در بهشت، بیکار بودید رفتید گندم آوردی والا به خدا آن همه غذاهای خوب این گندم را خورد سنگین شد افتاد در زمین خدا رحمت کند امواتتان را ما پدرمان می گفت همه بدبختی های ما زیر سر پدر آن آدم است، اگر نخورده بود از آن گندم می خندید و می گفت اگه نخورده بود الان همه ما در بهشت بودیم خدا امواتتان را بیامرزد، لا الله الا الله، البته ما خودمان هزاران برابر آدم بیشتر داریم . هر روز از آن گندم و گندم که هیچی خلاصه ما خیلی وضع مان خراب است شما ها گل هستید من امثال خودم را می گویم خراب تراست . آقا کَلَّا إِنَّهَا لَظَى می فرماید مردم این جهنم آتشه لذا یعنی آتش سوزاننده است آقا چه جوری است سوزانندگی اش نزاعتا لشوا عجب چیزی آقا قرآن معجزه است شوا یعنی کبابی که خلاصه کباب شده باشد میگوید این گوشتتان گوشت صورتتان پوستش را استخوان اش را رگها را همه را می ریزد، نابود اتان می کند جهنم است فکر کردی آسان است خدایا به داد ما برس. آقا واقعاً این آیات قرآن را که ما می خوانیم، ما الکی می خوانیم و می رویم ولی خیلی خوب است که مثلاً وقتی اینجا می رسد آدم کلاً انها لذا این جوری کند ای وای انهو لذا چکار کنیم اگر بسوزان مان آقا پیامبر وقتی آیه عذاب نازل می شد آنقدر گریه می کرد بیهوش می شد. ما همین جوری هیچ، حقیر خودم را عرض می کنم بی خیال هستیم. همین می خوانیم و می رویم، بابا آیه جهنم نازل شده است، آیه عذاب نازل شدهاست،بزن رو پا، ای وای چه کار کنم کمی آدم خودش را بترساند کَلاّ إِنَّها لَظى نَزّاعَهً اگر ما را هم گوشت صورتمان را بکنند بسوزانند بریزد یاابوالفضل العباس واقعاً در این زندگی پس از زندگی نشان می دهد خدایا خودش کمک کند برادرها بخاطر یک چیز کوچک گیر می کند و چه عذاب هایی می شود دیدید آن بنده خدا مال یک یتیم را خورده بود حالا نمی دانم چقدر بود، یادم نیست بعد می سوخت خاکستر می شد، بعد آن خاکستراش می گفت، زنده بود، داغ می گفت زنده بود خاکسترها، ما چه می دانیم چیست؟ این ها چه جوری می بیند جهنم را ، آقا این مال کی است، تدعو من ادبر و تولی این آتش یقه تدعو یعنی یقه کی ها را می گیرد، تدعو می رود یقه می گیرد برادرها نمی تواند آدم از آن فرار کند یقه اش را می گیرنند می اندازن اش در جهنم از باطن وجود اش شعله می کشد، اصلاً فرار نمی شود کرد تدعو من ادبر کس هایی که به خدا پشت کردند و تولی روی اشان را برگردانند از خدا ، یقه آنها را می گیرد و جمع فعوا مال جمع کرده است مال دنیا فعوا خزانه درست کرده است عوا از رعا یعنی خزانه درست کرده است برای خودش دیدید که بعضی ها این رانت خورها اختلاس کن ها. آقا فرمودید این مفاسد اقتصادی جلواش را بگیرید إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً امام خدا رحمتش کند این آیات را آورده است. برای این قسمت در حرص إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً حریص انسان حرص حریص خُلِقَ هَلُوعاً إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا تا یک بدبختی ای سختی می رسد آن هم در اثر عمل خودمان نالهاش داد بیداد اش می رود بالا و إِذَا مَسَّهُ یعنی بی تاب است کم طاقت است حالا این تازه چیز های دنیایی است ما آخرت می خواهیم چکار کنیم آن هم عذاب آخرت را می خواهیم چکار کنیم و إِذَا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً آقا خدا به آن می دهد حق خدا را نمی دهد حقوق خدا را پرداخت نمی کند خدا به آن می دهد حق الله و خمس اش را نمی دهد زکات اش را نمی دهد انفاق بخیل کنس اگر هم بدهد رو حساب نمی دهد درست حسابی نمی دهد. این حرص برادرها درروایت دارد ذلیل می کند خوار می کند انسان را، در روایت است مقام شما را از بین می برد روزی شما را هم اضافه نمی کند واقعاً آقا من تجربه دارید حالا خود ما هستیم خود ما من خود روسیاه ام راعرض می کنم چه کار کرده بود هر جا حرص ورزیدیم هیچی به ما ندادند، بی خودی خودمان هم ضایع کردیم حرص اینجوری است هیچی ام آدم گیراش نمی آید از حرص موقئون فِی الذُّنوبِ آدم را می اندازد در گناهان غرق می کند در گناهان دقت می کنید برادرها حرص آدم را می دانید. چرا؟ چون حرص یعنی اینکه انسان از طرف خدا می رود به طرف دنیا، رفتید به طرف دنیا شیطان سوار شما می شود شیطان سوار می شود چه طوری شد رفتید به طرف دنیا، چه طوری شد رویمان را برگردانیم از خدا أَدْبَرَ و تَوَلَّى پشت کردیم، دیگر وقتی حریص می شود به دنیا یعنی آدم پشت می کند به خدا، پشت می کند به خدا ، وقتی پشت کردی گناه می کند آدم موقئون فِی الذُّنوبِ می اندازد آدم را در گناه می اندازد در رنج سختی گناه بدبختی گناه، برادرها و خواهرها این رنج هایی که ما داریم مال همین سختی های گناهانمان است حالا دعا کنیم ان شاالله ما را با همین ها پاکمان کند ما خیلی ناراحت هستیم از این سختی ها ولی این ها برای ما خوب است، باز شاید باهمین سختی ها کمی گناه ما پاک شود، ان شاالله، آنجا دیگر یقه ما را نگیرند ناراحت نباشید از سختی، برادرها خواهرها برادرها خیلی هم فرار نباید کند آدم حالا سختی است دیگر می آید دیگر شکر شکر کند آدم از طرف دیگر معجزه ای که این آیه این روایت مبارکه دارد این است می فرماید حرص می روید دنبال یک چیز کم ولی عظمت خدا را ازدست میدهید، عظمت اسماء صفات خدا را ضمیم المقب حرص عاقبت ات را نابود می کند مقبه یعنی عاقبت، خدا نکند برادرها عاقبت نابخیر بشیویم یا ابوالفضل العباس فکر نکنید ما مثلاً بله ما دیگر در امان هستیم کی گفته است. وقتی آن عارف به آن بزرگی آقای امجد شصت سال، هفتاد سال جان کنده است. می رود آن جوری می شود خدا به داد ما، وقتی آیت الله العظمی منتظری یک عمر شکنجه شده است یک عمر مبارزه کرده است آخراش چه؟ جلوی امام ایستاد ما هم حواسمان را باید جمع کنیم آن طور نشود یک دفعه والا بخدا خیلی باید حواسمان را جمع کنیم می گوید مضموم المقب است حرص عاقبت نابخیر می کند آدم را حرص.حالا یک سؤال چه طوری حرصمان را از بین ببریم خیلی معجزه می فرماید، می فرماید. انتَقِمْ مِن حِرصِکَ بالقُنوعِ می خواهید انتقام بگیرید از حرصت قناعت، قناعت سبب می شود حرص دیگر هیچ غلطی نمی تواند کند. می دانید برادرا قناعت یک حفاظ درست می کند برای آدم، قناعت خیلی چیز خوبی است واقعاً خدا خیر دهد به آن زن ها و مردهایی که قانع هستند، قناعت کنید مؤمن خفیف المؤونه خفیف المؤونه باید باشد، از طرفی برادرها دیده اید چقدر یقین عرض شد خوب است طاعَهُ الحِرصِ یفسِدُ الیَقینَ یقین ات را نابود می کند دنبال حرص رفتن یقین را از بین می برد،کلید بدبختی است مِفْتَاحُ اَلتَّعَبُ وَ مَطِیَّهُ اَلنَّصَبِ مرکب سختی ها است این مال توکل است که این ها برادرها چه بود عبودیت اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین عبودیت، عبودیت، عبودیت، با توکل درست می شود نه با حرص، با حرص عبودیت نابود می شود با توکل عبودیت به نهایت خودش می رسد. فرمود بالا ترین چیز چیست؟ توکل رضا، کامل می کند عبودیت را صفت بعدی که دوباره در عبودیت اثر دارد رحمت و رأفت است. به به به رحمت و رأفت مقابل اش غضب و غَسْنَب اولاً سوال فرق رحمت و رأفت و عطوفت چیست؟ ما یک رحمت داریم رأفت داریم برادرها رحمت در عبودیت اثر کامل و تام دارد، حالا عرض کنم خدمتتان مشخص خیلی چیز عالی ای است، رحمت واقعاً معجزه است رحمت برادرها منشاء تمام خیرات در عالم است، برای همین بسم الله الرحمان الرحیم اسم اعظم خداست عبودیت به وسیله رحمت کامل می شود ،برادرها خواهرها دقت دارند رحمت دو نوع است رحمت رحمانیه رحمت رحیمیه، رحمت رحمانیه اصل وجود ما را درست می کند، رحم رحیمیه ما را به کمال می رساند ان شاالله. اصل وجود حاج قاسم را با رحمت رحمانیه بسم الله رحمان درست کردند این را که به کمال رساندن به این عظمت رساندن،این را با رحمت رحیمیه رساندن، ان شالله. ما هم به همین جا بلکه بالاتر برسانند صلوات بر محمد و آل محمد.برادرها رحمت است که سبب می شود جوامع بشری به کمال خودشان برسند خانواده شما خانواده شما چطوری به کمال می رسد؟ با رحمت، الان شما بروید ببینید خانواده هایی در آنها غصوته غضب است نابود می شود، خانواده ای دیگر باقی نمی ماند. برادرها خواهرها عظمت خانواده در رحمت و رأفت است رحمت و رأفت معجزه می کند رحمت و رأفت الان ببینید الان الحمدلله الحمدلله الحمدلله مثلاً در این مسجد ما شکر خدا حوزه است، مسجد است، بسیج است، کانون فرهنگی است، همه با هم دارند زندگی می کنند این چه چیزی است که این ها را باهم یده واحده کرده است؟ همان رحمت است اگر بخواهد قسوت قلب باشد نابود می شود هیچ مجموعه ای باقی نمی ماند همین جمهوری اسلامی با رحمت و رأفت است که قدرت پیدا کرده است برادرها خواهرها دقت کنند، همین عراق بغل گوش ما است چون درون آن تفرقه است ببیند چقدر ضعیف است یک خیابان درست حسابی می بینید، در عراق، بعضی ها خیلی نادان هستند، می گویند آقا ببیند آمریکا آنجاست، ببیند الان چیز آنها دینار آنها چند برابر پول ما شده است.خب بدبخت بیچاره حالا دیناراش را بگویید، هزار برابر پول ما، یک کوچه سالم دارند، یک خیابان سالم دارند، بعد آمریکایی ها آنجا هستند زیر چکمه آمریکایی ها بعد ببیند چه بدبختی ای نفت اشان را که دارند می برند، می فروشند. خرابه است، نه برق درستی دارند نه آب درستی دارند. پس بروید ببینید چی است، دیگر ما که هر سال داریم می رویم دیگر الحمدلله خدا را شکر ان شاالله را همان را هم نبندند، این مال تفرقه است. مال قسوت قلب است این مال غضب است این مال توهم افتادن است، درهم افتادن است رحمت که باشد عطوفت که باشد رأفت و محبت باشد، حالا عرض می کنم فرق رحمت رأفت با قسوت غضب در چیست؟ خدمتتان عرض می کنم این درست می شود. تمام جوامع بشری عبودیت اعظم، اولاً برادرها من یک چیزی را به شما بگویم اینجا خیلی مهم است یک نکته خیلی مهمی را می دانید چیست؟ عبودیت چرا به درد می خورد؟ حالا آقا بندگی کنید آقا می گوید بندگی کنید اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ خب به چه دردی می خورد آقا جن و انس را ما خلق کردیم نوکری خدا، پس به چه دردی می خورد، پس این هایی که کافر هستند که بهتر هستند؟ وضعیت مالی آنها انگلیس آمریکا عبودیت به چه درد می خورد، برادرها عبودیت ثمره آن خدایی کردن است. العبودیه جوهره کنهه الربوبیه رسد آدمی به این که جز خدا نبیند ببیند حاج قاسم چه شد ببیند امام چه شد . الحمدلله الان ببینید امام حسین چی است. پس اگر آدم بخواهد شیطنت کند، بخواهد معصیت کند، بخواهد مخالفت کند، می شود مثل این آمریکا، مثل فرانسه، مثل انگلیس، یک مشت جنایت کار مال مردم خور آدم کش، کودک کش، آدم می خواهد مثل این ها بشود چی می ماند برای آدم عبودیت، خیلی مهم است عبودیت حقیقت انسانیت را به ما می دهد، ما به وسیله عبودیت به حقیقت انسانیت دست پیدا میکنیم، رحمت و رأفت دوتا صفت است که کارش عبودیت ما را درست می کند. حالا سؤال؟ رحمت چه فرقی دارد با رأفت؟ اولاً همان طور که عرض شد رحمت برادرها، ما روایت زیادی داریم که إرحَمْ تُرحَمْ. خیلی هم آیات قرآن هم که خدا روایت دارد که خدا رحمت اش را به کسی نصیب نمی کند مگر اینکه به دیگران رحمت کند، محال است خدا رحمت اش را قسمت بکند به کسی که قصی القلب است، قساوت قلب دارد. رحمت باید، آقا ما رحمت را در خودمان کامل کنیم، درست کنیم. رحمت با رأفت و عطوفت فرقش چیست؟ برادرها ببینید چقدر زیباست، کی روح ما را درست کرده است خدا، کی روح زیبا به شما داده است خدا،کی فطرتی به شما دادهاست، قلبی به شما داده است که عاشق اهل بیت است. چه کسی شما را عاشق روح، شما را قلب شما را عاشق اهل بیت کرده است. خدا این را میگویند رحمت رحمت مربوط می شود به حقایق روحی، به حقایق قلبی، به حقایق معنوی که بالاتر از این عالم ملک است، رحمت مربوط می شود به آنجا، حالا همان رحمت هایی که روح ما را درست کرده است کامل امان کرده است به ما علم داده است، به ما حیات داده است، به ما قدرت داده است تنزل که می کند می آید درعالم ملک می شود رحمت، می شود چی عطوفت، خدا روح شما را که زیبا کرده است، دست می کشید رو سر یتیم، فقیری را کمک می کنید این را این می شود رأفت رأفت همان تنزل رحمت که در عالم روح به ما داده اند. شما اگر روح زیبا نداشته باشید،نمیتوانید در عالم ملک بخشنده باشید، یتیم نوازی نمیتوانید بکنید، فقیر نوازی نمیتوانید بکنید، آن رحمت است باید باشد تا رأفت درست شود، عطوفت درست شود، لذا رحم، خوب دقت کنند، برادرا ببینید چقدر زیباست این عرفان الحمدلله الحمدلله و الحمدلله به این عرفان خدا را شکر برادرها ،رحمت صفت روح است، صفت قلب است، اما رأفت صفت صدر است أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ آقا صدر فرق دارد با روح، صدر در سینه است. ملا صدرا می گوید رأفت صفت قلب صنوبری این قلب صنوبری در سینه شما است. فاطمه روحی التی بین جنبی یعنی صدر من است چقدر زیباست این فاطمه صدر من است روحی التی بین جنبی یعنی آن تنزل روح در عالم ملک تنزل وجه الله در عالم ملک رحمت پیامبر وقتی تجلی کند، بیایید در عالم ملک می شود فاطمه تمام خیرات اگر تنزل کنند به صورت یک فرد در عالم دنیا طبیعت در آیند، می شوند لکانت فاطمه الزهرا، جانم فدای اش صدر صدر فرقش این است دقت می کنید یعنی انسان مراتب وجودی مختلفی دارد، یک قلب دارد،یک روح دارد، یک صدر دارد، یک نفس دارد، این ها همه مرتبه مختلف هستند، لذا ملا صدرا،خیلی زیبا فرموده است شمس جمال امام زمان یک صلوات بفرستید. ببینید جمله را ملاصدرا گفته است البته جمله های دیگر هم دارد ،حالا شاید خواندم خدمتتان گرچه وقت تمام است حالا خسته اتان هم نباید کنم. واقعاً حالا تمام می کنم الان دیگر تمام می کنم، ببینید می گوید إذا وُصِف اللّه بالرّأفه و الرّحمه فإنّ من أسمائه الرَّؤوف الرّحیم،به به به، کان اتّصافه بهما على وجه أعلى و أشرف، رحمت خدا کجا، مال ما کجا، مال ما این پایین پایین هاست، می شود رأفت، می شود عطوفت مال خدا …اعلاست دَنَا فَتَدَلَّى فَکانَ قابَ قَوْسَیْن اوْ أَدْنَى وَ کانَ بِاعْتِبارِ الْمَظاهِرِ و الآثار و کذا نسبه الغضب إلیه باعتبار ما یصدر عنه فى حقّ أعدائه حالا وقتی که می آید به اعتبار مظاهر به اعتبار آثار می آید پایین می شود رأفت می شود، عطوفت می آید پایین این طوری می شود به اعتبار مظاهر به اعتبار مطالب پایین یا می فرماید رحمت را ببیند چقدر قشنگ می گوید شمس جمال امام زمان یک صلوات بفرستید. ببینید چقدر زیبا می فرماید رحمت می فرماید، ملا صدرا می گوید حال قلب معنوی انسان است حالا قلب چه؟ معنوی روحی ولی رأفت حال قلب صنوبری است، قلب پایین تر است در مقام نفس در مقام بدن، در مقام صدر، در هر صورت این ها همه حقایق مختلف هستند تشکیکی است شدّت ضعف دارند می رود بالا حالا.حالا قسوت ضدش می شود قسوت و غضب، غضب مقابل رحمت است چیز قسوت مقابل رأفت است این غضب و قسوت باشد، برای هفته بعد اگر خدا بخواهد اگر خدا توفیق بدهد زنده باشیم، پس بنابراین رحمت ریشه عبودیت است. اما امشب توسلمان به حضرت صدیقه، برادرها حضرت صدیقه طاهره بالاترین مقام مظهر رحمت خدا است، می دانید چرا؟ می دانید چرا؟ شما هیچ پیامبری را پیدا نمی کنید هیچ بنی بشری را پیدا نمی کنید که برای اینکه نتفه اش تشکیل بشود و خلق بشود در عالم دنیا،غذای پیامبر چه بود چمشمه های بهشتی، بهترین چشمه های بهشتی، بهترین غذا های بهشتی، سیب بهشتی، خرمای بهشتی ،این ها روایت دارد انگور بهشتی فاطمه این است کدوم پیامبر این طوری بدنیا آمد. لذا آقا مظهر رحمت خدا است، مظهر رحمت خدا است. برادرها ببینید چطوری مظهر رحمت خداست، واقعاً ببینید چه طوری مظهر رحمت خدا است، تمام تمام سرنوشت ما که نعماتی که به ما دادند فلان حضرت زهرا، خدای تبارک و تعالی به واسطه جبراییل وحی کرده است.دل حضرت زهرا حضرت زهرا فرموده نوشته حضرت علی یعنی هر چه خیرات است برای همان می گوید انا اعطیناک الکوثر0برادرها خدا به پیامبر به هیچ چیزی منت نگذاشته است، ولی فاطمه را که داده به پیامبر منت گذاشته است. إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ ، بلند شوید، بلند شوید شکرگذاری کنید، بلند شوید شکر گذاری کنید، چه رحمتی به به به چه نوری حضرت صدیقه سلام الله علیها، امّا بمیرم همین خانم را ،برادرها این مظهر رحمت اش، هم این را هم بگویم خوب است، ببینید چه طوری مظهر رحمت است، برادرها پیامبر حضرت امام رضا را ما می گوییم السلام علیک یا امام رئوف، واقعا هم این طوری است، دیده اید حالا، ان شاالله نایب زیاره هم هستیم آن هایی هم که می خواهند، با هم می رویم و این ها دوشنبه ان شاالله باهم می رویم، اگر خدا بخواهد زنده باشیم تا جمعه مشهد هستیم. مظهر امام رئوف بعد واقعاً هم دیده اید، وقتی نیت می کند برود امام رضا اصلاً شما انگار در پهلوی آن هستید. می گیرد آدم را با رحمت اش، اما سه جا می آید دیدار ما در قیامت، ولی مادرمان حضرت زهرا صد موقف دارد در قیامت نودو نه جا می آید دست ما را می گیرد، مخصوصاً با پهلوی شکسته خیلی است، خیلی، مادر است دیگر محبت دارد مادر، رأفت و رحمتحضرت زهرا کامل ترین رحمت خدا است. لذا برادرها برای همین رفتند محضر پیامبر، گفتند یا رسول الله به چه کسی بیشتر از همه محبت کنیم؟ حضرت فرمود: به مادرخود، بار دوم رفت باز حضرت فرمود به مادر خود، بار سوم رفت گفت اقا من مادر ندارم، چه کار کنم، حضرت فرمود به خاله ات، خواهر مادرت که برسد به روح مادرات باز هم، چقدر زیباست این مادر چیست؟ الجنه تحت أقدام الأمهات و برادرها پیامبر آنقدرعاشق زهرا بود شب تا نمی بوسید سینه خانم را خواب اش نمی برد، بعد می گفت هر وقت دلم تنگ می شود برای بوی سیب بهشتی، سینه حضرت زهرا را بو می کنم. به به چون از سیب بهشتی بدنیا آمده است. اما همین خانم هیزم جمع کردند در خانه اش، آتش و دود چه غوغا می کرد، نانجیب گفت من خودم می خواهم آتش بزنم افتخار می کرد پشت در فاطمه آوا می کرد آقا این و آتش زد خانم داشت می سوخت صدا زد بابا بیا ببین با دخترت هنوز خاک قبرت خشک نشده است، بیا ببین با دخترت چکار می کنند تا صدای ناله ی خانم بلند شد ملعون چنان با لگد روی در زد، وای من، و وای من، وای من، میخ در و سینه زهرای من میخ در داغ شد سینه سوراخ شد. برادرها من یک سؤالی دارم دختر اشرف کائنات حبیبه خدا باید هجده سال عمر کند، باید با قد خمیده جان بدهد، باید با بدن سوخته جان بدهد. پناه بر خدا برسد به روح حاج حمید آقای اوزیری، شب چهلم اش هم است برسد به روح همه اموات که امشب شب اول قبرشان است. حاج حمید آقای عزیزمان فیض ببرد، این مجلس مال حاج حمید آقا مال آن هایی که امشب شب اول قبرشان است. مال زبل حقوقینمان فیض اموات مان فیض ببرند شهادای ما حاج قاسم مال شما بیا می خواهم، روضه حضرت زهرا مادرت را بخوانیم. حاج قاسم می دانم بدن خودت هم سوخته است پناه بر خدا عده ای با بغض حیدر آمدند، پناه بر خدا، برای کشتن مادر آمدند، پناه بر خدا، چقدر این معرکه قاتل دارد، پناه بر خدا، مدینه چقدر ارازل دارد، پیکر دارد می سوزد، کوثر دارد می سوزد، پیش چشم بچه هاش مادر دارد می سوزد، مادر مادر ای مادر، مادر مادر ای مادر، مادر مادر ای مادر، مادر مادر ای مادر بلند شو پناه بر خدا دسته هیزم به دست ها آمدند، پناه بر خدا فکر کنم، گروه مست ها آمدند، پناه بر خدا،یا الله، یا رسول الله لگد حرامی بالا می رود، پناه بر خدا ، بی حیا به سمت زهرا می رود، مسمار دارد می سوزد، دیوار دارد می سوزد، یا الله بوی چادر پیچیده است. مادر مادر انگار می سوزد، این را معذرت می خواهم از امام زمان از برادرها وخواهرها مخصوصاً از خواهرها خواهرهای باردار، پناه بر خدا زن باردار را با لگد زدند، پناه بر خدا دختر نبی ما را بد زدند، پناه بر خدا لگد حرامی ها جان سوز است. پناه بر خدا فاطمه در آتش نمرود است. زخم ابروی مادر، خون پهلوی یک مادر دومی برای بیعت رد شد از روی مادر مادر خستته اتان نکنم امام زمان یک زمانم در وسط کوچه تو را می زدند، مادر کاش به جای تو مرا می زدند، آی آی آی آی آی آی آی گردیده بود 52:30 یا ابا عبدالله حسین آقا جانم حسین شب جمعه ان شاالله کربلا با هم مجلس بگیریم برای حضرت زهرا حسین وای غریب گیر آوردند. یا الله روی خاک ها کشیدنت، جلوی چشم های مادرت، جلوی چشم های دخترت غریب گیرآوردند، یا الله یا الله یا رسول الله یا امیرالمؤمنین زخمی سر بریدن ات، جلو چشم های مادرت جلوی چشم های دخترت غریب گیر آورده انت. سر از غفا بریدنت وای به حال مادرات وای به حال دخترات وای به حال همسرات، حسین جانم حسین جانم حسین جانم حسین جانم حسین جانم حسین جانم حسین جانم حسین عشقم حسین یک روضه دیگر عرض ام تمام، یا الله آقا جان چه روضه ای را برایتان بخوانم دیگر سه مرتبه فرمود اشام اشام اشام آخه آنجا داشتند خیره خیره نگاه می کردند، میگوید، گفت …پولداری یا نه یک پولی بدهید این نانجیب ها سرهای بریده را از خیمه از داخل جمعیت ببرندکنار ببرند بیرون این نانجیب ها به بهانه سرهای بریده دارند خیره خیره نگاه می کنند حسین