محرم

شب ششم محرم ۱۴۰۲/۰/۰۱

بررسی روایاتی در مورد عفت

بسم الله الرحمن الرحیم

شب ششم محرم

1402/05/01

بحثی که ما داشتیم خدمت شما در مورد تفسیر سوره حمد بود و خود مولا حضرت امیر می فرماید اگر هفتاد شتر بار تفسیر فقط نقطه با بسم الله را بخواهند بنویسند کم است و کفاف نمی دهد و همین هم هست چون می دانید برادرها خواهرها آن با بسم الله و نقطه با بسم الله همانطور که عرض کردم سوره حمد چون حقیقت قرآن است همه چیز با آن هست تمام اسماء و صفات خدا با آن هست تمام جمال و جلال خدا با آن هست علم خدا قدرت خدا حیات خدا با آن هست همه چیز با آن هست برای همین است که همه عالم در این سوره حمد هست چطوری بشود تفسیرش را نوشت نمی شود هفتاد بار شتر هم تازه به نظر حقیر عدد کثرت است یعنی اگر هفتاد هزار هفتاد میلیارد باز نمی شود این عدد کثرت است مثل «لیله القدر خیر من الف شهر» لیله القدر یعنی وجود مقدس حضرت صدیقه طاهره حضرت صدیقه طاهره وجود مقدسشان تمام عوالم وجودی را پر کرده این که می فرماید بالاتر از هزار ماه الف شهر این فقط کثرت را دارد یعنی خیلی بیشتر باز خیلی زیاد که نمی شود حسابش را کرد همه چیز در این سوره حمد هست لذا ببینید برای هر چیزی خوب است هر چیزی دوای هر دردی هست دیگر می فرماید مرده را بخوانند زنده بشود تعجب نکنید مرده زنده بشود می فرماید تعجب نکنید ببینید حمد چقدر چیز خوبی است حالا اکر می بینید ما مثلا حمد را می خوانیم این دل سیاه من اثر نمی کند مال بدبختی خودم است گرفتاری خودم است می دانید ما نمی توانیم بگیریم به اندازه ظرف وجودی خودمان می توانیم بگیریم چون کم کار می کنیم امام زمان هم همینطور است شما امام زمان را چقدر از وجودش را می توانی درک کنید هر کدام از ما به اندازه ظرف وجودی خودمان حقیقت امام زمان با ما هست «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم هو معکم اینما کنتم» بلکه خدا با ما هست بالاتر از امام زمان بالاتر از چهارده معصوم بالاتر از قرآن کریم خدا با ما است اما این که ما نمی توانیم استفاده کنیم مال ظرفمان است ظرفمان هم مال اعمالمان است «انما تحجبهم الاعمال دونک» عمل ما  است اعمال جلوی ما را گرفته گناهان جلوی ما را گرفته مال این است و الا حمد البته برادرها خواهرها این شهید بزرگوار در وصیت نامه اش چی فرموده بود؟ فرموده بود چهل روز زیارت عاشورا برای من ثوابش را بفرستید هر حاجتی داشته باشید ضمانت می کنم می دهم یا در آخرت جبران می کنم ببینید این خیلی مهم است می گوید یا می دهم یا در آخرت همین است خدا هم همینطور است دعا محال محال محال است مستجاب نشود دعا به شرطی که دعا باشد محال است مستجاب نشود منتها حالا لیاقت داشته باشی زمینه را آمده کرده باشیم همینجا می ریزد هر چه بخواهی می شود هر چه بخواهی «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم اذا اراد الله بشیء ان یقول له کن فیکون» اما بشرطی که ظرف درست باشد مثلا شما یک دانه کاسه را بخواهی آب اقیانوس را در آن بریزی نمی شود که می شکند از بین می رود خدا هم به لطف.. همانطور که در روایت مبارکه هست به لطف خودش نمی دهد به ما آن حاجتی را که بیشتر از ظرف وجودی ما است به لطفش نمی دهد چون دوستمان دارد به ما نمی دهد و می فرماید یا حاجت را می دهیم یا ذخیره می کنیم برای آخرتش یا بلایی دیگر را از او دفع می کنیم محال محال محال است ضایع بشود دستی که به طرف خدا می رود محال است صفر برگردد منتها حالا چقدر بالا می روید این خیلی مهم است شیطان در روایت مبارکه دارد از همه طرف از هر جایی می تواند نفوذ کند الا از دو جا کجا یکی آن دستی که رفته بالا دارد دعا می کند آقا از بالا چی؟ از بالا می تواند نفوذ کند بعضی ها می گویند از بالا نه از بالا می تواند نفوذ کند بالای سیر ما خیلی پایین است مال شما گل هستید ولی مال من درجهنم است بالای سر ما جهنم شیطان می تواند نفوذ کند پایین پای ما هم می تواند اما وقتی بروی سجده نمی تواند نفوذ کند همه اش تلاش می کند یک طوری سر از سجده برداری در دو حال شیطان نمی تواند خدا لعنتش کند و الا از بالا و پایین هم نفوذ می کند چرا به خاطر همین هم هست که شما حرز هایی که می خوانی توی حرز می فرماید مثلا حرز صبح یا شب مال انگشتر عقیق را که وقتی به آن نگاه کنی مستحب است به عقیق نگاه کردن نگاه می کنی به عقیقت سوره قدر را می خوانی ذکرش را می گویی تا شب از هر بلای به آسمان از زمین به آسمان و از آسمان به زمین می رود لذا شما مستحب است وقتی که صبح از خانه می روی بیرون شش تا قل هو الله احد بخوانی این قل هو الله احد ها را فوت کنی به شش طرف که بلا به تو نازل نشود راست چپ جلو عقب بالا و چی پایین یا این که اگر می بینید فوت کردن به طرف این جهات سه سخت است برای تو جلوی دیگران ممکن است مشکلی باشد ده بار سوره قل هو الله بخوانی خدا حفظت می کند از هر بلایی منظور حقیر این است که پس معلوم می شود شیطان خدا لعنتش کند بلا شیطان گرفتاری از همه طرف می تواند بیاید اما یک وقت های هست که می تواند آدم راهش را ببندد یکی شان وقتی است که دستش را برده بالا دارد دعا می کند یکی وقتی که سجده رفتی پس ما زمینه را باید درست کنیم خدا دعا که کردی شما می دهد صددرصد هم می دهد یقینا هم می دهد یا در دنیا یا در آخرت محال است ندهد حالا ما اگر می گوییم که خدایا چرا ندادی مایوس می شویم این کار شیطان است یاس بزگترین سپاه شیطان است پس سوره حمد خیلی مهم است در آیات سوره حمد ایاک نعبد و ایاک نستعین عرض کردیم خیلی مهم است که مقام فنا و بلکه فنا بعد از فنا است ایاک فقط خدا را ایاک فقط خدا دیگر کسی دیگری را آدم نبیند چون حقیقت هم همین است هو الاول هو الاخر هو الظاهر هو الباطن حالا اگر ما چشممان چپ است آن دیگر چشم چپ است آن دیگر چشم ما است چپ است مشکل دارد آن حقیقت وجودی ما ضعیف است باید آن را درست کنیم و می شود هم درست کرد با تلاش با همین مجالس مجالس اهل بیت مجالس امام حسین می شود یواش یواش درست کرد ایاک نعبد و ایاک نستعین گفتیم به وسیله جنود عقل و به وسیله عقل خدا عبادت می شود و حقیقت عبودیت که می شود به وسیله اش به مراتب حقیقی توحید دست پیدا کرد با عقل است به عقل انسان می تواند خدا را عبودیت کند جنود عقل عرض شد چهاردهمی رسیدیم سیزده تا عرض شد که در این جنود عقل و جهل امام فرمودند چهاردهمی این در مورد عفت و هتک عفت و هتک یک روایتی است برادرها خواهرها ما در بین کتب اخلاقی کتابی مثل معراج السعاده در کتاب های متوسط اخلاق نداریم جامع السعاده و معراج سعاده بهترین کتاب اخلاقی است واقعا معجزه است حقیر سفارشم این است که حتما شما داشته باشید و حتما بخوانید  خیلی کتابهای عالی است معراج السعاده و جامع السعادات بر اساس چهار صفت اصلی وجود ما نوشته شده این کتاب معراج السعاده که حقیر البته یک صحبت هایی در حوزه پنج شنبه صبح ها الان شروع کردیم و تا حدود صفحه پنجاه و هفت را خدمت برادرها مباحثه اش را داشتیم که خدا توفیق بدهد به ما اگر زنده باشیم ان شاء الله تا آخرش را بتوانیم مباحثه اش را طی کنیم بر اساس چهار تا صفت اساسی ریشه ای است پایه است اصل است ستون است برای تمام صفات دیگر اصل است برای تمام صفات بعد یک ایرادی می گیرند که آقا شما این ها آمداند کتاب اخلاقی اسلامی را بر اساس ان مطلبی که در یونان قدیم می گویند که    چهارتا اصل  مال یونان قدیم است اتفاقا حقیر روایتش را امشب آوردم که نه این روایتش مال امام صادق علیه السلام و روایت هم هست مال یونان هم نیست اولا ببینید این ها این بنده های خدایی که ایراد می گیرند نمی روند تحقیق بکنند حتی آن علومی که در یونان قدیم بوده مال کی است خود آن علومی که در یونان قدیم بوده مال ارسطو و مال افلاطون مال سقراط و علمای قدیمشان این ها در واقع از انبیاء بوده «ارسطاطالیس نبی من الانبیاء» لذا اشکالی ندارد اگر توی علوم یونان قدیم اگر علمی باشد خوب باشد درست باشد چه اشکالی دارد آدم از آن استفاده کند ولی اینطور نیست فلسفه ما را اشکال می کنند می گویند مال فلسفه یونان است مال فلسفه قدیم یونان است اسلامی نیست در صورتی که علامه طباطبایی می فرماید آن فلسفه کاملا عوض شده در اسلام همه از دین اسلام.. بله مسیحیت یهودیت ادیان الهی دیگر همه سهم دارند نقش دارند در پیشرفت علم ولی تمامشان کاملتر جامع تر تام تر در دین اسلام هست همه شان در دین اسلام هست خیلی کاملتر لذا در این روایت مبارکه می فرماید «الفضائل اربعه اجناس» فضائل چهار تا جنس دارد این که دارم این روایت را بحث می کنم برای این که بحث ما راجع به عفت است جایگاه عفت دست ما بیاید پس «الفضائل چی اربعه اجناس» چهار تا جنس داریم ریشه اصل «احدها الحکمه و قوامها الفکره» یکی حکمت است آن حقیقت حکمت تفکر است از تفکر قوام یعنی چیزی که حقیقت وجودی یک شیئ را تشکیل می دهد ان را می گویند قوام شیء حکمت یکی از آن چهارتا صفت است حکمت خیلی مهم است علم و حکمت خدای تبارک و تعالی هزار اسم دارد هزار اسم بالاترین اسمش آقایان عرفا می گویند علم است اسم اعظمش می فرمایند علم.. و واقعا هم همینطور است اسماء اول که در عرفان ریشه تمام اسماء و صفات خدا هستند همه اش بر می گردد به علم و معرفت شهود حضور نور همه اش بر می گردد به کشف مکاشفه علم حکمت حکمت یعنی پی بردن به تمام حقایق وجودی عالم این را می گویند حکمت «و قوامها الفکره» تفکر تعقل عقل این جانش است این حقیقتش است این هستی اش است البته برادرها می دانند که این علم اخلاق است که راجع به این صفات صحبت می کند بالاتر از این علم عرفان است که عقل عقل در مورد عقل عقل صحبت می کند یعنی در مورد وجه الله و در مورد ذات اقدس حق جل و علا عرفان موضوعش ذات اقدس حق جل و علا و وجه الله است انسان کامل این دو تا است حالا این ذات اقدس حق جل و علا «من حیث الارتباطین» بعضی از از حیث ارتباطش با عوالم وجودی و آن بالاتر است آن هم همین حقیقت عقل است ولی بالاتر از عقل است اراده ما سه نوع داریم اراده نفسانی اراده عقلانی اراده ربانی اراده ربانی همین است که فرق اراده عقلانی با اراده ربانی خیلی زیاد است اراده عقلانی حد دارد محدود است ماهیت دارد ولی اراده ربانی ماهیت ندارد مثلا ببینید امام حسین اگر می خواست حرف عقلا را گوش کند باید به طرف کربلا نمی آمد ولی فرمود «شاء الله شاء الله ان یرانی قتیلا» من اراده ام اراده ربانی است خدا خواسته من را قتیل ببینید حالا چون می گوید خدا خواسته من را قتیل ببینید چون می گوید خدا خواسته این دیگر زمان ندارد مکان ندارد سیر وجودی ابی عبد الله تمام زمان ها و مکان ها را در می نوردد حد ندارد ماهیت ندارد و هر چه هم زمان و مکان می گذرد به جای این که محدود بشود بی نهایت تر می شود این سی چهل میلیون نفر که می آیند تازه هیچی نیست مانده تمام عالم باید بپیوندند به قیام امام حسین همه عوالم وجودی باید بپیوندند چرا چون اراده امام حسین اراده ربانی است اراده عقلانی نیست برادرها و خواهرها دقت داشته باشند خیلی ها ممکن است ادعا کنند آقا اراده ما ربانی است ولی ادعا است ما از نفسمان هم معلوم نیست بلکه معلوم است که نرفتیم جلوتر اراده عقلانی هنوز نداریم چه برسد به اراده ربانی البته شما بزرگوار هستید و الحمد الله نفس کشته هستید من خودم را امثال خودم را می گوییم ما گرفتار هستیم برادرها این ها که ادعا می کنند که آقا اراده ربانی ما داریم این کاری ندارد اگر علوم اراده ربانی حقیقی  کسی دارد که تمام علوم اولین و آخرین را علم داشته باشد دارد؟ معلوم می شود نیست امام حسین دارد «یعلم علم ما کان و ما سیکون و ما هو کائن» دارد ابی عبد الله دارد چهارده معصوم دارد امام زمان دارد ولی دیگران اگر ادعا کنند که آقا ما اراده ربانی داریم در یک حد محدودی اراده ربانی نیست لذا ببینید برادرها خواهرها چون چهارده معصوم اراده شان اراده ربانی است چون ارادهشان ربانی زمان و مکان فعل معصوم حجت است قول معصوم حجت است می بینید صفاتش ذاتش روحش همه وجودش آینه تمام نمای خدا است ذره ای ظلمت در آن راه ندارد قول و فعل و تقریر معصوم چرا حجت است به خاطر این که آینه تمام نمای خد است دیگر ما نداریم کسی آینه تمام نمای خدا باشد ولی به این طرف باید برویم به این طرف باید حرکت کنیم پس چه کار شد یکی از اجناس فضائل فرمود حکمت است و «قوامها الفکره» بلکه بالاترین فضیلت اخلاقی است دو «الثانی الثانی العفه و قوامها فی الشهوه» دومی عفت است که همین بحث ما است و قوام و حقیقت وجودی اش در شهوت است جانش در شهوت است شهوت برادرها خیلی چیز خوبی است شهوت رانی است که بد است شهوت یکی از زیباترین نورانی ترین قوه و قدرت هایی است که خدا به ما داده شهوت باید باشد خانواده با شهوت تشکیل می شود شهوت نه شهوت رانی علاقه میل تمایل این تمایل به اندازه اش خیلی خوب است یک روایت برای شما بخوانم شمس جمال امام زمان یک صلوات بفرستید. «العفه راس کل خیر» عفت سر و ریشه تمام خیرات است عفت یعنی چی یعنی شهوت را از بین ببریم نه عفت یعنی استفاده صحیح از شهوت از قوه شهوانی انسان استفاده صحیح بکند «افضل الفتوه» بالاترین جوان مردی ها عفیف بودن است برادرها خواهرها روایت دارد «عفیف کاد ان یکون ملکا» اصلا نزدید است فرشته بشود آدم عفیف نه کسی که قوه شهوانی اش را از بین برده نه ما مثل کشیش ها نیستیم یا مثل بعضی از صوفی ها می رون خودشان را خواجه می کنند شهوتشان را کلا از بین می برند نه آن درست نیست راه ما افراط و تفریط نیست شهوت یک طرف افراط دارد شرح به آن می گویند افراط زیاده روی یک طرف تفریط دارد به آن می گویند خمود جفتش این ها در جهنم است در روایت دارد از مولا امیرالمومنین ولی کنترلش می فرماید حتی مقامش مقام کسی که عفیفه است عجب دینی داریم برادرها خواهرها خدا را شکر به این امام باقر و امام صادق واقع اگر ما هزار میلیارد سال شکر کنیم به امام باقر و امام صادق کم است به خد قسم کم است چون دینش را این طفلک هایی که این بیچاره هایی که از امام باقر دست کشیدن از امام صادق دست کشیدن رفتند دنبال کسان دیگر دینشان را از دست دادن دین نمی فهمند یعنی چی ولی ببینید این روایات قال الباقر و قال الصادق چه کار می کند ما که تازه حج بودیم شما چه نعمتی دارید شما شیعه اثنا عشریه جعفریه چه نعمتی دارید و آنجا چه بدبختی ای است 26:34 حمد بدون بسم الله نماز بدون ولایت نماز بدون معرفت لا اله الا الله چقدر این روایت زیبا است برادرها می فرماید خواهرها می فرماید عفیف مقامش از مجاهد فی سبیل الله بالاتر است کسی که عفت به خرج بدهد از مجاهد فی سبیل الله مقامش بالاتر است می دانید چرا دلیلش هم این است مجاهد فی سبیل الله جهاد چی دارد می کند اصغر ولی کسی عفیف است در جهاد اصغر پیروز شده از نفسش گذشته در جهاد اکبر غلبه کرده به نفس مقامش خیلی بالاتر است حتی در روایت مبارکه دارد از شهید ببینید چی است واقعا چه مقامی است «افضل شیم الاشراف العفه» بالاترین خلق های انسان های شرافت مند بالاترین خلق هایشان عفت است چقدر این مهم است چقدر مهم است این «العفه ازهاده» زهد برادرها خیلی سخت است برادرها خواهرها زهد واقعا مشکل است آدم بتواند زاهد بشود ولی می فرماید می خواهید زاهد بشویم مقام زهد را می خواهید به شما بدهند عفت عفتتان را درست کنید چقدر مهم است این عفت پس چه کار شد می فرماید «العفه و قوامها فی الشهوه» شهوت چیز بدی نیست شهوت یکی از قوای وجودی خدا لطف کرده به ما تولید نسل بقاء خانواده بقاء جامعه بقاء جوامع بشری همه اش به خاطر اگر این شهوت نباشد اصلا تولید مثل از بین می رود الان ببینید برادرها در کشورهای خارجی چون آمدن افراط و تفریط کردند و عفت را از دست دادن الان جمعیتشان آن تعادل خودشان را از دست داده منفی است رشد جمعیت منفی است چرا چون وقتی افراط افراط کردن در جمعیت بیماری ها آمده هزار جور بیماری هایی که اصلا قبلا نبود علاج ندارد این ها مال همین زیاده روی در عفت است زیاده روی در شهوت شهوت رانی مال شهوت رانی است ولی عفت سبب بقاء نظام سبب اعتدلال نظام سبب زیبا شدن نظام ببینید چقدر مهم است این مجلس شورای اسلامی باید در مورد عفت و در مورد چون عفت یکی از مسائلی که دارد عفت پوشش حالا اقسامش را خدمت شما عرض می کنم یکی از اقسامی که در عفت است عفت در پوشش آدم باید در پوشش عفت داشته باشد اقسام عفت را که خدمت شما عرض کردم عرض می کنم پس چه کار شد پس این عفت جنس دوم از آن اجناس فضائل تمام فضیلت های دیگر داخلش است عفت است «و قوامها فی الشهوه» قوای شهوانی است سه «وثالث القوه و قوامها فی الغضب» سومین صفتی که خدای تبارک وتعالی لطف کرده است قدرت است و قوامش در قوه غضبیه است قوه غضبیه باید باشد قوه غضبیه نمی شود که نباشد باید باشد قوه غضبیه خدا را شکر خدا را شکر الحمدلله نظام ما نظام قوی نظام قدرت مند واقعا خدایا را شکر باید بکنیم به خاطر این نیروهای نظامی ما انتظامی ما سپاهی ما بسیج ما ارتش ما الحمد لله رهبرمان همه قدرت مند قوی قوت یک نعمت خدا است برادرها و قوامش به قوه غضبیه است «علی علیه السلام خشن فی ذات الله» آدم باید در دینش قوی باشد خشن فی ذات الله لذا این مجلس شورای اسلامی باید قوانین قوی بریزد برای عفت مردم عفت جامعه و الا نابود می شود جامعه ای که عفت نداشته باشد الان اروپا نابود نشده؟ الان امریکا نابود نشده؟ نابود شده آمریکایی نمانده نظام آمریکا از درون پوسیده نظام اروپاه مخصوصا آن کشورهای استکباری شان مثل انگلیس و فرانسه و آلمان و این ها این ها از درون فاسد شدن این ها دیگر انسانیت سرشان نمی شود32:29 شما نگاه کنید قران را آتش می زنند در سوئدی که می گویند مظهر دموکراسی و مظهر انسانیت مظهر حقوق بشر فلان و این ها است ادعا می کنند قرانی که عشق تمام مسلمین عالم است اعتقاد تمام حد اقل یک میلیارد و نیم اگر بیشتر نباشد که من فکر می کنم الان بیشتر است تعداد مسلمین آن وقت این را می ایند بی ادبی می کنند این انسانیت است می سوزانند این همان اروپایی نیست که قرن هجده و نوزده دانشمنداش را آتش می زد این همان اروپاه است این جاهلیت نیست که برگشته است این جهالت قرون وسطایی است مال این است مال این است که افراط و تفریط کردند به هر صورت قوت خیلی چیز خوبی است ما باید با قدرت برای حفظ عفتمان با قدرت قوه غضبیه بهترین قوه های وجودی ما است نعمت خدا است البته یک طرف افراط دارد یک طرف تفریط افراط نباید داشت تفریط نباید کرد هر دو طرفش بد است چه جبن و ترس چه ذلت مثل دولت قبلی متاسفانه در مقابل امریکا خیلی ذلیل بود در مقابل اروپا بسیار ذلیل بود الحمد لله این دولت ما در مقابل اروپا و امریکا قوی است خیلی مهم است دولت قبلی ذلیل بود در مقابل حالا چی به آن ها داد آمریکا چی به آن ها داد   چقدر رفتند این برجام را هی می خواستند با مذاکرات و این ها درست کردند درست کرنند آخرش چی شد ترامپ آمد پاره اش کرد با دم تکان دادن کاری می شود کرد با ذلت می تواند از آمریکا چیزی گرفت اگر با ذلت می شود از آمریکا گرفت که صدام حسین می گرفت اگر با ذلت می شد از آمریکا چیزی گرفت که همین عربستان سعودی می گرفت که الان می گوید گاو شیرده ما است تمام ثروتش را دارد تاراج می کند لذا نباید طرف جبن و ترس نه طرف افراط که تحور و بی باکی بیا الان حمله می کنند کشورهای مظلوم مثل یمن مثل عراق مثل سوریه این افراط در قوه غضبیه است این استفاده نابجا است این نابود کردن انسانیت است سوم قوه غضبیه چهارم« و الرابع العدل» چهارمی عدالت است «و قوامها فی اعتدال قوه النفس» آن جان عدالت در اعتدال است که قوای نفسانی ما کلش را تحت عدالت قرار… عدالت از اسماء رئیسه است اصلا فلسفه تشکیل حکومت  جهانی امام زمان حضرت حجت بن حسن المهدی فلسفه اش عدالت جهانی است که در عالم عدالت پیاده بشود و الا آقا خیلی از مستکبرین آمدن چقدر جنایت کردند هزاران نفر را کشتند هزاران نفر را نابود کردند از بین بردند ملت های زیادی را نابود کردن کی باید به کار این ها رسیدگی بشود در رجعت این ها باید برگردند این ها زمان امام زمان ان شاء الله بر می گردند و باید مجازات بشوند در همین دنیا در همین دنیا باید مجازات بشوند عدالت خدا تبارک و تعالی همان طور که در آخرت محقق خواهد شد و روز قیامت در دنیا هم محقق خواهد شد و وسیله محقق کردن عدالت در جامعه جهانی در دنیا امام زمان عج است شمس جمالش باز هم صلوات. خب حالا این عفت که عرض شد عفت یعنی چی؟ کنترل این قوه شهوانیه یعنی در راه خدا قرارش بده در راه دین قرارش بده نه این که از بین ببریم در راه اسلام قرارش بده حالا یا با اراده عقلانی یا با اراده ربانی راه کنترل عفت چی است همین راه های دینی راه های شرعی مثل روزه گرفتن بالاتر از همه ازدواج اما قبل از این که این راه را بگوییم عفت یک اقسامی دارد منتها الان دیگر بس باشد عفت  جنسی داریم عفت در پوشش عفت اقتصادی عفت در سخن و عفت در چی؟ در خوردن این اقسامش هر کدام ان شاء الله به امید خدا باید راجع به آن بحث بشود و اگر خدا توفیق بدهد روایاتی در این زمینه هست که باید برسی بشود و خدمت شما عرض شود بس است برای امشب

اما امشب خدمت حضرت امام حسن مجتبی هستیم یعنی دیگر دو شب از دهه های ماه محرم ما مهمان حضرت امام حسن و کریم اهل بیت علیه آلاف و التحیه و الثنا هستیم شب دومش یعنی شب قاسم بن الحسن علیه السلام اما برادرها امام حسن علیه الصلاه و السلام یک معجزه است در میان چهارده معصوم واقعا معجزه است قدرت کرمی که دارد این را می گویم برای این که این حقیر قبرستان بقیع که بودم این کسانی که اطراف ما بودن می پرسیدن که این قبرها مال کی است می ترسیدن می گفتند شما حق نداریم معرفت پیدا کنید به این که این قبر ها مال کی است این ها شرک است می گفتند این شرک است درست به عکسش همه چیز در معرفت است «الهم عرفنی نفسک» همه چی بعد «فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف رسولک الهم عرفنی رسولک و انک لم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک الهمم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی» تمام دین ما معرفت است تمام دین ما معرفت است برادرها خواهرها من یک چیزی خدمت شما عرض کنم معرفت یعنی سیر و سلوک اصلا  معرفت یعنی سیر و سلوک معرفت یعنی طهارت پاکیزگی شست و شوی وجود از تمام ظلمت ها معرفت یعنی نابود کردند هر چه ضد دین و ماسوی الله و غیر خدا است پاک کردنش از صفحه عالم 40:42 معرفت معجزه است همه چیز در معرفت است هدف از خلقت معرفت است اینطور که قرآن کریم می فرماید و روایت مبارکه لذا باید معرفت پیدا کنیم که آقا امشب شب چه کسی است شب همان امام حسن مجتبی است علیه آلاف التحیه و الثنا ببنید برادرها دلیل آینه تمام نما بودن امام حسن مجتبی این است چندین بار تمام دارایی خودش را بخشید تمام دارایی خودش را بخشید کی دارد یک همچنین قدرتی نداریم ما فقط کسی که تمام اسماء و صفات در وجودش تجلی کرده می توانید یک همچنین کاری بکند که تمام دارایی خودش را ببخشد چند بار نصف دارایی خودش را بخشید به به چه عظمتی فقیر آمده بود فقیر آمده بود حضرت به غلامش فرمود چقدر در خانه داریم گفت چهار هزار حالا یادم نیست درهم یا دینار حضرت فرمود تمامش را بیاور آن عبایی که در یمن حالا مال غنیمت بوده قیمتی بوده بیاور آن شتری که غنیمت بوده بیاور تمام را بخشید غلام صدایش در آمد آقا برای خودمان چی خدا می رساند برای خودمان خدا می رساند تازه آخر به فقیره چی گفت گفت ببخشید دیگر بیشتر از این نداشتم برادرها معرفت به امام حسن مجتبی عرضم تمام یک جریان دیگر را هم عرض کنم بسپارمتان به خدا روضه ام را بخوانم و بسپارمتان به خدا یعنی چی معرفت به امام حسن مجتبی یعنی این که طرف آمده از شام دارد دشنام می دهد به پدر آقا امام حسن مجتبی می دانید برادرها کسی که دشنام می دهد به امام معصوم واجب القتل است خونش هدر است خواستند اعتراض کنند جلوی همه جمعیت داشت دشنام می داد به مولا امیرالمومنین امام حسن مجبتی فرمود مرد شامی چی است مثل این که ما را نمی شناسی ما خاندان کرم هستیم ما خاندان معرفت هستیم ما خاندان علم هستیم چی می خواهی اگر هدایت می خواهی گمراه هستی ما هدایت می کنیم اگر وضع مالی ات خراب است پول نداری ما به تو بخشش می کنیم صله می دهیم اگر جا و مکان نداری ما خانه ام وسیع است خانه ام می بریم از تو پزیرایی می کنیم و همین هم شد حضرت این شخص را برد هم صله به آن داد هم در خانه تا زمانی توی مدینه بود در خانه امام حسن مجتبی مهمان بود چه کرمی یکی از کرم های امام حسن مجتبی همین است یکی از کرم های امام حسن مجتبی هم همین است که اینجوری مظلوم شد برای این که ما را هدایت کند چه کار کردند برادرها شما هر کسی که یک مقدار غیرت داشته باشد یک خورده همیت داشته باشد به آن بگویی که حاضر هستی با شمشیر تکه تکه ات کنند ولی جلوی رویت مادرت را سیلی نزنند می گوید آره من حاضرم هر کسی که غیرت داشته باشد می گوید خیلی سخت است سخترین بلا برای امام حسن مجتبی بود سخترین بلا برای … چرا چون جلوی رویش جلوی مادرش را گرفتند امام زمان جلوی روی امام حسن چنان سیلی زد به خانم خانم دو طرف صورت اما از آن سختر چی بود آتش و دو چه غوغا می کرد پشت در فاطمه آوا می کرد جلوی روی امام حسن جلوی روی امام حسین جلوی روی زینب خانم داشت توی آتش می سوخت وا ابتا وا علیا اما امام زمان یک مظلومیتش مال قاسم بن الحسن است صدا زد عمو جان وقتی فرمود همه کشته می شوید فردا صدا زد عمو جان آیا من هم شهید می شوم فرمود «کیف عندک الموت بنی» فرزندم موت را چطور می بینی بلافاصله درنگ نکرد «احلی من العسل» عمو جان به خدا شهادت در نزد من شیرین تر از عسل است اما برادرها روزش رسید زمانش رسید آمد پیش ابی عبد الله اجازه بگیرد این واقعه در نسبت به کس دیگری در کربلا واقع نشد چه کار شد قاسم هی دست آقا را می بوسید اجازه بگیرد پای آقا را آخرش در آغوش هم قرار گرفتند دست در گردن قرار دادن فبکیا فغشی علیهما» اینقدر گریه کردند هر دو بیهوش روی زمین افتادن اینجا بود که ابی عبد الله اجازه داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا